BORNEMISSZA PÉTER: PREDICATIOK CHRISTUSNAC ES AZ
HIUEKNEC KEUES SIRALMOKROL, ES HOSZU OEROEMEKROEL. 0288
Es viszont az ki el eset, testi bator
keuelysegûnkbe meg ne vtallyuc, azt véluen, hogy fel nem
kelhetne, mer
1
1. Pet: 1. Ennec bizonsaga az Kereztseg tit: 3. Masodszor ezzel vigaztala õket, hogy az õ kinnya noha
felõtte nagy faydalmockal es iszonyusagockal, nagy
keserûsegeckel lenne, midôn ez vilag fiai
es
minden gyalazatot tennenec rayta, es rõttenetes kinnal vgyan
megis õlnec, de mind ezec é szõrnyûsegec czac KEVES
ideig tartananac, czac harmad napig. Ezbôlis igen edes
vigaztalast vehetûnc mijs, ho
el
enyeszetec, hanem hogy az vtan fel epitselec wyionnan
benneteket, bekeseget, nyugodalmat, es õrõmet szerezzec
ti nektec, olly õrõmet kedig, ki valosagos õrõm, es
kinec soha vége ne legyen. Ha
es
azokatis epiczûc. Ez lõn Elsõ Resze az euangeliomnac.
MASOD Reszebe ket vigaztalast szamlalanc elõ. Es
igy rõuideden mind az egez Euangeliomnac magyarazatit
eszûnkbe vehettûc: Immar czac a
Es
arrol, Minemõ nagy kûlõmbseggel vigaztallyac az hiuec õ
magokat az Isten igeiebõl, Az hitetlenec felet, kikis az õ
okossagokbol noha keresnec magoknac alkolmas
vigaztalasokat, de azoc nem olly fogana
es
kûszõdet az halallal, Es õ maga magat kézbe adgya, Es
Petert meg tiltya, hogy ne kardoskodnec õ mellette: Hogy két
féle Birac, Sidoc, es Poganoc hamis iteletet tesznec rea: Es
szõrnyûs4
az
mai Euangeliomban mind az kettõrõl szolá, Arrolis, hogy
õis szenuedne, Arrolis, hogy az õ hiueijs szenuednenec.
Kirõl igen szûkseg igaz értelmet vennûnc, azertis,
Hogy meg tudgyuc valazta
MA igy szola Christus wrunc az õ maga es az õ
Tanyituani szenuedesirõl: Egy Keuesse nem lattoc
eñgemet, Ezt touab meg magyarazza monduan: Bizony bizony mondon,
[!] sirtoc ti es keseregtec. Ez vila
az
apostoloc, Es az elõttis mig CHRISTVS Wrunc mellet
voltac, De leg inkab az vtan, hogy az õ Neuet predikaltac ez
egesz világ szerte, intuen Poenitentiara es Hitre az
embereket. [p 0290] Melij szenuedesis noha meg
szamla
Es
az miat agyon verec Istuantis, es nagy socan keszeritetenec
el adni mind hazokat, õrõksegeket, es egyûue szorulni,
Ezec még az Apostoloc ideiebe lõttec. Az vtan kedig soc
Czaszaroc rõttenetes hab
diczõitetûnc. (2 kereszt ] Ezekrõl vgyan
szemlatomastvalo bizonsagunkis szantalan vagyon: Szent
Istuan noha agyon veretet, de az õ ortzaia fénlet mint az
Angyalnac, midõn szolna az ellenkõzõcke
es
az ti õrõmeteket senki el nem veszi ti tõletec, Es vgy
lesz à mi dolgunkis mint à szûlõ aszonyallate, à ki
az rõuid ideig valo nagy kiñya vtan, hamar es hoszu ideig
meg vigasztaltatic
Es
hogy az õ halala vtan fel tamadast igert: Es hogy ismet meg
latogatna õket: Es oly õrõmet adna mellyet senki el nem
vehetne: Az kic kedig õ raitoc orûlnenec, azoknac az
õrõmõc hamar s4
es
minden hiueknec vigasztalasira.
Elsõ vigasztalasunc
é mondasbol leszen EGY KEVESSE NEM LATTOC, kinec
értelmeben nagy vigasztalasunc vagyon nekûnkis, mert az
mint Christus WRunknac, kinnya, gya
A
TI OEROEMETEKET senki el nem veszi ti tûletec, Es az
napon semirõl nem kerdetec.
Vgyan itten igen
szûtszeges [!] meg tanulni amaz rettenetes fenyegetestis,
hogy é vilag FIAINAC KEVES ideig valo õr
Az
mas vilag szerentis. Az mint Christus Wrunkis, az õ
Tanituanijs harmad napra ittis meg vigasztaltatanac, Es mint
Ioseph ket esztendei fogsaga vtan soc esztendeig valo
feiedelme lõn AEgiptomnac, Dauid Saul kergetese vtan ö
es
õrõmeket vettec, Szent Peter, Szent Pal egy nehani
foksagokbol czuda keppen hamar ki hozattac, Igy magis soc
lelki pasztoroc es egyeb hiuec test szerentis nagy
tisztesseget, nagy aldast vesznec szokszor à kemen
ha
de
reguel esmet mingyarast vigasag. Ismet mond: Aianlyad az
te vtadat az Istennec, es bizzal õ benne, es õ meg
szerzi, Legy czendesz az wrba, es variad õtet. Egy kicziny
idõ mulua nem leszen az Istentelen, meg
az
ti en raytam valo siralmotoc czac keueset fog tartani. Ez
lõn Elsõ mai vigasztalasa Christusnac.
Masodszor igy vigaztala az mai Euangeliomban Christus Wrunc
az õ Tanyituanit: ISMET MEG LATLAC TITEKET
es
velec lenni, Mert az õ fel Tamadasaual meg gyõzte es le
tapotta, sõt semmié tõtte à hittec [?] bûnet,
halalat, karhozattyat, Meg latogatasaual kedig soc ezer iót
szerez. Nekûnkis azert igen &
es
Testi, Lelec szerint nagy segetseg, Midõn az
bûnõkre valo izgatasidban, avag el esesidben avagy az
nyaualyac es siralmoc es faidalmoc kõzt, lelkedet szent
lelkeuel bisztattya, sziuedet geryezti buzgo
k&o
gondolkdgyunc [!] errolis, mely nagy õrom ez nekûnc, Hogy az
Isten FIa mi attyank[.]ais, es mi kepûnkben vagyon az attia
Isten elõttis, azban az tesbe verbe, kibe meg
feszetõdõt az mi bûnûnc, es
az
Isteñec
EZ KET vigasztalas, Az felsõ es az
mostani, feie minden vigasztalasinknac, Midõn az Isten
igereti szerint meg ismeriûc es sziuûnkbe erezzûc
hogy az Isten meg kegyelmeze
az
élõ Istenbe, Es erre szorgalmatoson vigyazzunc, hogy
ha
szinten meg rakodunkis ez vilag szerte soc fele buual, es
keserûseggel, de azoc el ne idegenithessenec minket az
WR Istentûl, hanem inkab azoc el vntatuan velûnc ez
vilagot, keuantassac amàz õrõ
az
õ Tanyituanit, mondnan: [!] Az ti siralmotoc õrõmre
fordul, Es az ti õrõmeteket senki el nem veszi ti
tûletec. Melly õrõmbe tegyen minketis reszesse õ
szent felsege, Amen.
Es az altal Istenhõz az õ Atyahoz MENNE: Es hogy az
vtan õket olly ÕRÕMBE tartana, melly valosagos,
tõkelletes, es bizonyos õrõm lenne.
KERDES.
Hit&u
ma
igy szola Christus Wrunc: Bizony bizony mondom, sirtoc ti
es keseregtec, de az ti szomorusagtoc õrõmre fordul.
Imè aztis ielenti, hogy az õ HIVEINEC sirnioc kel, de
vgy, hogy azokban meg vigaztaltatnec: Ez V
[
1. ] elõszer. Miczoda ez Vilag Nyaualyaia?
[ 2. ]
MASODSZOR Mint kûlõmbez az hiuec Nyaualyaia, es à
hitetlenec Nyaualyaia?
[ 3. ] HARMADSZOR, Mi Oka ennyi
soc nyomorusagnac?
