FALUDI FERENTZ: ISTENES JÓSÁGRA, ÉS SERNENTSÉS
BÓLDOG ÉLETRE OKTATOTT NEMES ASZSZONY. 0017
III. KÕZ-BESZÉD.
Eusebius oktattya és feddi a'
Dámákat õnnõn rendetlen életekrûl.
MAs nap jó
reggel AEmilia 's Lucia ki-vervén nagy kinjal magokat a' puha
nyoszolábul, hintóba ûlének a' mult este-béli
Comissio-dolgában. El-hûle Eusebius szemben
ûtkõzvén a' Kõvet-Aszszonyokkal, azt gondolván, hogy
lehet valami bomlása a' természetnek, mint hogy ez a' két
kényes test elöb' kele most egyszer a' napnál, és nem
irtózik a' hûs harmattul; hol-ott más kûlõmben dél-
tájban szokot ki menni a' házbul, hogy meg ne ijedgyen
hoszszú árnyékátul... Eusebius azonban semmit sem
hagyot hátra, a' kellõ képes udvariaságbul,
bõtsûletessen fogadta, annak rendi szerint kinálta egy
egy tsésze Cioccolátával, de a' Dámák mentegették
vala magokatt mondván; hogy ki ki már két gyenge fátzánnal
béllelt meleg italokat vet bé, hogy a' kakuk azon reggel
semmit se nyerhessen rajtok.
[p 0018] AEmilia ki-
nyitván leveleit, ugy mond: Uram sok nevezetes Dámáknak
Képei vagyunk, kõvetséggel jõttûnk hozzád ezen
egynéhány punctomoknak erejével; alkalmas eszed szerint
tudhatod, mire légy kõteles. Szóval ennyit, 's tõbbet nem
mondhatunk: kõvess meg bennûnket a' minapi
boszúságokért, és alkalmasztasd magad, a' most nyujtott
articulusokhoz, mind a' kettõnek egy általlyában meg kel
lenni.
Eusebius olvasván 's halván ezeket, nehéz-nehezen
tûrheté, hogy hangossan ne nevetne, és valóban ha
AEmilia-Aszszony sebes sírással nem õzõnõzte
vólna mind a' két szemét, Comoedia let vólna a'
kõvetségbûl. Oly zokogva sira, oly õreg kõnyveket
hullata, hogy azt gondolta vólna, a' ki túdós benne, hogy
favorita névû ebetskéje, ki vitsoritván kis fejér
fogait, a' halálnak árnyékában alkonyodott légyen; mert a'
Dáma ezt igen szerette, õlében nevelte, gyenge pelyhéken
nyugtatta, maga rágta a' bûnét, hanem maga keservét, 's
torlatlan boszszuságát keseregte..... Eusebius minap
( Lásd a' Nemes-Ember részében a' hatodik Kõzbeszédet.
) a' Catechismust forgatta vala ezen Dáma elõtt,
fedvén [p 0019] a' roszrul, s' jóra igazitván. Ezt az
Aszszonyom paraszt gorombaságnak nevével vévé, most
pedig eszében jutván: forró tsepekre plvasztotta mind
a' két szemét.
Eusebius illy állapatban látván
AEmiliát, se nem akart nyiléván tréfálni, se nem igen
szerével reá menni a' beszéddel, hanem a' kõzép utat
választván, imigyen kezdé Nagyságos Aszszonyom a' mint
tapasztalom, Országos kõvetségben foglalatoskodol ezen
bõtsûletes társoddall, 's egyetemben képei vattok a'
tõbb Londrai Dámáknak. Ennek ha hire elõbb érkezet vólna
hozzám méltó személyeteknél; a' Királynak hintójával
fogattalak vólna, de ebben tudós nem lévén, 's magatoknak
tetszet al incognito, az az titkon jõni
szálásomra; talán nem vagyok méltatlan a' botsánatra.
A' mint arányzom arrul vádoltok, hogy én Királyi-
,éltóság ellen való vétekkel vétettem a' tzimeres fejér-
népnek! Ily fertelmes bûnrûl, ha meg lett vólna, kétség
kivûl õnnõn lelkem-isméretem-is feddene, de mint hogy
se-nem illyen-mire élem koros napjaimat, emlékezetem sem
juttat ollyast eszemben; semmit sem tudok benne. En
tellyes életemben nemesség-bõtsûllõ ember vóltam,
tisztelem méllyen azokat a' személyeket, a' mellyekben az
érdem [p 0020] és Virtus tûndõklenek. Ellenben: a'
hol egyebet nem látok a' sima 's piros artzánál,
egynéháyny abrontsokkal fel-dagadott hoszszan nyujtott
mantó-vagy menténél, 's minden rántzábul ki-nézõ
kevélységnél; oda-felé igen restellem vesztegetnem a'
bõtsûletet.
