MONOSZLÓI ANDRÁS: AZ SZENTEKNEC HOZANC VALO
SEGETSEGEKRÛL HASZNOS KÕNYÛ 0168
AZ SZENT DOCTOROC irasabol, az eretnekektûl (az
szentec ellen) hamissan elõ hozot heleknec, igaz
magyarazattya.
MEG értettûc beûseggel, minemû
tiszteletec legyen à szenteknec, es miuel tartozunc
Istenûnknec, mert tudgyuc az prophetabol, hogy malasztot,
es dichõseget ád az vr, mellyeket mi chac egy szentul
sem varunc, mely két dolgot masut peldazatban meg ielente
azon propheta imadkozuan. Az hegyekre vetem (vgy mond)
szemeimet, honnet iûiõn segetsegem. Az én
segetsegem az vrtul, ki menyet, es fõldet terempte.
Michodac vallion ezec az hegyec, meg magyarazza szent
Agoston. Montes (inquit) sunt homines sancti:
az hegyek (vgy mond) az szentec. Im latod hogy tanetatunc
szemeinket az heg1ekre fõl vetnûnc, az az, az szentekhez,
es û tûlõc segetseget varnunc: de hogy meg
õsmernenc, minemû segetseget kellene tûlõc
remellenûnc, nem hogy eg1 altallyaban chupan chac tûlõc
adassec, hanem hogy Istentul meg nyerhessec: vtanna
veti imezt az propheta. Az én segetsegem Istentul: mely
iget sz: Agoston meg magyaraz, .... [p 0169] Ne
vellyed (vgy mond) hogy az hegyec adgyanac segetseget neked,
mert mastul veszic az aldomast, azert nen magokbol adgyac:
Tudgyuc mijs sz: Iakabnac irasabol, hogy minden io adomany,
es tõkelletes aiandec, fõlliûl vagyon az vilagossagnac
attiatul, nem tudom azert mit patuarkodnac az szenteknec, es
menyorsagnac ellensegi, enni heaban valo ellen vetesel,
mellyeket az irasbol, es szent doctorokbol, nagy tudatlanul
ellenûnc hoznac, noha mi õrõmest azokat be veszûc,
vgy mint kiknec irasoc rakuac iduõsseges tudomanyal.
Azert ir imigyen szent Irinaeus. .... [p 0170]
Vallyon (vg1mond) mi tõrtennec, ha kinec chac valami kis
kerdeserûl, vetekedese tamadna, nem de az régi
An1aszentegyhaznac tudomanyokhoz kellene solliamni, melyben
az Apostoloc forgottac, hogy ez fõl vet vetekedesrõl,
bizonyos, es valoban valo vegezest vehetne. De inkab mi
kõuetkeznec belõle ha az apostoloc irast nem hattac
volna, Nem de az tradicionac rendit, az az, kezrûl kezre adatot
tudomannac solliasat, kellene kõuetnûnc, mellyet attac
azoknac, kikre bizzac vala az gyûlekezetet, ezen
rendeleseknec engednec soc tudatlan nemzetsegec, kic
Christusban hisznec, kiknec sziuekben be foglaltatot az
iduõsseg, bõtû, es tenta nekûl, â szent Leleknec
altal, az regiektul adatot tudomany, szorgalmatosson meg
tartatot az egy Istenben, mennec, fõldnec, es valami ezekben
talaltatnac teremptõiebe hiuén, az Iesus Christus,
Isten fianac altala. Azert ha mijs velec õszue, ez mellet
maradnanc, igen kõnnyen õszue ferkezhetnenc, de miuel hogy
hamis magyarazatot hoznak elõ, mindeneket meg vesztegetuen,
szûseg azokrais rend szerent meg felelnûnc. Nem oc
nekûl iria felõlõc Nicephorus. Haeretici (inquit)
scripta patrum adulterant: Az attiaknac (vgy mond) az
az, à szent doctoroknac irasokat meg hamissettiac
[p 0171] az teuelgõc: lassuc azert rend serent minemû
ellen veteseket hoznac ellenûnc, az anyaszentegyhaznac
viteskedõ tagyai ellen kic soc faratsagal minden eretnekec
ellen (bennûnc tanetuan) vetekeduen irasokal, ezt az tudomant
meg oltalmaztac &c.
