MONOSZLÓI ANDRÁS: APOLOGIA A KÕZÕNSEGES KERESTYEN
HIT AGAZATINAC: ES AZ ANYASZENTEGYHAZ BIZONYOS FÕ VALLASINAC
OLTALMA 0043
Tahat Istennec valasztot papia, Pyspõke, te penig az
ellen tanettas kit még az te mesteridis dichernec, az az, â
regyec ellen magad tudomanniat fitogatod, es azt, szent irasnac
neuezed. Maga latod mit mond szent Hieronimus. ....
)4 Az szent iras vgymond oly homalios, hogy abban el
teueledni igen kõnyû: mégis te magadnac azt igered, hogy
szent irasbol szollasz, mely tudos legy benne ki nem
lattya: elõ hosz hasonlatossagokat Susannaet, Illieset,
abbol akarod probalni Peechi pispõkõt farkasnac lenni, mely
erõs bizonság legyen penig az, chac az nem tudgya, à ki
esztelen. Im meg bizonietam szép dolgokbol, hogy nem farkas
peechi pispõc az Romai egyhaz Pispõkiuel: de te ki ellene
irsz, es az kõzõnségesregi keresztyen
Anyaszentegihazat mardozod, ragadozo farkas vagy, orû es
toluay, mert nem mentel be az aiton, hanem masunet igyekezel
meg hagni az Christus aklat.
[p 004] 4
NEM BALVANYOZO:
MASODIC RESZE:
MELYben meg bizonyodic hogy az Romai
Anyaszentegyhaz nem baluanyozo: es mi legyen az baluanyozas.
Menit kellessec mindennec velni, es tartani az
Anyaszentegyhazrul, meg irta szent Agoston: Bizonyal
(vgymond) el hidgyed, es semmikeppen ezen ne ketelkedgyel, hogy
nem chac az poganyoc, es Sidoc, az eretnekekcel az hittûl
szakattakcal, hanem mind azokis az kic à kõzõnséges
Anyaszentegyhaznac kiuûle meg halnac, az õrõc tûzre
mennec, mely szerzettetet az õrdõgnec, es az û
Angyalinac: meg masut ezen kõnyueben: bizonnyal higied
(vgymond) es semmikeppen ne ketelkedgyel, hogy mindennemû
eretnec es hittûl szakat, ha az Anyaszentegyhaznac
gyûlekezetiben ninchen, akar mely nagy alamosnakat
chelekedgyec, es ha à Christusnac neueért veret ki ontiais
semmikeppen nem iduõzûlhet, mert minden embernec, valaki az
Anyaszentegyhaznac eggyességet tartani nem akaria, annac
sem à keresztség, sem az beûseges alamosnalkodas,
sem az Christusert valo fõl vet halal, iduessegre nem
hasznal, mert az szakadásnac alnoksága vralkodic nala, mely
az õrõc halalra viszen. Ez azert à szent Agoston
sentenciaia: mellic legyen penig az, az Anyaszentegyhaz,
[p 0045] ám elégge meg bizonyettam. De miuel hogy è kiuûl
iduesseg nem talaltatic, az pokolbeli õrdõg erõlkõdic es
mesterkedic, hogy az hiueket az û edenyi altal, hamis
hitetõ beszedeuel el hitesse, az vr Istennec nyluan valo
fogadasi es igereti ellen. Ez szép tiszta szûzet ki
maganac valasztot, baluannac, baluanyozonac neuezteti benne
valo hiueket, Pispõkõket, baluanyozoknac hiuattya. Caluinus
nezd mit ir. Papistae inquit idololatriam habent
crassiorem Israhelitica. Az papistaknac (vgymond)
nagyob baluanyoc vagyon hogy sem mint regenten az Israel
nepenec. Mi legyen penig az à baluany, ennec az nem iambornac,
hitetlen tanetuanya Beza meg iria, hogy az mi vrunc Iesus
Christusunknac szentszeges teste, es vere az oltari
szentszegben az volna baluany: igy szol felõle.
