CSÁSZMAI ISTVÁN: THORDAI SANDOR ANDRAS Jrasaravalo
felelet: Melyben az Antichristus harom Istennec
dõgleletõs tudomaniat otalmazza, hamissaggal es
szidalommal. 0001
Mindenkeppen ha lehetne, à negyseget kerûlne, es à
harom Istenekrõl valo velekedest, de hogy õ abban az
ertelemben, legyen, es azt tanicza, ekeppen bizonitatic meg. Az
allat kûlõmb á szemelytõl azt valia: harom kedig à
szemel es eg az allat, vesse le saryat Sandor es
szamallya meg à laba vyan, az egy es harom, meg
valasztua mennyet tegyen: De vay varga pal meg tanitia rea
hanem tugya auagy tudnia nem akaria.
Vg1an itten azt iria hogy
õ harõ Istent nen val, hog Isten az Attia, es mas
szemelieben, kulõmb à Fiu es mas szemelyeben, es õ
magatol valo Isten. A sz Lelec, Isten es mas
szemilieben, harom hiszem ez es es mindenic mas
szemilben. Iol lattia õ maga , hogy harom Isten
vagyon, de szegyenli meg vallani otalmazni akarna magat, de
ninczen miuel: mert à harom szemelin Istennec, kûn kit
az Antichristus talalt.
bolondsagos, hogy
harom egy legyen, es [p 0002] az egy harom: eszel akaria az
keresztieneckel el hitetni, hogy meg nem foghattiac, es czyac
el kel hinniec. Miert nem foghatyac meg? Mert ninczen az
Istennec igeieben. Miczioda hût az, es hol
keszeritetûnc arra, hogy azt higgyûc, ki az, õ igeieben
ninczen? hiszem az hûtnec az õ fondamentoma az Istennec
igeie, es az õrõc eletrõl valo tudomany ertelemben es
esmeretben vagyon helyhesztetuen Ioan. 17.
Az irasnac
az õ folyasa szerint kõniergeset nen rendeli, mert
soholt arrol iras ninczen, hog1 az egy allatban harom
szemilt imagyunc, hanem hog1, à fiu altal iarulliunc az
atiahoz, kõnieregyûnc az attia Istennec hogy az õ
szent lelket agya minekûnc.
Tiztelem es magaztalom az
attia Istennec, egyetlen egy fiat, es imadom õtet, es
kõniergõc õ nekie, mint az õ menniei szent Attia
ennekem paranczolta: Sandor Andras kedig ezt nem tiszteli,
sem imadgya, mert mikeppen à papaual az eg1 atia Istent
allatban, es szemilben valtosztatta, azonkeppen az igaz
fiut es el valtosztatta masba: hogy meg bizonitassec,
miert hog1 à Chruns tudomania, mellõl el aluan, à papat
kõueti hogy Istene ninczen [p 0003] sem kedig atia, sem
fiu, es ekeppen az egyetlen egy atia Istennec fiat, ki
fogantatot szent Lelektõl, es szûletõt szûz
Mariatol, nem tiszteli, sõt karomlia, mert ezen kiuõl
mas Istennec fiat tisztel es imad es ezt à fiut
szekibõl le vetti, mellyben az atia Isten õtet
helyhesztõtte, es õ magahoz egyenlõue tõtte, miert
hog1 ezen kiûûl mas Istenseget ad az Christusnac, az
õ feienec almat forgattia, es iras kiuõl szol.
Baluan
az allat, es à szemely melliet Sandor Andras tanit, mert az
ninczen az irasban es kõltõt dolog, emberi
bõlczelkedesbõl. Meg engettem Sandor Andrsnac hogy poganoc,
es Tõrõc hûtûûec, à kic meg tagagyac az vrat, ki
õket meg valtotta, mert õ az Antichristussal azt
miueli, hol ott mast, õrõktûl foguan valo vrat hozot be,
kinec vere ninczen meg sem valtot, mert à meg feszûlt
Iesus Christus ez, nem mas ezenkiuõl. Azert atiamfia
kersztien esmerd meg ezt az hamis tanitot minden
tarsaiual egetembe, es otalmaszd meg magadat tõle, mert
az igaz Attia Istentõl, es annac az õ egyetlen egy fiatul
elakar szakaztani, es az idegen Isteneknec esmeretire
akar vinni, [p 0004] melytõl hogy meg õriszd magadat,
kenszeritettel Istennec paranczolattiabol.
Az Istennec
lelke veszerellien tegedet, es neuellien az igassagra, es
annac vtaban. AMEN.
THORDAI SANDOR Andrasnac, az egy Atia
Isten elien, es az õ fianac ki el bocziattatot â Iesus
Christus ellen, hamis vallassa.
AZ elsõ kepnec
feleletiben eszt iria. Mi keresztienec olly Istent
imadunc, ki meg ielentette magat, ki Attia, Fiu, szent Lelec,
ki allattiaban hatalomban, meltossagban, diczõsegben czac
eg1 es nem negyseg.
Az igaz keresztienec, kic à
Chiunstol neuesztetnec, A az attia Isten kiuûl es
az õ sz. fia kiuûl, kit õ nekiec valcagokra, es
iduessegekre adot, mas Istent nen tudnac: es ez meg nem
ielentõtte õnnen magat hogy Attia, Fiu es szent Lelec
legyen, egyenlõ hatalomban es diczõsegben, mert á fiu
mindeneket az õ meniei szent attiatol võt: Az Atia
isten kedig semmit men az õ fiatol, Es soha Sandor
Istennec igeiebõl meg nem bizonittia, hog1 ez haromnac
egienlõ allatoc, diczõsegec es hatalmoc legyen. [p 0005]
Mikeppen azert à poetac Ianusrol es Gerionrol az õ elmeiec
szerint gondolkoduan ezeket à fabulakat talaltac, szinte
azonkeppen az Antichristus az harom szemeliû Istent: Es
mikeppen à Poctaknac szabad volt à Ianusnac ket fõt, à
Gerionnac harom testet es egy feiet tulaidonitani, azonkeppen
az Antichristusnac, es az õ tudomanianac meg vetesere,
szabad volt ennekem es à Geriont, harom fõuel irnom. Mint
ha nagy kûlõmbseg volna ? à hasonlatossagban: harom
test eg1 fõ harom fõ egy test mind azon egy
hamissagra valo pelda. Akar azt mongyac, harom
szemiliû, akar harom feiû, akar harom testû es egy
feiõ az ertelem mind azon egy Antichristusnac hamis
ertelmenec ki mutatasara viszen. Ebbõl hat Sandor Andras
keueset vadazhat, mast talallion bator mert ez igen giermeki
iatec.
Az hamissagot meg mutatni, es az igassagnak
vtara vinni à keresztieneket nem karomlas hanem kedues
czelekedet es kellemetes Istennec. A hamissagbol kedig ki
nem terni, es idegen Isteneket tanitani es otalmazni, mikeppen
Sandor czelekedic, Isteni karomlas, kiert az vristen õtet
meg bûnteti ha meg nem tér.
A MASOdik kepre valo
feleletiben, karhoztatia [p 0006] vallasomat, mellyben, nem
szarmazasnac hanem az attia Istentõl à Christus
altal valo ki boczatasnac magyaraztam lenni: De à iambornac
fel kellet volna az oculart tenni, es Christus vrunknac az õ
mag1arazattiat eszeben venni, mert azt mõg1a, melliet az en
attian en neuenben el bocziat. Peter Apastal kedig az
Apastoli czelekedetrõl irt kõniûnec masodic
reszeben eszt mag1arasza Es veuen az õ attianac
igeretit, eszt az ayandekot kit lattoc reanc ki õtette. Pal
Apastol Titum. 3. Melliet beûsegesen à Christus altal
mi reanc ki õntõt. Az õrõktõl fogua valo
szarmazasat â harmadic szemilnec, az õ feietõl
talalta: Igen mong1a vg1an hog1 õrõktûl fogua
szarmaszot, de senmi irassal nem bizonitia meg kel
hat vetni mint az õ feienec gondolattiat.
A szent lelec
vg1 mond, atianac es fiunac lelke, azert õrõktõl fogua
szarmazik, es harmadic szemely az Istensegben, es õ
magatol valo Isten.
FELELET Tiul lõttec, es ide al
az ayaual. Miert? Oka imez, Mert az attia Isten lelec Ioan. 4.
es â lelkecnec attia, heb. 12 Num. 16.