A Nyugat-mozgalomnak éppúgy nem volt egységes Petőfi-képe, ahogy Arany-képe sem. Az egyik pólust Ady Endre véleménye képviselte, aki előbb A forradalmár Petőfi című versgyűjteményhez (1910) írt egy hányaveti előszót, majd (mintegy jóvátételként) szenvedélyes vallomást tett közzé a Renaissance nevű folyóiratban Petőfi nem alkuszik címmel (ugyancsak 1910), melyben a nagy költőelőd alakját részben a saját képére rajzolta meg: nagy, magányos léleknek, az egyetlen tisztán látónak széles e hazában.
Az ellenkező végletet Babits képviselte, aki Arany oltárán feláldozta Petőfit. Ugyancsak 1910-ben jelent meg a Nyugatban Petőfi és Arany című esszéje, ahol kifejti hírhedt tételét: Petőfi nyárspolgár a zseni álarcában. Arany zseni a nyárspolgár álarcában. Babits példáján fölbátorodva Szász Zoltán 1912-ben már a Nyugatban Petőfi revizióját tűzte ki célul. Lehet, hogy Babitsot ez is arra ösztönözte: finomítsa Petőfi-értékelését. 1923-ban, a centenárium alkalmából rendezett hivatalos cécótól elhatárolva magát, Babits előadásokat tartott a nagy költőelődről, Petőfi koszorúi című versében pedig félreérthetetlenül megfogalmazta véleményét a Petőfit koszorúzó vak Megszokás-ról, süket Hivatal-ról.
Valójában Ady és Babits álláspontjának távolsága jóval kisebb Petőfi, mint Arany megítélése esetében. Petőfi jelentőségét Babits sem tagadta, Petőfi naivitása Ady számára is evidencia volt. Arany János örökségének tétjét sokkal inkább érzékelték, mint Petőfiét, akit a történelem már lezárult fejezetének tekintettek. Hasonlíthatatlanul intenzívebbnek élte meg Petőfi jelenlétét Karinthy Frigyes (akinek Petőfi-paródiája az Így írtok ti kötetben nem véletlenül sikerült gyengére – szemben az újnépies Erdélyi Józsefről írttal) és Kosztolányi Dezső (aki 1927-ben cikket írt arról: milyen megrendítő, hogy a Szeptember végén már nyolcvan esztendős; később, 1934-ben pedig tüzetesen elemezte a verset).