Elõszõr Caluinus kezde keueli
fõuel, az sz: lelekkel kõrnyûl vet attyaknac, es
doctoroknac, chendes elmeuel iratot valasirol hankodni, elõ
hozuan szent Ambrusnac imillyen mondasat, hogy chac
Christust kellene segetszegûl hyunia ....
Christus (vgy mond) az mi szânc, mely altal az attyanac
szollunc, es az mi szemûnc, mely altal magunkat az attianac
be mutattyuc: De erre leg elõszõr azt felelem, hogy à
szentec, nem eszkõz nekûl valo esedezõc, az attianal,
hanem valamit kérnec tûle, Christus altal keric. Azert
midõn valami szûkseginkert eszedezunc, az attianal
szent fianac erdemért keriuc: à szenteket penig chac arra
szorgalmaztattiuc, hogy nyutchac velûnc egyetenbe
kõnyõrgeseket Istenhez: nem oknekûl, mert az
dichõsegben leuen, hatalmasbac imatkozasokban nalunknal, es
kõnniebenis mindent velec õszue meg nyerhetûnc, hogy
sem magunc egyedûl [p 0172] leuen. Sz: Bernard nem ok
nekûl ir ezkeppen .... Szûkõlkõdànc
(vgy mond) kõzbe iaro nekûl, az kõzbe iaronal, hasnob sem
lehet Marianal: mely mondasaual ielenti vrunc Christust,
ezkõz nekûl valo kõzbe iaronac lenni, de à szenteket
ezkõz altal valoknac. Masodszor aztis mondom, hogy ha
Christus mi szaanc, szemûnc, es iob karunc, vallion mért
nem lehetnec az szentec azon eszkozinc de kûlõmb
tekentettbõl, vgimint kic altal szollunc, az mi vrunc Iesus
Christusunkhoz: lam vgyan azon kõnyueben szent Ambrus meg
ielenti, hogy az Angialoc fõl viszic, es horgiac
kõn1õrgesinket, tehat ûkis mi szaánc, es iob karainc
lehetnec. Vegtere ûmagokis valliac az eretnekec, hogy
õzuesegel az szentec kõniõrgenec erettûnc az egesz
Aniaszentegihazért, bizonyara azert az mi szanknac,
szemeinknec, es iob karainknac meltan mondatatnac: ved esedbe
azert hogy à szentec nem vgy kõniõrgenec erettûnc mint
ha hatra hannac Christus vrunkat, hanem altala
szorgalmaztattiac az fõlseges attia Istent. Touab mentec
bizonyetuan ezen igyeket, igy szoluan, ,mi szûksé1g más
kõzbe iaro, midõn latom kegyes Istenemet es irgalmas
engesztelõ Christusomat, vgimint ki magat attiankfianac
[p 0173] neueszte, parancholáis hogy valakic terheluen
vagyunc, hozza siessûnc, mert megnyugotna bennûnc: ezen,
oly fõ papunc, ki kõniõrûlni tud raitunc, es
nyomorusaginkon, nem oknekûl igazet sz: Pal irgalmanac
szekihez: azert Isten ellen chelekesic valaki à
szentekhez siet, kegyesbeknec veluen ûket Christusnal
&c.
Erre ez à felelet, hogy ha illyen kõzõnseggel
akariuc ertenûnc ez irasokat, az kõuetkezic belole, hogy az
fõldõn lakozo hyueknec kõniõrgeseket (szent Pal
tanetasa ellen) nem kel keuannunc, hanem egy altalliaban chac
magunktul siethetûnc az attiahoz. Touabba mert hog1 illen
kegyes attianc vagyon, azert nem szûkseg egyebeket magunknal
valasztanunc, azt feleli erre arany szaiu szent Ianos,
.... Chac ezertis szûkõlkõdõl à szentec
kõniõrgese nekûl, miuel hogy azt aletod hog1 nem
szukõlkõdõl ha szynten Palhoz hasonletatolis,
eg1ebeknec kõniõrgesenekûl, hog1 fõlne magasztald
magad, mert alazatosság kõuetkezic read:







