Szegedi Lõrincz: THEOPHANIA, AZ AZ: ISTENI MEG
IELENES. WY ES IGEN SZÉ1P COMOEDIA À MI ELSÕ ATYAINKNAC
ALLAPATTYÁROL, ES AZ EMBERI TISZTEKNEC RENDELESERÕL
AUAGY GRADICZAROL. 0014
EUA. : OH on szegeny mog nyomorodot esel veszet
aszoniallat, melly nagy siralomban hozam az enimeket, es az
egez emberi nemzetet el veztém, Oh kegyelmes Isten houa buiac
elõtted, mert az pokolbeli õrdõg az õ ekes hazugsagaual
engemet meg czala: Vay ha az alnoc kigyonac õ alnoksagat
tudtam volna, soha en meg nem czalattam volna, szep vala
innen kûuûl mint az szep Paua, de õrdõg az eha. De
vtol iutuan mostan az en tulaydon karaimmal melto
keserûsegõket szenuedec. Iay WR Isten melly szep
beszedeckel szol vala ennekem az kigyo, hogy mind igaznac
montad volna es io akaronac, es ingyen sem tudtam volna auagy
czac vé1lnijs hogy az kigyonac bõre alat, lappagyyon az
ellenseg. Minden allatoknal ennekem az kigyo keduesb vala, es
semmit ettûl nem tartottam vgy mint artatlantul: Iay ò
czalard Belial õrdõg imè meg esmerteted magadat az en
karommal, az en vràmnac veritekes munkaiaual, vtannam valo soc
fiaimnac faydalmaual. Vayha tudtam volna hogy az alnoc Belial
szol az kigyonac bûrebõl, bizonnyaual alnoc es ez vndoc
õrdõg en vé1lem el nem hitethette volna, hogy mé1g czac
számhozis az almaban vittem volna, ki ennekem el veszendõ
ionac es gonosznac tudomanyat hoza: En bolond [p 0015]
aszoniallat aranynac es ezûstnec vélem vala az kigyonac
szep beszedet, de el vezte az alnoc: Igen ritkan kel az
lagy beszednec hinni, mert czalardsag vagyon higygyed az
farka alat. En egyûgyûes igaz beszedûleuen vgyan ezent
remenlem vala masrolis, igy szol vala ennekem az alnoc
ellenseg. Ké1rlec ne higyetec hogy az Isten illyen nemes
fanac gyûmõlczet ti tûletec meg tiltotta volna, hogy czac
kiczint sem ehetnetec ebbõl, keserûlec szerelmesim
hogy illyen tudatlanoc vattoc, es Istennec paranczolattyat nem
értitec igazan, az é1lõ Istennekis boszusagot
té1ztec. Bizonsagul hozom az menbeli Istent, hogy az
szep es gyõnyõrûseges fanac gyûmõlczeben az melly
nap eenditec az ti elmeteknec szemej mindgyart meg
nyilatkoztatnac: Istenhõz hasonlatosoc leztec, mindeneket
iokat es gonoszokat tuttoc, iõuendõt mulandot érthettec
illyen nagy ioszagoc vadnac. Eua ez fanac meg eteleben es
ennelis nagyobbac kiket nyeluel az ember elõ nem
szamlalhat, s uagy miczoda halal kõuetkõzneiec illyen
szep gyûmõlcznec meg etelebõl, lattzic vgyan hogy nem
tudod miczoda az io: Miert hogy Isten illyen nagy szepen
teremtette ezt à fat? auagy nem az ti eteltekre? Mert az
Angyaloc nem esznec ebbõl, es az Istenis nem
szûkõlkõdic ennékûl czac czudalkozom houa nez
aszoniallat, mindenec ti erõttetec czinaltattac: Touabba
bolondsag czac gondolniis, hogy az Isten minden fanac
gyûmõlczet, ki itt az [p 0016] kertben vagyon nektec meg
engé1tte, es ez szepsegû fanac gyûmõlczet tõletec
meg tiltotta volna, azt hid czac Eua: auagy miczoda iel volna ez?
