Bornemissza Péter:CANTIO DE SZENT IANOS LATASAROL.
0001
PAnazolkodunk most Orszagunknak ili nagy
puztasagan, es bozzonkodunk mi marhaink nagy sok
karuallasan, De nem bankodunk az meniorszagnak ily nagy
puztasagan.
En azert szolok draga voltarul magas
meniorszagnak, kibõl meg ertiûk hogy karok esek az
olliatenoknak, kikel tiueztik az meniorszagot bankodnia
fognak.
Tanusagunkra nekûnk az Isten bizonsagul iria,
szent Ianos altal mikor lelekben õt el ragadnaia,
bizonias neki szent Lelek Isten szep dolgot mutata.
Rendben szent Ianos ez kepen iria az eggik kõniueben, egy
Angial vgy mond, el fel ven engem egy nag magas hegre, mutata
nekem egy szep szent varost az Istennek lelkit.
Varosnak mogiat szepen meg iria, mely Istentul vagion,
nagy finesseges` draga kõuekhez hazonlatosuala, mint egy
tundoklo Iaspis kû volna igaz ollian vala.
Sok
ekessegel ezeket iria nagy hozzunak mongia tizenket ezer
futasni fõldõn volna hozzasaga, az magassagat es
szelesseget egienlõnek mongia.
Angial meg mire
szent Ianos lata egyarani mertekel, az magassaga szaz
negyuen neg sing emberi, mertekel szelessegetes mikor
meg mire egemlõnek lele.
Bizonial iria az szep varosnak
tizenket kû faat, de az varosnak mint szep iaspisbol
mongia az rakasat, dragralatobnak szepsar arrannal mongia
az varosat.
[p 0002] Sok fele kûuel es mind dragaual
raktak az kû falat, Iaspisnak mongia elsõ kû falat
masikot Saphirus, Az harmadikat Kalcedoniusnak, negedik
Smargellus.
Touaba mongia hogy azotodek volna az szep
sardelix, es az hatodik Sandius volna, heted Krisoletus,
nioltzad Topasus, kilenczed barrelus, tized crisopagus.
Ez
tizeneged mongia hogy volna fûnes hyacintus, tizenkettõdik
mongia hogy volna draga ametistus, tizenket falat illienek
mongia Istennek Angiala.
Mongia hogy volna az szep
varosnak tizenket kapuia, de minden kaput egy draga kûbõl
ki faraktak volna, varos vtczaia mint tizta krystaly tizta
arani volna.
Igen fûnesnek es vilagosnak õ az varost
mongia, ot az varosban sem nap sem az hold nem
szûkseges volna, mert az Vristen benne lakozik nagy
vilagos volna.
Viznek szepseget szent Ianos iria hogy
ot latot volna az szep folio viz mikent az kristalvgian
fenlik vala, Isten szekibõl varos vtczaian nagy
szepen foly vala.
Szep fak valanak ott minden felõl az
folio viz mellet, minden holnapban tizenket elõ fak teremnek
vala, fa leueley igen haznosok az betegeseknek.
Mikor
szent Ianos ezeket lata nagy zozatot halla, hogy az Vristen
õ hûueiuel immar egiût volna, nagy vrasagok az szep
varosban mind feienkent volna.
Nem leszen vgy mond nekiek
immar semmi niaualiaiok, nem lez faydalmok keserûsegek es
nagy olaytasok [!], nem lez nekiek semmi sirasok semmi
iaygatasok.
[p 0003] Szent Ianos ismeg szazatot halla
Christus Iesus szola ird meg te Ianos minden nepeknek
attiamis akaria, az ky szomiuhozik iûiõn en hozzam eleg
lezen innia.
En az hiueknek szerzem az varost az melliet
te lattal egiût lakozom en hiueimel az en szent attiamnal,
en nagy io vagiok es igaz vagiok nem lakozom gonozzal.
Az kiken
zomat meg né fogagiak nagy karokat valnak, latod amaztot mely
rakua tûzuel bizon abban halnak, né iûnek idõ az gonoz
nepek mint az gonoz ebek.
Az hutetlenek es fertelmesek nagy
tanul menienek, es az atkozok es az gilkosok kik enbert el
veztenek vndok fertelmes, parazna nepek nagy tauol essenek.
Az ki megy akar bûnnel rakodni am bator rakogik az ki fertelmes
akar lennie am fertelmeskegek, mint meg engettem most meg
eluarom egy igen keuesse.
Bodog az ember az ky fogagia az
en intesemet, szabad lez annak az szep varosban
mindenkor be iûni szabad lez annak az elõ fanak
giûmõlczeben enni.
Demaidan imar en viget vetek az rozas
vilagnak, maid meg lattiatok az tuzes toban mikepen be hulnak
gonoz nepeket maid meg lettiatok mikepen ot iarnak .
Hallotok
maidan nagy sok iaygatast nagy sok atkozodast, nem vezé
papat nem vizéCzaszart, sem nem vezé kiralt, az ki gonoz
volt mindennek oztõ igazan egy arant.
En hiueimmel nagy
bodogsagban dûczõssegben lakõ, minden marhamat minden
kinczemet nekiek aianlom, az en szent attiammal az szent
lelekuel mindent nekik adok.
[p 0004] En Orszagomat minden
embernek egy arant szerzettem akar racz legien, akar Tot
legien, akar czigan legyen czak ki engemet igen szeressen
es igen tiztellien.
Enis ezt adom azert tanacziul minden fele
nepnek hogy az Vristent igen szeressûk es igen
tiztelliûk, az szep varosban nagy vrasagra mind feienkint
menniûk.
Am meg hallatok az gonozokat ebeknek neuezy, az nagy
Istennek kik õ igeiet nem akariak venni, am meg hallatok hogy
nem akariak varosban bocziatni.
Hizem az vrak hogy be mennenek
ha be boczatnaiak de mint az lopok az draga hûttul igen tauul
vadnak, olliakrul szolok kekyel nappal õrdõgnek
szolgalnak.
Monda az Christus hohy [!] az fertelmes nem
mehet be oda, iob volna azert hogy meg idõre minden ra
gondolna, iamborsagara tiztasagara Isten mondasara.
Minden rendeknek vrnak, szeginek valo az meniorzag io keduel
aggia az Christus Iesus ki mindenert valczag czak hogymeg
lassuk hogy tanul legien gonoz faitalansag.
Az õrdõg
kõztûnk mind eiel nappal erõssen forgodik, hogy mit
kaphatna õ mindenkor azon egekeznek, azert meg lassuk fel
feguerkegiûk neki me engegiûk.
Testi feguerrel meg nem
giõzhettiûk, de lelekuel gyiõzzûk mind eiel nappal
Isten kapuiat erõssen szõrgessûk, hogy be
mehessunk azszep varosban azon igiekezzunk
Ezeket
szerzek huztnak varaban, Bornemizza Peter mikor latnaia hogy
czak az testre gondolnasok ember, Istenert keri hogy
meniorzagra minden igek ezzik. FINIS.