FALUDI FERENTZ: ISTENES JÓSÁGRA, ÉS SZERENTSÉS
BÓLDOG ÉLETRE OKTATOTT NEMES EMBER. 0016
II. KÕZ-BESZÉD.
Eusebius oktatya Neandert, a'
Fõ-Rendnek kõtelességérûl a' Tisztség-dólgában.
Eusebius. A' Fõ-emberekben két dolgot kell tekintetben
venni: hogy Nemesek, és hogy Keresztyének.
Errûl mászszor, amarrúl ( ha úgy tetszik) ma
beszélgessûnk.... Némely Urfiakat maga a' természet
vezérli minden képes jóra, és tisztességes erkõltsre;
jól-lehet nem olly vigyázva nevellyék eõket, se ne
veszõdgyenek annyi letzkével kõrûlõttõk. Bátor ne
értekezzél itt 's amott felõlõk, homlokukrul meg-tudhatod,
melly nembûl 's ágybúl szûlettek. Vidám ábrázattyok,
deli termetek, kellõ tetszõ magok-viselése ki-
mutattyák, kik 's minémûek legyenek. Szeléd kegyességgel
magokhoz édesitik az embereket, szeretetet gerjesztenek
a' szivekben, de úgy, hogy sértetlen fen-maradgyon
számokra a' bõtsûlet. Akár melly formában légyenek,
ámbár tiszta rongyban õltõztesse eõket a' kételen
szegénység, porban forgassa a' gonosz [p 0017]
szerentse; bátor eõk magok szántszándékkal
titkollyák, de még-is mindenûnnek ki-tetszik, 's nyilván
ki-néz belõlõk az Uri-természet, és Nemes-vér. Reá
tartyák magokat, de nem kevélyek; tudgyák magokat az
idõhõz és személyhez alkalmaztatni, tudgyák hol
kellessék talpon 's láb-hegyben állani, mikor 's kinek fejet
hajtani. Egy szóval: minden tselekedetek 's beszédek Uri
módon vagyon, tekintetes, jeles.
Akadunk más rendbéliekre-
is, a' kik talán tsak azért lettek Urfiakká, hogy
gyaláztassék a' Nemesség; meg-eskûdnél reá, hogy a'
természet mind azon paraszt béreseket akart légyen
belõlõk formálni, és tsak tõrténetbûl húllottak
tzimeres petséttel a' Világra. Mind azon fának ágai, semmi
vagy kevés kûlõmbség kõztõk, gorombák kivûl,
ostobák belûl, hoszszú Armalist mutatnak, tsuda-
nagyra terjed Titulusok, de nem felel-meg az ahoz
tartozandó Virtus bennek. A' mi az elsõket illeti nem
szûkségesek, az utólsók nem érdemesek az oktatásra,
mindazonáltal amazoknak (kikrûl fellyeb' szóllánk) nem
árthat a' tanáts; minthogy a' jobnál job' természetet-is
eléb' segiti a' gondos mesterség, és bõlts letzke.
[p 0018] )
LEg-is elõszõr azért el-hitesd
magaddal, nyersz-is mellette, tartozol-is véle, hogy jó
légy, 's jót tégy. A' ki ezt méltó gondban 's tekintetben
nem vészi, el-nem kerûli a' szégyen-vallást; mert
engedni fog rosz természetinek, 's a' merre ragadgyák
indúlati, a' felé nyargalódzik; minthogy senki sem
szokott magával õszve-veszni, vagy-is a' tsintalan
erkõltstûl tartani nyomos okok nélkûl. E' lészen
nyilván oka, miért hogy annyin meg annyin hireknek 's neveknek
kissebségével térjenek viszsza a' Kõz-
társaságbúl. Azt gondollyák némellyek, hogy eõket a'
sok pénzel fel-biztatott Titulus már példás
emberekké tészi, 's minden dolgokat ékes festékkel irja;
hogy a' Nagyságos-név arany érdemre emel minden
képtelenséget; és ha a' Tzimerek tetején korona látszik,
már elég fedele vagyon paraszt erkõltsõknek. De ebben
nagyot botlanak; mert tudni való, hogy a' mint a' Nemes ember
a' kõz rendnek porábúl ki-emelkedett, úgy jobban látszik,
és okot ád a' szóra. Mi-nem szokta az értelmes Világ a'
tselekedetet a' személy-szerint mérsékelni, hanem inkáb'
a' személyt tselekedetibûl meg-ismérni; ha azért ezek
darabossak, parasztok; a' [p 0019] Méltóságos Urfi-is
efféle vezeték névvel meg-elégedgyék. Ki jól tudgya a'
kõz-nép, hogy természetire nézve semmivel sem aláb'-
való a' Fó-embernél: ugyan azon porrá lészen teste, 's
olly érdemes teremtmény lelke a' nyomorodott Lázárnak, mint
a' Dúsgazdagnak... Kihez képest mikor a' kõzség nem
tapasztal egyéb' tisztes jeleket az Urakban, a' tzifra
ruhánál, 's hat lovas hintónál; tsak el-hiteti magával, hogy
õtet szintén ugy illetné, ha kitelhetnék, sõt azt-is
forgattya elméjében, hogy az efféle nemtelen Nemes embereknek,
nem az érdem nyujtotta a' kintset 's ditsõséget, hanem vagy
a' vak-szerentse, vagy hamis praktika.
