BORNEMISSZA PÉTER: PREDIKACIOC. NAGY SOC CZUDALATOS
KISIRTETEKRÕL. 0648
OErdõgi, Vilagi, es Testi kisirtetekrõl.
MIert
hogy az kisirtetekrõl valo tanusag felõtte nagy
sokra has
az
gyengõkert, mint azokert kic magokat felõtteb
eszeseknec, nagy szenteknec, nagy erõsseknec
vélic. Oluassa meg azert minden rõnd es onnet ez
hasznot veszic, hogy az igen bõlczec meg ismeric
igen mély értelmeket es bõlczeseget adot: azokra nagy soc
fele viszaltato kisirteteketis erezt. Az kiknec igen
szent es iambor életet adot: azzokra bûnre izgato kemeny
es erõs kisirteteketis erezt. Az kiknec i
el
nem kerûled. Czac kõztûnkís, midõn az kit latunc hogy
okossaga, vitessege neuekedic, azt teszûc
vduarbiroua, Capitannya, auagy kirallyais, bár kis rend voltis
az elõt: Azban kedig ottan kõuetk
az
Isten mint egy ieles oruos az mérget ki veszi, es az betegseget egessegre fordittya. Mint hogy azért az beteg
iaygat es kínlodic betegsege miat: igy az hiuekis, siwnac,
riwnac, rõttegnec, rezketnec, nyõgnec, ohaytnac
az
meg halo ember, az az, mint à ki igen beteg testebe, es immar
czac alig leh... [p 0654] vélic hogy az lelec mayd ki
szakad belõle, es immár kõnyõrgeni sem é1r, hogy
Isten meg gyogyítsa, hanem cza
az
Christusnac; kiknec valamí kiczin reszet meg kel
kostolnioc à hiueknekis, kic houa szentebbec, iamborbac,
bõlczebbec, gyorsabac, es erõsbec, annyiual kemenyben
rohannac reaioc, es miattoc meg mondhatatlan faydalmokat kel
es
eszes es gyors emberec forgolodnac velec: Viszont az
bolondnac, felelmesnec es tunyanac, semmit nem hasznal
az
kõ vár, ha nyitua tartya az kaput, ha be nem foldozza àhol
le dûlt az Bastya, Ha õ magais nem forgolodic az bottal,
puskaual: Igy az soc iras oluasas, es elõ keszitet
soc szep szoc, falra ragaztatot szep Sentenciac,
szep irot imatsagoc, soc kõnyuec semm
Másic Regulat imezt:
... )4
Ertelme ez : Isten
azt akaria, hogy szûntelen vitezkedgyenec az õ hiuei: De
vgy, hogy esetekben tsac egy czepet se bizakogyanac, hanem
czac õ magaba az WR
el
tunyultam, izetlen es kelletlen lõttem minden iora, es czac
kenyeskettem, es annyiual inkab el remûltem, hogy immár el
vetet Isten elõle Hanem mindaz által megis niha niha
fohazkottam, vagyoduan iora, es tekintettem ke
es
tanusagoknac.
NAgy bõw szoual ket derec reszben
fogoc szolnia az õrdõgi kisirtetekrõl.
Elsõ reszben negy Predikacio módgyara íroc imilly dolgokrol.
Az elsõ
az
harmadic Predikacioba, kiket kiualtkeppen iol eszûnkben kel
vennûnc.
Az NEGYEDIC Predikacìonkban draga
oruossagunkrol szoloc az õrdõg ellen. Mint
kellessec vígyaznunc ellene, midõn akarm
az
hatodic rendben, mondec egy rõttenetes Historiat, egy
Szereczen iffiunac gyolkossagarol. Az vtan az lopasrol
es
à [p 0665] hamis eskûuesrõl, es atkozodókrol, kikbõl
szep tanusagokatis adoc. Szoloc egynihany Bõlcznec
rõttenetes panaszolkodasirolis soc bûnõc miat.
Kezdec szolní az vtan az bal
1
WR nem hadgya azzokat, kic õtet igassagban
segitsegûl hiyac. Szollyûnc most az elsõ
Reszben valo Predikacionkrol.
[p 0666] AZ ELSOE
RESZERÕL, Kiben Negy Predikacioinc lesznec.
Mi
állat az õrdõg: hol lakic: mint forgolodic: es az õ
hatalma melly igen nagylegyen. Vgyan ottan az Okatis meg
értyûc, ezeket miert kellessec tudnunc es meg tanulnunc.
Es õ ellene minemû vitessegre &i
az
vizi halac kõzt, olly hatalmas õis mi kõztûnc. Vgyan
ottan beszellec czudalatos alnoc hazugsagirolis, az
bûnnec es bûntetesnec fel inditasara. Azert kérekis es
inteni fogoc mindent, hogy tarczon es fell
es
czelekedet ninczen, hanem merõ keuelyseg, álnoksag,
irigyseg, hazugsag es gyolkossag, õnnõn magaba: Ki
elein Istennec io teremtet állattya vala, fenyes, vilagos.
tizta es szent Angyal vala, à mint az WR
Mind az által hogy az mellet mijs rõstec ne lennenc,
szûkseg iol meg goudolnunc [!] az õ
nyughatatlansagit. Az mellyec megis tettzenec mínd az
regieken, mind az mostaniakon: A mint azokrol czuda
Historiakat hal
el
kellene veszni, De mind az által minketis szûntelen
valo vigyazasra [p 0671] szantalen helyen: 24 26. Mar.13.
Luc.21. 1.Cor.16. 1.Tessal.5 1.; pet.4. Apoc.16.
Igy kellet
kedig es vgyan igy illet ennec lenni, hogy Is
es
nem harapot volna. Ki miat siwtac, riwtac, es orditottac
szegenyec, Es alig vartac ez vilagbol valo ki
szaladasokatis.
Mostani lõt peldac.
Czuda
dolgait érzettem, es sokakon láttam czac enis.
Va
Ezec tõttec engemet illyen alazatossa, hogy minden ember
elõt czendesz vagyoc, mindennec édes szot adoc,
senkit meg nem vtaloc, Ezec miat olly aitatos az en
tanyitasom, mert à mit mondoc, magamon meg kostoltom es
ez
dõssõlesec izgatnac engem, hogy éyel nappal az
írast meg ne vnyam, Es szûntelen szûntelen
kõnyõrõgiec.
Ezec miat menyi kinom volt, az vgyan meg
gondolhatatlan. De hálat adoc a
es
batorittya õketis az õrdõg ellen. Ha el esic, fel razza
es fel emeli bay viuasra ellenec.
Ha ki szinten annyira
el tunyul es neki heuereszic, hogy czac fohazkodni sem akar
ellene, azt vgyan hatalma es birtoka
Noha azert hatalmas állatoc az õrdõgõc, de az õ
hatalmockalis maganac szolgaltat az Isten, az õ
akarattyoc ellennis: Illyen keppen: hogy velec az
istenteleneket bûntesse es rontassa, az hiue
Vgyan keuelykedic az õ pais formaiu kemeny es erõs heiaj
alat. Egyic heia à masic heiahoz foglaltatot, mint egy fegyuer
derec még czac az szel sem mehet be az õ heai [!]
kõzõt.
Mikor izel
es
é9g az õ torka, Az õ szaiabol fûst es lang iû, ez
vgyan buzog az orra, es gõzõlõg mint az forro viz az
fazekbe, es ûstbe. Az õ lehelletiuel es fuuasaual az holt
szenet fel gyû0
Az õ husai egy mast éric, es mint egy forras es õntes,
merõ az õ teste, es nem haylodoz tetoua.
[p 0676] [!] Az
õ sziue olly igen erõs es kemeny, mint egy kû, es mint
az also
es
ot senki nem fél tûle.
Igy az õrdõgõkis noha igen
hatalmasoc pokolnac mélysegeben, es az hitetleneken, de
mennyorszgba, es az hiueken semmi birodalma nem lehet.
Igyis vigaztal azert es bathorit az Irasa
az
arnyekba: Igy olalkodic es tiz ezer tõrtczaptotot vet az te
vtaidba, es nagy mély vermeket ass elõdbe.
Megint az
tengeri Leuiatan erõs haiu, fûst es lang iû kí torkabol:
Igy az õrdõg
es
gyolkossaga.
De te ennec igy võd eleit hogy mih...nt [!]
az bûnnec czac az gondolattya iutnais eszedben, ottan kõuesd meg az Istent, hogy boczassa meg szent
Fianac érdemeiért, Es kõnyo0rõ
io
gondolatra, Es segitsen hogy óhasd magad, hogy még se
mozduly az õrdõgnec gonosz tanaczan.
De ha érzed hogy
az õrdõg annyiual inkab dõfel dul, ful kõrnyûled, houa
inkab k&oti
KERDES
De mondanad, Mi az Oka, hogy nemelly ember eyel
nappal bôytõlessel egyetemben ìmatkozic, hogy az Isten
õtet meg óltalmazna minden bûntûl. Mind az által vgyan
el
esic soc fele bûnben, Niha kedig nagy czegeres bûnbeis:
Mint Dauid paraznasagba, Nemelly szegenysegbe, Es ki
ímebbe, ki amabba.
[p 0683] Lehetetlen az, hogy midõn
sziue szerint imatkozic, hogy az unatko
:
Sempten ez iraskort, nemellyec megis gyogyultac. Igy iartac
sokan tõbben. Mert talam huzszor valo száz ezernel
tõbben holtac meg harom eztendõi dõgbe, ez egez vilag
szerte.
KERDES
De meg
De
most az õ ereie ellen, ier hiyûc segitsegûl az WR
Istent.
Imatsagat az Negyedic Predikacio vtan meg
talalod.
[p 0687] Mas Predikacio az OERDOEGI
KISIRTETEKRÕL.
SVMMAIA.
Vgyan ottan igen nagy czudat értûnc, hogy minden egyeb fele
veszedelmekis czac az õrdõgõt peldazzac es tõkõrõzic, tûz éges, sopo, otuoc, hadac, maro ebec,
es
soc tõ egyeb fele ártalmac, kiket iol eszedben ha
vesz el amelkodol ezennis.
