Szűts Zoltán
A hypertext
**************************************************
VI. ÚJRAOLVASÁS MINT HYPERTEXT
Barthes újraolvasásról szóló elmélete segíthet a hypertext olvasási
stratégiájának értelmezéséhez: Akik
szeretik a jó novellákat, nyugodtan kezdhetik a könyv végén, és
legelőször elolvashatják – úgy ahogy általában olvasni szokás – a
függelékben voltaképpeni valóságában, megszakítások nélkül közölt vezérszöveget.
Azonban mi, akik gyakran a minden plurális megvalósításán fáradozunk, nem
mondhatunk le arról, hogy az olvasás is plurális legyen, azaz bejárati rendje
megszűnjék,[1]
számos kaput ütünk benne. Az újraolvasás kiemeli a szöveget
belső időrendjéből (ez amaz előtt vagy után történt), és
visszatalál egy mitikus (előbb és utóbb nélküli) időbe;
megkérdőjelezi továbbá azt az álláspontot, mely azt szeretné elhitetni
velünk, hogy az első olvasás elemi, naiv, jelenségszinten megrekedő (…)[2] Elképzelhető, hogy olvasási stratégiánkat követve egész
életünkben egy bizonyos mennyiségű hypertextet olvasva (és ez nagyon
valószínű, és a nyomtatott szövegre is tökéletesen igaz) csupán egy
szöveget olvasunk újra, ahogy az is, hogy az Esterházy-életművet egyszer
elolvasva, valójában egy szöveget olvastunk újra meg újra. Ha elég sokszor
olvastuk, vagy már megtanultuk fejből, akkor ott van a fejükben a teljes
szöveg, az Esterházy-hypertext. Ám, ha egy szöveget olvasunk újra meg újra,
mindenképpen újabb szempontokat találunk. A Hypertext olyan gyorsan növekszik (frissül), hogy egy adott
hypertexthez visszatérve már számos változással találkozhatunk, egy pont köré
mind több szöveg csomósodott, mind nagyobb a szöveg vonzásköre, egy csomóból jó ideig „táplálkozhatunk”. A legjobb
hasonlat ehhez a puding: a csomók körül az anyag a kevergetésnek köszönve
folyamatosan változik, ám a csomó belseje száraz, megkeményedett – konstans! |