Pálfi Norbert

IRODALOM, SZÖVEG, INFORMÁCIÓ:
Könyv a G2 galaxisban, avagy az ebook helyzete és kilátásai

**************************************************

 

 

 

4. AZ EBOOK-PARADIGMA ÉS A HATALOM KÉRDÉSEI

4.1. Az ebook-paradigma szereplői

4.1.1. Ebook-kiadók, ebook-kereskedők

 

Az eddig vizsgált technológia és a kutatást meghatározó ebook-kitételek alapján a kiadókról és kereskedőkről szóló fejezetben alapvetően a meghatározó, ma közszájon forgó szereplőket fogom érinteni. Bemutatok egy-két periférikusabb helyet is, valamint az USA piacára jellemző, nekünk kissé furcsán ható jelenségek közül is egy párat.

 

A kereskedők és kiadók az ebook körül tulajdonképpen nem választhatók le egymásról. Az interneten a kereskedelmi láncolatból sok esetben hiányzik a kiskereskedő: a gyártó saját boltot üzemeltet, hiszen azt az egyet bárhonnan meglátogathatjuk. Kontinensenként érdemes tükröket nyitni, de ennél többre nincs szükség.

 

Az ORIGO néhány hónappal ezelőtt összefoglaló cikket közölt (2 és fél oldal) az elektronikus könyvek piaci helyzetéről. A cikk azt találja állítani, hogy az elektronikus könyvkereskedők arra ösztönzik a kiadókat, hogy elektronikus formában jelentessék meg könyveiket. Ez a kijelentés eléggé zavaros.

 

Az olyan kereskedők, mint a BARNES & NOBLE vagy a Simon & Schuster[1] háziszerzőiket nyilvánvalóan kiadják, valamint minden olyan művet kiadnak, amiben lehetőséget látnak. Számukra a másik üzleti forrás az interneten mostanában egyre többször szóba kerülő B2B (business to business, üzlet-üzlet) kereskedelem. Erre a célra az IUNIVERSE külön oldalt működtet. Itt az (önjelölt, tehetséges, gazdag) írók kiadót kereshetnek, embert, aki begépeli munkájukat, könyvelőt, aki tanácsot ad nekik, az Íróegyetemen pedig megtanulhatnak írni. Olyan szakkönyveket vásárolhatnak, mint például a „Hogyan adjam ki ígéretes munkámat magánkiadásban?” stb. Összeállíthatják kedvenc verseik gyűjteményét, majd ezt a kötetet megvásárolhatják. Szóval számtalan unatkozó nagyi találhatja meg itt a számítását.

 

Az ORIGO cikke egyébként érdekes adatokat is közöl. Természetesen összemossa az ebook ipart a könyvküldő szolgálatokkal. A könyvipari elemzést az AMAZON.COM jellegű könyvküldő szolgálatok eredményével kezdi, hatalmas sikerről számol be. Számszerűleg: az interneten értékesített könyvek tavaly az USÁban értékesített könyvek 5.4 százalékát tették ki. Ez az e-kereskedelmi diskurzusban sikernek számít. De ha az internettől mint csoda-szótól eltekintünk, ez az eredmény siralmas. Ahhoz képest, hogy a könyvesboltba el sem kell lemenni, ez az arány nagyon alacsony. Arról nem is beszélve, hogy minden e-gazdaság elemző az AMAZON.COM példájával kezdi ismertetőjét a sikeres e-üzletekről.

 

A Pfeiffer Report az online sajtó sikertelenségeiről, üzleti ellehetetlenüléséről ír[2]. Az Inside.com, egy online magazin, megindította nyomtatott kiadását a remélt eredmények elmaradása miatt. Érdemes szó szerint idézni: “Nézzünk szembe a tényekkel: az online tartalomszolgáltatás a legtöbb esetben nem termel pénzt. A reklámbevételek kiábrándítóak, az előfizetést közel az egész világon megtagadják (néhány specializált terület kivételével), és a használatot kutató elemzések kimutatják, hogy az online újságok olvasói egyre kevesebb időt töltenek online kiadvány olvasásával, mint nyomtatottéval. Más szóval: balhé készül az online kiadók számára.”

 

Ehhez képest a nagy kiadók, a BARNES & NOBLE, az IUNIVERSE, a Simon & Schuster, a RANDOMHOUSE stb. a papírárhoz képest átlagosan 20%-os árengedménnyel árulják kiadványaikat általában PDF vagy LIT formátumban.

 

Az ebook körüli elemzésekben a gyártási költséggel csökkentett ebook ára legalább 40%-kal esik. A szállítás, raktározás, újranyomtatás feleslegessé válása további árengedményeket feltételez. És mindehhez hozzá kell tennünk az internet marketing-szempontú alapszabáját: az internet az ingyenes és nagyon olcsó termékek boltja.

 

A BARNES & NOBLE könyvesboltjában, mivel a közelmúltban megállapodott a Microsofttal[3], elsősorban a Readerhez akalmas LIT formátumú kiadványokat kínál, ezeket támogatja a legtöbb kiegészítő információs anyaggal, gyakori kérdések listájával. A Glassbook letöltését is támogatja, Glassbook (PDF) formátumban is ajánl könyveket. A kínálatban a hivatalos,bolti papírkiadásénál 20%-kal olcsóbb áron szerepelnek az ebookok, bár ez a BARNES & NOBLE kínálatában szereplő papírkönyvek esetében is ugyanennyi. A Microsoft Reader szoftver is elsőként ezt a helyet támogatja (másodikként a Contentvill.comot), az installációval a szoftver könyvesbolt könyvtárába a BARNES & NOBLE linkje automatikusan felkerül. A BARNES & NOBLE körülbelül száz ingyenesen letölthető klasszikus munkával (például a Megszabadított Jeruzsálem angol fordításával) ösztönzi az érdeklődőket a Reader és a honlap szolgáltatásainak kipróbálására.

 

A BARNES & NOBLE tehát vegyes járatú könyvesbolt: az ebook-kínálat mellett hagyományos papírkönyveket is lehet itt vásárolni. És ez tulajdonképpen a jelentősebb ebook-kereskedőkre igaz, a Simon & Schusterre, az IUNIVERSE-re vagy akár az XLIBRISre.

 

Ezzel szemben vannak olyan kereskedők, akik csak ebookot forgalmaznak. Ilyen az Adobe-Glassbook közös boltja, az EBOOKNET.COM, a ROCKET-ESTORE, a SHARPWRITER, a POWELL’s, az EPULP stb. És végül vannak olyan ebook lelőhelyek, amelyek egyéb szórakoztatóelektronika mellett ebookokat is forgalmaznak, mint például az EBOOKSNET, a DEJA stb. A PREVIEWBOOKS szolgáltatása pedig kifejezetten előzetesek letöltésére vonatkozik, a könyv kb. első 50 oldalát ebook formában el lehet olvasni, majd elmenni a könyvesboltba, és a papírkiadást megvásárolni.

 

Az ebook kiadók és kereskedők között nagyon nehéz rendet tenni. Nemcsak a vegyes formátumú könyvek (elektronikus és papír) kínálása zavaró, hanem a sok körítés mögötti kevéske tartalom miatt nem indult el igazi szerkesztés ezeken az oldalakon, így nincsenek vezető szálak, megkülönböztető tematikák, arculattal rendelkező kiadók és kereskedők. Az ebook ipar indulóban van, és ezért még megbocsátható lenne ez a rendetlenség; a rend, az internet társadalom számára felismerhető identitás hiánya viszont pontosan ezt az indulást vetheti vissza hosszú időre, talán örökre. Az ingyenes könyv, mint bevezető eszköz is a cégek piactudósainak szakmai analfabétizmusáról árulkodik. A könyv új formájára való átszoktatáshoz kifejezetten nagy kínálat kell, hogy ne csak egy könyvet, de nagyon sokat érdemes legyen letölteni és a képernyőről elolvasni. Az új technológia tanulására nem elég egy nap, egy könyv: a megszokásból az újra való áttéréshez ennél jóval nagyobb befektetés kell.

 

Ami széles körben, sokak számára ismerős ebook történetként tulajdonképpen eddig egyetlen megkülönböztethető identitásként felmerült, az Stephen King[4] naplóregényének története.

 

Történt, hogy a horrorszerző saját internetes oldalán felkínálta egy, a nyolcvanas évek közepén írt naplóregényének (The Plant - A növény) első fejezetét. Egy dollár fejében, amit letöltés után kellett a mester számlájára postázni. Aztán felrakta a második részt is. Eddig a játékszabály az volt, hogyha a letöltések 75%-ának megfelelő összeg nem érkezik be, a könyv sikertelennek minősül, a további részek fiókban maradnak. Ha beérkezik, a történet folytatódik, és a további beérkező összegektől függetlenül megjelenik.

 

Az első két rész után bejött a minimum összeg. sőt megközelítette a maximumot, hiszen sok tudatos amerikai állampolgár a feltételezett bliccelőket is befizette.

 

Mindezt megelőzte a Simon & Schusternél publikált Riding the Bullet című kisregény, mely egészében 2 és fél dollárért lehetett megvásárolni. Az első napon ezt 400 000-en vásárolták meg[5].

 

Ez a két történet az interneten megkerülte a földgolyót. Tárgy: Stephen King, és olcsó ebook.

 

Hogy mindez az ebook sikere vagy bukása, az már értelmezési kérdés. Az én értelmezésem szerint az ebooknak siker, hiszen a „Stephen King” tartalommező megtöltötte a kiüresedő „ebook” tartalommezőt. Kommunikációs, reklámsiker az ebooknak. De nem hosszú távú, lényegi siker. A növény ugyanis közel annyiba került, mint papírkiadása. PDF formátumú, A4-es oldalra nyomtatható oldalszerkezettel. Kinyomtatásra készült. Ki is nyomtattam, és bár talán túlzottan kritikus vagyok, és nem dübörög bennem a rajongói olvasásdüh, ha Stephen King kerül a kezembe, de a könyv érdektelenül indult, úgyhogy bele sem kezdtem. Ha fizettem volna az egészért, kb. háromezer forintért kaptam volna egy közepes színvonalú, rövid, a szerző szándéka szerint hosszú ideig kiadásra nem megfelelőnek tartott könyvet. Papírkönyv áron, papírra nyomtatva.

 

A tömegkommunikációban, a mindenkihez szóló beszédben, az internet nyelvében nincsenek másodlagos, harmadlagos jelentési szintek. Az internet beszéde sebes. A referenciális, tartalom nélküli szavakkal nem mehetünk sokra. Az olyan kijelentések, mint „korszakalkotó elektronikus könyv” meg hasonlók, rövid ideig életképesek, ha nem telnek meg tartalommal. A „vetítést” ha nem követi tett, a projekt bukik (a projekt halála a projektálás). Stephen King, mint tapasztalat, tudás, feltöltötte az ebookot tartalommal. Egy rövid időre. Mert ezeket a történeteket hamar elfelejtjük, ha nem követi újabb hősi ének.

 

De a feltöltés egyszersmind tartalomleeresztés is volt: a King ebook jelentése az, hogy az ebook még mindig papírból van.

 

 

 

 



[1] S&S

[2] ONLINE PUB

[3] CNETNEWS

[4] KING

[5] Ismerteti a NETLAP.