Peechi Lvkach:AZ KERESZTYEN HADAKOZASNAC TÛKÕRE.
MELYBEN, MINDEN HADVISELOC: HADNAGYOC, SZAZADOSOC, ES EGYEB
VITEZLÕ NÉP: AZOKIS KÍC ÛKET AZ TABORBAN KÕUETIC (2 ÉS
] C. ELETEKNEC ARTATLANSAGAT, ES REND TARTASAT, HASZONNAL
MEG TEKENTHETIC. 0001
AZ ESTERGAMI ERSEKSEG IVVEDELMENEC ( AZ MI KEGYELMES
FEIEDELmûnknec engedelmebõl ) valastot vduarbiróianac,
Hõlgi Gasparnac, Io Istentûl minden neuedekenseget
kiuanoc meg adatni.
NINchen ketsegem, hogy nemellyec, ez
én kisded irasomnac elein, chac neuemet latuan, meg
haborosnac ellenem, aztis keszdic mondani, hogy egyeb
dolgaimat, es szokot irasomat el hagyuan, vitezze lettem,
taborban szallottam, es effele irassal chac veszekedem.
De chac ez à valas, hogy Isten oltalmazzon, hogy én ez
kerestyen vitezsegnec tûkõrebe, valaki ellen trombitat
fuytassac, zurzauart tamassac, hanem hogy, az mely hadat
Istennec intessebûl [p 0002] az kerestyen feiedelmec
tamastottanac, mi Magyaroc, vgy fogiunc fegyuert, hogy az
Istennec tistessegere, felebaratunknac, es magunknac
elõmenetire legyen. Ha ez elõt ( azt mondhatyac ) soc fõ
emberec irtac effele vitezsègekrõl, azert mit hordas fát az
erdõbe? Irtac deakul, Nemetul, es egyeb nyelueken sokan,
annal inkab melto volt Magyarul irni az soc hadakért, enis
fõkeppen egyet Bacherius Petert kõuettem, ki deakul irt, ez
irasba, mit vétettem ezzel? Sz: Agoston meg felel erettem,
lib:
I. de Trinitate, cap: 3. Hasznos ( vgymond ) kûlõmbfele
irasnac folyasaual, az igazat meg tartuan, kõnyueket irni,
hogy az à dolog sokakhoz iuthasson.
Ha imar el vntac
chac oluasnijs effele dologrul irt kõnyueket, azert bâr
efele dologgal ne bantanal, iob volna [p 0003] most
nyugodnunc:
Enis azont tartom, de anni indulatokban estûnc, hogy az
nyugodalom akaratunc ellenis feiûnkbõl ki esic: viszontac,
az nyughatatlan elme, munkaual legeltetic. Egy szorgalmatos, es
nyughatatlan kiraly Triuultius, ezt erdemle koporsoian az
irast, Hic quiescit, qui nunquam quieuit: It
nyukszic, az ki soha nem nyugot. Touabba hogy ez irast,
kerestyen vitezkedes tûkõrenec neueztem, az szent iras
vit rea, Luc: 3. holot midõn az vitezlõ nép kérdene
kerestelõ Ianostul, mikeppen viselhetnec ûk artatlanul
fegyuereket, azt felele, hogy ha senkit erõuel meg nem
nyomoretatoc, hamis eszkõzõkcel, es ragadomanyal nem
éltec: mert gyakorta az minemû fegyuert adot az feiedelem
oltalomra, az kõssegre fordetyac, fosztuan ioszagokat
magokat kinozuan.
[p 0004] Hogy penig ide igyekesztem ez
elõiaro irasomal, okot adot Estergam szabadulasanac
ideie, mely háznac iûuedelmenec, nagy szerencheddel most
takaroia talaltattal, es miuel hogy enis imar annac az haznac
iûuedelmet, tizen hat estendeie, hogy tõruenyel
oltalmazom, vgy itilem, hogy nem meltatlan dolgot chelekedtem, ha
annac neue alat bochattam ki, ez kisded irast, kihez ez
haznac iûuedelme takarodnec: noha elmem sok fele vitettetnec,
nezuen, es latuan, az kerestyen vraknac meltosagos
faratsagokat, es munkaiokat, kiknec nem effele irassal, de
õrõkke valo historiakcal, kel szolgalnunc.
