FALUDI FERENTZ: SZENT EMBER VAGY-IS SZENT ÉLETRE
VEZÉRLÖ ISTENES OKTATÁSOK.
0079
Szeresd a' békességet, és szerezd bé a' hol lehet.
Néha tsak nem köröm szakad a' szörnyü villongások
között valami aprólékért, és a' Vita után még sem
tudgya a' két fél, mellyik a' nyertes. Azt tudgya egyik-is
másik-is, hogy jól lakot epével, és reszket minden tagja.
Emberek köztt nints szeb a' békességnél, se
édesseb' az egygyességnél. Embertelen ember az, a' ki a'
békességet zavarja, és a' haragosokat gyúllasztya.
Bátorságossab' ha ellenségednek meg-engedsz, hogy-sem
ha a' boszúságért boszúsággal fizetsz, mert ha meg-
békélsz igazán vele, jó akaród lészen; ha elene
törekedel, ellenséged marad, [p 0080] és véletlenül meg-
árthat. Más részrül: Könnyebb-is, mert a' botsánat
semmidbe sem telik. Ellenben ha torlani akarod boszszú
állással, gondba munkádba telik, talán ö sintsen erö
és óltalom nélkül, ezt az okosság adgya emberbe. Az
Isten mást mond: ha nem engedsz-meg felebarátodnak, ö
sem néked. Isten elejbe pedig nem mehetz pörrel, se
ellene táborral.
Az Irigység minden rendek köztt nem ritka
bün, de ritkán találunk olly oktalan ostoba bünt, mint ö
légyen. Fáj az Irigynek, hogy más valaki szeb', gazdagab',
böltseb' vitézeb', elöb'-ül &c. ezek meg-fordúlván
eszében, kinlódik, sárgúl, fogy, emészti magát. Majd
minden öreg 's apró bünnek, leg-aláb' gondolom szerint,
vagyon valami haszna, ennek egy tsep-sem, azért mondatik
esztelen, oktalan bünnek. Ne [p 0081] veszödgyél vele,
jusson eszedbe: hogy a' hét Fö-bünök közül egy.
A' mennyei jókat nem láthatod testi szemeiddel, mesze
vannak, érzékenységünk-kivül vannak. Járd-meg azért
gyakorta lelkeddel az Istennek Udvarát, az Angyalok és
üdvezült Szentek víg lakását, és el-hitesd magaddal, hogy
annyival töb' és nagyob' ott-fenn az öröm-vígadozás, és
bóldog állapot, hogy-sem itt alatt, mennyivel nagyob' a'
tágos Ég a' föld kerekségénél, mellynél tsak a' forgó
Nap-is hatvan hatszorr nagyob'.
Ki-vallott tapasztaltt igaz
mondás: az alamisna adás nem szegényit, az imádság nem
tartóztat, a' testi sanyargatás nem öl-meg senkit. Söt
ezeknek józan mértékletes gyakorlása, hasznos és
üdvességes. Az alamisna szaporittya [p 0082] pénzünkel.
Az imádság szakasztya ugyan munkánkat, de az Isten
annyival inkább elébb mozdittya és vígabban folytattya, a'
sanyargatás testünkel segitti annyibúl, hogy sok
rendetlenségtül meg-menti. Azonban a' ki ezeket elö-veszi,
ne teste hanem lelke hasznát nézze.
Az Istennek
gondviselö szeme szüntelenül vigyáz reánk, és
hasznunkhoz lát Atyai szorgalommal. Elejét veszi
veszedelmünknek. Nem botsát gazdag állapotra, méltóságra,
hatalomra. Által látván, hogy a' gazdagság nékünk tüske
vólna, a' méltóságban el-bíznánk magunkat, a' hatalom
eröszakra fordúlna. Meg-tagadgya ezeket némellyeknek
különös szeretetbül, fel atta másoknak mélységes
okokbúl, kik-is rajta vesztettek. Sok Dust éget most
Kintse, sok méltóság hullot a' Világi ditsöség [p 0083]
után a' pokol allyára, és a' hatalmasok közül sokan
hatalmason kínlódnak.
Az adakozó Isten bövebben adogat
azoknak, kik méltóbbak mennyei áldomásira és készebbek.
Meg vonbnya azoktúl, kik méltatlanok és készületlenek.
Méltóbbak, alkalmatossabbak azok, kik üres és tiszta
hajlékot készitenek néki, az az: tiszta és üres
szivet, mellyben se a' gonosz szerelem, se a' harag,
se az irigység. se a' förvénység, se más tilalmas
gonosz nem lakik. Adgy-ki ezeken az alkalmatlan vendégeken,
ha az istent szent malasztival vendégül akarod fogadni.
Ha mindened meg-vagyon Isteneden kivül, semmid sintsen.
Ha semmid sintsen Isteneden kivül, mindened meg vagyon.
Semmit sem veszthetsz-el olly [p 0084] könnyen, mint
drága Istenedet, semmit sem nyerhetsz-meg könnyebben,
mint drága Istenedet. Ha mindent meg-nyertél, Istenedet
pedig el-vesztetted, nagyob' veszteséged nyereségednél,
sé azért ugyan tsak vesztettél. Ha mindenedet el-
vesztetted, és Istenedet meg-nyerted, nagyobb nyereséged
káradnál, mert a' mit vesztettél-is meg-találod
Istenedeben, légy azért Istenednek szorgalmatos meg-
keresöje, és hiv meg-örzöje.
A' Világi szerentse három
féle, egyikét az iddö szüli reánk, és az: mellyre
véletlenül akadunk. A' másik magvábúl terem, az az
érdemünk haszna. A' harmadiknak mi vagyunk faragói,
mesterséggel, könyörgéssel jutunk hozzá. Lelkünk dolga
nints külömben: Elsö szerentsénk, mikor Isten
véletlenül meg-látogat, sugal, világosit belöl,
[p 0085] hevét, jóra izgat. A' Második, mikor jó
tselekedetinkel magot vetünk, és jó jutalmát veszszük.
A' Harmadik, mikor elömenetelünk mellett a' jóban iparkodunk,
könyörgünk, hogy bóldogúllyunk más Világon. Adna az
Isten, hogy ugy serénykednénk ebbéli szerentsénkért,
mint a' Világ, maga múlandó bóldogúlásáért.
A'
Világnak javai ollyanok, mint a' tsallyán, tsalogat távulrúl
szép zöld színével, de ha örömedbe hozza kapsz, meg-
szoritod, tsip. Ugy, mikor a' Világ javai még Zöldben
reménységben vannak elötted, tetszenek. Aliglan várod, hogy
részed lehessen bennek. De minek-utánna hozzájok fértél,
magadhoz szoritottad, nem tsak tsipnek, hanem furdalnak,
kinoznak. Hol láttál gazdagot sürü gond nélkül? A'
beötsületnek meg-vagyon az ö rágó férge, [p 0086] gyakorta
gyalázatos kissebséget szenved. A' testi
gyönyörüségnek vége Keserüség.
Abban mesterkedik az
Ördög, hogy elménket tündét gondolatokkal meg-rterhellye,
akaratunkat viszkettesse, és ezer vágyódásokkal ide amoda
ragadja, ollyas mire izgatván, mellyhez tellyes életünkben nem
férünk, és ha férünk-is, hasznát nem vehettyük. A'
végre tselekszi azt, hogy az efféléekkel veszödvén,
lelkünkrül meg-felejtkezzünk. Azonban drága óráink el-
folytak, jóra való alkalmatosságink múltak, üress4en
kell költöznünk más Világra, egyébb terhünk nem lévén
számtalan büneinknél.







