1.13.
Megjegyzem, a feleségem alacsony termetű
személy volt, apró figura, s én ezt is szerettem benne, hogy
néha azon kaptam rajta magam még szolgálat közben is, hogy erre gondolok, hogy
ő milyen kicsi. Hogy ezen nevetek. Ha
akarom, itt táncoltatom a tenyeremen.
S gyakran jut eszembe egy erre vonatkozó
jelenet is. Illetve nem is jelenet, egy megjegyzés az egész, amelyet egy
andalúziai tett reánk. Spanyolországban történt, kocsin mentünk valahova (ez
még házasságunk elején volt, lejött egyszer elém, mikor arra vitt az utam), s
fel voltunk tartóztatva, mert körmenet volt a városban, zászlós, virágos,
tömjénfüstös körmenet – s a fickó ott állt fekete
kalapjával, virágos mellényével a kocsi előtt, és minket nézett. Majd felfalt a
szemével.
– Mit csinál ez a marha nagy ember evvel
a kis nővel? – kérdezi a társától. – Összetördösi? – Ezt kérdezte a bitang a
szent körmenetben, és nevetett.
S látni kellett volna, hogy felvidult
ezen a feleségem.
– Ó, a szemtelenek, hallod, mit mond ez a
kölök? – S szinte fellángolt tőle, s a szemében megjelent valami… Talán annak a
kifejezése, amit csakis ő tud. – Ó, a szemtelenek – mondta még utóbb is, forró
arcát odaszorítva a kezemhez. Aztán elpirulva: – Azt senki se tudja, hogy te
milyen vagy. Csakis én. –
S ez az, amiről szólni akarok. Mert, hogy
nem volt akkor közönyös irántam, ebben biztos vagyok. Érzi azt
az ember. Sőt, éppen ezt a jelenetet: a szeme villanását s az
arca forróságát szoktam én magam elé idézni, valahányszor rámjött a kételkedés,
hogy egyáltalában van-e a képzeletében érdeklődés a személyem iránt.
És most erre is gondoltam. Ezért is nem
szóltam semmit, akármilyen boldogtalannak látszott, mikor benyitott hozzám a
köpenyében. Semmit se kérdeztem, nem néztem a szemébe, s nem kutattam a titkai
után. De más okból sem. A nagy leszámolásokat én sohase szerettem, sem a
végleges nyilatkozatokat.
– Ha akarod, még őszintébb leszek –
mondta nekem egyszer egy hevesvérű társam a tanfolyamon. S én már akkor is ezt
feleltem neki: – Szükségtelen. Olyan nagyon őszinték mi ne legyünk egymáshoz.
És ma is ezt vallom. Mert mi a vége? Minthogy egyik se tud a másik igazával mit
csinálni, ki-ki a magáét hangoztatja tovább, s így haladnak párhuzamosan a
semmi felé.
S ez még a kisebbik baj. Mert közben hamar
el is hangzik a szó… S vannak szavak, amelyek végzetesek,
tudjuk, s amellett még csak nem is igazak. Vagy nem egészen. Mert mihelyt
kiszalad a száján, hogy nem szeret, vagy ilyesmi, hogy nem tud velem élni –
minden eldőlt, mert visszavonhatja-e másnap? Vagyis formákon múlik az élet. –
Gyűlölöm – lehet ebben is igazság. Viszont, mihelyt elfogadom a granadai
éjszakákat tanulságul, akkor már nemcsak ennyiből állunk. S akkor óvatosnak
lenni mégiscsak érdemes.
Különben is, kik azok, akik történetesen
egymáshoz valók, ki mutat nékem ily boldogokat? Az embernek sokat kell tudni
elviselni, mindig és mindenütt a világon, ez az igazság.
Inkább hallgattam tehát. Úgy viselkedtem,
hogy szólnia se kelljen. Inkább arra törekedtem, hogy elcsöndesítsem, mintsem
felzaklassam. – Az ember nyakában lakik a boldogtalanság –
szokták mondani az öreg matrózok a hajókon, s ha valaki köztük megzavarodik,
nekiesnek a nyakizmainak. Így én is. Mert a beteg lélekre
nagyszerűen lehet ám hatni holmi apró praktikákkal, eszenciákkal, az izmok
felfrissítésével, s különösen a nyakizmoknak fontos ebben a szerepe, igazuk van
a matrózoknak.
S egy kicsit persze elkezdett sírni. De azért el is mosolyodott. S tudjuk, az ilyesmi nagyon
szép, mikor egy fiatal nő a könnyein át mosolyog. Olyan ez, mint mikor verőfény
tör át az esőn. Még boldog is voltam tehát, éppen akkor. Néha
bizony így fordul az élet.
– Vedd úgy, hogy hozzád menekült a
bajában – gondoltam én. Történetesen vasárnap is volt, a
lány se volt odahaza, s ez is jólesett: az életen kívüli lengedezés. Mert ez
olyan volt. Jól megraktam a kályhát, aztán kimentem a kamrába
valami ennivalókért. Mert enni kért. S úgy ettünk aztán heverészve, mintha
kiránduláson volnánk. S még lámpát se gyújtottunk ehhez, hadd boruljon ránk a sötétség. S
akkor megint elkezdtem mesélni neki.