.... )4 Az Papistac (vgy mond) az vrnac vachoraiat
rettenetes es atkozot baluannya valtoztattac, mert oltari
szentsegnec neuezic. Imhol az atkozot embereknec hamis,
rettenetes es iszonyu tanetasoc, kit û szent
Istensége, testenec neuez, ezec baluannac mereszlic
mondani. Más hazugsagotis mondanac az Flaccianusoc.
.... )4 [p 0046] Az Romai pispõkõc (vgy mond)
sarkant imadnac, õntõt es chenalt kepekel, rettenetesûl
baluanyoznac. Tudode keresztyen ember mit teszen ez, nem
egyebet, hanem à mirûl szola Christus vrunc, hogy az
õrdõg keszdetûl fogua hazug volt ezen õrdõg hazudni
tanettya az û fiait, es hazugsaggal tanettya az gonoszokat:
vallion vr Isten ki volt az à papa, auagy à pispõc, auagy
kichoda mostis az, â ki sarkant, õntõt kepet imadgyon?
hiszem ki ki mind tudgya az û Istenet, es vallast
teszen rola, sziuel hiszi az igassagot, szaia altal
vallast teszen, az iduessegre, mint szent Pal tanet:
Vallyon hol lattac ezec az hazug pokolbeli õrdõgnec fiai, hol
hallottac, mellic kõnyueinkben oluastac, hogy az tellyes
szent haromság kiuûl, mi más Istent tartananc, imadnanc,
tisztelnenc Isten gyanant, auagy mi idõben chelekettec ezt
az Romai egyhaznac pispõki, mikeppen teis hazugsagnac
gyermeke, Peechi pispõket karomlod baluanyozonac lenni, de
sohonnet meg nem bizonyetod. De az ki iambor keresztyen,
effele hazugoknac beszedin nem indul: Szûkseg (vgy mond)
szent Pal, hogy eretneksegec legyenec végre, hogy az kic
probaltatnac, nyluan legyenec, im elegen vannac mostanaba: de
hosztal volna immar [p 0047] egy bizonsagot, melybûl teczet
volna ki, hogy Telegdi Miklos baluanyozo, tudgya Isten mégis
valami embernec veltelec volna lenni. De hogy chac te magad
chaczogy, semmit se bizonecz, nagy szemtelenseg tûled, az
tõbbitûlis, kic veled lezzegnec: nem elég azt mondani, hogy
mi baluanyozoc vagyunc, hanem probald meg irasbol, okossagbol,
mint mi bizonettyuc, hogy ti azoc vattoc. De hadgyaron
batorettyuc mi ti ellenetec magunkat, amaz egy mondasaual az
Istennec, hallyatoc vgy mond ti kic értitec az igazat, ez en
népem, az en tõruenyemis sziuekben: ne felyetec semmit az
embereknec karomlasitul, es az û szidalmitul, meg ne
rettenyetec, mert mint az ruhat, azonkeppen meg emeszti ûket
az fereg, es mint az gyapiut, ûketis az molly semmiue
teszi, az en iduessegem penig, ti bennetec õrõkce valo
leszen, es az en igassagom soha meg nem fogyatkozic: ez
azert fogadasa az vr Istennec, az Anyaszentegyhazhoz, es
azokhoz kic abban felic es szolgallyac az vrat, mikeppen
magyarazza Theodoretus: lasd meg ot, ha neked kell, meg talalod,
&c.
