Az Adobe az elmúlt év végétől sajtóanyagaiban folyamatosan egy mágikus erejű kifejezést emleget, a Network Publishinget. A vállalat definiálja is a fogalmat, a Network Publishing annyit tesz: „bármikor, bármilyen eszközről elérhető, személyre szabott, vizuálisan gazdag tartalom”, valamint „a kiadványszerkesztés következő korszaka”. A Network Publishing a nyolcvanas években lábra kapó Desktop Publishing és a kilencvenes évek új hulláma, a Web Publishing utáni legújabb irányvonal.
Vizuálisan gazdag, személyre szabott tartalom bárhol,
bármikor, bármilyen eszközön (Forrás: Adobe)
Bruce Chizen, az Adobe elnöke szerint a Network Publishing alapvetően meg fogja változtatni a tartalom készítésének, kezelésének és kézbesítésének módját. A Network Publishing világában a tartalmat csak egyszer kell elkészíteni, és az mindenféle eszközön, legyen szó akár PC-ről, telefonról, egyéb mobil eszközökről vagy nyomtatóról, a készítő szándékainak megfelelően fog megjelenni. A szoftvercég több Network Publishinges sajtóanyagában is szerepel a Gartner alelnökének és kutatási igazgatójának, Rita Knoxnak néhány, kétségkívül valós tényeken alapuló mondata, amelyben mindezt a felhasználók szemszögéből mondja el újra: „a felhasználók olyan publikációs alkalmazásokat […] várnak el, amelyek lehetővé teszik a tartalom készítését és újrahasznosítását bárhol, bármikor, az információs igényeknek megfelelően”. Vagyis úgy tűnik, hogy a felhasználóknak tényleg szükségük van arra, amit az Adobe kitalált.
A jelen kihívása: a tartalmat minden eszköztípusra külön-külön kell
elkészíteni. Ezen segít majd a Network Publishing. (Forrás: Adobe)
Az Adobe feladata e nagyszerű vízióban annyi, hogy tovább kell alakítania, integrálnia és bővítenie a termékskáláján szereplő szoftvereket, a Photoshopot, az Acrobatot, az Illustratort, az InDesignt, a FrameMakert, a Premiere-t. A cég újabban kiadott szoftverei egyébként már támogatják is a Network Publishing ideáját, vagy legalábbis az Adobe újabb programkiadásokról szóló sajtóközleményeiben rendre ez szokott szerepelni.
A Network Publishing irányelv alapjait olyan ipari szabványok jelentik, mint az XML (Extensible Markup Language), az SVG (Scalable Vector Graphics), a SMIL (Synchronized Multimedia Integrated Language), a WML (Wireless Markup Language) és persze a PDF (Portable Document Format). Körülbelül ennyi az, ami megtudható az Adobe-tól a kiadványszerkesztés következő korszakáról. Persze a szokásos körítéssel: egeket ostromló grafikonok, bámulatos piaci tendenciák és nagyhírű támogatók (pl. HP, RealNetworks, Nokia).
Ha alaposabban megvizsgáljuk az előbbi listát, rájöhetünk, hogy az Adobe semmi újat nem kínál. Létező szabványok egy csoportjából, illetve azok támogatásából áll a Network Publishing; de a világ az Adobe nélkül is az eszközfüggetlenség felé tart.
Csak egy régi példát szeretnék említeni: a HTML 4.0 1998-ban, több mint 3 éve jelent meg, a CSS2 szintén. A HTML azóta XML-alapúvá vált, modularizált lett, mindenféle bővítésekkel, például matematikai jelekkel (MathML), vektorgrafikával (SVG) láthatjuk el. A CSS3 még nem jelent meg, készülget, nem is baj, hiszen a CSS2 még mindig túl modern a szoftvergyártóknak, még mindig nincs teljesnek nevezhető implementáció.
Nos, e két réges-régi technológiával olyan hálózati tartalmat lehet létrehozni, amely az azt feldolgozó, alapvetően képernyős környezeten (webböngésző) kívül képes a hanggal operáló környezetek (felolvasószoftverek) és a nyomtatók számára is reprezentációs információt biztosítani. Ezek a lehetőségek nem esnek túl messze a Network Publishing elveitől. Nem arra szeretnék utalni, hogy a stíluslapos HTML-nél jobbra nincs szükség, csupán azt húznám alá, hogy már legalább három éve vannak effajta nyilvános törekvések.
A két technológia képernyős feldolgozása a PC-ken mára elég jónak mondható, a CSS2-es nyomtatással azonban már bajok vannak, a hálózati dokumentumokat CSS2 stíluslappal felolvasó szoftverről pedig nem is nagyon hallhatunk. Mindez talán annak a következménye, hogy a HTML 4 és a CSS2 megalkotója egy többé-kevésbé független szervezet, a W3C (World Wide Web Consortium), amely nem rendelkezik széles szoftverbázissal, így kénytelen megelégedni a szoftvercégek különféle implementációival.
Az új hullám? Az Adobe szerint a DTP és a hagyományos
webes publikáció korszaka lassan lezárul. (Forrás: Adobe)
Az Adobe-nak viszont van egy igazi ütőkártyája, a PDF. Az Adobe készíti a PDF formátum újabb és újabb verzióit, illetve a PDF feldolgozására alkalmas szoftverek javát. Az egész Network Publishing körüli felhajtás az Adobe részéről talán nem más, mint a PDF átmentése az eszközfüggetlenséget kívánó világba. Túlságosan nagy kihívásnak érzik a tisztán XML-alapú leírónyelvek, és a hozzájuk csatolható stíluslap- (CSS, XSL) és egyéb technológiák rohamos terjedését, így léptek egyet előre, hangzatos nevet adtak az eszközfüggetlenség elvének, és finoman terelgetik a felhasználókat a PDF-alapú, de az XML kulcsszót azért itt-ott tartalmazó megoldások (Acrobat 5, PDF 1.4) felé.
HWSW informatikai magazin, 2001.08.15.