Külön fejezete a költő irodalomtörténeti utóéletének Horváth János 1922-ben meg jelent nagyszerű Petőfi-könyve. Előszavában a szerző kifejti, hogy nem (a tárgyával kapcsolatos ismereteket rendszerező) monográfiát kíván adni, hanem csupán Petőfi költészetének fejlődésrajzát. Horváth János közvetlenül a Petőfi-könyv után, annak szomszédságában írta a töredékben (és félszáz évig kiadatlan) maradt irodalomtörténeti alapvetését, melyben egész irodalmunk fejlődésrajzára vállalkozott (A magyar irodalom fejlődéstörténete, 1986). A két munka szoros összetartozása nyilvánvaló; a Petőfi-könyv voltaképpen az összkép egyik pillérének kinagyított fényképfelvétele.
Horváth koncepciózus fejlődésrajzot ad Petőfiről. Eszerint a költő előbb ösztönösen követte és fejlesztette tovább a népköltészet konvencióit (ez a lírai szerepjátszásának időszaka), később – válság-korszakának kohójából kikerülve – kialakította saját lírai személyességét. 1848. március 15-e nemcsak Petőfi életében jelent választóvonalat Horváth szerint, hanem költészetében is, mert a szó szoros értelemben alkalmi verseket ír, melyeket közvetlenül a politikai történések kényszerítenek ki belőle. Utóbb kifogásolták Horváth János elméletét Petőfi szerepjátszásáról.
Mi sem állt távolabb Horváth Jánostól, mint a politikai jelentés és a költői teljesítmény Riedlnél kifogásolt egybemosása. Fejlődéstörténeti munkájában részletesen kifejti, hogy A magyarság, a nemzeti érzés: nem irodalmi érték; megléte önmagában nem mértéke az irodalmi művészetnek. Az apostol Horváth által adott értelmezése igyekszik politikai szempontból (is) elfogulatlan lenni, ám ezt nem sikerül maradéktalanul megvalósítania. Csakhogy nem Szilveszter forradalmi indulatait, hanem (pl. családjával szembeni) felelőtlen viselkedését kifogásolja – azaz ellenvetései nem politikai, hanem morális természetűek.
S valóban, nem holdkóros-e Szilveszter viselkedése? Menthető-e, amit családja ellen vét? Akár jogosaknak ismerhetnénk el Horváth János ellenvetéseit, ha nem lenne az irodalomtörténész illetékességének szintje más. Mert ha Az apostolt költeménynek tekintjük és nem életténynek, s ha irodalomtörténeti távlatból kívánjuk megítélni és nem morális nézőpontból, akkor nem az a kérdés, hogy Szilveszter erkölcsi bénaságban szenved-e vagy sem, hanem az, hogy milyen művészi célszerűséget képvisel: milyen költői életérzés (illetve világkép) mozgatja. Horváth János szemlátomást nem talált rá a kulcsra, mely ezt a zárat nyitja: a szentimentális hős problémájára.