S hogy mi mindenről? Ami eszembe jutott.
Amit az ember utazásai közben tapasztal. S arról a szomjúságról, mely a
fiatalembert kergeti, megtudnia, van-e hát boldogság is a világon? Mert ez
érdekli a fiatalembert. S hogy mi rejlik vajon a mécsvilágos kalyibák mélyén,
mikor elült már a napsütés álomszerű zsivaja, mikor kialszik a falakon a fény,
s ő ott áll a trópusi hideg éjszakában, s azt szeretné megtudni, kik ezek a
lármázók, akik fel akarták ma zabálni a napot az égen? S vajon mi
van ilyenkor a fejükben, mikor leszáll az éjszaka rájuk, s a délszaki hold kezd belesütni a fazekaikba?
– S ez épp akkor volt – meséltem a
feleségemnek –, mikor Selangorba vetődtem s egyéb malájok lakta területekre.
Mert el nem mondhatom, milyen csoda volt nékem az ottani élet. Mert lustákat
már láttam eleget, de ilyen élvezőket soha még. Ezek aztán
értik. Mert ahogy ezek nyújtózkodni tudnak meg ácsorogni, vagy bagót
rágni az árnyékban – mit mondjak? örökös mosollyal a szemükben, mintha mindig
mámorosak volnának, örökös lobogásban… Vagyis igazán, mint a
könnyű bort, úgy szürcsölik az életüket. Én viszont agyon
voltam dolgozva már akkor is, mint minden időmben. Azt hittem tehát, hogy a
boldogok szigetére kerültem.
Amíg meg nem tud az ember róluk egyebet
is. – A boldogságot nem lehet adagolni – mondta nekem egyszer egyik fejedelmi
ivadékuk. Párizsban tanult, meg Londonban, s persze tudott hollandusul is –
különben akkor is nézze meg őket, mikor őrjöngenek a dühtől, s hogy milyen
hamar van rajtuk ez a düh, s hogy milyen gyorsan kerül elő övükből a kés… –
jelentette ki a szultánok e sápadt ivadéka, egyébként orvos és magántanár a
soerebajai orvosi egyetemen.
– Az élet küzdelem – mondta nekem ez a
napkeleti nagyúr. És hidegen nevetett. És elmondott aztán apró történeteket
róluk, hogy kicsit jobban lássam végre, mi az, ami messziről oly gyönyörűnek
látszik, hogy olyan, mint a paradicsomi kert. Hogy mi
minden zajlik ott is a felszínek alatt – eltűnésekről beszélt és zarándokokról –, mit tudom én már? De ami a fő: a nagyanyák
ördögi hatalmát magyarázta, hogy vegyem csak ezt, és képzeljem el, mit tesz az,
mikor asszonyok kezében van az élet. Az ő asszonyaik különben is kicsinyek,
ezek meg éppen egészen össze vannak már zsugorodva, csakhogy annál szívósabbak
és rendületlenebbek, mint a hegy. Mármost képzeljem el, mi minden megy ebbe
tönkre, hogy pusztul el ettől a fiatalságuk, éppen a legszebb idejük. Minthogy
ezek szórakozottak ám, beszélni velük semmiről sem lehet, mert nem is érdekli
őket semmi egyéb, csak a hollandi forint… S ha már túl nagy a zaj körülöttük e
forintért, nagy méltósággal öltik fel az ünnepi tsaddart –
otthagynak csapot-papot, az egész családot a feje tetején, s mennek Mekkába megcsókolni a követ. – –
– És most én is ezt mondom magának –
fordítottam a szón. Láthatja ebből is: az élet küzdelem, és mindenütt az, boldog embereket hiába keres a világon.
Szándékosan tereltem ilyesmi felé a
figyelmét. Mert úgy gondoltam, vannak, akik azt hiszik, csakis
ők boldogtalanok. Az egész világ vonaglik az örömöktől, csak az ő egükön van
borulat.
– Vagy vegye akár az én életemet is –
folytattam mosolyogva. Végül én is csak ember vagyok, és én is azt hittem, amit
a többi, hogy jogom van valamihez.
S még magamról is beszéltem neki akkor,
amit pedig sohase szoktam.
A küzdelmeimről meg a munkámról, s végül
arról az érthetetlen és fura világról, amelyből származom. Vagyis a
családomról, ahol szintén szerették felvenni a tsaddart, vagyis köddé válni, mihelyt
kicsit sűrűbb volt a levegő, vagy valaki torkig volt már a környezetével. S
ahol szintén szórakozottak voltak, no de mindenki – még csak oda se figyeltek a
szóra. Az anyánk például csak sütni meg főzni szeretett, meg a zongorajátékot,
ez a két szenvedélye volt, az apánk viszont nemigen szívelte az ámolygást, bele is öntött
hát a zongorába egy fél kancsónyi vizet egy este. Mert ő
gondolkodni akart – s hogy min törte annyit a fejét? Az a gyanúm, hogy semmin,
egy fényképezőgépen vagy egy régi vadászaton esetleg, s hogy igazuk volt-e a
cároknak Oroszországban? S ha még hozzáveszünk ehhez egy rendkívüli fivért is,
aki mindevvel semmit se törődik, hanem éli a maga remek örömeit, mindig pénz
csörög a zsebében, rejtélyes eredetű pénz, aminthogy a feje is mindig tele van
rejtélyes ügyekkel ha mindezt elképzeli, akkor tán el is hiszi nekem, hogy úgy
mentem el ebből a világból, gondolni sem akarok oda soha többé.
