A középkorban, amíg a művészet elsősorban tanult mesterség és Isten szolgálata volt, a nők és férfiak alkotó szerepe között nem volt lényegi különbség. A középkori Magyarország szellemi műhelyeiben, a kolostorokban számos apáca másolt, fordított, állított össze írásműveket; szerkesztése, helyesírása tudatosságával kiemelkedik közülük Ráskai Lea, Nyulak szigeti domonkos apáca, öt kódex másolója. A reneszánsztól kezdve azonban, amikor az alkotás egy személyiség önkifejezése lett, a művészetekben a nemek szerepe elkülönült, s a nő inkább létrehívója, címzettje, támogatója a művészeteknek, mintsem alkotója. A hagyomány megtöréséhez, az alkotás s a női szerep együttes vállalásához a nőírónak nemcsak tehetségre, de öntudatra és bátorságra is szüksége volt.
A protestantizmus a hívőtől -- a bibliaolvasás mellett -- megkövetelte hitének egyéni megélését, az Istennel való személyes számvetést is, így alapot teremtett arra, hogy a nők -- a férfiakhoz hasonlóan -- imák, könyörgések, dicséretek szerzőiként lépjenek fől. A 16. században az írni--olvasni tudás még nem volt általánosan elterjedt jelenség, így mind az irodalmi hagyomány, mind a közönség igénye arra késztette a versszerzőket, közkincsnek szánt költeményeiket énekvers formájában írják meg. Első ismert nőkőltőink, Dóczy Ilona, Ládonyi Sára, Massay Ágnes műveit a Bornemisza--énekeskőnyv Énekek három rendbe, Detrekő, 1582), majd nyomában a Bártfai énekeskönyv Az keresztyény gyülekezetben való isteni dicséretek, [Bártfa], 1593) tette közzé.
Dóczy Ilona (valószínűleg a Temesvárnál 1552-ben hősi halált
halt Batthyány Farkas felesége) 1567-ben, őpinkösdnek
elmúltában ő írta a Dicsérlek tégedet, én édes Istenem, nagy
kegyelmességed értő kezdetű, kőnyőrgő és hálaadó énekét.
Ládonyi [Ladoni?] Sára (valószínűleg a kőltő Wathay Ferenc
feleségének, Ládonyi Annának rokona) éneke írásakor már két
férjet temetett el, Essegváry Imrét és Bocskay Ferencet. A Láss
hozzám, Úristen, kegyelmes szemeiddelő kezdetű kőnyőrgésben
személyes sérelmeit -- árvaságát, a rosszakarók szidalmait -- is
elpanaszolja. Massay Ágnes (valószínűleg Pázmány Péter
édesanyjának, Massay Margitnak rokona) Hálaadás tiszta
életért címmel írt éneket (Mostan vöttem, Uram, én ezt
eszembe...), amelyben hálálkodik Istennek, hogy megmentette
ellenségeitől, s megóvta attól a bűntől őt, hogy ellenségeire
átkot kérjen.
Telegdy Kata (1550u.--1599u.)
Egészen más forrásból fakadt Telegdy Kata egyetlen, másolatban
ránkmaradt verses levele. A kőltőnő (a levélíró Telegdy Pál húga,
és sógornője révén Balassi Bálint Júliájának, Losonczy Annának
rokona) művelt, őntudatos reneszánsz asszony volt; férje,
Szokoly Miklós Balassi műveinek értő olvasója. Kisvárdai
udvarukban vendégül látták a szabadgondolkodó Christian
Franckent. A kőltői levél szellemes--csípős válasz egy máig sem
azonosított rokonának, ángyának levelére, amelyben az
eldicsekedett az általa létrehozott, Pallasnak--Minervának
szentelt irodalmi ligettel. A kőltő(nő)i vitában Telegdy Kata
ironikus felhangokat ad a stilizált pásztorregény-világképnek. A
prózai és verses részeket váltogató levélben ügyesen használja
az évődés, a kritika, az öntudat és önirónia hangnemeit.
