Már a húszas évek elején jelentkezik a Nyugat forradalmára ellenhatást jelentő újnépies irányzat: Erdélyi József első verseskötete, az Ibolyalevél (1922) megjelenésével. Erdélyi József (1896–1978) talán az egyetlen nemzedékében, akire nem hatott az avantgárd; az irodalmi népiesség hagyományait újította fel, Petőfi példájához tért vissza, a népdalok egyszerűségéhez, dallamos dikciójához, de ötvözte azt a Nyugattól tanult szimbolikus kifejezésmóddal.
A népi írók fellépésével az újnépiesség, illetve újrealizmus (mindkét elnevezés találó: a nép mellett másik kulcsszavuk a valóság volt) elméleti és politikai hátteret kapott. A népi írók – Illyés Gyula, Féja Géza, Kodolányi János és mások (sőt a hatásukra Móricz Zsigmond is) – a magyarság sorsát mindenekelőtt a parasztságéval azonosították, s a megoldást a jogfosztott nép öntudatosodásától és felemelkedésétől remélték. E programjukkal nem volt nehéz Petőfihez eltalálni – ez viszont azzal a következménnyel járt, hogy csaknem kötelességüknek érezték Arany János lebecsülését.
Illyés Gyula egész könyvet írt Petőfiről (1936): ez életrajz és esszé különös ötvözete, melyben mindennek mértéke Petőfi. A költő alakja nem szoborszerű ugyan, de így is magasan fölöttünk van; még kirakatba tett gyarlóságai is mintául szolgálnak kései idők feledékeny és elfásult magyarjainak.
A népi írók táborában az egyetlen jelentős kivétel e tekintetben Németh László, aki túlzottnak ítélte Petőfi elsőségét a magyar irodalomban, szívesebben ültette volna a helyére Ady Endrét. A Kisebbségben című esszéjében (1939), mellyel irodalmunk törzsökös magyar búvópatakjait kívánta napvilágra hozni, Németh nehezen tud megbirkózni Petőfi szláv származásával.
Szerb Antal könyvének (Magyar irodalomtörténet, 1934) Petőfi-fejezete az egyik legkitűnőbb portré a költőről. Hangsúlyozza, hogy Petőfi fordulatot jelent a magyar irodalom történetében (olyan fordulat, mint a Felújulás vagy a Nyugat-mozgalom) s ennek lényege a lírai realizmus. Tökéletesen tisztában van e költészet népszerűségének tömeglélektani okaival: Petőfi biedermeier élményvilágával, azzal, hogy az ő világa a minden ember érzelemvilága. Szerb Antal figyelmét nem kerüli el az sem, hogy a Júlia-dalok konvencionalizmusa paradox módon Petőfi osztályhelyzetéből is következett: Meg akarta mutatni, hogy a szerelemben ő is úriember. Külön szól Petőfi szabadságvallásáról, a misztikus liberalizmus-ról, melynek magyar földön egyedülálló képviselője volt.
Szerb Antal persze természetesnek tartja, hogy a nép nem olvas verseket – míg a népi írók éppen ezen akarnak változtatni. De ez már nem irodalmi, hanem irodalmon túli kérdés; ahogy a népi kijátszása a népies ellen is különböző illetékességek egybemosása, vagy legalábbis egy merőben más karakterű irodalom-felfogás alapján való ítélkezés.