Okot adot
touabba, Estergam alat való beszelgetesûnc, holot én
fõlõtte chudalkoztam, az vitezlõ népnec szép eleuen
vidamsagan, az mellet az paraszt embernec felelmes rendin,
mert [p 0005] én azt gondoltam, hogy semi rend alkolmatosb
nem talaltathatnec az hadra, mint az parasztsag, miuel hogy az
mezõn neueltetic fõl, minden munkabàn, az heûseget el
szenduedheti, az arnyekcal semit nem gondol, fõrdõuel
magat nem simetya, semmi kedue tõlt ételre nem igyekezic,
egyigyû gondolatyaban, keuessel meg elegesic, minden
tetemi az munkanac el szenuedesere, vgyan meg kemenyedet, kic
az vasat hordozhattyac halmokat haythatnac, es minden munkat,
vgyan szokassa vet ûnõn magan, bizonyara vgy alatom vala,
hogy az vitezlõ seregben leg nagyob erõ, es vastagsag
ûk volnanac: De hogy illyen felelmessec, es az halaltul
fõlõtteb rettegnec, hammar meg futamuan, azon igen
almekottam, miuel hogy ûk [p 0006] legy kisseb
gyõnyõrûseget esmeric ez vilagnac, megis fõlõtte
irtoznac az halaltul. Vgy vettem eszemben, hogy kisded
koraban, kel az vitezseget tanulni, az hadakozo
vakmerûseget, vgrast, futast, meg szokni, minec
elõtte embernec teste meg nehezedic.
Viszontac aztis
gondoltam, hogy még kisded koraban, ember meg esmerheti, az
vitezsegre valo embert tetemibõl: azert vgy itilem, hogy
midõn az nadra valastot sugar ifiuban, ez ieleket meg
talalni, nem gonos kathona tamad belõle, tudni illic, eleuen
szemei, igyenes nyaka, szelyes melie, kõuer, es inas
vallai, ép vyiai, hoszu karia, kisded gyomra, az lab inac
nem hoszac, es az lab ikranac husa nem kõuer, hanem inakcal
vastag, es gyakor: mely ieleket az ifiu sugar ifiuban ha
tapastals, ne gondoly hoszu, auagy magos voltaual: Vegetius
[p 0007] lib: I.cap: 6. de re militar : Effelec midõn
okos hadnagyoc mellet forgolodnac, Iarnac, hallanac, igen
hasnos emberekke neuekednec, mert olyan helen meg tanulhattyac
az okos hadnagyoktul az ûtkõzetre valo nép rendelest,
miuel hogy semi dolog hasznosb ne talaltassec az harczba,
mint az sereg kõzõt valo rend tartas, mely hadnac
rendelesebe harom dolgot szoktac az hadnagyoc meg tekenteni,
tudni illic, az napnac fenyet, az port, es szelet, hon8an fuy:
mert ha az napra rendeli arczul, el veszti az nép szeme
vilagat, az szel, visza veri az puska port, dardakat, es
nyilakat, es az ellenseget segeti: az por, szemet,
szaiat, minden feiet az embernec be tõlti: de ezt akarkijs
eszebe veheti: hanem azon kel igyekezni, hogy az nap fõl
keluen, még meg ûtkõznec, az nap fenye ûket elõ ne
kerûlye, hanem az [p 0008] ûtkõzet elõt, hatoc mege
vegyec, es az mint fuyni keszdhetnenec az szelec,
igyekezzenec, hogy az sereget vgy fordethassac: Aztis meg
tanulhattyac az io hadnagyoktul, hogy valamely hadnágy azon
igyekezic, hogy vitezinel kedues legyen, az à vitezlõ né1pet
mindenkor tudgya biztatni, es vidametani, mert az hadnagynac
emberseges maga mutatasa az sereg, es tabor kõzõt,
semi nem egyeb, az ellenseg ellen valo, irtozo menykõnel?
