BORNEMISZA PÉTER: ELSÓ8 RESZE: AZ EVANGELIOMOKBOL ES
AZ EPISTOLAKBOL VALO TANVSAGOKNAC. Mellyeket à keresztenyeknec
Gyûlekezetibe szoktanac predikalni minden ünnepnap. 0121
Azt iria szent Lukacz à mint még regen Esaiasis
meg Prophetalta uolt felôle, hogy az hegyeket es dombokat meg
alaczonitotta, es az uôlgyeket es uapakot be tôltôtte, es
olly egyenes utat czinalt, hogy kinn az Christus szabadon
iarhatott. Az az, Mikeppen effôldi Kiralyoknac meg irttyàc es
meg egyeneseitic az utat, kôueket le tôrnec es el hañyac
az utrol, saros uapakat be tôltnec es hidakat eppitnec eleibe
â houà uàriàc, Igy czelekedett Ianosis à Christus
elôtt. Mert å fel fualkodott es kemeny sziúü embereket
meg alazta, az Istennec haragos ostorat ó ellenec ki
kialtuan: Es à meg remúlt embereket meg uigasztalta az
Istennec Iduôzitô baranyat ônekic meg mutatuan, Es igy az
hegyeket es dombokat meg alaczonitotta, es az uapakot be
tôltôtte. Mert az ô predicacioian à keuelyec, à
szentes emberec, es ez uilagi telhetetlenec meg alaztàc
magokat, es alazatos szúbôl sziuekbe fogadtac à
Christust. A meg regmúlt emberekis meg uidamultac, ertuen az
Iesus Christusnac ô erettec ualo fûzetését. De hogy
miis ezekben az Ianost kôuethessúc, uegyúc ioban
esúnkbe, mi moddal lettenec ezec.
AZ Hegyeket es
dombokat ackor vagta le Ianos, mikor imigy predikallott.
Merges
kigyoknac faizati, ne diczekedgyetec monduan, Abraham a mi
Atyanc, Mert mondom tinektec, hogy az Isten imez kóuekbôl
fiakot tamaszthat Abrahamnac. Teremtsetec azokaert
penitencianac melto gyúmôltset: Mert a feiszeis a fanac
gyôkerere tétetett. Minden fa azokaert melly io
gyúmôltsôt nem teremt, ki uagattatic es a túzre uettetic.
Ismeg monda.
El iôt immar az Istennec fia, ki leszen
itelôie holtaknac es eleueneknec, kinec immar kezeben uagyon
szoro lapattya, es mayd meg tisztittya az ô
szôrôiet, é0s a pelyuakot meg egeti el olthatatlan
túzzel.
Ez haragos igec mind arra ualoc, hogy a kinec dombos
sziue uagyon, az az, akaratos, merges, haragos, es
undoksagual, alnoksagual, hamissaggal meg rakodott lelke
uagyon, azoc megiiednenec es meg alaznac ômagokat. De az
igeknec ertelmetis uegyetek eszetekbe.
Elôszõr
merges kigyo faizatinac mondgya az embereket. Az az, Mint a
merges kurta kigyoc, még az annyoknac miheben rakuac
haragossaggal, es gonosz merges termeszettel, Azon
keppen az emberekis még annyoknac miheben rakuac amaz merges
kigyo termeszetiuel, [p 0122] ki Adamot meg czalta uala, az
az, a pokolbeli ôrdôg termeszeteuel. Mert mihent
szúletnek, mind iart haragossagra, uér ontasra
gyolkossagra, iregysegre, es minden egyeb gonoszra
kessz az emberi termeszet. Es mint à merges kigyoc az
ô Annyokhoz olly hàlà adatlanoc, hdgy [!] az aunyoc mihet ki
ragiac es meg ôlic az Annyokat. Azonkeppen az ember hàlà
adatlà az ô urahoz Istenehez es kegelmes Attyahoz. Kinec
iambor prophetait, Apostolit, szent fiat, predikatorit es
minden hiueit, kiknec altala daikalkodic kôzôttôc, meg
szidalmazzac, kergetic, es meg ôlic az ô io
daikasagokert.
Masodszor azt monda Ianos, hogy ne
diczekednenec, ezt monduan, Abraham à mi Atyanc. Mert az Isten
à kôuekbôlis szerezhetne Abrahamnac fiakot. Itt uedd
eszedbe, hogy ackor az idôben à Sido nepec ezzel
diczekedtec, hogy ôc à szent Abrahamnac nemzeti uoltanac.
