KULCSÁR GYÖRGY: POSTILLA, AZ AZ, EVANGELIOMOKNAC,
PRÉDICATIO SZERINT VALO MAGYARÁZATTIA 0091
< megjegyzés: valaki utólag átjavitotta a szövegbeli
c-ket k-ra! > AZ ELSÕRÕL.
MIkor az Pásztoroc
Bethlehemben volnánac, es az szomszédság
mindenfelõl be giõlt volna, es tsodálná, mit keresnec ott
az Pásztoroc, houa hattac ioszágokat es miért
iõttenec oda: ottan az vr Isten fel geriezti az pasztoroc
lelk1t, szent fia felõl Predicatoriuâ tészi. Mert
aszt mondgia az Euangelita, hogy ki nijlatkoztatác az igét,
à melly mondatatot vala õ nékic az giermec felõl. Szol
azért é részetzke az Isten igeiénec
hirdetésérõl, erõs vallássârol es
tanolâssârol: es azt-is meg mutattya, mely igen kegyelmes
az Isten, ki az erõteleneket tsodâlatos módon fel
geriezti: és az élõ hitnec természetit-is meg mutattia.
Imm hallád hogy mezzei pâsztoroc valânac
szegé1niec es félelmessec, de Isten annijra fel
gerieszté õket, hogy sohol senkiuel nem gondolânac,
sem Ierusalem[...] [p 0092] de mindõnõc elõt el
hirdetéc az Christust, miért [...] értic, hogy azt à
hûtnec világosságát nem tsac az õ
iduõsségõkre gõrieztõtte fel az sz: lé1lec õ
bennec, hanen hogy az õ hûtõc egiéb enbõrõknec,
iduõsségõkreis világosodgiéc, tudnia illic, hogy
egiéb embõrõk-is meg ismerué1n ez giermeket, es õ benne
hiuén, õ vélec egietenben iduõzûllienec. Mi-és azért,
mié1rt hogy láttioc, hogy ez az Atia mindenható Istennec
kedues akarattia, hogy az õ sz: fia mind õrõckõl az
Istáloban valo iászolban ne fekûdgiéc, es ott ne
titkoltassec, hanen hogy világra iõijõn, es mind ez
egéz világõ el hirhõdgiec, hogy minden iduõzûlendõ
embõrõc meg ismeriéc Szûkség hogy è
pásztoroknac példáiokbol miés fel gõriezzõc egéb
enbõrõkben az Isten igéiénec világát, hogy à mi
idõnc vtân-is meg maradgion az õ ismereti ez világon: es
ez az oka, hogy az Istennec fia, Prophetakat, Apostolokat,
Doctorokat, es tanitokat valágatot à kõrõztienségben
magânac, kic el hirdesséc az õ é1rdõménec io tétét
mind ez világnac, kit az Euangeliomban meg ielõntõtt, es nem
az õnnõn magoc féiénec találmányát.
Mert im â mint
az sz: Euangelista mõdgya, az pásztorokis azokat
hirdetic vala, à melliec nékiec mondotanac volt az Vrtul. Hidd
meg kedig, hogy nem hadtanac el azokban, à mellieket
hallottanac: de sõt ha béuetõttéc-is, bizonyára az
Prophetáknac Iesus felõl iõuendõ mõdansiual
béuitõttec. Tanollianac itt minden prédicatoroc, Taneitoc,
hogy egiebet ne hirdessenec, hanen tsac à mi az Vrtul
mõdattatot, es irattatot az Bibliaba. Touábba, mikor azt
mõdgia az Euangelista, hogy mindõnõc tsodálkozánac
azokon, az melliec mondatnac vala az páztoroctul õ nékic,
fé1ddi à mostani né1peinket, kic nem hogy tsodálnác az
Istennec igéiét, de sõt tsuffolliâc es
szidalmazzác: es példát-is adnac azoc à népec mi
nékûnc, minémõ aheitatossággal halgassoc az
Istennec igéiét, es hogy meg ne vtâllyoc senki
bizonság tételét az Christus felõl, ha még disznò
pâsztor lészen-is.
