Szegedi Lõrinc: THEOPHANIA, AZ AZ: ISTENI MEG
IELENES: Wy es igen szé1p Comoedia à mi elsõ Atyainknac
allapattyárol, es az emberi tiszteknec rendeleserõl
auagy gradiczarol. 0011
PROLOGUS.
TIzteletes es bõczûletes firfiac,
bõlczeseguel, tudomannyal, es minden iamborsaggal
ekõsittettec, hiv Predikatoroc, es mindenkoron bõczûletes
tanyito Mesterec: Es mindnyaian kic ide az mi beszedûnc
halgatni ide iõttetec es á mi gyûlekõzetûnket ielen
valo voltotockal meg akartatoc ekesiteni, kegyelmeteknec mint
vrunknac, õregbûnknec es szerelmes szûleinknec,
iduõsseget kérûnc. Es kõnyõrgûnc az egy
Iesusnac neueben, hogy minket kic ez mai napon ide ez helyre
gyûltûnc, az õ kegyelmes kézeuel oltalmazzon, tarczon es
batoriczon. Adgyon bekeseget az hatalmas Isten az õ anya
szent egyyhazanac, az Scholat es egez kõsseget az õ
szent neuenec diczeretiben tarcza meg es neuellye. Valakic
kedig az Istennec szent gyûlekõzetinec artani akarnanac
es à szegeny egyûgyû kõsseget [p 0012] meg
haboritaní, roncza meg az élõ Isten minden igyekõzeteket.
De hallya meg tikegyelmetec mi legyen oka hogy mi mostan
tikegyelmetec eleiben iõttûnc, es iol eszetekben
vegyetec. Az mi gyûlekõzetûnc Comoediat akar agalni, kinec
neue Theophania, az az: Isteni meg ielenes, Mert ebben meg
ielenic az Attya Isten az el eses utan, az mi elsõ
atyainknac, es kegyelmes es atyaj beszedeckel vigaztallya
õket, es oktattya õket az meg igert magra az Iesus
Christusra: Minden ember azert errè sziue szerent
halgasson, imè mayd meg mondgyac Summaia is mi legyen.
Argumentum Comoediae.
EVA elsõ anyanc sirattya
zokognan õ magaban az õ bûnõt. hogy elsõ oka es
inditoia volt az bûnnec, Istennec haragianac az õrõc
karhozatnac es minden gonossagnac fõ oka, kutseie, es
gyuytoia: Minec õlõtte az õ fé1rie Adam az mezõre menne,
õtet vigaztallya es Istennec igiretiuel batorittya. Touabba
mierthogy harmad nap muluan ûnnep legyen hogy az õ fiait meg
mosogasa, es hogy meg feiericze meg paranczollya: Mig az
annya azt meg czelekedneie Cain az õ annyanac keserûseget
két annyiua teszi. Engedetlen sem Istentûl sem
emberektûl nem fé0l, [p 0013] nem akar meg mosodni, az
õczõit halallal fenyegeti. Azonkõzben mig Eua â tõb
fiait mosogatna: El iõue az é1lõ Isten az Angyalockal
egyetemben. Abel es Seth meg tiztultanac, es variac az é1lõ
Istent nagy õrõmmel. Cain kedig rusnya es vndoc leuen el
rõytezic az szenaban: Be mene az WR Isten es ez Isteni
félelmet igen diczeri bennec, es hogy az ûnnep napra magokat
szepen keszitõttec, kerdezi az gyermekeket, az felelet
tettzic az Istennec: Paranczola hogy elõ hinaiac Caint, ki
èrtetlenûl Istennec teremtõienec felele, Annac okaert
Caint az õczeinec szolgaiaua teué, es az emberi èletnec
es tiztnec rendit es gradiczat czinala, az szent igeienec
hirdeteset Abelnec aianla. Az kõssegnec gongya
viseleset Sethnec birtokaban ada, leg vtôlszor minden
hiv kereztyeneknec Isten az õ segitseget aianla.
Euat
vigaztallya es mennyorszagban atyahoz meg tér: Ez Summaia
tiztelendõ vraim az Comedianac.
( INTERLOCVTORES,
I.
Adam.
2. Eua
3 Cain.
4. Abel.
5. Seth.
6. Ham.
7.
Esau.
8. Deus
9. Gabriel.
10. Michael.
11. Raphael: