ZOMBORI ANTAL: HISTORIA SACRA 0001
Nagy sokan lam ackoron az kiralhoz hailanak, Israelnek
fiai sokan el hodolanak, szantalan û kõzzûlõk
Isten boszszusagara baluannak szolgalanak, nag1
retteneteskeppen az szenth tõruent meg vetuen Istentûl
szakadanak.
De lam ismeg az kiral' leuelet el
kûldõze, Ierusalem varosban kõuetet û ereszte, az
Iuda uarasinak minden tartomanira leuelet ki ereszte,
mindenût lam az kiral' nagy sok fenitek alat ezeket
hirdettete.
Orszagomban ez vtan aldozatot ki teszen, es
ki az szent tenplomban kõniõrgesre fel megien, az
szombatnak napiatis es egieb innepeket ellenûnk meg
szentelne, Moysesnek tõrueniet valaki meg tartana
halalt minden szenuedne.
Szantalan nag' sok oltart, az
kiral' czinaltata, tisztatalan allatot azokra hozni hagia,
diszno hust aldozatra mindeneknek vennie erõssen
paranczola, az kõrniûlmetelkedest Israel fia kõszt
Antiochus meg tilta.
Ackor mingiart az kiral' Isten
szekrenie heliet, hamar fel emeltete Iupiternek û kepet,
mindeneknek erõssen hadgya paranczolatban hog' az
tiszteltetneiek, ki azt nem czelekedne kiralnak hagiasabol
minden meg õlettetnek.
Az Isten szent tõrueniet az
kiral' nem bõczûle, Istennek haragiatul semmit û nem
rettege, de nag' vakmerõkeppen es nag' Istentelenûl mind
ezekben el mene, Istennek szent neuenek draga
tiszteletinek tõrekedek ellene.
Megh ismeg
hamarsaggal leuelet el kûldõze, orszagaban mind
szellel szerte szerint izene, izenetit nekie, es û
paranczolattiat ha ki nem bõczûlneie, nag' retteneteskeppen
mind õreget es kiczint kimiletlen õletne.
Az Isten nepe
kõzzûl nagy sokan el hailanak, Moisesnek tõrueniet
hamar mind hatra hagyak, Antiochus kiral'tul szereztetet
baluannak ûk hamar szolgalanak, sokan azert ackoron
Israelnek fiai Istentûl szakadanak.
[p 0002] Riuas es
nag' siuas azoc kõzõt lam vala, kik az szent tõruen
mellet meg maradtanak vala, mert mindenût azokat az Antiochus
kiral' igen õleti uala, es az õrõk tõmlõczre tartia
vala mind ûket meg foghat vala.
Israelnek fiai mind
boligoban iutanak, ackoron az baluannak kic lam nem
szolgalanak, varasoknak kiuûle kietlen nag'
pusztakban szegeniek budosanac, nagy szep draga
helieket Israelnec fiai soc helien pusztan hagianak.
Antiochus ackoron az draga szent oltarra, Istennec
templomaban ki szepen vala rakua, tisztatalan allatot
diszno hust aldozatra nag' sokat fel hozata, szerte
szerint mindenût kiraly igy czelekedek Isten
boszusagara.
Israel fiaiban sokan meg õletenek, az
kiral' beszedenek kik ot nem engedenek, soc
aszoniallatok kic û gyermeczkeieket kõrniûl lam
meteltettec, Kiralnac hagiasabol nagy sok helié
szegeniek halalt mind szenuedenec.
Sokan ackor
kõzzûlõc egy tanaczban vegezec, feienkét ezt magokban
erõssen meg tekelletec kiralnak beszedenec, kiczintûl
mind nagiglan hogy ûk ne engednenec, de az igaz hit mellet
szõrniû halalt minniaian õrõmmel szenuednenek.
Varosban lam eg' iambor Isten felõ Pap vala, iambor vé
Matatias ki neuezetben vala, az Isten templomaban Ierusalem
varosban ki hiuen szolgal vala, az eg' elõ Istennec draga
szent tõruenieben tudos ember ez vala.
Puszta hegien
Modinnac egykor û le ûlt vala, az Antiochus elõt ackor
budosik vala, Israelnek fiai ackor sokan û vele egiût
budosnac vala, draga szep beszedeckel kiket ot Matatias
nagy szepen oktat vala.
Rendel õt szep fiai
szepen neki valanac, kic kõzzûl az harma lam nag' sokat
szolgalanac, az egy igaz hit mellet Israel fiaiual sokat
hadakozanak, egez Sido orszagban Isten tõruenie mellet
nagy sok vert hullatanac.