Azert az Isten ôket el nem nesztené. De az Abrahamnac
sem hitit, sem iambor eletet nem kôuettec. Mint mostis
sokan azzal diczekednec, hogy ôc Keresztyenec, az az,
Christus tagiai es attyafiai, de azert ugyan nem biznac à
Christusban, sem hittel, sem elettel nem kôuetic à
Christus tudomanyat. Azert àffele kerkôdôket meg fedd
Keresztelô Ianos, hogy ne hordoznac czac à neuet
Abrahamnac es à Christusnac, hanem ôket kôuetuen,
teremtenenec penitencianac melto gyúmôltset.
Harmadszor imilly haragossan szola Ianos. A
feyszeis immar à faknac gyôkerere tetetett, Minden fa
azokaert, melly io gyúmôltsôt nem teremt, ki uagattatic es
â túzbe uettetic. Es monda. El iót immar az Istennec fiais,
ki leszen itelôie holtaknac es eleueneknec: Kinec immar
kezeben uagyon szoro lapattya, es mayd meg tisztittya az
ô szerôiet, es å pelyuakot meg egeti el olthatatlan
túzzel.
Ez igec ollyac, mint egy kemeny erôss eles kapac,
kickel be kapalta Ianos az uakmerô gonosz es kemeny lelkú
sziueket, hngy [!] meg esmernéc az ô belsô meg
gyôkerezett gonossagokat, es Istennec à gonossag
ellen ualo rettenetes haragiat, es pokolnac ôrôcke ualo
kinnyat. Melly igec altal a kic meg remúltenec, Mindiart
tanatsot kerdenec tôle, mit kellene miuelniec. Es azoknac
mindiart å Christust es à penitencianac gyúmôltsét
predikallotta, imillyen keppen. Ime ihon az Istennec baranya,
ki elueszi ez uilagnac búnet. Ez nem czac uizzel hanem
Szent Leleckel keresztel, kinec saruia [p 0123]
kôtelenec meg oldasara en nem uolnec melto. Kinec szoro
lapattya kezeben uagyon, es az ô gabonaiat meg szoria, es
à buzaiat az ô tàr hazaba uiszi, az az, az ô hiuéit,
kiket szent uerenec erdemeuel meg tisztitott ôrôc
diczôsegre uiszi.
Efféle igeckel mikor à nepet Ianos
Christusnac esmeretére hozta uolna, Annac utanna az hitnec
gyumóltsereis oktatta ôket. Hogy irgalmasoc, egymas
szeretôc es tisztelôc lennenec, es kiki az ô
tiszteben nem hamissagual, hanem igazan es hiuen el
iarnanac, ezt monduan: A kinec ket kôntôse uagyon auagy
gazdagsaga, ne hadgya a szúkôlkôdôket. A
sattzoltatoc, tiszt-tartoc, porkolaboc, harmitzadosoc es
uamosoc hamissat ne sattzollyanac. A ki lopo uolt ne
lopion. Az uitezlô nep elegedgyec meg soldgyaual. A papoc
hirdesséc az Istennec fianac Euangeliomat, legyenec io
peldac beszedekben es életekben. Efféle egyeb
tanitassal mindeneket oktatot es igy igazgatta az Vrnac utat.
Es ez illy predikalasban tôltbe az Esaias szaua, hogy
az hegyeket meg alaczonittota es az uàpàkot be tôltôte Mert
à kic az elôt bator sziuel es keuelyen eltec ez uilagi es
ôrdôgi búnôkben, azoc alab hattac a dolgot, es meg iieduen
meg alaztac magakat Akic penig igen el remúltec es el rettentec
uolna azoc ismeg meg uidamultac az Ianos biztatasaual es
uigasztalo edes beszedeuel.
De miis atyamfiai meg
lassuc, hogy az Ianos predikacioia hasznallyon nekúnc,
hogy belôl à mi sziuúnkben erezzúc meg ereiét az ô
réttentesenec, hogy ne hizelkedgyúnc à mi búneinkben, hanem
ugyan bizonyaba el hidgyúc hogy Isten ugy utallya à mi
gonossaginkat es az ôrdôgnec fiait, mint mi utallyuc amaz
merges kigyoknac merges fiait. Es hidgyúc el hogy à feiszet
fel emelte, hogy ezentôl meg hallyunc es ki mullyunc ez
uilagbol: Es ha Christus altal meg nem tisztulandunc
ideien, hanem czac pelyuac leszúnc, az ôrôc
túzreuettetúnc.
Ezt è rettenetes dolgokat kedig midôn meg
érezzúc, keriúc az Vr Istent, hogy erezhessúc az
Iesus Christusnakis az ô szent fianac eretúnc ualo
czudalatos àldozattyat, es az ô erdeménec es szent
Lelkenec ereieuel gyôzhessúc meg mind à búnnec s-mind
az ôrdôgnec, pokolnac ereiét es iszonyu fenyegeteset:
kire segitsen ô szent felsege miñyaiunkat
mindenkoron, Amen