De el mégy, hogy meg mutasd nekûnc, baluanyozasunkat,
hosz egynehany helyeket elõ holot àz vr Isten tiltia
mindenkeppen az faragot [p 0048] kepet, hogy senki ne chenalna
à vegre, hogy ûtet Isten gyanant imadna, es onnet akarod
nyluan valoua tenni, hogy mi baluanyozoc volnanc, egregia
consequentia, bizony latom hogy keueset tucz az
Dialecticahoz. Im azert egy regulara tanetlac tegedet, hogy
midõn bizonettani akarsz az Dialecticusocnac
kõzõnseges regulaia szerint iry, tudode mellic az? Imez,
.... )4 tanuld meg ezt most, az vtan hozza ferhecz, à
mit akarsz bizonettani: Azon igyekezzel hogy meg mutassad
baluanyozasunkat es azokat hozod az helyeket elõ, mellyekkel
az szent irasbul mi ellent vetûnc minden pogan es eretnec
hamissagnac, hogy tilcha Isten az baluanyozast, es
kûlõmbõzõ hellyeken, es bizonyos okokbol iol tudgyuc: te
el még1, es magunc ellen vonszod fegyuerinket, noha vgyan azon
helyekbûl kellene meg mutatnod hogy affelec vagyunc, az mint
hazugol reanc fogod: monduan hogy baluanyozoc vagyunc, mert
faragot kepet chinalunc, es imadunc, én meg azt felelem hogy nem
igazat mondasz benne, hogy azokat imadnanc, mert mondam,
tudgyuc hogy midõn az Isten azt mondgya [p 0049] ne chenaly
magadnac faragot kepet, vtaña veti, hogy imadgyad ûtet. Azert
im meg tanetlac tegedet az Theologianac egy fõ regulaiara,
melyre oktatnac bennûnc az szent doctoroc, Hieronumus, es
Agoston, mint kellessec az szent irasnac ellenkedõ
ertelmet engeztelnûnc: ha valami parancholatot talalsz à
szent irasban, mely ellen más sohul nem talaltatic, auagy
parancholtatic, egy atallyaban chac vgy kel érteni, mint imezt:
Hald meg Israel, chac egy az te Istened, szeressed
ûtet &c. az oly parancholat, hogy soha az egesz szent
irasban nem talalsz euel ellenkedõ parancholatot, hogy más
Isten volna kit kellene szeretni. De viszontag ha oly
mondast talalsz, auagy parancholatot, mellyel meg más
ellenkedic, az elõbbenit kel érteni, valami io ertelemmel,
mely értelmet hasonlatos irasokbol kel ki szedni, auagy
azon irasnac elõtte valo, es vtanna kõuetkezendõ
sentenciaianac értelmebõl. Mint iduezettõnc azt
paranchollya, valami be megyen az embernec szaian, az meg nem
fertezteti az embert: szent Pal kûlõmbet beszel: hogy az
kerestyennec tauul kell lenni az eledelektûl mellyec az
baluanyoknac aldoztattanac: vallyon miert? Lam az mi be megyen az
embernec szaiaban, meg nem fertezteti az embert. Ezenkeppen
masut. Ne [p 0050] igyatoc (vgy mond) bort kiben az
faitalanság vagyon: Effele egymassal ellenkedõ helyeket,
io ertelemmel kell az keresztyeneknec õszue bekeltetni az
meg mondot regula szerent. Erch meg azokatis immar az
hellyeket, mellyeket te rend szerent elõl hosztal, holot az
vr Isten tiltya az faragot kepet, hogy semminemû
hasonlatossagra képet ne õnchõn, se arra, mely az
fõldõn, auagy menyben vagyon: Ezt â parancholatot nem egy
altallyaban kell ám nemes vram értened, hanem valogattot
értelemmel: vesd vtanna à mi kõuetkezic, melly meg
magyarazza az meg mondot regula szerint, ez parancholatot: Ne
chenaly (vgy mond) hog1 imadgyad ûtet, hogy vgy tarchád, es
tisztellyed mint Istenedet: Azonkeppen masut nyluan meg
mondgya: Magadnac (vgy mond) baluant, se faragot képet ne
chenaly: mi vegre? vt adoretis eum, ego enim sum dominus
Deus vester, A végre (vgy mond) hogy imadgyatoc ûtet,
mert én vagyoc az ti vratoc Istentec. Latode azert mi vegre
tiltatic. Ismeg hogy az faragot kép, û magaban baluany,
sem azt faragni bûn ne legyen, meg teczic az Istennec más
parancholattyabol, holot meg hagya Mosesnec hogy két Cherubin
Angyalt aranybul chenaltatna kic egymásra arczul neznenec,
szarnyoc ki terieduen,







