Az alábbi fejezeteket Pukánszky Béla írta: 1-4.
fejezet; 5. fejezet: 1-2, 3.1, 4; 6. fejezet: 1, 2.2, 3-6; 7. fejezet: 1-4, 6-7;
8. fejezet: 1-2, 4-6, 7.1-7.5; 9. fejezet: 1-2, 3.2; 10. fejezet: 3.5-3.6;
11-12. fejezet. Németh András írta a következő fejezeteket: 5. fejezet:
3.1.1-3.1.3, 3.2; 6. fejezet: 2.1, 4; 7. fejezet: 5, 8; 8. fejezet: 3, 7.6,
8-12; 9. fejezet: 3.1-3.3; 10. fejezet; 11. fejezet: 3.1. A kéziratot
lektorálta: Dr. Mészáros István, a neveléstudomány doktora. Technikai
szerkesztő: Karsai Róbert.
Utoljára frissítve: 2001-02-05.
1. Őskor
- A nevelés ősi formái
- Az intézményes nevelés csírái
2. Ókor
- Nevelés a folyammenti kultúrákban
- Mezopotámia
- Egyiptom
- Gyermeknevelési szokások
- Úri ifjak nevelése a palotában
- Az írnokképzés
- India
- Kína
- Az európai kultúra bölcsőjénél: antik görög nevelés (Kr.e. XIII-IV.sz.)
- A spártai nevelés (Kr. e. VIII-IV. sz.)
- Az athéni nevelés (Kr. e. VI-V. sz.)
- A hellenisztikus nevelés (Kr. e. 336 - Kr. e. 30)
- Görög filozófusok a nevelésről
- A szofisták
- Szókratész
- Platón
- Arisztotelész
- Nevelés az ókori Rómában (Kr. e. VIII- Kr. u. V. sz.)
- A római nevelés korszakai
- A kezdetek: nevelés a családban
- Az intézményes nevelés kialakulása
- Az iskolarendszer szétterülésének korszaka
- Quintilianus pedagógiai gondolatai
- A korai kereszténység és a nevelés
- Emberfelfogás, embereszmény
- A korai keresztény nevelés jellemzői
- Az egyházatyák és a gyermeki lélek
- Iskolák és a műveltség rostája
- Kereszténység és gyermekvédelem
3. Középkor
- A klerikus műveltség átadásának intézményei
- Kolostori iskolák
- Plébániai iskolák
- Székesegyházi iskolák
- A középkori egyetemek
- A világi nevelés
- A lovagok nevelése
- A városi polgárság iskolái
- A középkor gyermekfelfogása
- A magyar intézményes nevelés kezdetei
4. Reneszánsz és humanizmus
- A világ és az ember felfedezése (XIV-XVI. sz.)
- A humanisták mozgalma
- A városi-plébániai iskola tananyagának módosulása
- A reneszánsz úri nevelés
- Humanista gondolkodók véleménye a nevelésről
- Rotterdami Erasmus
- Juan Luis Vivčs
- Francois Rabelais
- Michel de Montaigne
- A humanisták iskolakritikája
- A reneszánsz gyermekképe
- Reneszánsz nevelés Magyarországon
- A műveltség tartalmának átformálódása
- Reneszánsz főúri nevelés Magyarországon
- Academia Istropolitana
5. Reformáció és ellenreformáció
- Reformáció és nevelés
- Luther a nevelésről
- A nevelés célja
- Iskolaszervezeti hatása
- A katolikus megújhodás (ellenreformáció) pedagógiája
- Új szervezetek és iskolatípusok
- Trident előtt
- A Jézus Társasága
- Filippo Neri és az oratoriánusok
- Katolikus leánynevelési törekvések
- Orsolyiták
- Angolkisasszonyok
- Notre Dame (Miasszonyunk) kongregáció
- Iskoláztatás a Mohács utáni Magyarországon
- Protestáns iskolák
- A népoktatás
- Katolikus iskolák
6. Az átmenet korszaka: XVII. század
- Johannes Amos Comenius pedagógiai szintézise
- Élete
- Comenius felfogása az ember rendeltetéséről
- Nézetei a gyermekről, didaktikai elvei
- Iskolarendszere
- Sárospataki évek
- Új tanítórendek, közösségek
- Kalazancius és a piaristák
- Új gyermekfelfogás
- A tudományok első magyar összegzője: Apáczai Csere János
- Az erdélyi protestáns iskolaügy a XVII. században
- Apáczai Csere János életútja
- Fő művei
- Pázmány Péter a katolikus oktatás megújítója
- A protestáns iskolák helyzete a XVII. század végén
- A felvilágosodás kezdetei
- A protestáns pedagógia hatása a polgárosodásra
- John Locke és a gentleman-nevelés
- Felfogása a gyermekségről
- Testi nevelés
- Erkölcsi és vallási nevelés
- Az értelem nevelése
- A pietizmus hatása a nevelésre
7. A felvilágosodás győzelme
- Rousseau természetelvű pedagógiája
- Élete
- A gyermek felfedezése
- A módszerek
- A nevelés tartalma és az életkori szakaszok
- Első könyv: születéstől a beszédig (körülbelül kétéves korig) - testi nevelés
- Második könyv: kétéves kortól tizenkét éves korig - az érzékszervek nevelése
- Harmadik könyv: tizenkét éves kortól tizenöt éves korig - az értelmi nevelés
- Negyedik könyv: tizenöt esztendős kortól a házasságkötésig - az erkölcsi nevelés
- Ötödik könyv: Sophie nevelése
- Helvetius a pedagógia mindenhatóságáról
- A német felvilágosodás
- A tanítóképzés
- A filantropisták mozgalma
- A neohumanizmus
- Pestalozzi pedagógiája - a kéz, fej és szív kiművelése
- Tanulóévek
- Neuhof
- Egy remete esti órája
- Lénárd és Gertrúd
- "Vizsgálódásaim a természet menetéről..."
- Stans
- Burgdorf
- Hogyan tanítja Gertrúd gyermekeit?
- Yverdon
- Jean Paul Levanája - romantikus költői hitvallás a nevelésről
- Nevelés a XVIII. századi Magyarországon
- Hagyományok, változások
- A tananyag bővülése
- Iskolaügy a felvilágosult abszolutizmus korában
- Az I. Ratio Educationis
- Tessedik Sámuel szarvasi reformjai
- A II. Ratio Educationis
- A hazai pedagógiai gondolkodás fejlődése
- Főúri magánnevelők tanulmányai
- Módszertani művek
8. Iskoláztatás és pedagógia a XIX. században
- Néhány európai ország iskolaügyének áttekintése
- Anglia
- Franciaország
- Oroszország
- Német nyelvterületek
- A német filozófiai pedagógia
- Kant
- Az ember kiteljesedése
- Fizikai és praktikus nevelés
- Fichte
- Az abszolút Én
- Gondolatai a nevelésről
- Hegel
- Schleiermacher
- A pedagógia önálló tudománnyá válásának kezdetei
- Trapp - korai empirikus pedagógiai törekvések
- Milde - a katolikus szemléletű tudományos pedagógia megteremtője
- Herbart lélektani alapozású pedagógiája
- A filozófiai-erkölcstani háttér
- Asszociációs lélektan
- Neveléstana
- Herbart követői
- A Herbart-kritika megjelenése
- Usinszkij
- Tolsztoj
- Pedagógiai nézetei
- Didaktikája
- A XIX. század első felének magyar neveléstörténete
- Első óvodáink
- Népoktatás
- Tanítóképzés
- Közép- és felsőoktatás
- Eötvös József, a polgári forradalom kultuszminisztere
- A tudományos pedagógia hazánkban a XIX. század első felében
- Szilasy János munkássága
- Szilasy hatása
- A pozitivizmus hatása a pedagógiára
- August Comte
- A három fokozat törvénye
- A pozitív nevelés folyamata
- A "tökéletes élet pedagógiája" - Herbert Spencer
- A nevelés: felkészítés a tökéletes életre
- A cselekvésmódokhoz kapcsolódó ismeretek
- Alexander Bain pedagógiai rendszere
- Neveléstudománya
- Didaktikai elvei
- Evolucionizmus és materializmus
- Az "életfilozófia" hatása
- A pesszimizmus pedagógiája - Schopenhauer
- A világ - akarat
- Az érték nélküli nevelés
- Friedrich Nietzsche kultúrakritikája
- A jövő záloga - zsenik nevelése
- Korszerűtlen elmélkedések a kultúráról
- "Gyermekeitek földjét szeressétek"
- Nietzsche hatása
- "Élet" és "Cselekvés" Bergson filozófiájában
- Az intuíció, a lelki élet megismerésének igazi eszköze
- Az "életlendület" és az ember szabad cselekvése
- Keresztény szociális és népnevelési törekvések
- Don Bosco pedagógiája
- A nevelés alapja a szeretet
- A vallás gyakorlása mint nevelőeszköz
- További gyermekvédelmi-szociális törekvések
- A század tömegmozgalmainak hatása
- Munkásmozgalom
- A nőmozgalom
- Az ifjúsági mozgalom
9. Magyar neveléstörténet 1849-1919
- Iskolaügy és pedagógia az abszolutizmus korában (1849-1867)
- Népoktatás
- Középfokú oktatás
- Felsőoktatás
- Pedagógia és iskoláztatás 1867-1919 között
- A népoktatási törvény
- A népoktatás alakulása 1868-tól 1918-ig
- Népiskolák
- Óvodák
- Polgári iskolák
- A középiskolák fejlődése
- Felsőoktatás, tanárképzés
- A magyar gyermektanulmányi mozgalom
- Nagy László pedagógiája
- Nevelésügyi törekvések a forradalmak idején
- A magyar neveléstudomány fejlődése kiegyezéstől 1948-ig
- A budapesti egyetem "pedagógiai iskolája"
- Lubrich Ágost pedagógiája
- Kármán Mór pedagógiája
- Fináczy Ernô pedagógiája
- Weszely Ödön pedagógiája
- Prohászka Lajos pedagógiája
- A kolozsvári-szegedi egyetem pedagógiaprofesszorai
- Felméri Lajos
- Schneller István
- Imre Sándor