Ezec vtan mind végig az
Predikacioban ez neuezeteknec hasznait mondom meg: Es meg
mutatom soc szent irasbolis, hogy az õrdõ
az
meg vetet tõr kõzõt valo iarashoz, Mint ha szaz ezer
meg vetet tõr kõzõt kellene által lab hégyen lepned, es
ha valahogy czac egyic meg szaladnais oda vesznel.
Auagy mint az egy szal
es
fel fualkodsagnac termezete benne vagyõ. kit belenkis mint egy
mérget vgy õntõt, hogy minden emberebe ezer fele keuelyseg
legyen, noha száz ezer nyomorusagual kôrnyûl
vetettûnc. De az nagy setet vaks
az
telhetetlenseg. Ez kettõuel szopia kí vé1redet, kìckel
soha meg nem hagy elegedned, ha neki engetz.
Kigyois neue,
Mert minden szaua, tanatsa, dolga, fulakos. Scorpioís,
Mert merõ mé1reg es harag
az
WR Isten akarta ielenteni à Papasagnac es
Tõrõksegnec szõrnyûseget, az emberi nemzet
kõzõt, kinec magyarazattyarol it nem szolhatunc: De mind
az által az õrdõgis peldaztatic
az
neuetis az õrdõgnec, meg iszonyodgyunv bele. Netalam egy
okaert ez ártalmas állatoc azertis teremtettec, hogy ez
láthato mérges es rõttenetes állatoc ielengetnec az
láthatatlan õrd&o
es
rõttenetes állatokat, semminec velnûc az õrdõgnec
lathatatlan gyûhõs, mérges termezetit.
De midõn hallod
az Iras mihõz hasonlittya: Kerengõ es ordíto
Oroszlanhoz
által. Ez dolgokon az igen eszes emberekis eleget nem
czudalkozhatnac. Istennec ez szem latomast valo
dolgaiban, minemû el rõytetet lelkí epûleti voltac.
Azonkepen oluasd iol meg Seonnac az Amorreus kiralynac
az
Isen nekûnc tuttunkra adnunc, Hogy à mint az Isten nepe
né1zet azzokra, auagy âmint meg rõttent, midõn czak az
neueketis hallotta Pharahonac, Seonnac, Hainac, Nabugodonozornac,
auagy à mint mijs most hally
ki
czuda az emberi erõtlenseg, es testi batorsag: Hogy mint
midõn czac hallyuc es nam lattyuc Tõrõc Czaszar hadat,
az hohart, az ház é1gest, az kõ essõt, es egyeb
ártalmat. semminec alittyuc,
az
õ engedelme nekûl? A mint szent Pális mondgya: Ha
Isten valûnc, kiczoda ellenûnc? Es ki teszen vadolast
az Istennec valaztoti ellen, ki szakazthat el az Istennec
szerelmetûl?
De miert hog
az
Maratlotzoc dolgatis latod. Tehát teis soha meg ne
szûnnyel az kõnyõrgestûl, hogy mindenkor melletted
az WR Isten, az õ szent Fia hadnagysaga által
ki
mint egy Iosue, vgy forgodic mindenkor az Isten nepe elõt,
noha testi szemmel nem lattyuc.
De hogy aítatatoson
es
bizodalommal kõnyõrõghes, szûkseg tehát gyakran
tanulnod az Isten igeiet, az mellet iozansagba, es meg
elegedet sziwel tiztedben el iarnod, es kegyesen élned..
Kikre mind hozza segit õ szent fel
es
hires szolgaira, à mint szent Pális mondgya: Hogy
mindennec haborusagot kel szenuedni, valaki Istenesen
akar élni. Kiket az õrdõg hol nyomorusagual, gyalazattal.
rongalassal. kérgetessel. hol vndoc es r&oti
A
mint meg tettzic õ magannis az mi feiûnken, à Christuson
mind az, hogy erõssen fogdosta es kisirgette
szõrnyû kisirté1teckel, de mindenekbe mindenkor az
õrdõg gyõzetet meg. S&otil
Hogy soc felec az kisirtetec.
Soc fele az emberi
kisirtet, â mint arrol szoltam az Negyedic wrnapi
Euangeliomba, azhol az Apostoloc bankodanac az tengeren: Ottis
az hol az WR õ maga kisirtetéc az õrd
)
Ottis az hol az Cananeabeli aszont õ maga az WR
nagy-dolgockal kisirgette, Tizedic Euangeliomba az ki ielenes
vtan. Ottis az hol az wrat szidalmazzac, hogy õrdõg
által ûz õrdõgõt. Tizen
az
õrdõg izgatasabol, Honnet elõszer tsac meg mozdul
az bûn bennûnc, az vtan meg foganoszic, végre vgyan
szûletic, kibõl oztan halal kõvetkõzic. De hogy mi
ez ellen igen vigyazu
az
kisirtetec
De minemûc legyenec az õrdõg kisirteti,
szollyunc immár azokrol, Es figyelmezzûnc egy nihany
kegyetlen es álnoc dolgaira, hogy álnoksagat meg értuen,
tudhassunc iobban ellen
es
õlyõn. Ez à ragadozo Farkas, kí az WR aklabol az
iuhokat igyekezic el ragadozni, es à nyaiat el szelezteni.