[p 0003] Ezekrõl mostanaban
szolunk mi enekûnkben, Antiochus kirallial mint harczoltak,
eltekben, az egy igaz hit mellet menni sok vert hullattak
eleteknec rendiben, Israelnek fiai kiert niluan Istennec
lõttenec nagy kedueben.
Matatias mikoron az hegien mar hogy
ûlne, ot nag' keserues sirast ackoron igy û kezde, Vram
iai vgy mond nekem miert szûletettem en hogy ezeket most
latnam, az szent templom romlasat Ierusalem varosnac
szõrniû nagy pusztulasat.
Ot û vele egiemben
Israelnec fiai, mind azockal egiembé Matatias fiai, ot nagy
soc ideiglen az Istennec nepei erõssen kesergenec,
Matatias az iambor neki õt szep fiai giazbà mind
õltõzenek.
Czudalatos sok sirast ackoron ûk mind
tõnec, mert nagy sok ven iamborok kõsztõk meg
õletenec, tiszteletes szep iffiak Israelnec leani nagy
sokan szenûedenec, nem kiuanniacc immaron gonoz vilagban
valo elteket ûk szegenniek.
Antiochus ez dolgot mikoron
meg hallana, Modin varasa fele hogy nag' sok nep ment volna,
hamarsaggal az kiraly szantalan sok nepeit oda
kûldõtte uala, Israelnek fiai Antiochus Kiralnac sokan
hódoltac vala.
Paranczolati ackor Antiochus kiralnak, az
Matatias Papnal semmit lam nem foganac, õt edes fiaiual
semmiben û nekie soha nem engedenec, az Isten
tõruenienec szep igaz uallasaban holtig meg maradanac.
Izenet az kiraltul lõn lam Matatiasnac, hog' ûis mar
engedne az paranczolatoknac, mikeppen azok kõzzûl varasibà
kic vadnac neki sokan engettec, ig' û nag' vrasagban es
nag' kedueben lenne Antiochus Kiralnac.
Temerdeki soc kinczet
kiral' ackor igere, az ven Matatias pap ha nekie engedne, araniat
es ezûst nag' sok draga szep kinczet Kiral' ueki [!]
igire, tisztatalan allatot Matatias pap tsak hogy aldozatra
fel vinne.
[p 0004] Az kõuet beszedere monda nagy fel
szóual, szõrniû halát szenuedni kesz vagiok
fiaimmal, Israelnek fiai ha mind el szakadnakis az Isten
tõruenietûl, en es az en fiaim holtig el nem szakadunc
Moyses tõruenietûl.
Nam ackoron eg' Sido aldozatot hamar
tõn, diszno hust aldozatra Sido mingiarton fel vin,
Modinnac varosaban kiralnak hagiasabol Sido aldozatot tõn,
az Matatias papnak es az Isten nepenek ezzel û nag'
boszut tõn.
Ez dolgot Matatias ot mikoron nezneie,
Isten szent tõrueniehez vala neki szerelme, az Sidot
Matatias vgian ot az oltaron nagy hamar altal vere, kiralnak
kõuetetis ki ûtet keszerite egiût ûket meg õle.
Ot minden oltarokat Modinban el tõrete, onnet û el induluan
egy pusztaban siete, nagy fel szoual kialtia Matatias
mindennec vtanna siessenec, Isten szent tõrueniehez
kiknec vagion szerelmek varosbol ki mennienec.
Antiochus
kiralnac hire lõn mind ezekben, hogy az û hiueinec halaloc
lõ Modinban, Matatias Pap vtan hamarsaggal az Kiral' kûlde
az nagy pusztaban, Israelnec nepeit Antiochus akaria õletni
haragiaban.
Remûlenec minniaian Israelnec fiai, minden
felõl ût kõrniûl fogtak û ellensegi, az Szombatnac
szent napiat akarnak lam û velek szemtûl szemben
meg vinni, keszeritik ezzelis Isté tõruenie mellõl
ûket el szakasztani.
Czac hamar û nekiec ezec meg
felelenec, az Szombatnak û napiat hogy ûk meg
szentelneiec, az û ellensegeckel az szombatnak
szent napian hogy ûk nem ûtkõznenec, Moysesnec
altala Istentûl ki adatot tõruent ûk meg nem szegnek.
Izraelnec fiai minniaian aszt kialtiac, hogy ûk inkab
akarnac meg halnia aszt mongiac, az szombatnac szent
napiat Isté tõruenie szerint hogy ûk meg nem
szentelnec, Istentûl ki adatot Moysesnec tõrueniet
hogy ûk meg nem bõczûlnek.