Horváth Iván
A HÁLÓZATI KULTÚRA
FENOMENOLÓGIÁJA:
egy általános textológia vázlata
**************************************************
2. A hálózati kultúra alapja:
a szöveg 2.1 Szöveggé válás Állítás A mai kultúrában a kulturális tárgyak
másolásuk során szöveggé alakulnak. Kifejtés Régebben a nem-szöveges kulturális tárgyakat
analóg módon másolták. Ilyen a korai gépi hangrögzítés és a fényképezés, de a
régibb és kevésbé gépies másolási eljárások is, a metszet, a gipszmásolat
stb. A kevésbé gépies eljárásoknál az analógia a másolatkészítés, a
másolattárolás és a másolat kulturális befogadása során egyaránt
érzékszervileg ellenőrizhetően fennállt: a fényes mindvégig fényes,
a sötét sötét maradt. A fényképezés és az elektronikus hangrögzítés
fiziko-kémiai, ill. elektronikai folyamatai az érzékszervek elől rejtve
maradtak, de továbbra is megőrizték analóg jellegüket. A hangbarázda-oldalkitérésének (később,
a sztereólemezek idején mélységi kitérése is szerepet játszott), a
magnetofonon a hangszalag-mágnesezettségének mértéke és a hangrezgés
amplitúdójának mértéke között majdnem egyenes arányosság állt fönn. (Az
egyenes arányosságtól való eltéréstől való eltérés okai részint a
berendezések (a jelhordozók, a jelrögzítő és –lejátszókészülékek)
nonlinearitásai ellen bevezetett megállapodások (a lemezjátszásnál a
legismertebb a RIAA-görbe, a szalagjátszásnál a különböző – általában
Dolby rendszerű – zajszűrő eljárások), részint pedig maguk a
berendezések nonlinearitásai, a torzítások. A hangreprodukciós folyamat során
a hangrezgés-amplitúdóval rendre másfajta rezgések amplitúdói válnak
arányossá (mágneses térerő, kapacitás, áram, feszültség, továbbá
mechanikai kitérések a hangszedőtű hegyétől a hangszórópalástig),
de az egyenes – a negatív visszacsatoló hurokban pedig természetesen:
fordított – arányosság mindvégig fönnmarad. Nem ilyen könnyen, de belátható,
hogy a frekvenciamodulált hangközvetítésben is fennáll jelölő (a
modulált frekvencia) és jelölt (a moduláló frekvencia) arányossága. Mutatis mutandis a fiziko-kémiai elvű
fényképezés klasszikus esetében a fényképezőgépbe helyezett
felvevőanyag egy pontját érő monokróm fénysugár erőssége
bizonyos határok – továbbá a felvevőanyag alinearitásai, a Schwartzschild-hatás
stb. – beszámításával egyenesen arányos az előhívott és rögzített
negatív megfelelő pontján észlelhető ezüst mennyiségével. Mindazonáltal a klasszikus analóg
(fiziko-kémiai) kép- és (elektronikus) hangátvitel és –rögzítés során három
fázis világosan elkülönül. Az elsőben az érzékelhető (látható vagy
hallható) dolog átfordul egy vele arányos, de érzékszervileg nem
hitelesíthető közegbe, a második folyamatai e közegben –lényegében az
érzékszervek elől elzárva – zajlanak le, a harmadikban pedig visszaalakulnak
érzékelhető adatokká. Meghatározás Az első és a harmadik fázis
berendezéseit összefoglalva érzékszervi csatolóknak nevezem. Kifejtés A második fázis berendezései az utóbbi
évtizedekben szöveges módban működnek. A látható és hallható jelenségeket
az első érzékszervi csatoló után szövegszerűen (számjegyek
formájában) leírják, a műveletek e szövegeken történnek meg, itt
történik a tárolás, ellenőrzés, javítás. A visszajátszás helye aztán a
második érzékszervi csatoló. Állítás A második fázis következtében a hálózati
kultúrában minden kulturális tárgy – másolása (közvetítése) során – szöveggé
alakul. Minden adatbázis szöveges adatbázis. Az érzékszervi csatoló akkor
marad analóg, ha az érzékelés is az. |