Ez olly Vérszopo, hogy soha meg nem tud elegedni: Ennec
az
õ álnoksaga es kegyetlensege száz ezer, ki hol
igeretiuel hiteget, mint Adamot, es az WR Christust,
hol fenyegeteseuel rõttent, mint soc Martyromokat, hol
hizelkedic szauaual, hol ket fele ût es verekedic
az
buiasagnac, az torkossagnac, az keuelysegnec, az
ragadozasnac, az baluanyozasnac. az telhetetlensegnec, de
hazud.. [!] mert keserues méregre változtattya. Ieremias iria
egy gonosz Ismaelrõl, hogy baratsagnac szine a
es
Apostoloc, kiknec midõn czelczapo hazugsagaual nem
árthatot volna, rõttentete, kergettette, es õletette õket,
mint Ieremiast, Danielt, szent Istuant, es tõbbeket:
De
az kinoc kõztis az hiuec gyõzedelmet võttec õ rayta. Mert
annyiual inkab ki tettzet az õ gonossaga, es houa nagyob
kegyetlenseget mutatta, annyiual inkab el vtaltatot, es az
által meg beczûltetet az Chris
Az
õ nagyob gyalazattyara, az õ tagiainac nagyob es sulyosb
karhoztatasokra, Es az õrdõgnec kemenyb iteletire, es az
hiueknec fellyeb valo magaztaltatasokra, es nagyob
nyeresegõkre.
Ezec felõt czu
az
kárhozattal De te mindenic ellen erõsiczed hitedet az
kereztsegnec, es az WR vaczoraianac peczetiuel, Es ezec mellet valo kõnyõrgesiddel, hogy az WR az õ
szent Lelket szûntelen elmedben es s4
az
te ellensegidet meg vtaltattya veled. Ha mind ez vilag
õrdõg volnais, es torka tatua latnad hogy read rohanna es el
akarna nyelnijs, de te semmit ne fély, czac hogy õrizd
hitedet, es io lelki ismeretedet, õrizd &aacut
[p 0705] Az kõnyõrges kedig mire valo; megisiol eszedbe
ved. Azzal az Istent hiyuc segitsegûl mellenc, õ
velûnc leuen, ki ârthatna mi nekûnc? Rom: 8. õ felsege
kedig õ maga k
az
ti hitetec. Itt valo életûnc, vitessegnec élete, az mint
õ maga mondgya: Nem iõttem bekeseget boczatnom à fõldre,
hanem fegyuert ismet: A ki atyat, annyat, atyafiait,
ioszagat, marhaiat fellyeb beczû
es
magokat egy nyaualya alat ezer ioba epitsec, az Isten io
volta es hatalma inkab ki tessec Es õ szent felsege
mindenkor mióndenekbe tizteltessec. Es az kic gyors
szolgac leendnec, gyorsasagoknac bõw iutalmat vegy
el
asottac, annac méltan valo bûnteteset vegyec. Amint Simeon
monda az gyermec Iesus felõl, Marianac: hogy soknac
epületire, soknac le romlasara adatot az gyermec, es
iegyûl kinec ellene mondnac, hogy sokaknac sziuek
el
vezted. Ha kedig azoknac el veztesere keesz vagy, meg
tartod, akar az õ igeie miat, akar dõg halal, fegyuer miat,
es akar mint, ha keesz vagy Istennec akarattyara hadni
magad, feleseged, gyermekedet, marhadat, semmi kart n
az
által az õ vilagos orszagara. Amint immár szem
latomast ki tetzic, mind ez egez vilag szerte, hogy az vtan
meg sûntec amaz harom ezer Isteneknec tizteleti, á
kìrõl Agoston Doctor ir; Es vgyan mijs é
az
hiueknec õrzesere valóc.
Ez igen szep es hasznos
dolga kedig õ felsegenec mindarra valóc, hogy az fertelmes
lelkéknec gyûhõssegec kõzt, meg tessec à mi
gyarlo voltunc, es ne legy&uc
az
Isten igeiet igazan predikallyac, az ellen hamis es eretnec
szolgakat indit, mint az okos kigyot tamazta Adamra, hogy az
ket ellenkezõc kõzt esze veszen soknac De azert
czac azoc teuelyednec el abbais, az kic az elõ
WR õtet az által mé1g nagyob Isteni bizodalomra indittya
lassan lassan, czac kõnyõrõgiõn ellene,
Vadnac:
kic hamis perpatuarosoc miat, kic rabsag miat, kic
szegenseg miat el epettec,
az
õ nagy é1rõtlen es vadoc voltokat meg ismernec, mint
szent Pál, sz. Peter, es amaz toluay, Zacheus, Magdolna,
kic soc õrdõgi bûn tetel vtan iutottac az Iesus
Christus é1rdemenec ismeretire.
erdemebe; gondoluan hogy nem tulaidontatic az bûn nekic, hanem
az õ bennec valo romlot termezetnec, es az õrdõgnec. De
viszont ollyac, hogy az õ soc vndoksagoc miat el
rõtten, es sir, es iaygat, azonni
Sokan nem ismernec semmi nyaualyaiokat, mert kazdagsagoc
bõw, egessegec io, De vagy gonosz ember szandekozic
rea, es fenyegeti halalual, es miatta valahol iar rõttegni kel,
még az õ maga hazabannis. Auagy b
ez
felec, es tõbbec soc felec, menyi kisirteteket
szenuettec, de ki egybe, ki masba. Noha senki még sem
gondolhattya, mind az altal egy nihany felerõl, ez vtan czuda
dolgokat beszellec. De azoc kõzõt imez egy f
Es
megis fértelmessegbe esnec.
De viszont mind azokban
czudalatos es meg beczûlhetetlen óltalmit es segitsegit
hallyuc meg az wrnac azokon, kic vigyazuan õtet
sé1gitsegûl hiyac, kiknec gyakorta midõn
az
harom iffiaknac az tûzbe, Susannanac az âlnoc birac ellen.
hirtelen segitseguel lesz: hogy kin mind egez éltekben
amelkodnac, Mínt Tobias czac el amelkodéc, hogy ember kepebe
az
Raphael Angyal iart es szolgalt az õ gyermekenec, Es mind
azokat el végezuen szemec elõl el enyeszic.
Mind
ezekbõl nem rõstseget, hanem vígyazast tanullyunc:
hogy mint Pál az õ kisirtet
SVMMAIA.
Masodic Predikacionkban szolanc az õrdõgõknec soc
fele neuezetirõl, es kemeny gyûhõs kerengeserõl
kõrnyûlûnc: Es õ ellene valo vigyazasunkrol,
<
es
magat minemû soc szep irasockal oktatta, tanyitotta,
biztatta, batoritotta es erõsitõtte, czac az egy bûn
ellenis, az paraznasagnac bûne ellen. Kin termezet felõt
valo kisirtetec voltac, azert &otild
es azban mint [p 0718] oruossoltatot meg. Errõlis szep
deréc bõlcz irasokat mondoc: Kic minketis soc keppen felis
inditnac az õrdõg es az test ellen valo vigyazasra.
AZ ELSÕ FÕ EMBERR
Atyat ké1riûc: hogy az tizta életet tarcza meg az emberi
nemzet kõzõt, Es minket, az mi iffiainkat: es az mi
czeledinket, [p 0719] kegyelmasen az õ élõ, tizta, es
igaz lelkeuel, bíria, es
az
tiztatalan szemtûl, az az, à szemtelensegtûl, Es
õriz meg az gonosz keuansagoktul, Ne engedgy engemet
oktalanna lennem az tobzodasba: es buiasagokba, es õriz meg
engemet az bolond sziwtul,
3:
,
visza vonasoc part ûttessec, gyûlõssegec,
gyolkossagoc, reszegsegec, tobzodasoc, es ezekhõz
hasonlatosoc, mellyec felõl ezt mondom tinektec, mikeppen
annac elõtteis meg mondottam, hog
De
imez nagy dolog, hogy azt monta, hogy azkor soha [p 0722] fel
nem kõlt az õ szemermes teste: Maga az elõt éyelis
felesege mellõl fel szõkõt, es rõytec helyeket
kereset az bûnre, n
es
vigyaz, hogy readis ezen ne szallyon. Ha kedíg eddig Isten
czac kostolni sem hatta te neked, adgy halat rola: Es gondold
meg hogy azert mielte, mert nem volt neked aiandekod mint amaz
iambornac, Es fegyuerid sem voltac ollyac mint neki:
Vi
ne
lehessen olly nagy es keptelen szûkseged, hogy miatta
el vnnyad kõnyõrgesedet es vigyazasodat, Hanem ha
szaz ezer ìûne read, teis szaz ezerszer
keszûly ellene.
Ha kedig egy nap het
mi
egez életûnc merõ vitesseg, à mint szent Iob
mongya, es szent Pális tanyit, es à mint imez iambor
dolgairolis megis nyiluabba meg ismerhed, kinec õtõdic
czedulaiat lassuc.
Oetõd
Super Ioannem sermoye 18. )4
Mas az barmoc élete, Mas
az embereke, Mas az Angyaloke: Az barmoc é1lete fõldi, es czac
fõldit keuan, Azert czac fõldreis né1znec. Az embereke
fõldi
el
nem vnna, noha az elõt minden gondgya es kedue czac arra volt,
de mihent meg lesz keuansaga, hamar el vnnya es mast azon
gondal es faratsagual ohayt, es fut, Mint az Israel fiai
elein nagy õrõmmel võrtec az menny
De
ezis az õrdõgnec rõttenetes mestersege, hogy az emberec
ha tanulhatnakis, ne tanullyac az igazat, hanem vakmerõ keppen
óltalmazzac az õ egyszer meg szokot teuelgeseket,
Mint az Sidoc, kic az WR Ch
à
mint az wris mõgya: hogy ha egyszer ki ûzetic, az vtan
hetszer àlnokab fértelmes leleckel akar iûni az õ
gazdaiara, Ot àhol õ ellene nem igen álnac, tetteti niha mint
ha el tauozot voln
Az
ki el tauoztattya az bûnnec alkolmatossagat, az
bûntûlis meg ohattya magat.
Az eszes ember el fordittya
szemet, à fertelmes aszony elõt. De az buia, mihent
rea tekint, ottan el oluad mint az viasz.
az
õ ereie, nem az õ kemeny gyûhõssegebe âl, hanem az
te akaratodban,
Az õrdõgis reest es lyukat keres az kin
be buyion az te sziuedben, auagy olly helt kit nem zártac
be
erõssen, Ne had azert az gonosz gondolatot nõni az
te
sziuedben. Mit hasznal ha az kolczos varost minden
felõl õrzíkis, es czac egy helyen hattac reest rayta, kin
az ellenseg be mehet.
Mint az tûz meg emézti az viazt, igy
az io vigyazas az gonosz gondolatok
de
Sodomita életirõlis volt, Es latnam hogy az, mind az által
soc epûletet mielt volna tanyitasaual, es mínden
szeretne tanyitasat, De bûneit nem soc tudna, Es
remenlemen hogy ha életet meg iobithatna, ieles
kõnyuet
tõlthetnec be, De az kic drakoc szedegessenec magoknac
ehõz hasonlatossokat: Mert az keueset azert iedzettem
nekic, hogy innet eszekbe vegyec, mind amà el eset
Predikatornac, mind egyeb vigyazo hiueknec
az
fé1rtelmesseg ellenkõzic az tiztasagual, az baluany
imadas az Istení tiztelettel, bûues baiolas, az Isteni
bizodalommal, es az Istentûl rõndõlt ezkõzõc
élesiuel, harag tartas, ver&szli
az
õ tulaydon keuansagatul el vonattatic, es gerieztetic.
Dauidis errõl szol: Semmi egesseg nintsen az en
testembe, teteminbe sints semmi bekeseg bûneimnec
miatta.
Szent Pális ísmet ennec har
Szent Peteris mond rola: Mínt az fiuo Oroszlan kõrnyõs
kõrûl iár: Keresuen kit el nyellyen: Kinec ellene
àllyatoc, erõssec leuen az hitben.
Harmadic
ellensegûnc ez vilagiac, ki
es
lelki nehesseget, akar az test, akar az vilag, akar az
õrdõg miat legyen. Kire segitsen õ szent felsege,
szent Fiaért, szent Lelkenec általa, Vgy legyen.
Imatsagat az Negyedic Predikacio vtan me
ez
fele soc szep aianlasi Istennec arra valoc, hogy mi leg
elõszer elmenket, eszûnket, epítíûc es
szoktassuc szûntelen ígaz é1rtelemre, es annac
gyakran valo gondolatiba, es az vtan annac czeleked
az
Isten igeiet halgattyac es meg õrzic. Halgatnijs kel, es
megis õrzeni, es az szerint egez életûnket rõndelni.
De az pokolbeli õrdõg soc keppen mesterkedíc ezennis:
hogy vagy ingyen se halgassuc, vagy rõsten
halgassuc, vagy hamissan halgassuc az Isten igeiet,
Amint Adamnac is hazuda az Isten szaua elle
el
èszonyodic tûle az gonosznõ.
Socrates Pogan
bõlcz monta, hogy termezet szerent igen buia volna, de
erõs szoktatasual añyira meg ótta magat, hogy midõn
egy aszonyual nagy fogadasb
WR
Istennec igen szep, draga es czudalatos vilagosito
teremtet állattya, hogy azzal néznûc õ felsegenec minden
égi, fõldi, vizi teremtet âlatit, es néznûc az õ draga
ki ielentet akara
Az
wris igy int: Minden ember el vesse az õ szemenec
ártalmit. Mond Salomonis: Valamit keuan vala az en szemem,
meg szerzettem vala nekí, es meg tekintem ez vtan, es látam
tehát minden hitsag vala. Christus wrunc mond: A
ki
Istentûl vagyon, ìgeiet halgattya, Az ki õrdõgtû,
õrdõget. Elaias vgyan fel kíatuan monda Hald meg Menny, es
võd fûlõdbe Fõld. Iacab kedig mond: Ne legyetec czac
halgato&a
az
szaiunc izihõz szabot, es mindenikhõz kûlõmb
kûlõmb izt adot. Kenyert, bort, vizet, hust, vadat,
madarat, kapant, ludat, gyûmõlczet, Mézet, borsot,
Safrant, fa haiat, ezerkeppen el valto
es
akar mi egyeb dolgaiba magat czac vgy tartani, hogy sziuec
meg ne nehezûllyen miattoc, Hanem mindekor minden nyaiasagoc
menybe legyen, Es è vilagual vgy éllyenec, mint ha ingyen it
sem élnenec, hanem menyegbe, az honnan varia
be
huntattya szemedet. Hogy ne nézhes arra, à mire vagyodnal.
Beiczi Ambrus czuda alnoc Procator vala, ki addig forgata éyel
nappal az õ álnoksagara az Decretomokat visza, hogy
végre tizta vackà lõn:
es
feketenyulo bortul, hogy mind kezec, laboc le czûggedet, es
minden fogoc megindult, es mikor pökni akartac, az fogokat ki
pöktec az nyallal egyût. Hallottam olly ehseget, kibe az fa
haiat õttec, es sokan meg holtac. L&aacut
es
soc keppen kinozzac szaiokat, torkokat, orrokat, gyomrokat,
hasokat, à mint soc iras bizonyittya. Azonkeppen az kic az
õ szemermes testeket, akar firfiu, akar aszony,
erezti szûntelen valo latorsagra, Soknac meg
es
kiuûl meg fekelyesûl, Azert az vndoc keuansag vgyan rayta
lesz. De azban kedue szerint semmit nem érezhet. Sokan
szõrnyû kinokat nagy sikoltassal szenuednec
kõ miattis, kíc nem vizelhetnec:
Masodikban szolanc soc fele neuezetirõl. hogy az õ
ártalmas vóltat azokbolis meg értuen, ónuc magûnkat, à
mint egyeb ártalomtulis óltalmazzuc mi magunkat. Vgyan ottan
egy nihany
REGI ES WY KISIRTETEKRÕL.
Derec Summaia.
EZ Masic Reszben az
kisirtetekrõl, nagyob reszere czac Historiakat
beszellec, mellyec igen czudalatosoc lesznec, kiknec
szep hasznatis vehetic azoc
Noha az Remeteknec nagyob resze õrdõgi czalarsagbol
lõt. De kõztõkis talakoztac ollyac, kic igaz é1rtelemben
voltac.
Elõszer szoloc mind az ket felekrõl, mind
azokrol kic te
az
szerzetbelieknec semmi bûnre czac meg sem kellene
mozdulni: Erre, mond Ieronymus: Há èffeleknec auagy kõnec,
auagy Istennec kellene lenni, Mert à kõbe nints semmi
érzekenseg, es azert semmi bûnre ne
az
feleknec soknac mondgya, Nem ismerlec titeket. Es szent
Pális magarol igy szol: Noha semmí bûnben nem furdal
lelki ismeretem, De ezben nem tartom igazulasomat 1. Cor. 4.
[p 0777] Mert ha Pilatus, Herodes, Caiphas, Iu
az
bûn ellenis imit amot mutogatnac Christust, az az,
iduõsseget hol imez, hol amaz által varnac. Errõl igy
szol az WR: Ha valaki mondandgya: Imè ihon az
CHRISTVS, auagy amot, ne higyetec. Ezt érc
halalanac érdemetûl, mind azoc czalardsagoc, kickel mostis
rakua ez vilag: Mert erre szaz ezer gondgya vagyon az
õrdõgnec. De ez vaksag leg nagyob vala az regi Remetec
ideiebe, Mind az által annyi setetsegbennis gyuy
az
kietlenbeis. Tanaczotis szepet ada nekic, az õrdõg ellen
valo vigyasrol, [!] es arrol igy szola velec.
REMETE
IANOS BESZEDE.
Hogy az õrdõg mentûl elõszer
gondolatinkat es
de
vé1gre be fogadgya, Es idõre rea tekinteuen, egy szeris,
maszoris, fel geried, kezd vele tereczelni, es kérdezni, Mit
iárt ot à kietlenbe? Az õrdõg gyenge aszszony
módgyara kezdi az ikat beszelget
es
végre ruhaiatis tapogatna, kezetis fogdosna, még
szakalahozis nyulna tõrõlgetuen azt, Es az vallarais
kezet vetne, es magahoz szoritana, meg õlelne, es megis
czokolna, Vé1gre midõn mind ezekbe engedelmes
az
kietlenbe magokat tarthatnac, mint Illyes regen, es az vtan
Kereztelõ Ianos, De kõzzûlõc nemellyec nagyot estec,
kic nem ttuttac [!] iol élní az aiandeckal. Kõztûnkis
lattam illyeneket, kic hires ia
az
vtannis velûnc egyetembe mind õrõcke kinlodnod kel. Téry
meg az elõbi kedues, vig, es gyõnyõrû eges életedre,
legyen immár mind végig vigassagos életed. Midõn &egr
az
szent Atyat el kûldeni, elõtte térdre esnec,
kõszõntic, kezet labat czokollyac, Es nagy
szeretettel vendeglíc. Etel vtan az attyafiac mint olly
hires, tudos, szent Atyatul kérdezkettec, â mint regi
az
õrdõgnec minemû soc fele czelekedeti legyenec, es arrol
az szent Iras mit mondgyon, es ellenec minemû vígyazasra
inczen,
Midõn azert egyebeket soc nemes inteseckel
tanyitana, Az tanyitas kõz
az
mas szõmelynec az hasan, de vgy hogy à szõmelyec
soha meg nem férteztethetnenec. Kibe az Istennec czuda
itelete lõt, hogy amazoc ártatlanul maradnanac, õ penig
magat azoc felõt valo fértelm
az
WR neki: Nyully à valladra, es â mit ot kaphatz, vesd
be az tengerbe: Es midõn az vallara tõtte volna kezet, mint
egy szereczen gyermec akad kezebe. Es midõn be buritana az
tengerbe, kialtot hogy õ voln
Ez à kisirtet ellen illyen tanaczot adot, mint az kigyonac ha
meg tõred az feiet, oztan [p 0787] nem árthat: Igy ha az
kisirteteknec gondolatit meg ronthad, es annac eleit vehed,
hamareb meg menekedel tûle: Tehât
teste visza té1r vala az aztal fele, az kic kedig az
WR
testeuel reszesûlnec vala, azoc tul el futamodnac
vala, miert hogy az WR Angyali azac mellet álnoc vala.
Más Machariusrol, ki AEgiptomban soc czudakat mielt, es
hiuen tanyítot, ezt iriac: Hogy mid&otild
es
vertec, es nemellyec az orrockal az fõldet turtac, hogy meg
enhednec az kiuansag bennec.
Mikor szep termetû
aszony kepebe iût eleibe, azkor gondolkodot melly rutac
legyenec az testec, kiket az fé1rgec ragnac po
WR
fogatta vala, hogy az kic õ benne hinnenec, õrdõgõket
ûznenec, es soc czudakat mié1lnenec.
Ezert engette vala
Isten az Apostoloc halala vtan: hogy nagy ieles emberec
tamadnanac, mint regen Illyes,
Es
panaszolkoduan, elõ beszelte menyi kart vallot
miattunc, soc varosoc es faluc el holdoltratuan tûle
Chrisus melle. Kin õrûltem, hogy az WR még az
hazugottis keszeritene igazat mondaní. Ez legyen Antal
Mas vé1nec mikor mondana az õrdõg, akarodé latni az
Christust. Mond az: Átkozot legy te, es azis, az kít
akarsz mutatni. Mert az en Christusom ezt mondta: Ha
valaki tûnektec ezt mondgya: Iméi
Es
mond az õrdõg: Ma az õrdõg hozzad iû apad kepebe, es
egy szekerczet es õld meg õtet. Es meg míeli, Es ottan
bele búja az õrdõg, es meg õli õtetis.
Egy Ba
az
Isten Angyala mieltette vele.
Mas Remetenec midõn soc
eztendeig szolgalt volna az õrdõg angyal kepebe, minden
éyelre gyertyat gyûytana neki az õ Szolosmaiara, végre
intí hogy fiat á
es
Kerectyenec gyûlekezetit álmaba nézne: vgy tettzic volt hogy
az Sidoc nagy fenyesec, az kereztyenec feketec: Ezbõl intí
az õrdõg hogy Sido hitre terne, es kõrnyûl metelkeznec.
Ez felekr&otild
Midõn egyuel vndoc gondolatiba Istent szidalmaztatna,
Mond neki egy vén Remete: Ne fély fiam, mert nem akaratod
szerint mielted.
Buialkodasra int
Midõn ketten
szeretettel laknanac, es az mit
Im szoloc en idõmbeli dolgokrolis, Mert lattam
hagyigalasokat az õrdõgõknec, forgo szelbe valo
czauargasokat, Szoltam azockalis, kic szõrnyû keppen
lattac sokszor. Azockalís, kikne
az
vtan rõuid nap el tauozot.
Vala masuttis, az houa Mise
mondo Papokat hiyttac elõszer, es tûzet fut reaioc, es
õ magokatis kemenyen meg hagyigalta, es el pironkottac oñan,
Mikor kedig igaz Predikator ta
De
ha sereget szereznec belõlec, czac vezteg álnac, nem
hartzolnac. Ezec mind czac szem feny veztõ alnoksagi az
Satannac, kiket meg fizet végre. Vadnac soc éyel iaróc: kic
soc gonossagot mielnec, de vé1gre
en
magam szoloc, de niha nem en, hanem mas szol ki
belõlem, vgy tettzic hogy iob felõl vagyon bennem, bál
felõl az sziuem fele mé1g nem ereztette az Isten,
sokszor igyekezic oda meñi, de kõnyõ
az
szõrnyûsegec által.
Igy midõn egy vakon
szûletrõl kérdenec az Apostoloc az wrat, szûléi
vétke miat szûletetté vakon, vagy miert? Mond, az WR:
Hogy az Iste
en
vagyoc mindennel nagyob oruos, te vagy mindennel nagyob baios.
Az kinec Torkaba erezked:
Fõld édes Anya, te neked
mondom elõszer: ennec è torkaban erõs põrõs toroc
erezkõdet, toroc gyikia, beka leuelegie, nyac foga:
oszollyon, romollyo
be
nen mehetec Paradíczomnac kapuian, szent Szamaromnam laba
meg botlec, laba ki czokec, czont mene ki helyerõl, velõ mene
ki helyerõl, vér mene ki helyerõ. Hogy ezt halla az õ
szent Anya Maria, Ne ijedgy e
az
tenger feneken meg nem maradhata, ot el romla, Ez embernec az õ
beliben, gyomraban, hasaban, vgyan eloszollyon. Istennec
hatalmaual, bodog Anya paranczolattyaual.
Has Fayasrol.
Wram mindenhato Isten, mulec egy regõs nagy vth, rayta
megyen az mindenhato wrunc WR Isten, az õ szeretõ
szentiuel kereztelõ szent Ianossal, elõ talalanac
hetuen het fele erõt
Oh
ki nyomorult volna az õrdõg miat az ember, ha
szabadítoia nem volna.
Innet ved eszedbe azert aztis,
melly bolondul mentic az bayolast azoc, kic azt mongyac, hogy
Isten igeie: Sõt im hallod õrdõgt
neuebe kõnyõrgene.
Sokan szent Cicellye neuebe ûztec.
Az õrdõgõc hazudoztac, mint ha igen orditananac, es
kéredzkettec hol imide. hol amoda: De végreis vgyan helyeken
marattac. Igy amaz