- A debreceni egyetem "pedagógiai iskolája"
- Mitrovics Gyula pedagógiája
- Karácsony Sándor pedagógiája
10. Iskolaügy és pedagógia a XX. században
- Új pedagógiai és pszichológiai törekvések
- A pragmatizmus nevelésfelfogása
- William James
- Dewey pedagógiája
- Dewey hitvallása: az iskola maga az élet
- Dewey iskolamodellje
- A "jövő iskolájának" tantervi kérdései
- A gyermektanulmány
- A kísérleti pedagógia
- Eduard Claparčde
- A gyermektanulmány természettudományos jellege
- A funkcionális nevelés
- A reformpedagógia kialakulása és fejlődése az első világháborúig
- A radikális neveléskritika tárgya: a hagyományos iskola
- A művészetpedagógiai irányzat
- Pedagógiai alapelveik
- Fontosabb törekvéseik
- A "New School", a reformpedagógia első iskolamodellje
- Az intézetek pedagógiai rendje
- Napirend
- Önkormányzati-öntevékeny munka
- A tanár-diák kapcsolat új elemei
- Esztétikai-művészeti nevelés
- Az oktatás didaktikai-metodikai elemei
- Természettudományos, biológiai-antropológiai koncepciók
- Maria Montessori pedagógiája
- Didaktikai-módszertani alapelvei
- A Montessori-eszközök
- Ovide Decroly pedagógiája
- Az érdeklődési központok
- A globalizációs módszer
- Adolphe Ferričre - a reformmozgalom szervezője
- A reformpedagógia fejlődésének második szakasza
- A Waldorf-pedagógia
- Az alapító, Rudolf Steiner munkássága
- A koncepció antropológiai alapjai
- A Waldorf-pedagógia sajátos vonásai
- Amerikai reformpedagógiai törekvések
- Helen Parkhurst és a Dalton-plan
- A Winnetka-plan pedagógiai alapelvei
- A Progresszív Nevelési Társaság létrejötte
- A Jena-plan, a reformpedagógia egyik záró szintézise
- A Jena-plan iskola pedagógiai rendje
- Az állampolgári nevelés
- A munkaiskola
- Georg Kerschensteiner
- Celestin Freinet Modern Iskolája
- Az orosz-szovjet munkaiskola
- A reformpedagógia fejlődése az egyes országokban
- Anglia
- Frankofon országok
- Németország
- Olaszország
- Hollandia
- A harmincas évek főbb fejlődési tendenciái
- Az elméleti pedagógia főbb irányzatai
- Kultúrpedagógia
- Az irányzat filozófiai gyökerei
- Neokantiánus hatások: értékelméleti idealizmus
- Neohegeliánus hatások
- W. Dilthey filozófiai-pedagógiai felfogása
- Spranger pedagógiája
- A megértő pszichológia
- Kultúrpedagógiai felfogása
- A szociálpedagógiai irányzat
- Emile Durkheim
- Paul Bergemann
- Paul Barth
- Paul Natorp
- Foerster morálpedagógiája
- A nagy pszichológiai iskolák hatása
- A behaviorizmus
- Az alaklélektan
- A pszichoanalízis
- A mélylélektani iskolák
- Jung analitikus pszichológiája
- Adler individuálpszichológiája
- A gyermek és ifjúkor fejlődéslélektana
- Karl Bühler
- Jean Piaget
- A pedagógiai lélektan megszületése
- A reformpedagógia fejlődésének harmadik szakasza
11. Iskolaügy és pedagógia Magyarországon 1919-1945 között
- Kultúrpolitika és közoktatásügy a húszas években
- Népoktatás
- Középiskolák
- Felsőoktatás
- A harmincas-negyvenes évek nevelésügye
- Reformpedagógiai irányzatok hazánkban
- Cserkészet
- A reformpedagógia szellemében működő hazai iskolák
12. Az 1945 utáni magyar iskoláztatás története
- Harc az iskoláért
- Az iskolarendszer átformálása
- Két közoktatási reform-tervezet
- A Kisgazdapárt iskolareform-terve
- Németh László tervezete
- A NÉKOSZ
- Az iskolák államosítása
- Az "ötvenes évek"
- Óvodák
- Általános iskolák
- Középiskolák
- Felsőoktatás, pedagógusképzés
- Forradalom és rendszerváltás között