Ezenkeppen titõket Isten vtalna, maga az Isten tellyes
szeretet, es titõket kiket teremtet igen szeret, Azert
nenenc aszony iob ha eszel, ha Istennec olly
szandeka lõt volnais más fat tiltot volna meg: Illyen
szep es himes beszedeckel szol vala ennekem az kigyo,
kiben ki velhetneie hogy czalardsag vagyon: De imè mostan
kostolom meg. Iay az en vtannam valoknac: Iay melly nehez igat
hordozoc az en nyomorult vallaimon, meg emezt az keserû
banat, siralom es kõny hullatas, el szarattam es el
epettem, tellyes minden testem az õrdõgnec mergeiuel. Iay
houa legyec Istenem, Istentûl el tauozot elmem alnoksagot
gondol, az Sathannac merges nilaj mind en bennem vadnac, valahoua
forditom ortzamat, mind siralom es keserûseg: minden
é1letem epenel es meregnel keserûb, vé1res veritec,
haborusag, faydalom es halal mind kõrnyûlem forognac: De
iay veszéc, ez mind nehezb ennekem, az igaz Istennec à
haragia, mellyet en meg gondoluan olly szõrnyûkeppen
keseredem hogyy leg kissebic keserûsegemnelis
kõnnyeb az halal: Aha szegeny Eua mostan
bõlczelkõdel, ki à Sathannac czalardsagaual
bõlczelkõdni akarsz vala. Miczoda lehet keserûb es
fogasb az en vtannam valoknac ennel az en bolondsagomnal, Iay
el veztem az egez emberi nemzetet: De mit bolondoskodom
[p 0017] es mit emeztem magamat illyen nagy keserûseguel,
mikoron meg gondolom az en Istenemnec io voltat, ki minket
hozzaia veszen es az õ kegyelmesseget mi reanc ki
õnti es minket el esteket kegyelmesen fel tamogat, annac
okaert tauul legyen innet minden bu, banat es keserûseg,
meg elegettem en az édes Iesus igiretiuel, mikeppen hogy az
aszoniallaton vez etec el az iduõsseg, azonkeppen az
aszoniallatnac szent magua åltal nitatic meg, ki meg
tõrie az kigyonac feiet, es mindeneknec adgya meg az regi
õrõmet, ez az ki ennekem az en fé0riemmel, fiaimmal es
minden vtannam valockal keserûsegimet el tõrli es el
fuia, mint az ezaki sél az port: Mert Cain ezeckel semmit
nem gondol ia tzic az kigyoual szûntelen, Istennec minden
tizteletit sem adnaia egy gylobison. Oh felseges Isten
melly nagy keserûseg, az az gonosz es engedetlen fiu,
kic az õ attyokat keserûseguel es siralommal meg
foytyac, minden kemeny merges kigyonal keseruesb ezeknec
marasoc. Mikeppen Cain mindenkor versengõ, szo
fogadatlan, engedetlen lõn, naponkent nagyob keserûseget
es banatot indit az mi sziuûnkben. Ezt vé1lem vala
elõszer az kigyonac meg rontoianac, meg emetziõienec, es
meg enhitõienec, de minden remenseg heiaban lõn, nagy
keduesen mostan az atkozot gyermec az kigyoual iattzodozic
egy cziga kapast nem adna az atyanac minden intesennis az õ
egyûgyû õczet vtallya mint az õrdõg á szegeny
Abelt [p 0018] laba ala nyomotta, mellyet mi az io
erkõlczeiert es engedelmessegeiert igen szeretûnc.