Lucia. Mitsodát! az Ur most-sem
akarja meg ismérni maga vétkét, mellyel nagyon meg bántotta
azt a' bõtsûletes Aszszonyságot. A' tegnap-elõtti-nap
nem ezer esztendõ, vegye elõ az Ur eszet, nyujtsa
adiglan emlékezetit, tapasztalni fogja, mely fertelmes
mondásokkal terhelte légyen AEmiliát. De nyilván a' mint
akkor minden képes udvariságbul ki-mosdot, ugy most egy
embertelen nemtudommal akarja magát mentegetni.
Eusebius.
Másut-is itt Angliában-is kõz-mondás: A' tõrvényben
tagadás jó. Mint-hogy Aszszonyim põrben fogtatok,
rajtatok állana a' próba-bizonyitás; én mibnd azonáltal
magam jó-kedvébûl õrõmõst meg vallom, vólt annyi
grátiám, hogy magán vehettem szóra, és szivem
szándéka szerínt beszélhettem AEmiliával, de nem vólt
annyi szerentsém, hogy igaz szivem-járásit igazul
venné, nagy nehezteléssel végezõdõt eõ részérûl
a' discursus. Azomban ha vétettem, tsak egygyetlen
egynek vétettem, nem érhetem azért fel eszemmel, mint
mehetet kõz-põrre [p 0021] a' dolog, ha-nem-ha minden egy
Aszszony Legio, és ha egygyetske maga bibéjét
fáldallya; már az egész nemzetségen meg fordult a'
nyavalya.
Lucia. Akár meint légyen, de minyájunk ellen
vétettél AEmilia személyében. Nem de nem erõvel
kinszeritettél bennûnket á' jóságos tselekedetekre?
nem-is ugy javasolván, ezen képes kinos jóságokat, mint
a' nemességnek ékességét, hanem ugy, mintha
kõtelességûnkbe járó dolog vólna. Nem de nem kigyót,
békát, minden féle tsufságot mondottál a' mi magunk-
viselésére? nem de nem õrõk keserves kinokat
osztottál fejûnkre?
Eusebius. En azt mondottam
AEmiliának, hogy tartozik a' jóságos tselekedeteknek
gyakorlásával; ki-támad mellettem a' Sz. irás: ha kedvetek
érkezet, mennyetek veszekedni a' Sz. lélekkel, és
vádollyátok szerelmes ûdvõzitõnket (super
scandalo magnatum) mintha botránkozásra bvalót adot
vólna a' Világ-nagygyai eleikbe. Tsak el-hitessétek
magatokkal, hogy a' Biblia ott érdekli, ott fojtogattya hatalmas
igékkel a' Dámákot a' hol leg eleveneb' az érzékenység
bennek, mikor a' világi pompárul és hivságos
ditsõségérûl emlékezvén, nagyobra bõtsûlli a'
paraszt gazda aszszonyt, melynek minduntalan terh alatt
vagyon feje, othonos munka kõrûl [p 0022] keze, szeme
esze mezei erdei gondban, ha jó; akár mely tekintetes nemes
Aszszonynál, ha rosz Forgot az-is minepi
beszédûnkben: egy nyomban jár-e kõtelességek és
tselekedetek eõ Nagyságoknak? tapasztaltam hogy jó távul
szakattak egy-mástul. Ebbûl vévén okot, ha valamitskét
találtam mondani némely Dámák fogyatkozásirul, a' vólt
szándékomban, hogy jobra-változásokat lássa a' Világ.
A' felebaráti szeretet vezérlette nyelvemet, és nem valami
( satyra-indulatok. Hartzra indultam, való, a' Dámák
vétkeikkel; mind azon-által békét hegyván személyeknek.
Már azért had hallyam, mivel bántottam 's terheltem a' fõ-
aszszonyk bõtsûletit? Nem de nem ugy teremtette Isten
e' világot, hogy az embernek kedveskedgyen véle? az embert
peniglen a' végre alkotta, hogy teremtõ-Istenét
ditsõitse, néki szolgállyon 's ûdvõzûllyõn.
