ÜRMÉNYI MAXIMILIAN: ELMÉLKEDÉS
), AVAGY PRÓBA
TÉTEL. A' KRITIKÁRÓL. 0115
Nem könnyü dolog meg határozva állítani, (] ha
vallyon a' termettségnek nagyobb fogyatkozása; a' roszsz
írássban mutattya è magát inkább; vagy pedig a' rossz
ítéletben: mind a' két esetre való nézve pedig nem olly
veszedelmes a' mi békességes türésünknek el
fárasztása, mint elméinknek a' tévelygö útakra lett
vezetése. Amabban tsak némelly kevesek hibáznak, elég
számosak pedig ebben, tíz roszsz itélöt
számlálhatunk addig míg egy rossz írót. Hajdan tsak
egy esztelen tehette ki magát tárgyúl, most ezt egy
versben más folyó beszédben tselekszi.
Olly forma
hasonlatosság van (3) a' mi itéletünk; mint a' mi óráink
között, egy sem hasonlít [p 0116] a' máséhoz, és még
is minden inkább hiszen a' magáénak. A' melly ritka a'
Poëták között a' valóságos nagy ész, a' teremthetö
ész láng; (genie) olly ritka az érdem ítélöknél
is az igaz ízlés; mind a' kettönek az Égtöl kellett venni
tehetségét, és ezeknek úgy születtetni a' meg itélés re,
mint amazoknak az írásra. Engedgyétek, hogy ollyanok
taníttsanak, a' kik másokat felül haladnak ), és azokat
szabadosan meg ítélhessék, a' kik ékesen írtak. Az
igaz, hogy a' Könyvírók elmésségeikhez részre hajlók;
de vallyon nem illyenek è az érdem ítélök is, ítélet
tételeikhez?
Mindazáltal (5), ha gondolatinkal mélyebben
látunk, úgy tapasztallyuk, hogy az ítélö erönek magva
leg többeknek lelkeikbe (6) helyheztetett; leg alább egy
ragyogó világosságot közlött velek a' természet, az
alapos vonások ámbár gyengén rajzoltattak, de helyesen
el vagynak találva. Valamint az alapos vonási gyenge rajzolat;
ha jól el találtatott is, a' színek roszsz
helyhetései által el rútíttatik, úgy a' jó ész is,
tsalárd, és tsak külsö színü tudósság által
formátlanná leszsz.
Némellyek az oskolai tévedékek
úttyaiban egészszen bele vakúltak; nmellyek pedig kiket
a' természet tsak együgyükké rendelt ostoba
ditsekedökké lettek. Ezek az elmésséget (8) keresik, 's
eszeket el vesztvén, az után mások Megítelöivé
lesznek, hogy magokat oltalmazhassák: mind a' ketten, az is
a' ki téhetöséggel bír az írásra, az is a' ki nem bír,
égnek a' fel levültt [p 0117] dühösködö kívánság miatt,
valamint a' szerelem féltök, és a' környül metéltek,
hogy másokat meg vethessenek. Minden bolondokban() fel
találtatik az a' szüntelen tsiklandozó kivánság, hogy
másokat ki nevethessenek, és örömest a' nevetö
részen kivánnak lenni. Ha Mevius Apollónak
boszantására mázgol, elegen találtatnak mások, a' kik
még roszabbúl ítélnek mint ö ir: Némellyek eleinte 0)
nevezetes föknek tartat5tak, és azután Poëtáknak; nem
sokára érdem ítélökké változván, nyilván való
bolondokká lettek. Másokat sem jó eszüeknek, sem
rdem itélöknek nem tarthatunk, valamint a' nehezkés
öszvérek, sem nem lovak, sem nem szamarak. Az illyen
nyálkás tudományú elmétskék ollyan számosan vannak a'
mi szigetünkben, mint a' félen ki képzett apró bogarak a'
nílus partyán. Nem is lehet tudni, mint nevezhetnénk, az
illyen ki miveletlen valamiket, ollyan két értelmü az ö
nemek . Száz nyelvet kívánna meg nevezések, vagy pedig
egy hijában való elmésnek nyelvét, a' ki fetsegésével más
százakat is el fáraszthat.
Ti pedig ], kik a' hírt
osztogatni; 's meg érdemleni akarjátok, és az érdem
itélöi nemes nevet méltán viselni törekedtek,
szorgalmatoskodgyatok elöször, hogy magatokat, és
erötöket jól ki tanúllyátok, mennyire hat éles elmétek,
ízléstek, és tudománytok. Tsak addig hajókázzatok, míg
az alapra találtok, okosak, és szemesek legyetek, 's jól
meg jegyezzétek a' pontot 3), mellyben az ész, és az
ostobaság eggyé lesznek.
[p 0118] A' természet minden
dolgoknak illö határt vetett; és a' fent gondolkozó negédes
embernek elmésségét alá kaptsolta, 's így mérsékelte.