Nagyfokú poétikai tudatosságra vallanak a vers--próza átmenetek,
a szöveg tartalmával egybevágó, modern versritmus, amelynek
alapja a szóbeliségben hagyományozott szövegvers. A kőltőnő
tehát Balassihoz hasonlóan eljutott a dallamtól független
szövegvershez, csak más úton, egy archaikus hagyományt emelve be
az irodalomba. Világképe, műfaja, poétikai fölfogása alapján
Telegdy Kata Balassi holdudvarához, tágabb köréhez
tartozhatott; művét, amely a hivatalos irodalmi élettől
elszigetelt, de messze nem provinciális, távoli rokonság fűzi
össze Louise Labé kőltői leveleivel.
DÓCZY ILONA
Kiléte nem teljesen tisztázott; valószínűleg azonos azzal a
nagylúcsei Dóczy Ilonával, aki a Temesvárnál hősi halált halt
Batthyány Farkas (+1552) felesége volt. Nevét a
Bornemisza--énekeskőnyvben (Énekek három rendbe.} Detrekő,
1582.), majd nyomában a Bártfai énekeskőnyvben (Az
keresztyény gyülekezetben való isteni dicséretek [Bártfa],
1593.) közzétett könyörgő és hálaadó ének őrizte meg. Az
éneket 1567-ben, őpinkösdnek elmúltában szerezte.
RMKT 16, 8. 1930.
LÁDONYI SÁRA
A nemesládonyi köznemes Ládonyi családból származott.
Valószínűleg rokona volt a kőltő Wathay Ferenc feleségének,
Ládonyi Annának. Első férje csehkúti Essegváry Imre, második
férje kuzmicsi Bocskay Ferenc. Kétszeres özvegységében írt
könyörgését a Bornemisza--énekeskőnyv (Énekek három
rendbe, Detrekő, 1582.) és az ennek nyomán kiadott Bártfai
énekeskőnyv (Az keresztyény gyülekezetben való isteni
dicséretek, [Bártfa], 1593.) őrizte meg.
Kiad.: Balassi Bálint és a 16. század kőltői, kiad.
VARJAS Béla, II, Bp., 1979.
BALASSI Bálint Összes művei}, kiad. ECKHARDT
Sándor, I, Bp., 1951.
MASSAY ÁGNES
Valószínűleg rokona volt Pázmány Péter édesanyjának, Massay
Margitnak. Ránkmaradt éneke a Bornemisza--énekeskőnyvben
Énekek három rendbe, Detrekő, 1582.), majd nyomában a
Bártfai énekeskőnyvben Az keresztyény gyülekezetben való
isteni dicséretek, [Bártfa], 1593.) jelent meg.
Balassi Bálint és a 16. század kőltői}, kiad.
VARJAS Béla, II, Bp., 1979.
TELEGDY KATA
1550 után született. A levélíró T. Pál húga;
sógornője révén Balassi Bálint Júliájának, Losonczy Annának
rokona volt. Művelt, őntudatos reneszánsz asszony. Férje,
Szokoly Miklós szintén művelt főnemes, Balassi Bálint értő
olvasója. Kisvárdai udvarukban vendégül látták a
szabadgondolkodó Christian Franckent. Egyetlen, másolatban
ránkmaradt műve egy eredeti poétikájú kőltői levél,
szellemes--csípős válasz egy (máig sem azonosított) rokonának,
ángyának levelére, amelyben az eldicsekedett az általa
létrehozott, Pallasnak--Minervának szentelt őirodalmi ligettelő.
A kőltő(nő)i vitában Telegdy Kata ironikus felhangokat adott a
stilizált pásztorregény--világképnek; ügyesen használja az évődés, a
kritika, az őntudat és őnirónia hangnemeit. Világképe, műfaja,
poétikai főlfogása alapján Telegdy Kata Balassi Bálint tágabb
kőréhez tartozhatott. 1599 után halt meg.
Kiad. és Ir.:HORVÁTH Iván
A régi magyar vers, szerk.. KOMLOVSZKI Tibor, Bp., 1979.