Gondolnám hogy az Aszszony-álat-is embernek tartya magát
lenni, kihez képest ugy értsék a' Dámák a' dolgot; ha
kevély nyakokat nem akarják az Isteni parantsolatoknak
igája alá vetni, nem adatik mennyei Korona fejekre, ha
rázogattyák vállokrul a' tõrvénynek terhét, más Világon
nem õltõznek ditsõségbe, ha latrul keresik, latrul
veszik hasznát. Egy szóval: ha em ( szolgálnak az
Istennek nem ûdvõzûlnek. Ez [p 0023] a' fondamentoma a'
mi Religiónknak, errûl beszél a' Sz. Evangeliom, az
Isteni parantsolatoknak minden némû terhe ezen nyugszik
meg. Adgyuk ezt-is hozzá: hogy a' mint a' mi jó Istenûnk
minden mértéken fellûl kõzli velûnk javait, ugy határt
nem adot a' mi, hozzája tartozandó kõtelességûnknek...
szeresd Uradat Istenedet tellyes szivedbûl
tellyes erõdbûl, azt mondgya az Irás Aszszonyim!
ezek az igék pedig nem javaslást, nem tanátsot, hanem
parantsolatot foglalnak magokban. Tessék meg-mutatni a' tiz
ujjatok kõzûl egygyikével, hol légyen a' Dámák
számára valami (Exceptio) az az ki-vétel; ha ugyan
tsak lehetet ûrességtek a' Sz. kõnyvek olvasására.
Lucia. Ne fáraszsza az Ur magát, mi-is hallotuk hirét
a' Catechismus-nak, Londrában lettûnk Világra, nem
Americá-ban.
AEusebius. Jó szivvel reá
békéllek, hogy tudgyátok ama' leg fõveb' 's leg elsõ
parantsolatot, mert maga az Isten szokta irni szivûnkben.
Ama' letzke-is mehetet fûletek felé, hogy a' végre kaljuk e'
világot, hogy az Istennek, nem tsak mind fõldes Urunknak,
hanem a' kinek testûnkre 's lelkûnkre egyetemben hatalma
vagyon; hiven szolgállyunk. Tudgyák ezt Londrában a' Dámák
de [p 0024] megint el felejtik mint tegnapi álmokat. Nem
akarják meg fontolni, mi kõvetkezik belõle, hogy tudni-illik
mind azok a' tselekedetek, mellyekkel nem szolgállyák 's
ditsõitik az õ Teremtõjeket, haszontalanok, héjába
valok; és hogy mind azok a' tétemények, a' mellyekkel ellene
járnak kõtelességeknek, meszsze elk-távulittyák
eõket teremtések tzéllyátul. Hogy el-igazullyon a' további
Beszéd: tessék most jó-Dámák leg-aláb' mulófélben
számat vetni té-tova rõpitett gondolatokkal, ide 's amoda
szórtt beszédetekkel, héti-'s hó-napi tselekedetekkel;
tapasztalni fogjátok, hogy mind ezekkel inkább
szolgáltatok magatok kényességének, sem hogy az
Istennek; nem kõtelességtek, hanem az vólt elõttetek,
mint találhassátok kedvét érzékenységteknek.
Ez igy
lévén: hogy lehet eleven Hit 's ûdvõsséges iparkodó
tudomány bennetek arrul, hogy nem mulatni, hanem szolgálni
's lelketek ûdvességét keresni jõttetek e' világra. Es
arrul: hogy bátor mind a' mienk légyen-is a' mit szemmel
látunk, és lábbal nyomunk; tsupa semmi, ha lelkûnket
vesztyûk. Tagadhatatlan azért: hogy vagy nintsen
elevenséggel Hitûnk, vagy élével Eszûnk.
[p 0025] AEmilia. Eõtsém Aszszony! had koptassa
nyelvét, a' miát mi-nékûnk egy hajunk szála sem bomlik.
De még-is Eusebius Uram mikor láttyuk végét ennek az
embertelenségnek? ugyan 's mely ártalmas tsillagzat szûlte
fejûnkre ezt a' káros órát, melyben egyszersmind
hitûnket 's eszûnket elvesztettûk! tudgyad Uram, hogy
a' te dilema-kaptsos-beszéded, éppen nem udvariás,
sött merném mondani, hogy paraszt. A' hitetlenség egy
Reformált-Nemzetségben, tsuda monstrum-ra mutat: és
az esztelenség, oktalan bestiára. Hol tetszik-ki a' mi
beszédinkbûl, hogy meg bomlott eszûnk, hol néz-ki
tselekedetinkbûl, hogy oly fertelmes gonoszszal tellyes
légyen akaratunk.
Eusebius. Aszszonyom ha
szemeddel látnád, hogy egy Nemes Ember valakire kõltené
minden keresménynyét, a' ki se háladással se
kõszõnettel nem fogadná, maga penig a' Comaediárul a'
Kortsmára 's innen oda kóborlana, Délig heverne, Ej-félig
tántzolna, kinzaná Gondviselö-Tisztartóját, meg akarna
vagdalkozni Birájával, nem mondanáde hogy ez az Ember vagy ki
akar pusztulni javaibul, vagy jõ Eszébûl.
AEmilia.
En azt mondanám hogy nem hallotta hirét a' jó gazdának,
és restelli a' számvetést. [p 0026] és hogy
alamisnával, vagy Jó-akaróinak kedveskedésekkel akarja
tengetni életét utóllyára. De Uram kérlek szeretettel, ne
hasonlitsad ehez a' bolondhoz a' mi állapatunkat.
