KÁRMÁN JÓZSEF: A' VALLÁS' SZERETETRE-MÉLTÓ-
VÓLTA. 0001
Tartózkodva merünk elsö Bé-lépésünkkel
kellemetes Olvasónéink' Társaságokban eggy olly Tárgyról
beszélleni, a' melly sokaknak Szemeikben, leg-alább elsö
Tekíntettel, fontosnak ugyan, de szomorúnak, komornak, vagy
helytelennek fog tetszeni; vagy talán a' mellynek
Választásán némellyek nevetni és gúnyolódni fognak.
Érezzük mi, melly Veszedelemnek vagyunk ez által ki-téve,
tudván azt, hogy az Emberek' Ítélete, valakinek Érdeme és
Tehetsége felöl leg-inkább annak elsö Lépése által
határoztatik-meg.
[p 0002]
Meg-gyözi még is Félelmünket érdemes Hazánk' Leány'
Tudomány-kívánásokon, és az Igazhoz, Jóhoz, és Széphez-
való Buzgóságokon épült helyes Bízodalmunk; és
reménljük, nem vádolnak avval, hogy kedvetlen, és komor
Matériát adtunk Olvasásokra, ha Figyelmetességeket meg-nem
vonják töle.
Az a' setét, és komor Mód, a' mellyel a'
Vallást szokták elé-adni, Oka kétség-kívül annak, hogy
mi a' Vallás' Képzeletével mindenkor szomorú és
kellemetlen Képeket, és Gondolatokat kötünk-öszve, és
hogy víg Ortzával nem gondolkozhatunk felöle. Akkor
folyamodunk rendszerint a' Valláshoz, miön
Szerentsétlenségben vagyunk, midön a' Nyavalyák az Ágyhoz
szegeznek, midön a' Tüz, Ár-víz, Fergeteg Vagyonunkat,
és Életünket Veszedelemmel fenyegeti, midön kedves
Szüléink' Házas-Társaink', Gyermekeink' vagy Barátink'
Sírjok felett vígasztalatlanúl siránkozunk; midön a'
Lelki-esméret szorongat, és szomorú Gondolatok
nyúghatatlanná [p 0003] tészik Lelkünket. Azomban soha
sem gondolkozhatunk helytelenebbül a' Vallás felöl, mint
ezen szomorú, és setét Órában az Életnek! Lehetetlen,
hogy illendöen foglalatoskodhassunk az Istenröl, és a'
magunk' Helyheztetéséröl-való Gondolattal, ha nem vagyunk
alkalmatosok arra, hogy tsendesen viszszá-tekíntsünk
magunkba, és Lelkünk' és Indúlatink' Állapotját meg-
visgáljuk. Haragosnak, kegyetlennek, boszszú-állónak,
rettenetesnek véljük az Istenséget, midön
Nyúghatatlanságok, és Félelmek közt vagyunk, midön
Szenvedések, és Nyomorúság által Lelkünknek természeti
Tsendessége fel-forgattatott. ... Hogy Szeretetre-méltónak
taláéjuk a' Vallást, foglalatoskodjunk avval Lelkünknek
víg, és tsendes Állapotjában, midön az Igazat meg-
foghatjuk, egyenes és nemes Szívvel; már elöre meg-kell
gyözödni felöle, és Sajátinká tenni azon
Érzékenységeket, a' mellyeket tölünk kíván, és belénk
önt, hogy Tsendességet, és Vígasztalást meríthessünk
belöle a' Szenvedés' Óráján, és hogy eggyátaljában annak
[p 0004] jóltévö Bé-folyását érezhessük egész
Életünkben.
Engedjék-meg tehát kellemetes Barátnéink,
hogy eggynéhány Leveleket áldozzunk annak a' Tárgynak, a'
melly olly igen tartozik Szívünkre. Vegyék Kezeikbe azt,
Lelkeknek víg és tsendes Állapotjában, és fügeszszék
szép szemeiket, és Figyelmetességeiket Olvasására.
(2
... ]
A' ki az Istennek, mint jóltévö Teremtönek, és
bölts Igazgatójának mind annak, a' mi teremtetett,
Lételéröl elevenen meg-gyözettetett; szükségesképpen
által-látja azt-is, hogy mi-is Emberek egésszen töle-
függünk, hogy minden, a' mi történik, az ö bölts
Vígyázása, és jóltévö Íntézése alatt történik; hogy
az Ember' Bóldogsága az ö Akaratja, mivelhogy olly fényes
Tehetségekkel ruházta-fel ötet, és hogy ha ebben az Életben
nem olly bólog, a' millyen Természetéhez, [p 0005] és
Erejéhez képest lehetne, a' Síron túl, más Életben éri-el
aztat.
Ezeken eggyütt-véve épül az, a' mit Vallásnak
nevezünk, de a' mellyröl sokan beszéllnek, a'
nélkül, hogy helyes Képzeletet kötnének-öszve véle.
Midön okoson azt mondjuk valakiröl, hogy Vallása vagyon, azt
értjük allatta
Elsöben, hogy által-látja, melly
Helyheztetésben vagyon, mint okos Teremtés, a' leg-föbb
Valósággal; hogy tudni-illik az Istentöl vette Életét,
Eröit, és Tehetségeit, hogy az Isten bölts Óltalmazója,
és Kórmányzója mind annak, a' mi van, hogy Isten a'
Virtusnak, mint a' Bóldogság leg bizonyosabb Eszközének
Követését parantsolta, és meg-jutalmaztatja azokat, a' kik
ezen Eszközzel élnek, örökké állandó Bóldogsággal;
valaminthogy ellenben azok, a' kik a' Virtusban, és Jóságban
nem gyakorolják magokat, Bóldogtalanságnak önnön magok Okai.
[p 0006] Másodszor, hogy örül ezen fontos,
és jó Helyheztetésén, hogy Háládatossággal, és
belsöképpen érzi, melly nagy az okos Lelkü Embernek
Betsi, hogy Alatsonyság, és gyalázatos Dolog, azon
Tehetségekkel, és Tökélletességekkel, a' mellyeket
nékünk a' Teremtö a' Jónak, és Virtusnak Követésére
adott, viszszá-élni, mások' Kárára, és Nyomorgatására
fordítani, vagy úgy élni vélek, hogy útóllyára Meg-bánás
kövesse azokat.
Harmadszor, hogy minden
Tselekedeteit, és Fel-tételeit-is úgy íntézi, hogy a'
Virtust meg-ne sértse, a' melly eggyedül Eszköz
Bóldogsága', és Tsendessége' El-érésére.
Tehát az
Istenre nézve-való Helyheztetésünknek Esmérete, annak
Nagyrabetsülése, és ezen Nagyrabetsülésnek
Magunk-viselete által-való Ki-mutatása fö Részei
a' Vallásnak. A' ki eggygyel bír, a' mással nem, vagy buta,
vagy Kép-mutató.