Mindezt így elmondtam. Gondoltam: mért ne tudjon
erről is valamit? Mert hátha eszibe jut ebből, hogy lehetne is némi dolga vagy
feladata mellettem? ha nagyon akarná.
Mikor is mindezt abbahagytam hirtelenül,
és így szóltam: – Most pedig meséljen maga is valamit.
– Ó, én nem tudok semmit se mesélni –
feleli ő.
– Nem tud? Rendben van. Csak akkor mit
csináljunk?
– Mondja, mi leli magát? – kérdeztem
hirtelenül. Mert azért elöntött egy kicsit a vér. A mindenit neki. Hát hiába
beszélek, teszem ki a lelkemet is, ő semmire se felel?
Erre hát mégis rászánja magát, s a nagy
derengésben odahoz elém valamit.
– Ezt akartam bevenni – mondja könnyedén,
és nevet. – Ez mi? – kérdezem én.
– Egy keverék – feleli könnyelműen. És
újra lefekszik. Megkóstoltam, keserű, rossz ital volt, kiöntöttem. No, szóval
kiderült, hogy fürdés közben meg akarta mérgezni magát. De nem volt elég ereje
hozzá.
– És mért akarta megmérgezni magát? –
Néma csönd. – Ejnye, de furcsa, maga mindig csak hallgat.
– No de jól van – folytattam utóbb –, ne
szóljon hát semmit, ha nem akar. Én akkor se fogok erőszakoskodni magával.
Viszont e rengeteg hallgatásra is felelni akarok. Mért ne élhetne velem? –
tettem fel a kérdést.
Igaz, nagyot dobbant a szívem, mert ez
már az a terület, amelyről szóltam. A végső határok területe. Csakhogy itt
úgysincs mit okoskodni tovább. Mert ha sehogy se tudok hatni reá…
– Én magát semmiről se fogom lebeszélni –
evvel kezdtem. Viszont akármit azért mégse lehet, mert határa is van a
dolgoknak. Hogy itt éljen és másvalakire gondoljon, azt mégse lehet.
Ezt így, minden teketória nélkül. Mert
meguntam a virágnyelvet meg a célzásokat – elég volt. – Beszéljünk egyszer úgy,
ahogy Isten akarja.
– Mert ha képtelenségeket óhajt, tudok én
is. Eltartom magát az ideáljával együtt. És nem is kell itt
élnie nálam. Nos, hogy tetszik? Akar eddig elmenni, szívecském?
Teljes némaság.
– Mert vannak ekörül nagyszerű gondolatok,
tudom én is. Mért ne érezhetne vagy gondolhatna egy asszony, amit akar? No, nem
igaz? Egy nagyszerű asszony? Mi köze van ahhoz egy másik embernek, vagy a
férjének is akár? Mert én tartom el magát? Micsoda becstelen álláspont ugyebár?
– De még tovább is mehetünk, ha kívánja.
Szeretetet senkitől se lehet követelni, tudjuk. Mert én is át tudom ám gondolni
az ilyesmit. Az vagy van, vagy nincs valakiben, így tanítja ezt a bölcselet is.
– Viszont: ha egy csöpp hajlandóság sincs
irántam a szívében, azt mondja meg. Mert akkor útjára bocsátom.
– Még ezt is kimondtam. Lesz, ami lesz. Mert ennek is dűlőre kell jutni
végre-valahára.
– Vagy én megyek el. Mert én is el tudok
menni, éppúgy, mint hazulról valamikor. – –
Meg se moccant a sötétben.
– Ami pedig ezt a fiatalembert illeti,
csirkefogó az, szívem, a javából – tértem nyugodtan a tárgyra. S hogy Londonba
tessékelt minket – mindent elmondtam. Hogy szabadulni szeretne tőle, s a többit
is, az egészet.
– Ez így van – folytattam. – Azért mondom
el, hogy tisztában legyen vele. Magát ott nem szeretik. Semmit se feleljen.
Magam meggyőződtem róla, hogy nem szeretik.
– S mármost nem jobb-e magának mégiscsak ott, ahol szeretik? Ezt gondolja meg. Mert azért mégse
kell meghalni valakinek, mert olyasvalakivel él együtt, aki szereti. Az olyan
nagy baj?
– Mért ne élhetne hát velem? – tettem föl
újból a kérdést. S aztán már semmit se szóltam. – Ne gyújtsuk fel a villanyt? –
kérdeztem utóbb. Jaj, dehogyis! – felelte riadtan.
*