Harmadsz
el
veztette Iosephet, Ioseph hogy el arultatic, es fogua
tartatic, Az Apostoloc, hogy fel feszitic az Christust.
Ezec es tõb nehessegec miatt sziuekbe nagy kinokat
szenuedtec, ha szinten testekbe egessegesec lettekis.
az
õ meg wyiult termeszetyec vntalan ellenkezic az ó Adami
termeszetnec maradekiual: Mert az Christus lelke ki bennec
lakozic, mindenkor Istenes, igaz, iozan, tizta életre
tanyittya es nodittya õket, Viszont az meg romlot t
az
hitetlenekis sokszor nagy kinokat szenuednec ezec miat,
mikor az õ gonoszra szokot termeszetyec es az Satan,
kûlõmb kûlõmb vakmerõ bûnre viszi õket, mint
Pharaot, Sault, Nerot, Iudast
MASIC TANVSAGROL
Mint kûlõmbõz az hiuec nyaualyaioc
az hitetlen Vilagiaketûl?
Az hiuec az õ nyaualyaiokba
szûntelen esedeznec az Isten elõt az õ szent fianac
alt
Es
azert azoc kõztis szereti õket az WR Isten: Es mind
lelec szerint vigasztallya, mind test szerint vagy meg
enyheti, vagy czuda keppen ki ragagya õket az õ
nyaualyaiokbol ittis, de kiualtkeppen az mas vilago
Isten az õ gazdag irgalmassagabol ez czalardsagot õ
neki nagyob iteletire fordita, az mi nemzetsegûnkben fel
õltõztetuen Fiat, es az altal õtet meg rontuan, es megis
iteluen az õrõc karho
ki
ellen az Isten fegyuerebe õltõztessûnc. Mond az meg
teresrõlis ha mi magunc meg itelnûc magunkat, az Isten
nem itelne. Mond Christus Wrunc azokrol kic soha meg nem
tertec, Eregyetec atkozottac az õr
czac az ember terheltetet meg kedig az benne fogantatot bûn
miat az soc nyaualyaual, hanem õ erette minden fele allotokis
meg atkoztattac, Az mint Isten Adamnac monda, Atkozot legyen
az
fõld te miattad. Faidalommal ely rayta tellyes eletdben,
tûsset es bõytoriant teremczen te neked. Az viz õzõn
vtan Noenakis monda, Az emberi sziunec minden igyekezete
gonosz, mind ifiusagatol fogua &c: Azokae
az
melly emberec az bennec fogantatot bûn miat magokat
megalasztac, azokat bannyac, vtallyac, Auagy ha szinte
kûlsõ keppen el esnenekis az õ erõtlensegec miat
auagy vgyan benne volnais az õrdõgnec n
Tõb egy nihany Okai az Nyaualyaknac.
NIHA azertis, hogy
fenitec alatt leuen, inkab meg tartoztassanac à bûnben
valo heuerestûl, es alatta nagy soc iokban epûllyenec.
Mert akarkijs czuda hamar el f
az
Christus Kiralysaga, Nem egyeb, hanem az hamissaggal, es
õrdõggel, es az õ tagiaiual valo hartzolas: ES HOVA
nagyob azoknac haborusagoc, annyiual inkab meg tessec
raytoc az Christusnac az õ nagy ereie
es
az Wrra nézuen hal meg: Auagy az iteletkort, mikor azoknac
haborgatoit iteli az õrõc tûzre, mint Caiphast,
Herodest, Nerot, Az hiueket kedig mind ez vilag elõtt fel
magasztallya, õket be viuen az õr&otild
az
Isten igeie.
(! REGEN az Philosophusoc sokat
tõrõttec ezen, illy szep allat mint az ember, ki wralkodic
mindeneken, es kiert vadnac mindenec, Mi dolog hogy eñyire
nyaualyog es hogy mint az virag el heruad, min
es az bûntetesõl, igy okoskottac: Hogy az gonossagra azert
adnac magokat nemellyec, hogy az felec vagy eszekbe meg
fogyatkoznanac es bolondsagoc miat olly gonossagot
mielnenec, kikbõlreaioc nagy bûntetesec es ves4
Oetõdic illy: Erzem sziuembe, hogy artatlan vagyoc, à miert
szenuedem.
Ezec es tõb vigasztalasoc meg
lehetnec az mi magunc okossagabolis, az mint soc pogan
bõlcz Philosophusokis igen szep szoka
az
Isten, es mint fiara szeretetbõl boczattya. Azki ezt el
hihette, ezis czuda nagy kõnnyebsegere vagyon, Kirõl
szantalan bizonsagokis vadnac. HARMADIC: Soc hasznom
lesz az nyanaliabol, [!] Mert ezzel magahoz szo
az
õrõc eletbe.
Ez DRAGA vigasztalasokrol melto
volna nagy bûuen szolnunc, de errõl elegbû szoual irtam
az õregbic postillaban, aztis oluasdel kiualt keppen
keserõsegedben. Es i
Es
az alat fel magasztaltatunkis. Mely okokat az okossag nem
ertheti, Hanem czac az Isten igeie.
Negyedszer szolanc
az
okossag vigasztalasirolis, de azt sockal meg haladgyac
az Isten igeyenec vigasztalasi: Kibõl ertyûc hogy az
Isten szeret az nyaualyac kõztis Es azokat szantalan
lelki hasznunkra fordittya: Mert az õ s4
el
Wralkodic ez szent Leleckel eyetenbe [!] mind õrõken
õrõke Vgy legyen.
AZ VVR LELKENEC MEG FEDDESE NEGYED
VVR NAPIARA AZ VVR FEL TAMADASA NAPIA UTAN.
Mind ez egez vilagnac à szent Lelec altal valo meg
feddeserõl.
ENEKLESROEL.
Melly szent Leleknec miert hogy soc nemes
czelekedeti vadnac, azert Enec szoualis, Ier kériûc õtet.
AZ EVANGELIOMROL.
SVMMACZKA.
AZ ma
ti
nektec mondgyac: De mostan el nem viselhetitec. Mikoron kedig
el iõuend amaz, az Igassagnac amà Lelke, be viszen
titeket minden Igassagba. Mert nem szol õnnõn magatul.
Hanem valamit hal, azt szollya. Es à mi i&oti
à
mit hire teszen ti nektec.
ROEVID ERTELME.
Ez
Euangeliomban meg tanyit Iesus Iduõzitenc mi legyen haszna
az õ el MENÉSÉNEC, az az, kinnyanac, halalanac, fel
tamadasanac, es Attyahoz
á
ti sziueteket, De en igassagot mondoc ti nektec, Hasznal
ti nektec hogy en el mennyec.
Mintha mondana: En edes
Tanyituanim, ne bankodgyatoc azon, hogy el megyec, mert
szûkseg hasznosb, es sockal iob, hogy en ismet
àh
AZ ELSÕ TANVSAGROL.
EZ igekbõl elõszer vedd
eszedbe, HONNAN es Niert [!] kûldetet volt az
Christus, az azokat, mint szerzette meg: Es hogy az miuel õ
magat vigaztala halalakort, mijs az
ki
engemet teremtet, es éltet, es meg valtot szent Fia altal.
Azonké1ppen midõn féried, feleseged, magzatid, io baratid
meg halnanac, õketis, magadatis ezzel vigaztald, hogy az õ
halaloc czac àhoz menes vol
es
magzatidnac nyaiassagoc tettzenenec, De te engedgy az
Christus tettzesenec, ki iobnac es hasznosbnac monda az õ
el meneset. A mint annac kazdag hasznait mayd meg értyûc.
