SZIKSZAI HELLOPOEUS BÁLINT: AZ MY KEREZTIENI
HITÕNKNEK ES VALLASONKNAK HAROM FV20 ARTICVLVSSAROL 0002
AZ NAGSAGOS GVTI ORZAG BORBALA AZZONNAK ELÕZZÕR AZ
NEHAI NAGSAGOS Tõrõk Ferencznek, mostan penig az Nehai
tekentes es Nagysagos Groff Ecchiusnak, Nagy Gõri
Capitannak, es az Felseges Maximilian Czazarnak es Kiralnak
tanaczanak Isten felõ Hazas Tarsanak, mint kegielmes
Azzonianak keuan az Atia Istentûl az IEsus Christus altal
igassagra vezerlõ es meg zentelõ Lelket.
REgi mondas
ez, hogy kõzep vton iarion az ki igazan es bekeuel akar iarni,
Zent Iacabis Masodik részeben az û leuelenek, azt
paranczollia, hogy az kirali tõruent meg tarcziuk, az az minden
dologban az egienesseget mint eg Kiral auagy orszag vtat,
ha teueliegni nem akarõk. Ennek kõz bezednek intese, ha
valamikor zûkseges volt, ite most egszer, es inkab hogy
nem mint vala ha. Mert el iõt az idõ meliben az Satan
egszer ki bocziattatot az tõmlõczbõl, hogy sokakat el
hitessen, es sok hamis Prophetakat boczassõ, kik ha
lehetseges dolog volna meg az valaztottakatis el hitetnek, nem
hogy azoknak meg nem kellene czialatni, [p 0003] az kik vagy meg
vntak az Istennek draga igeiet, mint az pusztabeli Sidok az
Mannat, vagy pedig azok felek az kikrûl igy Prophetalt Pal
Apostol 2. Tim Leszen oli idõ, melben az igaz tudomant
el nem szenuedhetik, de vizketõ fûlõkuel, õ magok
guitenek magoknak Doctorokat, es az igassagtul fûlõket el
fordittiak, saz hitsagra ternek. Azoknak immar haggiõk beket
kik az Antichristus setetsegeben lappanganak es az
Euangeliomnak illien fenies vilagossagara nem akartak iõnni,
az Christus itileti szerint meg vakuluan. czak azokrol
szollionk kik az Euangelicusok kõzzûl, az Kirali vtrol
el tauoztanak. Mind ezekrõl sem zolhatõk mindenikrûl, mert
sokan vadnak: czak azokat lassuk meg kik el kezduen az
reformatiot, nemelliek felben hattak, nem eruen el az kirali
vtat, nemelliek penig feletteb sietuen hogy nen mint kel vala,
ioual megis halattak. Az elsû rendbeliek az kik eszekben
veuek hogy semmi az mi io czelekedetûnk erdeme, az meg
igazulalast Istennek keduebûl kegelmebõl, az Iesus
erdemeiert hit altal hiszik lenni, az io czelekedetrõl, az
bûnrõl az tõrui7rõl, igazat tanitanak De meé1g touab kel
vala menniek, az zabad akaratnak, valaztasnak az vr
vaczoraianak igaz vallasara, kiben hirtelenseguel meg
czõkõnenek. Azert nen engedhetik hogy az meg tereseben, az
akaratnak valami zabadsaga essinergiaia ne legien,hanen felig
kereztienek felig Pelagianussok leuen azt tanittiak, hog
Isten Zent Lelke altal kezdi. az akarat vele egetemben
munkalkodik, meg oztuan igy az Isten tisztessiget
magokual. Hõnan õrõmest forgattiak imez Basilius
mõdasat Czak akariad Isten elõdben kerûl Nen goldoluan
meg az sok zent irassokat, kikben arra tanitatõk hogy
kõnnieb az zereczennek meg feieredni, az parducznak el vezteni
az õ czepegetet zõrit, hogy nem mint az embernek iot
czelekedni: Es hogy meg holtunk az bûnõkben, es hogy vy
terentet allatokka kel lennõnk, vgy annira hogy meg az vionnan
zûletes vtannis panaszolkodik Pal Apostol, hogy nen
czelekedheti azt az iot kit akarna, hanen az gonoszt kit nem
akarna. Ezek ellen azert hami az iras zerint azt tanittiuk, hogy
az meg teresben, mind az el kezdes, mind az el vigezis Istene,
eretnekn4ek mernek mondani, noha az Isten Lelke niluan igy
tanit Phil. 1. Az Istennek õrõk idõknek elõtte valo
valaztasat sok keppen karomliak vagy erdemõnknek, vagy
hitõnknek tulaidonitiak, mint ha vagy mostan valaztana
Isten, vagy ha õrõktûl fogua valaztottis, á6 iõuendõ
io czelekedetre, vagy hitre nezue, nemellieket valaztot,
nemellieket meg vetet. Vgannira hogy az derek zent iras ellen
koroskint szaiokban imez ostoba mõdas (akarkie ligien. )
Si non es praedestinatus fac vt praedestineris. Ha
valaztatot nem vagy, ted azt hogy valaztassal. Mint ha
valtozando volna az Isten, es à mit õrõktûl fogua el
vegezet, fel bõthatna. Auagy mostan gõdolkodnek az õ
teremtet allattianak vigerõl, es nem annak elõtte, minek
elõtte terentene? Amint Szent Pal niluan zol Ephe, 1. Valaztot
minket minek elõtte ez vilagnak fõdamentomi fel vetetninek.
Avagy mi7t ha valakinek erdemen allana hogy valaztassek, es nem
tulaidõ czak a kõniõrûlõ Istenen, ki az mint szent
[p 0004] Pal tanit (Rõ. 9.) Meg zannia az kit akar, á kit akar
meg kemeniti Effelek ellen, ha mi azt valliuk, hogy czak
Istenen al az mi ûduõssegõnk, ki meg vilag
terentesenek elõtte, minket el rendelt az esetre, az
haragnak fiait meg vetette az karhozatra, nekõnk minden io à
vagy gonoz czelekedetõnknek tekintetinekûl, azt kialtiak hogy
eretnekek vagionk az Szent Iras ellen ki mindent czak Istennek
tulaidonit Rom. 11. O Istennek bõlczesegenek es ertelmenek
melseges kazdagsaga. Bezzek visgalhatatlanok az û
itileti, es olliak az û vtai, kinek vegere nem mehetõnk? Mert
kiczoda võtte eszeben az vrnak elmeiet. Auagy ki volt neki
tanatziossa, auagy ki adot elõszer neki, es meg adattatik
õ neki? Mert û tõle û altala, es û benne vadnak
mindenek. Neki legien diczõsig mind õrõkke, Amen.
Az Vr
vaczoraiaban penig zõrniû teuelgesek Mert az
transubstantiatiot, az az a kenirnek bornak alla ianak
Christus testeue vereue valo valtozasat le teuen, nem
hatolhatanak ki az sarbol, hanem mas mellette valo sarban
akadanak, hogy hitûnknek agazattia ellen, ki az hogy az
Christus, embersege zerint, meniorszagban fel mene, es
onnan itelet napiara, nem eleb iû el, mindenap ala hozzak, es
az kenierrel eggõue cziatolliak, azt tanituan az iras ellen,
hogy In Pane, cum Pane, sub Pane, penes Panem, iuxa
Panem, kellien keresni az Christus testet. Es hogy foggal
meg kel ien ragni es el nielni Es hogy Iudasis es egeb
Hypocritak, hitetlenekis, meg õttek ittak az Christus
testet veret. Kiknel nem tudom mi lehet nagiob karomlas. Ezek
ellen ha meg mutatod az Szent irasbol, hogy ne keresse az
kenirben es borban az Christus testet veret, hanem
meniorszagyban. Es ha megy mutatod az Eutiches eretnek
Sententiaia ellen, hogy tulaidonsaga az Christus
embersegenek nem engedni, hogy ecczersmind mindenût
leheszen noha Istensege szerint mindenût vagion. Es
hog Lelki etel ital legien azokaert czak Lelki foggal ki az igaz
hit, egiuk igûk az Christus testet veret. Es hogy valaki
azt az testet vert meg eszi isza, õrõk elete vagion
annak, mindiarast eretneknek mondanak, es keszek Iudasert
ûstõkõt venni veled, ha eggût nem akarod enni vele az
Christus testet veret.
Maga iob leszen vala, hog
Iudasnak hadnanak beket, ot ahoua valo volt, es az kenierhezis
borhozis ne ragaztanak az Christus testet veret, hanem
tudakoznanak azon, õ magok mikeppen eggesûlhetnenek az
Christussal, es mikeppen lehetnenek Christusban, es
Christus õ bennek, az õrõk eletre, meg talalnak hogy nem
foggal, hanem hit altal az mint Pal Apostol mõgia Ephe. 3. Hit
altal lakozik az Iesus Christus az ti sziuetekben. Ezek
fûkeppen, az kik felben hattak az reformatiot, es soha
tõbbet tanulni nem akarnak. Mas rendbeliek igen el mennek az
Linea mellet, es addig metelik az sebet, hogy az rodhadot
hussal az elû hustis fel zaggattiak. Mert azt az
fondamentomot, az kinel senki mast nem vethet fel bõtiak az
Iesus Christus õrõkke valo Istenseget, az Szent
Lelekuel egietemben [p 0005] tagaduan. Igy azok az Istennek
hazanak nem czak az pozdoriaiat, az rothat faiat haniak le, hanem
fondamentomabol ki tõrek. Amazok az romlot es repedezet
reszet haniak le, de az fondamentomon, sok zakadolan allo
haiazatot es falt hagianak.
Azert ha meg tekintiûk mostan
ez vilagot ki eggikhez, ki masikhoz all mindenik az õuet
igaznak veli, az igazat mindenik zidalmazza, es rontia. Tõb
resze vizketû fûllel á mint Zent Pal tanit, hatra vetuen
az igaz Paztorokat, gûit maganak affele praedicatorokat, kik
nekik tecczenek: es azokat az igaz tanitok hoz kepest, zinte
vgy bõczûllik taplaliak, mint Iezabel az sok Bal papiait, I
lies ellen.
Annak okaert ideie az keresztien embernek fel
serkenni az alombol, es az Kirali vtat meg keresni, hogy
teuelgesben ne essek Ez fû oka az miert en ez kis
kõnjueczket irtam magiar nieluen, egyûgû kereztieneknek
tanitasokra, es intesekre, az valasztasrõl az vr
vaczoraiarul derek sententiat, niluan igazan es az Szent
Irasnak foliasa szerint szep kerdesekuel,
feleletekuel, es az ellenkezõ felnek fogasoknak meg
feireseuel. Az Zent haromsagrol pedig, czak igen rõuideden,
es articulusoknak moggia szerint. Mert sok irasokat
oluasot immar az kõsseg a felõl, vgy annira hogy az
sok vilangassok miat, nem tuggia melliket kellien tartani.
Azert im czak egy nihan igeuel, es mint egy Credoban foglaltam be
az igaz Sententiat, kinek minden igeiet inkab az Szent Irasbol
zedegettem, hogy senki ne mõdhassa hogy nem tudgia mellik
igaz mellik hamiss, Mert az Szent irasok minden
Articulusoknak vtanna vadnak. Az zabad akaratrul pedig, mas
kõnueczkeben irassom vagion, es rõuidû20n ha Isten
halalomat halasztia, mind arrul smind az tõbbirûl
bûueb irast akarok kij bocziatnom, fõkeppen ha az kegelmes
Isten patronusokat mutat valahonnan, kik az niõtatasban
segitsiggel lesznek, az Aniazenteghaznak epûletire, es
Istennek diczõsegere. Az kettõrûl penig, mõdom az
valaztasrul, es az Vr vaczoraiarul, bõuen irtam, es zinte
Anniat à meni eleg az keresztien embernek, ezokaiert hogy
nem mindenek ertik, meg azokis á kik mast akarnak tanitani,
mass az hogy meg Magiar neluen senki derek irassal, ez ket
Articulust meg nem Magiarazta. Naysagodnak neue alat akaram
penig ez kõniueczket ki boczatni, hogy halaado voltomot meg
mutassam, es minden tiztem zerint valo zolgalatomat ielenczem
Nagysagodnak, minek vtanna az Vr Isten, egrûl ki hozuan az
te Nagysagod Varossaban Debreczemben zallitot. Masodzor
hogy lenne Nagysagodnak miuel mulatni banattiat, es ket vitez
Vr Ferienek, az Nagysagos Tõrõk Ferencznek es Nagysagos
Groff Ecchiusnak halalan valo keserûsiget feleiteni, kire
az Szent iras sokat zolgal. Es kiualtkeppen ez kõnueczke,
holot meg bizonitatik hogy Isten minden idõre valo
zerenczenket el vegezte, kinek megis kel tellesedni: