CZEGLÉDI NYIRI JÁNOS: JGHEN SZEP HISTORIA, MELY AZ
MACHABAEVSOKROL IRT MASODIK KÕNYBÕL SZERESZTETÕT
versõkben, Cegledi Nyri Ianos altal, az Keui
Anyaszentegyhaznak Lõlki Paztora altal. 0001
Ad notam. Reghi nagy idõben vala Assyriaban; &c.
GYakor emlekó0zet vagyon az szent Irasban, mint forgattak
legyen ßok dolgok ez vilagban, eleitul foguan mint meg vannak
iruan rendel az Bibliaban.
Ieles dolgok közöt vagyon együt
megh irua, mint Isten Hatalmat egykor mutatta vala, egy nagy
fó0 emberôn Heliodoruson Ierusalem varosba.
Ô rayta
lõtt csapast ki akaria erteni, az szent Bibliaban
szuksegh annak oluasni Machabaeusoknak az masodik
kõnyuet, tud õ rola tanulni.
Kezdgyûk azert mostan
dolgat megh beszelleni, az mint ö iart legyen versinkben
enekõlni, meg neuezõt könynek az harmadik reszet rendel
megh magyarazni.
[p 0002] Egykor egy idôben mikoron
Syrianak, feiedelme volna Seleucus az orszagnak, az kit tôb
Seleucus neuü Kiiralyok közt hittak Philopatornak.
Fõldõk
az Sidoknak Syriahoz nem meszze, sõt inkab hataros
orszagok vala vele, ezert Seleucusnak szomzed hatalmasnak
meg hodolniok kelle.
Ez oly idô taiaban Sidok kõzõt
lõtt vala, mikoron hatalmok kulsô semmi nem vala,
Babiloniabol haza iüues utan sok idõuel ez vala.
Reghi
Kiralysagnak magua szakadot vala, es csak az fü
Papsaghhelyen maradot vala, Hadnagyok fõ Papiok gyakorta
Sidoknak ugyan azon egy vala.
Egy hadnaggyok ezkor iollehet
nekik vala, az Ianna Hirkanus kinek ü neue vala, David
nemzetebõl legh utolso leuen meg õlettetôt vala.
Nem
leuen kiralyok Onias az fü Papiok, kinek ideieben lõn bekeuel
lakasok, mind addiglan mig nem feiedelemsegert lõnek
viszzavonyasok.
Csuda nagy io sziuel az Kiralys
hozzaiok, bú1 kôltsegõt adot Seleukus-is nekiök,
aldozatok kõrnyül valamelliek lõnek Templomhoz
szüksegesök.
Az Templomnak vala akkor egy
tiszttartoia, ki Beniamin nemzetebõl valo vala, Simon neue,
vagyon az Onias Pappal õ nagy viszza vonyassal.
Zerith
nem teheti Simon mikoron lattya, az Onias Papot hogy ot ü el
nyomhassa, iambor Isten félõ az Onias vala Isten
seghelli vala.
[p 0003] Bozzonkodik raita Onniast nem
birhattia, eggyik tisztartohoz mene bozzusagaban,
Coelesyriaban Apolloniusnal, lön ily arulkodasban.
Ielente
ily dolgot ott Apolloniusnak, hogy volna nagy kinczõk
Templomokban Sidoknak, Kiralyt illetneie mert szüksege arra
nem volna aldozatnak.
Be mene Kiralyhoz tisztarto hogy ezt
halla, mit Simontul halla Kirilynak hire ada, Antiochiaban Kiraly
varosaban, Kiraly õrõmmel halla.
Leghottan indita Kiraly
eggyik szolgaiat, az Heliodorust kiraly fö kencs tartoiat,
kincset el hozassa, Heliodorussal el indita nagy hadat.
Indula hadaual Heliodorus gyorsan, Sido orszag fele megyen
nagy gyorsasagban, Mi szandekkal legyen de senkinek
semmit õ meg nem ielönt abban.
Azt tetteti mint ha maas
volna ü szandeka, mint ha az orszagok latni bocsattak
volna, Es azert szert szellel ott az orszagokban
lõnne neki iarasa.
Be iuta eszenben am ott
Ierusalemben, Sidok tisztesseggel menenek eleiben, Hogy
gonosz szandekkal iüt legyen kó0zikben, semmit nem
ertnek ebben.
Az fó0 Paptul kezde erõssen kerdõzníe,
az be mondot kencsnek holot volna ü helye, Kiraly azert kûlte
Kiraly tarhazaban az kincsnek kel ménie.
Nem tagada az Pap
hogy penz sohol nem volna,
[p 0004] de öszuegyek aruak
szamara valo volna, ne mellik peniglen csak tartani valo
beadott penz ott volna.
Teszen vgy mond ennek nem sokat
az summaia, saz talentomot mind azis megh nem haladna, Kincs
azert Templomban ollyan nagy nem volna az mint Simon hazutta.
Az Istennekis ez bozzusagara lenne, õzuegyõk aruaktul
penz ha el veue lenne, azoknak sem illik k k ot hattak
valapenzeknek el vesznie.
Lam õk vgy mond b z ak ez
helynek szentsegehõz, mert az õ penzeket attak ide
szent kezhez, hogy ök ollyaneppen az mint itt le tõttek
vegyek ismeg kezekhez.
Az Heliodorus ez ellen meg ezt mongya,
valami Kiraltul meg vagyon parantsolra, meg kel annak lenni
semmikeppen nem meer egyebet tenne abba.
Lõn egy bizonios
nap erre tüle rendelue, mellyen ö az Templom kintsenek
szamat vegye, Es igy szamat veuen Kiraly taar hazaban ez
kepen ú1 be vigye.
Tõnek nagy zendulest ezen varasbeliek,
esenek nagy buban varosban mindé rendek, futosnak szegen
ek Istenhez kialtnak nints egyebe mit téniek.
Az penz
vitelnel mind nagyobnak azt tartyak, Templom gyalazattyat hogy uk
szem kkel [p 0005] lattyak, Isten tisztessege hogy igy
gyalaztatik azt erõssen failallyak.
Azert az Templomhoz
mind fel futottak vala, szantalan nagy sok nep Templomban be
gyült vala, ferfiak aszoniok aprok es öreghó0k vadnak
imadkozasban.
Az Papok peniglen vadnak mind fel õltezue,
artzul mind borultak oltar elõ az foldre, Istent azon kerik
legyen mastis gondgia neue tisz essegere.
Ezõnkozben
mikor ök igy kõnyorgenenek, hogy ûk az Istentul Menybõl
segittetnenek, Es az degenek ez gonosz szandekban elõ ne
mehetnenek.
Heliodorusis az Templomhoz fel ioue, vele
eggyût vagyon sok fegiuerõs sereghe, az minden
szandeka az mit el inditto , hogy azt veghez vigie.
De
mikoron kõzel kentstarto helyhez iuta, minden seregheknek az
ü hatalmas Vra, Egy csodat tõn raita, ki mia. az kincshõz
lam õ ott nem nyulhata.
Ot Heliodorus oly igen meg remüle,
vele egyetemben ö fegyuueres sereghe, hogy minden
merezseghsziuekbõl ki vesze allanak nagy reszketue.
Mert egy rettenetes louaghos al elõttõk, aranyas fegyuerben
fenlik ot õ elõttõk, ket elõ labaual ki Heliodorust
fõldre vaga kõzzülõk.
Ket szep iffiu legheny louas
elôt aal vala, kiknek tekentetõk nagy rettenetes vala,
Ostor iob kezekben [p 0006] es Heliodorust erôssen
verik vala.
Mikoron az Fõldõn az keppen fetrengene, mint
egy halo ember vgy kapalodik vala, ragadak szolgai teuek
Lectikaban es viuek szallasara.
Ismerek mindniaian az
Istennek hatalamat, nagy Isten az Sidok Istene mind azt
vallyak, ki ellen ne legyen sohul semmi erô, mindniaian azt
kialtyak.
Fekszik azonkõzben hadnaggyok az szallason,
szauatsem vehetik feltik meg halni foghion, az fo Papot kerik
Heliodorusert Istennek kõnyôrõgyon.
Onias Pap kezz
lõn mingiarast ez dologhoz, kezüle azonnal ot aldozat
tetelhez, ne vellye az Kiraly hogy ük alnok sziuel voltak
Heliodorushoz.
Mikor igy erõtte Onias kõnyõró0ghne,
Elebbi ket iffiu megh azon õltezetbe, Heliodorusnak alnak
eleiben, es igy szolnak nekie.
Kezônnied te vgy mond ezt az
Onias Papnak, hogy lesz halladasa maarol te halalodnak, mert
az ô kedueiert, lõt el halladasa halalod oraianak.
Te
penig meg lassad hogy el ne feletkezzel, az Istentûl
mastan mikent meg verettettel, Vrad vduaraban lõt mindenek
elõt, te erröl emlekezzel.
Lõn meg gyogiulasa mihelt
Heliodorusnak, sok aldozatokat tõn ot az Vr Istennek,
Nagy fogadasokat es igeretõket ielente ot az Vrnak.
Igen
meg kõszõne io tetet Oniasnak, hamar kezzú1llyenek
parantsollya hadanak, az kintset ot hadgyak [p 0007]
indulanak haza Orszagaban Vroknak.
Iutanak el haza ök
Antiochiaban, vagyon ot az Kiraly tülõk tudakozasban, az
meghagiot kincset miert hogy nemhoztak be Kiraly tarhazaban.
Ott Heliodorus rendel mind meg beszelle, ott õ mint iaart
volna Vranak megielente, Isten mint meg verte de meg giogyotta
az Pap kõnyõrgesere.
Raita csudalkozuan az Kiraly ezt
halgattia, mit az õ szolgaia elôtte beszel vala, mind el
hitte vala az Sion Istenet ezert õ magasztallya.
Vduar
nep elôttis az Istent magasztallya, es hatalmassagat
erõssen csudaltattia, sem fõldõn sem mennyen nints
ollyan nagy Isten, mindenek elõt vallya.
Egyszõr egy
idöben Kiraly elõ kerdõzi, kit kellien vyiobban Sidok közze
küldeni, Kiraly kerdesere az Heliodorus akkoron azt felele.
Ha ki vgy mond neked vagy ellenseged volna, avagy ha arulod
neked lõnni akarna, azt bocsaisad oda tanitua õ hozza,
még vgy ha meg nem halna.
Mert az Mennyei Vr Hierusalem
otalma, es az nagy Istének vagyon az helyre gongya, ki meg
vér es el veszt mindeneket az kik artani mennek oda.
Az
Heliodorus azertan igy iart vala, ki minden szolganak erre
ighen nagy pelda, Hogy fõldi Vranak senki Isten ellen
szauat meg ne fogadgia.
FINIS