ELTE Reneszánsz és barokk doktori progaram | ||
„Mesterkurzus” | ||
Fórum | CHER | Syrena | Arianna | MITI | Doktoriskola | |
|
A kultúratudomány
és a kora újkor
A tanegység a reneszánsz és barokk doktori
program hallgatóinak erősen javasolt, a koraújkor program hallgatói számára
felvehető. Az idei félév tematikáját Laczházi Gyula dolgozta ki.
|
1. Kulturális fordulat? Mindenkinek: Ismertetésre:
2. Mediaforradalom - szóbeliség, írásbeliség I. Manapság sokat hallani a Gutenberg-galaxis végéről, az írás válságáról, az írott kultúra háttérbeszorulásáról. A számítógépes technikán alapuló multimediális kultúra térhódításával a hagyományos médium, a könyv hosszú ideig meghatározó kulturális szerepe megkérdőjeleződni látszik. Ez a tapasztalat motiválja az írásos kultúra kialakulása és története iránt az utóbbi időben tapasztalható fokozott érdeklődést. A könyvkultúra sorsa, általában véve a médiumok története nem pusztán technikai kérdés. Az információrögzítésre és kommunikációra használt eljárások szorosan összefüggenek az emberi gondolkodásmód alakulásával, a tudományok módszertanának változásával. Ezért tanulságos visszatekinteni korábbi médium-váltásokra, média-forradalmakra, a kora újkori médiumváltás és a kommunikáció módja, az irodalom, az irodalmi formák, az expresszív technikák közötti összefüggésekre. Mindenkinek: Ismertetésre:
3. Mediaforradalom - szóbeliség, írásbeliség II. Mindenkinek: Ismertetésre:
4. Kulturális emlékezet A történelmi múlt nem önmagában létező zárt, örökké változatlan egész, amelyeket objektív módszerekkel megismerhezünk, hanem az utókor által teremtett konstrukció. Ez a tény a múlt, az emlékezés tárgyáról az emlékezés mikéntjére tereli a figyelmet. A kollektív emlékezet kutatása ezért arra a kérdésre összpontosít, milyen intézményi és mediális keretek között formálódik a múlt képe. Jan Assmann az ókori magaskultúrák példáján viszgálja ezeket a kérdéseket - megállapításai azonban más korok megismerésében is tanulságosak lehetnek. Mindenkinek: 5. Vizualitás Marshall Mcluhan Gutenberg-galaxisa óta általánosan elfogadott tétel, hogy a modern világ, legalábbis a könyvkultúra elterjedésével szem-központúvá vált. Az érzékelésre, az érzékszervek hierarchiájára, a renszánsz perspektíva kialakulására, a látás kora újkori elméleteire vonatkozó vizsgálatok árnyalhatják ezt a képet. Mindenkinek: Ismertetésre:
6. Értelmezés A szubjektummal szemben külsőnek tekinett világ értelmezésének szükségessége a reneszánsz és a kora újkor óta az európai kultúrában meghatározóvá vált modern szubjektumkoncepciók alapvető jellemzője. A megértés modern koncepciói szerint a jelentésadás az értelem, a karteziánus res cogitans munkája. Gumbrecht a megértés olyan koncepcióját igyekszik kidolgozni, amely korrigálná a karteziánus dualizmus egyoldalú racionalizmusát. Milyen párhuzamok és különbségek vonhatók a mai, illetve a reneszánsz és kora újkori értelmezési koncepciók között? Mi e különbségek jelentősége a kora újkori kultúra tanulmányozása szempontjából? Az irodalmi művek, a múlt kultúrájának értelmezésében, a történelmi múlt jelenségeinek oktatásában milyen lehetőségek nyílnak meg, ha szakítunk az egyoldalú racionalista értelmezési stratégiákkal? Mindenkinek: Ismertetésre:
|