Meg tetzic azis ez igékbõl,
mely igen el hirdettetõt [...] szerént szerte à
Bethlehemben szûletett Giermek [...], kinec
szûletését leg elõszõr az Angyalnac
beszédébõl es à menniei seregé0knec
éneklésé1bõl értõttéc vala, meg à pásztoroc,
kiknec szauoc által soc ianbor gyermekinec sziuõc
idult meg, ackic értõttéc az Messiasrol valo igéreteket
es à Prophtâknac [p 0093] iõuendõ mõdasokat: Mert
sokan el hittéc az pasztoroknac bizonsag tételec altal
hogy è Giermec, kinec még à menniei sz: Angyaloc-is
szolgalnac, es rola bizonsagot tesznec, bizõnial
iduõzeitõ Vr legyen, es Istentõl kûldetõt. Es sokat
szollottanac egy mással afféle enberec, kic Simeonnal,
Anna Prophetissáual, es egyé1b hiueckel el kiuánnyác es
váriâc vala az iõuendõ mõdásoknac bé
telliesedésit, mellyeket Daniel az Messias el
iõuésénec ideiérõl szolt vala: es Michéas à
Messias szûletésénec helié1rõl, meliecbõl ki
tetzic vala, hogy ez volna az meg igért Messias: De tekints
meg itt az enberi természetnec gyarlo voltát, hogy akar
mely nagy dolgot-is tsac hamar kordéra el mulat, es el
feletkezic rola: mert im tsodálkoznac azokõ à Bethlehem
giõlt nép, à mellieket az Giermec Iesus felõl az
pásztoroctul hallanac, de mind az âltal egy sem
talâltatic kõzzõlõc, ki à pásztoroc szauánac
hiuén, meg keresné à messiast, es igaz hûtbõl hozzá
ragazkodnéc. Meg kely azért ismernûnc à mi meg rõlot
természetûnknec nagy giarlossågát, mely tsac è
világi es testi el mulandó dolgokra visel gondot az
õrõcké valokat el feleituén: es meg kely az Isten elõt
magunkat aláznunc, es kõniõrgenûnc, hogy epitesen az õ
sz: lelkéuel az igasságnac ismeretiben.
Touábba,
azt mondgia az szent Euangelista, hogy meg tartia vala
Maria [...] az pásztoroknac beszédit, viseluén es
forgatuán az õ sziuében. Az az: Nem feletkõzic vala el
az bizonság tételõkrõl, de az ûdõre tartia vala,
mikoron az Vr Isten által, tõb nijlatkoztatásoc
lesznec vala szent fia felõol: Sziuében forgattia
vala azért azokat à dolgokat, kiket annac elõtte oluasot
vala az szent irásban, hogy meg lennénec, mert iol lattia
vala, hogy immár mind bé1 telliesõdnec, es nem tsac
szol vala felõle, hanem sziuében-is tartia [...], az
mint az Beda Doctor mondgia: Láttia vala, vgy mond, hogy õ
Dauid királnac nemzetségebõl valo volna, hogy Nazaretben
sz: lélektûl fogatta mehében az Istennec fiát:
oluasta vala kedig az Propheta irásában, hogy Iessénec
tõrsõkébõl neuekõdic ki az veszõ, es az Nazareus
az õ giõkerébõl fog származij, es azõ meg niugzic az
Istennec lelke. oluasta vala az Micheas Propheta
kõnyuében: Es te Bethlehen Effrata kilded vagy az udânac
ezõri kõzõl, de azért te belõled iõ kû en néken
acki [p 0094] Israelben vralkodò leszen, es az õ ki
iõué1se kezdettõl fogua valo. Láttia vala, hogy
Bethlehemben szûlte az Israelnec vralkodoiát, ki az
õrõc attia Istentõl ez világnac elõtte
szûletett. Láttya vala, hogy szûzen fogadot
mehében, es vgy szûlte az õ fiát, es az õ neué1t
Iesusnac neuezte, Mert oluasta vala az Prophetánál, Ime
vgy mõd az szûz terehbe esic, es fiat szûl, es
annac neue Emanuelnec hiuattatic [...]
Azonképpen miés az
szûznec példáiát kõuetuén tanollioc az Istennec
igeiét, az Prophetáknac es Apostoloknac irásokát, azokat
giakorta elménkben forgassuc s meg tartsoc. Mert nem elég
embernec hallanij az Istennec igéiét hanem az meg hallot és
értett igét giakorta valo elmélkedéssel es [...]
gondolkodással sziuében kely irnia es [...] oda ertt,
es benne meg fogont, minden ereiéuel azon kely igiekõzni, hogy
nâla meg maradgion, ki âltal hûtiben-is meg
erõssõdhesséc. De miért, hogy ez à mi tulaidon
erõnkbõl nem lehet, szûkség az Vr Istennec
giakorta kõnyõrõgnõnc, hogy szent lelkénec általa
meg világositsa az mi sziuõnket, hogy mind
szõnetlen tsac az Istennec igéiérõl
elmélkõdhessûnc, es abban giakorlhassoc magunkat.
Mert az Istennec igéié1t Isten hatalmasságánac
mondgia az sz: Pál minden hiuõnec iduõsségére.
AZ MASODIKROL.
Minec vtánna az páztoroc el végeztéc
volna dolgokat, az az, meg bizonyosodtanac volna az Angyaloc
bizonság-té0telében, meg ismertéc [...] az vijonnan
szûletett Messiast, Istennec vallottác volna, [...]
Meg térénec, vgy mond, az Euangelista, magaztaluán es
ditséruén az Vr Istent mindenõkben, à mellieket
hallottac es láttac vala. Mely igékben kõrõztyén
embõrnec minden rendbéli io-tselekõdeti meg irattatic, es
tanuságul adattatic az pásztoroknac példáiokbû es
erõs hûtõkbûl.
Leg elõszõr kedig az, hogy az
Istennec országât mindõnõknec elõtte keressõc,
az õ sz: igéié1 halgatássára siessûnc, es az
Isten népeinec tagiaiua tegiuc magunkat mind hûtûnkel
s-mind kedig vallásunkal: