Szűts Zoltán

A hypertext

**************************************************

 

 

 

XVIII. PROBLÉMAFELVETÉSEK:
Ki a szerző, kié a szerzői jog?
Megőrizhető-e a szöveg egysége?

 

 

Az Origo internetes portálon például 2000. május 21-én záródik egy online regénypályázat, melynek győztesei folyamatosan közzéteszik a regényük fejezeteit, a lehetséges folytatásokkal, az olvasó pedig népszavazás útján döntik el, mi legyen a szöveg további útja.

Kétségtelenül furcsán hangzik, de sem a szerző, sem az olvasó nem rajong a hypertextért, hisz annak megfoghatatlansága miatt nem érezheti a magáénak; elvész az alkotás befejezése után jóleső büszkeség és elégedettség: az én művem.

A hypertext azért mindig egy csöppet szárazabb a nyomtatott szövegnél, hisz a szerző nem teljesen érzi a magáénak, ezzel azonban csökkenhet a fecsegés, mellébeszélés mértéke is, ami mindenképpen kihatással van a marrációra.

A klónozhatóság miatt lehetetlen meghatározni az egyes hypertextek szerzőit, csak a különböző olvasatokat lehetne katalogizálni, ahogy az összes összefirkált vagy szétszaggatott könyvnek is külön cédula járna a könyvtárban. A klónozhatóságot (tekintsük most egy pillanatra úgy, mint egy betegséget) a technika hozta magával, de hozta a rá való választ (gyógyszert) is. A Hypertextben és a különböző polcokon heverő hypertextekben, melyek nem részei annak, bármilyen szöveg-előfordulásra lehet keresni. A digitális könyvtárosok vezetnek egyfajta katalógust, ez számunkra azonban érthetetlen.

Megőrizhető-e a szöveg viszonylagos egysége abban az esetben, amikor online íródó 3 szabadsági fokú hypertextekről van szó? Ugyanis az egy szerző által írott hypertext stílusa, bármennyire törekszik is az alkotója, hogy szerteágazzon a szövege, a rá jellemző retorikai-poétikai írásmód lesz a hypertext digitális aláírása, hisz a különböző szálak stílusa általában megegyezik. Ez több szerző esetében hogyan jelenik meg? Egy, a többitől nagyon eltérő szöveg megbonthatja a több szerző által írt online hypertext egységét.