1
Susan Sontag: A pusztulás képei, In: A pusztulás képei, Modern Könyvtár 215, Európa Kiadó, é.n. 238-261. ford. Zachár Zsófia
5
Meg kell jegyezni azonban, hogy a hasonlóság kizárólag a film képi világára vonatkozik, pl. a futurisztikus városkép szerkezetére és megjelenítettségére: a Metropolis ősképe lehet mind a Szárnyas fejvadásznak, mind Az ötödik elemnek. Már Lang filmjében is láthatók felhőkarcolók között cikázó repülőgépek, illetve az épületeket összekötő magasvasút. A Metropolisban az autók még csak az utcán közlekednek, Scott filmjében már légi közlekedésre is alkalmasak. Az ötödik elemben viszont a földi közlekedés a szmog miatt teljesen ellehetetlenedett.
12
A Magyarországon játszott felújított változatban az egész jelenetet elrontották azzal, hogy a fejvadász szövegét is szinkronizálták.
13
A film mítosza szerint minden ötezredik évben eljön a gonosz a Földre.
15
Tillmann Attila: Szigetek és szemhatárok. Későújkori kilátások, Holnap Kiadó, Budapest 1992. 124-125.
16
Jorge Luis Borges: Képzelt lények könyve, ford. Scholz László, Helikon é.n. 31-32.
24
Hevesy Iván: A némafilm egyetemes története 1895-1929, Magyar Filmintézet 1993. 19.
25
vö. Warning, Rainer: Der inszenierte Diskurs, in: Funktionen des Fiktiven, hrs. von Dieter Heinrich und Wolfgang Iser, Poetik und Hermeneutik X, München 1983. 193.