Szűts Zoltán
A hypertext
**************************************************
XVII. VÁLASZD MAGAD A KALANDOD A vékonyka kalandregények általában csalódást okoznak annak az
olvasónak is, aki esztétikai élményre nem számít, csupán izgalmakra, kalandra
vágyik. Végighaladva ugyanis egyes szálakon, és újra meg újra olvasva a
könyvecskéket, akár teljes képet is kaphatunk, mi történhet, ha
összetalálkozunk a sárkánnyal, azonban az ilyen mű nem titokzatos,
mindent meg tudunk ismerni, az összes út bejárható, semmi sincs elhallgatva. Ezek a regények hajszolják a
leggyorsabban előre az olvasót, a hypertextnél sokkal gyorsabb tempót
diktálnak. Ezért kíméletlenek a „Válaszd magad a kalandod”–regények. Egy érdekességük
azonban kétségkívül van: nem szabad őket lineárisan olvasni,
folyamatosan ugrálni kell az oldalak között, előre, hátra lapozni, ami
nyomtatott szövegek esetében mindenképpen formai és olvasási újításnak számít. Mark Bernstein érdekes dolgot állít; a hypertext csakúgy, mint a
kalandregények szerzője keményen meg kell, hogy dolgozzon, hisz a lineáris szövegben az
előzőek következménye a megoldás, míg itt többféle úton is eljuthatunk. Nem kapcsolódik szorosan a témához, de mégis úgy érzem, helye
van annak a megállapításnak, hogy az ilyenfajta kalandregények modern és
vizualizált formája az fps (first-person-shooter), olyan számítógépes
játékok, melyek mindinkább egy interaktív filmmé változnak, ahol a
főhőst kell navigálnunk, a szerkesztők fantáziájának
függvényében különböző tér- és idősíkokon keresztül. Ezekben a
főhős ugyanis szinte kizárólag alagútból – labirintusból indul,
bármi legyen is a történet, a folyamatos előrehaladás, válaszutak elé kerülés a
háttérben húzódó cél.
Feladata különböző tárgyak, vagy képességek begyűjtése, és gyakran
adott eseményeknek egymás után kell következniük, tehát itt sincs valódi visszaút. A már ismert back opció itt azonban markánsabban van jelen, vagyis a save és/vagy a save as váltja fel. Időnként elmentjük állapotunkat, konzerváljuk az adott feltételeket, s ha úgy érezzük, másképp
cselekednénk, kilépünk a labirintus síkjából, és betöltjük az általunk
idillinek talált állapotot. Megjegyzem, hogy itt nem egy-egy
útkereszteződésnyit lépünk vissza, hanem tetszőleges tér és
idő mennyiséget. |