mert oly ala valo rendet nem talals, ki az fõ embernec, es
hadnagynac akcorbeli szep szauat, minden tetemiuel ne
kõuesse: pelda Iulius Chaszar, kit soha nem
oluassunc, hogy ezt parancholta volna vitezinec, menyetec
amoda, hanem iûietec ide: mert ha az hadnagy chac valamenire
reszesûlyõnis az munkaban, soha oly nagy munka nem
lehet, melyet [p 0009] az iol rendelt vitezekcel, el nem
hitethet, es veghez nem vihet, Istentûl fûguen.
Affele
iol neuelt ifiakbol vastagodnac osztan az fõ vitezlõ
emberec: sokat lattam azoc kõzzûl Estergam alat, es
egyebût, kiknec alhatatossagokon nem keuesse
chudalkoztam: véres orczaual, kezzel, arczul vagot fõuel,
elõ iûuen, magat nezte, nagy vakmerõn aluan, vigasztalta
magat, tudom az ideiet ( monduan ) hogy vérem vtan, io
nyereseges diadalmunc volt: mulatasnac tartotta sebeit,
melyeknec nezesetul, én chac nen szedûlesbe estem: nem
chudalom azert, ha az nem tanult, olyan helen meg futamic, noha
elein nagy seregen, es hertelen az ellensegre igyekezic, mert
nem tudgya az hadakozasnac modgyat: az kesertet vitez
okosagal iarul, noha vgy teczenec, hogy resten megyen
[p 0010] miuel hogy maga véret gyakorta latta az harcz vtan:
fogai vgyan chikoroktanac az pofazasoktul, kit midõn az
ellenseg meg nyomot, egesz testeuel fõl emeluen, magan
viselt, es ha testeuel le vettetet, akarattal, es elmeuel
fõn allot: ki valahanyszer le eset, nagyob
vakmerûseggel fõl tamadot, es nagy remenseggel,
viszontac harcznac allot. Rõuid szoual, midõn minden fõ
rendeket az taborban Estergam alat latnec, vgy itiltem, hogy
melto, es igaz hadat keszdettec, mert szûkséges volt:
kegyes es Istenes harczokis volt mind azoknac valakiknec
vtolso remensegec, az fegyuerbe talaltatot, eleuenseggel
lelkeket vitezûl ki aduan, kiknec õrõc emlekezet,
dichõseges nyugodalom adassec, az fõlseges
Istentul, buzgo diadalmokért.
Azomban hogy én ez kisded
irassal [p 0011] io igyekezetemet ielengetem, azon kérlec,
hogy meg mutatot io akaratodat, az kõzõnseges ionac
neuekedesere meg ne vonyad, hanem az minemû
gonduiselesre, û szent fõlsege valastot, es az
feiedelemnec keduebe estel, buzgon abban el iaruan, az
Estergami lelki szolgakat, es testi vitezlõ nepet, mely
az vég hazban tartatic, fizeteseket meg aduan, es eledelekre
gondot viseluen, ( fõkeppen ez szûkseges
estendõkben nagy gonduiseles kiuantatic ) Istentul minden
iot vary, es remely: mert gyakorta az éhseg, inkab meg
emeszti az sereget, hogy sem mint az viadalom,
kegyetlenebis az éhseg minden fegyuernel, mert az éhseg
belõl hadakozic, es gyakorta fegyuer nekûl diadalmat
veszen, egyeb esetekbeis gyakorta oruossag talaltatic, de
ha az éles meg fogyatkozic, semi eszkõzel eleit nem
vehetni, [p 0012] azert mostanaban fõ keppen az éhsegnec
fegyueret szûntelen gonduiselessel ez haztul el
tauoztasd, es ez kisded irast tûlem ved io neuen, az
keszdet munkadnakis el vegezesere, az Isten adgyon erõt,
io egesseget, es hoszu életet.
Kõlt Estergam
varaban, Mind szent hauanac 19. napian, 1 5 9 5.







