- József Attila -
Már Fejtő Ferenc hangsúlyozta, hogy József Attila nagyon korán, de nem azonnal találta meg a hangját. Első kötete, a Szépség koldusa (1922) még az érzelmi forrongásainak korszakát élő fiatalembert mutatja. A formákat korához képest már biztosan kezeli, de versein erősen érződik a Nyugat költőinek, Adynak, Kosztolányinak és különösen Juhász Gyulának a hatása. Már tökéletesen tisztában van a versindítás jelentőségével; igen erőteljesek a felütései: Valami nagy-nagy tüzet kéne rakni, / Hogy melegednének az emberek (Tél, 1922), Fuldoklik már a széternyedt szoba (Nyári délután a szobában, 1922), Mély szürkeségbe szédült át a reggel. (Tanulmányfej, 1922). A következő években még sokáig ír verseket a nyugatosok modorában is, de hamarosan ráeszmél, hogy ő mégsem azonos a szépség koldusá-val, s a nyugtalan önkeresés időszaka következik. Új lehetőségeket jelentett számára Walt Whitman szabadverseinek és az avantgárd törekvéseinek megismerése.
Már a kortársak közül sokan a Megfáradt ember címűt (1923) tartották az első igazi József Attila-versnek. Ha nem is ennyire eredeti és kidolgozott, de hasonlóképp fontos a Nem én kiáltok című vers (1924), amely József Attila második kötetének (1924) címadója lett.
Költői pályájának legtermékenyebb évei ezek: versei számát tekintve 1922 és 1925 között írta műveinek mintegy felét. A szabadvers, az expresszionizmus és szürrealizmus mellett - részben a húszas évek újnépiességének, Erdélyi József népi lírájának hatására - József Attila a népköltészetet, a népdalok tiszta hangját is felfedezi a maga számára.
A húszas évek derekától kezdve nyer teret József Attila költészetében a lírai énnek a társadalmon kívüli, csavargó, lázadó embert idéző szerepjátszása. E szerep első kiérlelt, reprezentatív megformálása a Tiszta szívvel. Az egykorú kritika a vers hősét nyomban Kakuk Marcival, a szegénylegény alakjával és a Villon költészetében középpontban levő, ínséget szenvedő, de helyzetét cinikus közönnyel fogadó diák figurájával rokonította. A költemény szinte provokáló módon fogalmazza meg a mindenétől megfosztott ember végletes válaszát végletes helyzetére.
55. A szegényember kifejezés a kor fiatal magyar költészetének kedvelt szava volt, így pl. Szabó Lőrinc Idegenek című versében: A szegény ember minek él? / Ha jó, se jobb a többinél. József Attila Lopók között szegényember (1924) című versének sorai mintha erre válaszolnának: A világot megkapálni, / szegényember annak él. S nemcsak a szegényember-versek imitálják a népköltészetet, hanem az 1925 derekán született istenes versei is: Hogyha golyóznak a gyerekek, / Az Isten köztük ott ténfereg. / S ha egy a szemét nagyra nyitja, / Golyóját ő lyukba guritja. (Isten). Az istenes versek szomszédságában írt Kertész leszek (1925) énje hasonló egykedvűséggel fogadja el a rá mért sorsot, mint a Tiszta szívvel hőse; igaz, neki jóhíre van s nem lebecsülhető kertészi hivatása: ha már elpusztul a világ, / legyen a sírjára virág.