Féltém hogy valamikor ha kézere keritheti hogy meg ne
õllye, es fogaual is meg ne ragia. Felseges mindenhato
Isten hallod iol az en panaszolkodasimat, ezeket kezedben
aianlom, es ké0rlec hogy az mi nyaualyainknac sokasagat
kõnyebicz meg es az mi gyermekinket é1des magzatinkat à te
szent igeddel biriad es mi kõzzûlõnc szerez neked
szent gyú1lekõzetet: De imè kiczoda? Az en szerelmes
fé1riem: Gereblie vagyon az vallan hogy minékûnc meg
ekesicze maggal az fõldet, az iuhokat legeltetuen,
veritekezic szegeny ember az munkanac miatta. es alig
vonsza egygyic helyrõl az masikra az faydalmas labait.
Iay iay mind ezeknec en vagyoc oka es gyuytoia.
ACTVS PRIMI
SCENA SECVNDA.
Eua. Adam.
EVA. : Vram Adam.
A. : Te kedig Eua mit czelekedel it kiuûl, miert vagy
szomoru? Isten az mi kegyelmes atyanc, ninczen semmi
keserûsegõnc sem felelmenc.
E. : Igazan mondod
io vram, enis azt vallom es ollyan remenseguel erõsitem
magamat, de megis az en vetkeim elõttem forognac, mellyel
tegedet, engem, es ez egez emberi nemzetet rabsagra hozam.
A. : Eua atyamfia álhatatos [p 0019] legy, semmit ne sir
, ves ki minden banatot à te sziuedbõl, es az Isteni
igeretekbõl vegy vigaztalast: Vgy vagyon ké0reztyeni dolog
es Istennec kedues meg ismerni az bûnt es azt szanni
banni, de nem eleg azon bankodni, mert efféle banatbol, mikoron
meg nõ, halal kõuetkõzic, de az banat vtan Istennec
kegyelmet es irgalmat hozzad kapczollyad, ki nagyob minden
bûnõknec nehezsegenel, azert tekincz meg az iõendõ
Messiast, az aszoniallatnac maguat, noha minékûnc
kapara iutot az mi dolgunc es é1letûnc tele veriteckel: De az
õrõckè valo hasznoknac es igereteknec tekintetihõz
kepest, igen kõnyû nyár leuel ez, bodog minden ki ezeket
meg gondollya io atyamfia Eua: Miert? azert hogy Istennec igy
volt kellemetes, hogy faydalommal egyûc az mì kenyerûnket,
minekûnkis vgyanazon tessec, es álhatatos elmeuel
szenuedgyûc es ne zugolodgyunc az igaz Isten ellen, ki
valamit mi velûnc czelekedic, mindeneket igazan es meltan
czelekedic, az egyûgyû es engedelmes kedues Istennel, ki
magat meg erõsiti remenseguel.
E. : En io vram az
te intesedbõl meg vigaztaltatám be peczetlõm à te é1des
beszededet, az en sziuemnec belsõ reszeiben, es
soha nem engedem hogy ezekrõl el feletkezzem.
A. : Az
mit beszellec vgyan azokat czelekedgyed, auagy mi volna az mi
é1letûnc, ha az embernec sziue az banattal vgyan ki
õttetneiec, mint az ûrge az likbõl.
E. : Auagyy
czac az Cain ne õregbiteneic az mi banatunkat.
A. Iol
tudom [p 0020] mi az menyire az mi szegeny vén erõnktõl
lehet, oktassuc es taniczuc az mi fiainkat, az tõbbit
Istennec aianlyuc: Bizonnyara buban banatban ninczen
keseruesb, mint az versõnes es szo fogadatlan fiu
mikeppen hogy viszontag igen szep es minden draga
kõueknel dragab, az io es engedelmes szo fogado fiu, Eua
hidgyed ninczen nagyob kencz kit Isten io fiuual szeret, ki
vgy mint az szõlõ veszõ fel nõ, es gyûmõlczet
teremt es az io attyanac aztalahoz le telepeduen, nagy
õrõmuel es vigassagual az õ attyat illeti. Mi
kõnyõrõgiûnc az WR Istennec, hogy minket az õ
szent lelkeuel segellyen meg, es à mi fiainkat tegye
hasznos edennye, es az mi vtannunc valokat.
