Szűts Zoltán
A hypertext
**************************************************
XVI. ANATOMISCHE THEATER – KORLÁTOZOTT
SZÁMÚ VÁLASZ Ahogy már a bevezetőmben szóltam róla, az irodalomhoz
hasonlóan, a társművészeteknek: főleg a képzőművészetnek
és filmművészetnek, és annak egy mind fontosabb részének; az interaktív
klipművészetnek is megvan a maga digitális változata, a hypermedia, azzal a különbséggel, hogy
itt a linkek
kiindulási és megérkezi pontja a képeken, vagy esetleg klipekben van. Megfigyelhető egy bizonyos tendencia a hypermédiában, mely
szerint ezek a művek mindinkább játszhatók, játékszerűek, a klipek
mindinkább interaktívak, s bár korlátozott számú válasz(tás)t adnak, mégis igen nagy
szabadságot biztosítanak
a néző-játszó számára, aki
azonban nem képes annyira megközelíteni a szerzőt, mint azt az olvasó az
irodalomban teszi. (Másrészt a játékok kísérlik meg magukat mind nagyobb
tartalommal megtölteni.) A technikai feltételek miatt be kell látnunk, hogy ha a
szövegnél már ismertetett szabadsági fokokat a hypermediára alkalmazzuk,
kiderül, hogy az sokkal
szigorúbb, és kisebb beleszólást engedélyez, hisz újabb képek vagy klipek csatolása az Az Anatomische Theater–csoport tagjai például egy
multimédiális cd-romon a XX. század rövid történetét mutatják be képeken és
klipeken. A hypermédiában sokkal finomabb kapcsok használhatók, mint a
hypertextben, ahol a linkek megjelenésükkel (aláhúzás, vagy másféle
betűszín) durván megbontják a szöveg többé-kevésbé egységes képét. A
hypermédia kapcsait
kísérletezéssel tapasztalja ki a „játékos”, gyakran képzelőerejét is igen komolyan igénybe
véve, mintegy vetekszik a mű szerzőjével, próbára téve azt, vajon
gondolt-e mindenre, a képek részletei hová vezetnek. |