1.18.
Azt mondják rólunk, hollandusokról,
hogy jó építészek vagyunk, de hogy az életünket is el tudnók rendezni, ne adj'
Isten, arra mi képtelenek vagyunk. Mert valami rendszerekbe vagyunk mi
beleragadva, ma se tudom megérteni, mi ennek az oka? Példának okáért: hogy hogy
kell a tisztességes fiúnak ülni az asztalnál, mért és hogy nem szabad mukkanni
neki, viszont, hogy kell azonnal fejet hajtania, mihelyt a ház ura inni akar,
fölemelvén sörét az ég felé. Ilyenek vagyunk mi.
De fura nép vagyunk, édes Isten. S
persze, a családi élet szentségével is megvan a bajunk, s a kövér lányaink
szüzességével szintúgy. Nevetni viszont nem tudunk. S ez a lényeg. Mert
a franciák igen. De mint a hideg patak, mikor
süti a nap, oly kegyetlenül és boldogan.
S erről akarok én szólani most.
Hogy mi örömtelenek vagyunk. Színtelenek
és kedvtelenek. Jószándékú nép, de kemény. Tehát boldogtalan
is.
Mert lehet-e annak sava-borsa vagy bármi
kedélye, aki mindenben a kötelességet keresi, meg a logikát, egyszóval, aki az
eszével akarja felfogni ezt a világot? Ezt az érthetetlen és szédítő
szövevényt.
Aki tehát minden pillanatában
következetes is?
– Mért fosszam én meg magam a
szentlélektől? – kérdezte tőlem nem is oly rég, mikor nem fért a fejembe, hogy templomba kívánkozik. Igaz, ünnep is volt, de hogy ő? Akinek
semmi hite nincs, aki valami álnok fölénnyel bánik az ájtatosokkal.
(Volt egy Lagrangené nevű barátnője, például avval.)
– Ej no, mit csodálkozik annyit? – feleli
nékem. – Mert micsoda ostoba emberek azok, akik elhatározzák, hogy alázatosak
többé sohase lesznek.
S ez az, amiről beszélni akarok. Mert
hogy hű is volt, erre az életemet teszem, olyan volt néha, mint akinek a lelke
csupa hűség. Ezenkívül pedig csalt. S viszont van az úgy, hogy épp az ilyen
embereket, akik hiába próbálnak a fajtájuk megrögzöttségeitől szabadulni, hogy
épp az ilyeneket bűvöli legjobban az ilyesmi. Ez a hamisság. Ez a kettősség.
Hogy beleszédül az ember.
S ettől kívántam én állhatatosságot vagy
ilyesmit? Mikor ezt csodáltam legjobban
benne: gyűlölködve, irigyen, sóváran és mégis elkeseredve: a könnyedségét,
igen, ezt a kétes játékot, a bújócskát, amelyet ő űzött mindennel a világon.
Meg a nevetését.
Mert hogy tudott ő nevetni. És
semmiségeken, akármin. Csak úgy lubickolt benne, mint gyerekek a fürdőben.
S én már nevetni se tudok
– írtam fel magamnak akkoriban. Csoda-e tehát, ha minden keserűségem s a
tulajdon lelkem ellenére is azt mondtam magamnak olykor: – hátha igaza van?
Talán így kell élni, mert az élet is ezt követeli tőlünk. S ide akartam most
kilyukadni, mert ez is fel van írva az akkori noteszomban. Jóllehet, egyetlen
szóval. Senki meg nem értené, ha a kezébe kerülne, hogy mit jelent ott ez a
magános és egyszerű szó, hogy igaza van.
De én aztán igazán értem. Sokba került.
De csak most értem meg igazán.
*