Ez edes vigaztalo szo vtan, Lassuc mint pa
az
õ kinnya, halala, fel tamadasa, menbe menese, Igy mi
tûlûnkis keuannya hogy mijs egy mas kõzõtt az Irasbol
értekezzûnc azokrol. Es õis az szó beszed kõzt, az
gondolkodas kõzt, az
es
el vesznec: Azert az ti testi keuansagtoc szerint azt
akarnatoc, hogy en ez vtannis mint az elõtt mindenkor veletec
lennec, es czac testi keppen éltetnelec, ruhaznalac,
oltalmaznalac, es nyaiaskodnam veletec. Touabba azertis
ban
el
halnac es minden keresmenyi idestoua szelednec, Kirõ
peldakatis minden rendbeliec kõzõt nagyokat mondhatunc,
hirtelen mint valtoztac, es nekic semmic lõttec. Azert
sockal iob volt volna à negy testi vagyolkodas
az
õ lelkeknec epûletire szorgalmatoskottac volna mind eyel
napal, Az mint Christus Wrunc soc helent int. Es ez vilagal
vgy eltec volna mint arnyekal, az mint szent Pal szol. Ez
fele alombol akara iduõzitenc fel serkenten
az
õ szegensegeuel meg gazdagitot. Fogsagaual,
ostorozasaual, fel fesziteseuel, halalaual, lasd imez
bizonsagokat. Es erczed meg onnet, azockal melly nagy iokat
szerzet: Fel tamadasaual. Menybe meneseuel, mit hasznalt,
nek
Ki
azt meri mondani, hogy sokszor el veszet volna, ha az
Isten Igeie meg nem vigasztalta volna, Peldais Saul Iudas
veszedelme. ezertis azert igen beczûllyûc az Christus
Lelket, hogy õ mi nekûnc vigasztalonc, akar m
es
meg feddi, Errõl, mintha az õrdõg es az õ tagai erõsbec
volnanac Christusnal.
Tizti azért ez Harom fõ képpen
az
szent Léleknec. Hogy ez Vilagnac Bûnõs voltat ki
ielentene: Es az bûnbõl valo meg igazulasra, az az, ki
tiztulasra: Es az Christus Gyõzedelménec igaz iteletire
es
isméretire, es bizodalmara hozna.
EZ HAROM Tiztibe
felõtte czudalatos nagy dolgai rekeztetnec be az szent
Leleknec, Kinec értelmerõl touab szollyunc, az Wrnac
magyarazattya szerint. Hanem most az fels&ot
VTOLSZOR errõlis gondolkodgyunc, az WR Chrisus melly
igen esedezet az õ Tanyituanin, es mostis minden hiuein.
Errõl ier mostis szollyunc egy keues szoual.
MONDOC
igen eszûnkbe vegyû
az
edes anya, az õ egyetlen egy szûlettõnec halalos
betegsegen, ki õrõmest az õ szomorusagatis magar
fel vette volna. Ezen edes Atyai io keduû mostis az WR
Iesus Christus, minden õ
WR Christusnac Tanyituanin, kiket noha egy ideig siralom
alat tartot, de azt meg beczûlhetetlen õrõmre forditotta,
az mint ezten nap meg hallyuc. Ez illy edes Atyai esedezese
edesitse meg az mi soc féle kes
HINNI pedig az Christusba, Meg esmerni õtet Isten
fianac, es bizni, hogy õ erõtte szûlettetet es
szenuedet, meg holt, fel tamadot, menybe ment, erõtte
esedezic, erõtte meg boczattatic bûne,
az
hit neuekedic. Ezeket feddi à szent Lelec mind ez vilagban,
még à szentekbenis, mert õ bennekis vagyon soc
ketelkedes.
LEG FÕ tanusagunc es gondunc legyen azert
erre, hogy az WR Istent es az
az
szent Leleckelis vakmerõ keppennis ellenkeznec, kiknec
bûnõket meg boczathatatlannac monda Christus Wrunc, Mind
az
altal à szent Lelec soha meg nem szûnic az isten
igeiebõl feddeni õket, kiknec melly hamis iteletyec legyen
az
Christus kinya, halala, es annac érdeme felõl, aztis ier
lassuc, es hallyuc meg azrolis mint feddi meg az szent
Lelec ez vilagot. Nagy nyiluan vgyan megis mutattya, soc keppen
meg lattatuan, mely nagy gyõzedelmet vett az
es
minden hiuec, kiknec haborusagoc kõzt leg inkab szaporottac
az Christus hiuei. Ez iteletet ha nem venneis ez vilag, De à szent Lelec meg ielenti az hiueknec, hogy ez igaz, es
viszontac hamis itelete vagyon arrol ez vilagnac, ki azt it
az
gyõzedelmet, Sõt még az hiuekis czac niha niha
saldittyac. MAGAMROLIS tudom ezt, melly igen féltem az
soc haboru kõzt, es mig fogua voltam: Es viszont az
félelem kõzt soc ezerszer meg tapasztalt
WR Christus az õ igeretit nagy czuda keppen be
tellyesitette raytam. A kic haborgattac, azoc vgy iartac mint
az harom Iffiac, es Daniel haborgatoi, Az Pispekec houa inkab
szepelkettec le nyomni tanyitasomat, annyiual inkab
neuekedet
mierthogy ez vilagnac feiedelme meg iteltetet: imez az: Meg
dorgallya vaksagokrol, es vgyan megis bizonyittya, hogy az
christus nem lett erõtlen az õ halala miatt, hanem azban
meg iteltetet, meg sententiaztatot es meg tõretet
azt magyaraztac az Papa lelkûec, hogy õc szent Lelec altal
szerzettenec kûlõmb kûlõmb érdemeket, es Isteni
tizteleteket: Misseben valo aldozatokat, lelec valtsagokat,
hazassagnac es ételnec
az
Christus kinnyanac, halalanac, es fel tamadasanac, kiket
iduõzitenc attyahoz valo menetelenec neueze. Tudni illic ez à
haszna: Hogy vigaztalo szent Lelket kûldene menybõl,
kinec altala lelki es õrõcke valo ors
à
Iesus Christus Istennec titkon valo bõlcz tanaczabol
iõtt ez vilagra, à bûnõsõknec iduõzitesere, es
engedgyuc ezbennis Istennec. Ha kedig érzed gyenge hitedet,
erre szûntelén sze
ez
vilagnac bûnet, Ismet: Az Iesus Christus vére meg
tiztit minket az mi bûneinkbõl. Vgy szerete Isten ez
vilagot, hogy az õ egyetlen egy Fiat adna érõttûnc, hogy
minden valaki benne hinne, el ne ve
rõttenetes iteletitûl, kiuel az hitetleneket es
czufolokat, es karomlokat õrõc karhozatra veti, midõn nekic
ezt mondgya: Eredgyetec en tûlem ti atkozottac, az õrõc
tûzre, melly meg keszitetet a
à
szent Lelec FED: Ebben eztis ielenti, minemõ
kûlõmbseg legyen é vilagnac orszaga kõzt, es à
Christusnac orszaga kõzt: Mert è vilagi birodalom
birattatic, es igazgattatic kilsõ
batorito, procator es vigaztalo, ki czelekeszic
à hiuekbe, es az õ nyeluec altal. Kit meg ad az Attya
mindennec, valaki õ tûle az Christus altal ohaytuan keri,
kinec semmi kilsõ tettetes ekessege nincz, hanem
bels
es
igeie minden ket elõ tõrnel hathatosb, es be hat mind ket
leleknec, es mind à tagoknac egybe foglalassanak, es az
Ve[.]eknek ket felõl valo valasztasaig: melly
valasztast teszen az emberi gondolatoc kõzõ
HASZNA kedig az szent Lelec feddesenec mi bennûnc, imez:
Hogy az bûnõsbõl, bûnõn bankodot szerez, Az
hitetlenbõl, hiuõt, az beketlenbõl bekesseget, az
kemeny nyakûbol szel
Ez
Regulat kõuessûc mijs mind egez életûnkben, Hogy mind
az Tõruent hirdessûc masnakis magunknakis, mind az
Euangeliomot. Az Tõruenbõl vntalan fedgyûc mastis,
magunkatis: De az Euangel
es
erkõlczõc hires vala emberec [p 0307] elõtt, De Isten
elõtt mind karhozatra valo bûnõsec volnanac Christus
kiuûl, az ki egyedûl eleget tett è vilag bûnerõl,
isten igaz iteleti
az
meg holt szenteknec nem imatkoznec, nekic nem bõytõlne.