Valamint a' föld kerekségét környül vevö nagy tenger, ha
itt egy új tartományt el nyelt, más helyen széles föveny
térségeket támaszt; úgy szinte a' lélekben is,
midön az emlékezet gyarapodik, az ítélö észnek
hathatós erje gyengülve kevesszik, és a' hol a' heves
képzelö erönek sugári játzva ragyognak, ott az
emlékezetnek gyenge képei el olvadnak, 's el tünnek. Tsak egy
tudományt foghat el az éles ész, olly meszsze ki ható
ereje van a' mesterségnek, 's ollyan szük az emberi elme,
a' melly nem tsak egy különös mesterségben határoztatik
meg, hanem gyakort annak tsak egy részével is alig bírhat.
A' Királyok módgyára ismét el vesztyük a' mit nyertünk
volt, ha a' hivalkodó betsületre való vágyás miatt
mindenkor többre törekszünk. Közönségesen jól
folytathatnánk az emberek fel tett tzéllyokat, ha tsak azt
mivelnék, a' mit jól értenek.
Kövessétek elöször
5) a' természetet, és a' ti itéleteiteket ennek
tökélletes próba köve után képezzétek, a' melly
változást soha sem szenvedhet. A' soha nem hibázó
természet, a' melly mindenkor isteni fényességében
tündöklik, ez a' tiszta változhatatlan közönséges
világosság, adgya meg mindennek az életet, az eröt, es a'
szépséget, a' melly egyszersmind kútfeje, tzéllya, és
próba köve a' mesterségnek.
[p 0119] Mindent e' tárból
vesz a' mesterség, a' mit tsak annak idejében
szükséges, ditsekedés nélkül munkál; és minden pompát
meg vetve uralkodik. Így táplál a' szép testben éltetö
lélek mindent élet erejével, bé tölti azt hathatóságával,
igazgat minden mozgásokat, arösít minden inakat, maga pedig
okozattyain kivül láthatatlan.
Némellyek, kiket az Egek
elmésséggel gazdagon fel ékesítettek, még ugyan annyival
szükölködnek, hogy azt jó haszonra fordítsák; mert az
elmésség, és az itélö ész a' Hitvesek módgyára
tusakodnak egymással, ámbár egyik a' másiknak
segítségére rendeltetett. Nehezebb a' Múzyák lovát
igazgatni mint sarkantyúzni, 's terhesebb rendetlen
hevességét tartóztatni, mint sietségre nógatni. Mert a'
Múzyák szárnyas lova nemes paripák módgyára akkor
mutattya leg nagyobb bátorságát, a' midön hevessége
zaboláztatik.
Ezek a' szabások 6), mellyeket a'
régiség ki nyilatkoztatott, de nem készített; tsupán tsak
a' természet; de mesterségbe hozot természet. A'
természet, valamint a' szabadság, egyedül tsak azok a'
törvények által tartóztathatik zabolában, a' mellyeket ö
maga eleinte ki rendelt.
Hallyátok 7), miként
nyilatkoztattya ki a' tudós Görög Ország hasznos
szabásait, ha repülésünket mérsékellyük, 'sa'
sabadságot neki által engedgyük. Fel a' Parnaszus
tetejére útasította ö magzattyait, 's újjal mutatta nekik,
a' magas menedék helyek ösvényeit, a' mellyeken maga járt
volt; meszsziröl tartotta magasan a' halhatatlan [p 0120]
jutalmat, 's ösztönözte a' többiekte, hogy hasonló
útakon fel törekednének. Midön tehát ez 8) tökélletes
szabásokat nagy példákban adott volna, ezekböl jegyezte
ki mind azokat, a' miket nagy példákban az Égtöl nyert volt.
A' nemes Megitélö fel élesztett tüzét a' Poëtának, 's
meg tanította e' Világot észszel tsudálni. Ekkor a'
Kritika szlgáló leányi kötelességet tett a'
Múzyáknak, hogy szépsége kellemetesebb, maga pedig
szeretetre méltóbb legyen. De a' gyönyörü Elmék el
távoztak idövel e' tzéltól, a' ki magát az Isten
Aszszonyt el nem nyerhette, a' szolgáló leányért
esdekelt. A' poetai fegyvert Poeták ellen fordították; el
tökélve, hogy azt a' férfit gyülöllyék, a' kitöl magok
tanúltak volt. Így játszák a' mai Patikáriusok is, az
Orvosok tzedúlái által megtaníttatva, az Orvosnak tulajdon
személlyét; magok írnak ök orvosi tzedulákat, bé adgyák
az orvosságokat, 's a' tanítójokat pedig bolondoknak
mondgyák. Némellyek ) úgy szólván, fallyák a' régi
Írók munkáinak lapjait, és sem az idö, sem a' moj nem
rontnak el annyit mint ök. Némellyek szárazan,
érthetöleg, és a' fel találásnak segedelme nélkül
írnak ostóba mód mutatásokat, miként kell a'
költeményeknek írattatni; mások pedig el hagygyák az
észt, hogy tudományaikat mutogathassák, 's amazok az
értelmet egészen el magyarázzák.