(]
Fõ-Urak
kõztt, szines társaságban, nagy asztalok fõlõtt
hagy békét a' kérkedésnek. A' Genealogiát, 's honnan
eredtenek érdemes Õseid, melly sûrû ágokra terjedtt
légyen tõs-gyõkeres Nemzetséged ne emlegessed; mert ez
gyomor-émelgetõ, és minden udvariságbúl ki-mosdott rosz
szokás. Nem-is mutat egyébre, hanem hogy ben lakik annak
szivében a' kevélység, a' kinek szája illy nyalossan
hivságoskodik. El-tûrik, meg-engedem, noha nagy [p 0020]
nehezen, de alattomban azt gondollyák, hogy az Urfira reá
maradott ugyan sok kézrûl a' régi fûst-fogta Nemes-
levél, de bezzeg nem a' Nemes szemérem. Jól-lehet õreg-
atyádnak Nagy-attya gályás Ur vólt, sokaknak parantsolt a'
széles tengeren, bé-szedet minden esztendõben száz-
ezer aranyot; ha maradékit egyébben osztálossá nem tette,
hanem fogyatkozásiban; én eõtet szánom inkáb', mintsem
ditsirem; mert ugyan eõtet a' szerentse tsak azért
hordozta magossan, hogy tõbbek szeme-láttára
gyalázhassa. Fele-sem okosság, Eleink érdemes
tselekedetekkel puffadoznunk, mintha sajátunk vólna. Hogy
eõk hires emberek vóltak, mi azzal egy haj-szálnyira sem
vagyunk jobbak:bé-léphetûnk tisztyekben, magunknak
tulajdonithattyuk Titulusokat, de nem virtusokat;
mert ez nem olly ingó jószág, melly ajándék, vagy más
névvel reánk maradhasson.
A' tõbbire nézve a' ki
sokat piszkál a' halottak hamujában, jó szag helyett
bûzre talál; addiglan keresgéli Nemes eleinek eredetit, a'
mig tsépre, kapára akad; vagy pedig tapasztalni fogja, hogy
fertelmes gyilkossággal, és más effélével lettek
érdemesek arra, hogy a' Világ Naggyai kõzzé
számláltassanak, és mind szélire mind hoszszára
nézve [p 0021] meszsze nyujtózzék titulusok
egynehány &c. &c. vezetékekkel. Hadd nyugodgyanak el-
halálozott Eleid a' sõtét fõldnek gyomrában, tsendes
békességben, ne háborgassad más világra
kõltõzõtt lelkeket esztelen kérkedéssel. Ha jók
vóltak; néz a' tûkõrbe 's kõvessed: ha
gonoszszak; meg-ne ártson a' példa. Nagyra bõtsûllem
én-is az érdemes régi Nemességet, de mikor tsak pénzel,
's egy darab petsétes levéllel támogattya magát; ama hires
AEgyiptom-béli Templomokhoz hasonlitom, mellyekben az ég-
szinû szivárvány bólt-hajtások, és tornoyssan
kõltt aranyos épûletek alatt nem lakott más szentség,
hanem egy bûdõs patkány, vagy mérges crocodilus.
Erdemesseb' nálom az eke-szarva után járó,
szántó-vetõ ártatlan Gazda-ember, a' gazdag 's gonosz
Fejedelemnél. Isten 's Világ elõtt, elõbkelõ az, a' ki
vitézséggel, vagy más tekintetes tselekedettel tegnap nyerte
magának 's maradékinak a' Nemességet, annál: a' ki
mástúl vette 's meszszirûl mutogattya ugyan eredetit,
de más egyéb' kivánatos jó nintsen benne.