Efféleket es tõbbeket halalos bûnnec hirdetnec. Nem hinni
kedig az Christusba, nem veszic eszekbe bûnnec lenni,
Mert nem igazan értic à Chri
az
hitetlenec menthetetlenec legyenec, az hiuec kedig iobban iobban
epûllyenec az Christusban valo hitben. Ezt tanullyuc az
hitetlensegnec feddeserõl. Ez bûnt senki nem feddi
tõb, hanem czac az szent Lelec, es à kibe a
az
szent Leleknec, Az Igassagnac meg Fedese. De nem minden
Igassagot fedd meg az szent Lelec, Hanem az fele
Igassagot, kit ez világ õ magatul gondolt, kiuel az õ
okossaga szerint Isten elõtt akarna meg tiztu
ERTELME añac, hogy à szent Lelec meg feddi ez vilagot az
igassagrol. De hogy az Igassagot iobban meg
é1rthessûc, Azert errõl megis nyiluabban szollyunc.
KET FEFE [!] Igassag vagyon. Egyic IO, es az
Isteni Igassag. Masic NEM IO, es az è vilagi
Igassag.
Mi legyen az IO, es Isteni Igassag,
oda fel meg halluc: Az Iesus Christusnac é
az
Iras soc helyen kialt, kiket el nem szenuedhet az szent
Lelec. Hanem erõssen fedd az szent Irasbol az igaz
tanyitoc altal, hogy minden ezekbõl ki téruen, czac az Iesus Christusba valo meg igazulas altal keresne
ig
OETÕDIC TANVSAGROL.
Az Iteletnec meg Feddeserõl.
HArmadszor, ez Vilagnac minemû iteletit fedgye meg az szent
Lelec, érczûc meg immar aztis: MInd az Christus Gyõzedelme
felõl, mind a
az
Tõrõkõkbe, es az sidokba, kic semminec, sõt
neuetsegesnec tartyac az Christus gyõzedelmenec
hirdeteset.
De a szent Lelec meg feddi ez hamis iteletrõl
ez Vilagot, Es megis esmerteti az h
MELLY Gyõzedelem az Hiueknec hartzoc miatt noha itt
tsac ritkan tetzic meg: Mint midõn az tûzbe meg tartatanac
amaz harom Iffiac, Daniel az Oroszlanyoc kõzõtt, Eliseus
az Kiraly serege elõtt,
az
halalba, ki ellen fel Tamadot, Es mijs soc nagy igyekbe czuda
keppen meg tartatunc: De vgyan valoba meg fogiuc azt à
Gyõzedelmet ismerni, azkor, midõn mi az halal ellen
Christus altal az õrõc életnec dicz&otild
EGYIC vétekbe ezbe: mint ha à szent Lelec az hiuec
tanyitasa, dorgalasa, es feddesa [!] altal, zurzauart
szerzene à polgari es varosbeli tõruenyekbe, es minden
feiedelembeli birodalomba, es io rend tartasba, A
Christusnac nagy gyõzedelmerõl, mind az szent Leleknec
oktatasanac es iora valo intesenec ismeretirõl.
IM
meg értûc mi legyen: az Hitetlensegnec: az
Igassagnac: es az Iteletnec meg fedd
Az
Bûnnec: az Igassagnac: Es az Iteletnec meg feddesinec
mé1ly értelmerõl, Es azban valo nehez faradsagokrol.
MIdõn Iduõzitõnc illyenkeppen meg magyarazta volna az
szent Leleknec Tiztit, es ez i
es
soc féle vigaztalassal es haborussággal elegy. Melly
dolog mind elõtte forognac vala Iduõzitõnknec, de azokat
nem beszelle meg, mert lata hogy nincz annac értelmihõz
valo elmeiec. Hanem vaa à sz
az
Iteletrõl, meg kostolac mind ezeket.
ELÕSZER,
midõn az Christus altal hirdetnenec bûnnec boczanattyat,
es
à Christusban valo hitetlenseget karhoztatnac, meg
kostolac, ez vilag melly kicziny bûnnec tartana, az
Christusba nem HINNI. Mostis kostollyuc naponkent,
sokban, hogy azt õ vgyan smmi bûnnec tartya, hogy az
Chr
ki
minketis igazgasson, az Christusnac igaz esmeretibe,
ki
lõn mi bûnûnc Boczanattya, mi Igassagunc, es mi
Erõssegûnc. Kinec legyen mi tûlûnkis Tiztesseg,
es Diczeret mind õrõckè, Amen.
Mit Tanulanc.
NOha soc szep k&uc