E. : Oh
felseges Isten az vtannunc valokat.
A. : Io attyamfia
Eua, az te banatidat kûssebicz megy, az mi vtannunc valo
fiainknac nem leszen semmi karoc. czac hogy az meg igert
magnac irgalmassagaban bizzanac. Senkit el nem hagy
veszni valakic õ hozza akarnac folyamni.
E : Egyic
banat es bu az masikat nemzi, de egyy te vigaztalasod minden
banatimat el ûli, oh en édes fériem, oh en é1des sziuem,
batorsagom.
A. : Maydanen az mezõre megyec, es ott
nem sokat kesõm, mert holnàpi napon Istennec áldozatot
teszec. az iuhoc kõzzûl áldozatra valo barant valaztoc,
azonkõzben mosogasd megy, az mi fiainkat, hogy tiztac
legyenec az ûnnep napra, mindeniktûl kérd el rendel az
kereztyeni fundamentomot.
E. : Szorgalmatoson mindent
meg szerzec io vram, [p 0021] Ké1rlec oda ne kessel, te
nalad nékûl Adam semmi az dolog, czuda soc banatom es
keserûsegem vagyon ennekem mig tauul lesz.
A. :
Ne fél hid meg hogyy en Euanékûl, nem akarnac soc ideig
lenni, mert egyy tûzhely sem io aszony embernékûl.
ACTVS PRIMI SCENA TERTIA.
Adam. : Oh melly
kegyelmes az WR es irgalmas, ki meg bizonittya mi bennûnc az
õ kegyyelmesseget es irgalmassagat. Es fõ keppen
ebben hogy ez vilagnac elsõ keserues allapattyaban, minket
õszue szõrkõztetet, hogy egyyikûnc az
masikunkat vigaztallya es segicze, es kegyelmesen tartya:
El alilt az szegyeny Eua az nagy banatnac miatta, ennekem
illic azert hogy õtet az menyire lehet vigaztallyam. Mert az
aszoniallat igen erõtlen es keserues edeny õnnen
magaban, ennekemis soc féle banatoc es gyondoc,
keserûsegõc forogynac elmemben: De nem szûkseg
ezeket Euanac ielentenem, es az tûzhõz olayt adnom: Az
bõlcz firfiu iollehet nagyy banatban sziue vagyyon, mind az
által azt az keserûseget felesegenec nem ielenti, hanem
el titkollya, es õtet vigyaztallya mintha õ néki faydalma
nem volna, czac hogyy Euanac az õ sebet inkab
kenõgethesse. Viszontag az io aszoniallat
azzonkeppen czelekõszic az õ vraual, hogyha latandgyya
[p 0022] hogyy banatban vagyyon vranac õ sziue, oda iarul
hozza, es nagy èdes beszeddel õtet ké1rleli es
vigyaztallya. Oh bodog hazasagy kinec allapattyaillyen, hol meg
tettzic à fé1lelem es az egymas szeretet, keuannam
Istentûl hogyy ebbenis az mi vtannunc valoknac io regyulat
szabhatnanc. De mostan egy keuesse ki induolc [!],
mertaz gazda aszonnac dolga vagyon az gyyermekeckel.
Chorus Cantio.
Diczerietec az vrat minden nemzetsegec,
hirdessetec õtet minden nepec:
Mert meg erõsult mi
raytunc az õ irgalmassaga: Es vrnac igassaga meg marad
õrõckè.
Diczõseg, birodalom, tiztesseg,
erõssegy, hala legyyen az Atya Istennec, es az õ áldot
fianac.
Vrunc Iesus Christusnac, es szent Lélec
Istennec mind õrõckè. Amen.







