FRANKOVICS GERGELY:HASZNOS ES... . 0072
Vala mely hadban kedig az CHRISTVS ninchen es az õ neuenek
segitsegere hyuasa, meg gyõzetõt had az es el
vessendõ: de valahol az CHRISTVS vagyon es az õ neûenek
segetsegre hyuasa, meg gyõzhetetlen had az, mert
Christus viaskodik az õ benne bizokert. Valakik az
kõrõsztyensegert verõket hulattyak, es az Christus hity
mellett Martyromsagot es rabsagot zenuednek, nagy iutalmat
veznek Istentõl, mikeppen Iosue, Gedeon, Samson, Dauid,
Iudith es az tõbby, valakik Istenben igaz hittel biztanak,
mindenkoron io szerencheiek es birodalmok volt az
ellensegõn: mostis vgyan azon IEHOVAHISTEN vagyon á ki
akkor volt, chak hogy mijs bizzunk ollyan modon es legyen ollyan
igaz hitõnk, mikent azoknak volt, bizonnyal mijs meg
gyõzzõk az mij ellensegynket, hogy ha az õ neuet
segetsegre hyok: Es mikeppen hogy azoknak fõkeppen valo
fegyuerõt az igaz hit volt, legyen minekõnkis vgyan azon igaz
hit fegyueronk erõssegûnk es ketseg nekil mijs meg
gyõzzõk á mij ellensegõnket, es valahoua megyõnk
mindõnõt io zerencheuel es felelem nekil iarhatunk, mert
Christus lezõn fõ hadnagyunk es vezerõnk, az Istennek
reank valo haragyanak ellene mellyet binõnk zerint bochat es
vet mi reank kõniõrgessel vegûk eleit. [p 0073]
Ha
kedig valamikor az zerenchye (hogy igy szollyak) nem zolgalna,
attul nem zikseg kõrõztyen embernek meg retteny, auagy
ketsegben esni az Isten iauay felõl, mert ha mindenkor
az io zerenchye egy irant zolgalna, nemely emberek talan elis
hinnek magokat, es az Istenrõl el feletkõznenek. Bizonyara
hogy az testi vitessek es hadakozas eleg nagy dolog es
testy tõredelõm, de megis az lelki vitezkõdes es
hadakozás, á ky az õrõkke valo hazaiert hadakozik az meg
annalis nagyob dolog. Engedgyed io Isten az te zent fiadnak az
CHRIstus IEsusnak altala hogy meg gyõzhessõk lelki es
testi ellenseginket igaz hitbõl.
HABORVSAGRVL.
MINden
teremtõt allatnal nagyob betegsegõt es nyomorusagot zenued
az ember: De ismeg semmi teremtõt allat nem var
iduõsseget es õrõk õrõmet, hanem az emberi nemzet
kõzzõl á kik Isten fiaij es ezekis sok haborusag
zenuedessel vezik az menyeknek orzagat. Es kinnyeb á halal
az embereknek hogy sem az kén es á faidalom, mert á halaltul
hamarab meg zabadul es meg menekõdik mikor az el vegezõt es
vtolso ora be tellyesõdik, de az kénsokaig gyõtri az
embert: rõuid kedig az embernek eleti ez vilagon, á fõldis
meg auul, es meg souanyodik termezetiben, mikeppen hogy az
emberekis meg erõtlenõlnek es meg fogyakoznak vensegõknek
ideien, azkeppen á fõldis itelethõz kõzelgetuen, az
emberekis hamaréb meg venhõznek raita es tulaidon
gyõmõlchebennis fogyatkozas lezõn. Az egijgijo emberek, az
Isten hiueij eszesbek az lelki dolgokra es Isteni
felelõmre: Ismeg ez vilagnak fiaij ez vilagij dolgokban
eszesbek es tudosbak. Mert valami az ISTEN elõt kedues, ez
vilagij embereknek nem mindnyaioknak kedues: valami ismeg ez
vilagij emberek elõt kellyemetõs az Isten elõt nem
kedues. Mert az Isten elõt az igassag kedues: de ez
vilagi nepek elõt az tobzodas, hamis elet, alnoksag es
heiaban valo beszed. Az Istennek fiaij vezik az õ orzagat
es az õ igassagat: ez vilagnak fiaij ismeg ez vilagnak
igassagat es á pokolnak sõtitsegét, ha az [p 0074]
kõnyõrgessel eleit nem vezik, mindennek az õ erdõme
es kereseti zernit meg fizetnek. Nem ez vilagij
gyõnerõseges elet inditya az embert á kõnyunek
zerzésere es valami iora sem az Isten igeienek
tanusagara, hanem az attyafiuij zeretet es az Istenij
felelõm es io lelki ismeretbõl inditatik minden iora az
ember: azert nem kely embernek az õ felebarattyat gijlõlnij,
hanem az gonoz bint á ki bénne vagyon mert az io attyafiuij
zeretetben az irigyseg nem lakhatik, mert á kinek io lelke
vagyon, az ollyan embernek io hitijs vagyon. Az kinek io hiti
vagyon io chélekõdetijs vagyon: hasanlatoskeppen mint
szinten hogy az szennyes kezzel tiztat nem moshat hanem
tiztaual az szennyest: Azonkeppen á ki az io eletben es
Istenij felelõmben foglalatos, az ollyan ember magara se
uegye az gonoz sententiat az kik ismeg gonoz eletben
foglalatossak, kõnyõrõgienek az vr Istennec hogy az
gonoz eletrõl legyen el teritõiõk zent fianak erdõmeiert.
Mert zent Pál azt mondgya Rom.1. es zent Mathe.16. rezeben Az
ki az õ eletit ez vilag zerint el vezti, az más vilagban meg
talallya, es á ki ezt meg keduelli az õrõk eletõt el
vezti. Hogy eszedben vegyed mirõl mongya ezt zent pál [!]
es zent Mathe: nem arrul hogy nem it volna helye az õrõk
eletnek meg keresesenek es meg talalasanak: mert ez
bizonyos hogy it vagyon az iduõssegnek meg talalasanak
helye. Hanem azokrul mondgya á kik nemIsten zerint elnek ez
vilagban, sem lelõk zerint, hanem chak test zerint
buijasaggal, tobzodassal es rezegseggel, es minden valami
á testnek akarattya zerint valo gyõnerõsegõs gonoz
elet. Mert valamit it az emberek vetnek, ismeg azt arattyak be.
Ertelme: Az mit it keresz es gyõijtez auagy vasarlaz á
leleknek az õrõk eletre, arra megy es elsz vele, ha iot
keresz, iora megy, ha gonozt ismeg gonozra. Az Isten minden
rendbeli ioknak meg adoia. Ha ki kedig ez ellen zollana, az
Isten affele iregy emberek zauatulis oltalmazo. Legy vr Isten
minden hiueknek el teritõiõk az gonoz eletrõl, az te aldot
zent fiadnak neue dicheretiert mind õrõkkõl õrõkke.
Amen