A „IX. szimfónia”

 

Jegyzet 1999-ben

 

Azóta talán még egyszer ennyi IX. szimfóniát hallottam Furtwänglerrel (a legérdekesebb az 1937-es londoni volt), de továbbra is ezt a berlinit csodálom mindenekfelett.

Bár vannak újabb kiadásai, a németek – legfőképp a Deutsche Grammophon Gmbh – azóta sem jelentették meg.

A cikkben említett hangverseny-látogatót sikerült azonosítanom: nem Kaltenbrunner, hanem Himmler. (Nem tévedtem nagyot.)

Ellátogattam a Sender Freies Berlin épületébe, ahol Klaus Lang osztályvezető úr szíves volt megajándékozni a Szovjetunióból visszatért, mintegy 1500 hangszalag házi kiadású jegyzékével (Bärbel Böhme–Wolfgang Adler, 1992). Ám még ez a csodálatos, ritka kiadvány sem igazít el a következő kérdésben.

John Ardoin Furtwängler-könyve (1994, 311), illetve John Huntnak a könyvhöz csatolt diszkográfiája beszámol arról, hogy újabb kutatások szerint az 1942 április 19-i híradófilm hangja azonos a márciusi hangverseny záró részével, onnan van átvéve. A két hangverseny között nem változott a zenekar, a kórus, a karmester, a betanítás, természetes hát, hogy a tempók is hasonlóak, és a későbbi filmrészlethez hozzá lehetett illeszteni a korábbi hangot. De honnan tudjuk olyan bizonyosan, hogy nem a korábbi felvétel időpontja-e az, amit hibásan jegyeztek fel? Honnan tudjuk, hogy a birtokunkban lévő felvétel nem április 19-én készült? A négy énekes szólistából kettő (a szoprán és a tenor) kétségkívül nem azonos. Én nem ismerem eléggé ezeket a művészeket ahhoz, hogy hangjuk alapján azonosítani tudnám őket. De vajon az egykorú, berlini híradó-nézők között nem voltak-e hozzáértők, akiknek feltűnt volna a csere? Mi értelme volt az egyik ünnepelt énekes képét fárasztó munkával, kockázatos módon a másik hangjával elegyíteni? Más szóval: megvizsgálandó, hogy talán igenis április 19-én adták elő ezt a bizonyos, sötét és tragikus Kilencediket: Hitler születésnapjának előestéjén, a díszelőadáson.