Eusebius. Nem-is lehet, mert nintsen kõzel-való képess
egygyenlõség )proportio) kõztetek. Mert amazt a'
gondolatlanság tsak Világi 's mulandó szorult ûgyre
juttattya; tudni-illik: szegénységre, vékony ebédre,
sovány vetsorára, rongyos ruhára, kibûl mibûl eõtet
elõb' utób' ugyan tsak ki segitheti valami szerentse.
De jó-Dámák a' ti hagymásztok, és rosz
gazdálkodástok szõrnyeb' veszedelmekkel jár, mert a'
ki egyszer el-veszti a' menyországot, õrõk kárát
vallya, és a' kit egyszer kõrnyûl fogot a' pokol lángja,
azt õrõkén perseli.
Lucia. Halláde AEmilia a' Pap
az õrõkén valóságnak tengerében pottyant. Nó már rudom,
hogy ne lesz vége a' Prédikátziónak, ha itt nem hadgyuk...
Eusebius Uram, már tegnap elõtt-is tuttuk, hogy az Isten
a' Paraditsomot barátinak, a' Pokolt ellenséginek
készétette, és hogy véghetetlen mind a'kettõ.
Haszontalan réméttesz, mert kõzõnségessen a' Fõ-
rend itt nem hiszi, hogy mikor ollyst mit tselekszik,
bûnben essen. 's kõvetkõzendõ képpen méltó légyen
a' bûntetésre.
[p 0027] Eusebius. Nevezetes
Aszszonyom, kõzõnségessen tudgyuk hogy légyen, 's
meddig tartson a' Pokol; és hogy jó tõrõtt útya vagyon:
számtalan nép járja, sereggel vannak rajta, (széles e'
Világrul szólván,) a' Vitézlõ-Rend, mindenféle Tzimmeres
és Zázlós Urak, tsoportossan a' Dámák, mi-tagadás
benne? de még-is a' ti legyes engedelmetekkel eszetekben
kivántam juttatni, azt itélvén magamban, hogy bátor ritkán
's gyengén emlegessûk-is ezeket a' végsõ dolgokat, de
mégis valami hasznát veszszûk. Vaiki látom én, 's
bánom: hogy szeleskedûnk ugyan hol mikor gondolatinkal az
õrõk bóldogság 's kinok kõrûl, de nem botsátkozunk bé
(usque ad centrum) derék mélységére. Vészem észre
naprul napra jobban 's jobban, hogy lágyon hiszszûk 's
buzgón gyakorollyuk a' Pokol dolgát. Tapasztalom hogy a'
régi Pogány-Roma 's a' mostani Keresztyén Londra
kõzt nints más egyéb' kûlõmbség, hanem hogy õk
tudatlanok mi tudósok lévén a' hit dolgában, azon egy
erkõltsel élûnk vélek. MIntha azon egy reménységgel
akarnánk ki mulni e' Világbul.... A' Pogány Romai
Dámák akkor idõben Lecticában vitették magokat friss-
égre, kedves szellõre Al Campo [p 0028] Marzo. (
Mezõség, mely rakott vólt szép mulató Kertekkel és más
Épûletekkel; a' régi Romajak itt gyakorlották a' Hadi-
mesterséget, most kebelében vagyon Roma-Városának. ) )
A' Keresztyén Londrai Dámák hat lovas Hintókban
mendegelnek a' Virágos kertekbe, ezt meg unván, festett
hajókkal, tafota vitorlyákkal sétállyák a' tengert... Azok
nem vóltak útólsók a' Theátrumokon, Ezek elsök mindenkor
a' Comaediákon... Mulatták azok magokat a' Tántzban, Ezek
veritték szakadva járják... A' Romao Dámák Országokat
érõ gyõngyõket raktak fûlekre 's peretzeket kezekre, 's
Isten tudgya mire nem bolondultanak vólna végtére, ha a'
Tanáts a' Polgár-Mesterekkel elejét nem vette vólna a'
dolognak. Meg kel vallani, hogy a' mi Pénzes-Házaink (Banco)
nem érik fel a' Romai kintses Tárházokat, és azért
ebben, akaár mint neheztellyenek meg akad a' keresuzyén
Londrai Dámák pompára vágyódása... Iól lehet azonban
a' mint kezdém mondani, hogy egy két lattal aláb' szállot
légyen a' Pompa, a' drága gyõngyõk, gyémántok, 's arany-
mû, a' mi Dámáinkon, de mégis tõbbet nyom értékeknél.
Es ugyan azért a' Pogány Romához hasonlitván magunkat, a'
mi kevélységûnk nagyob' és már tûrhetetlen.
[p 0029]
Ingyen meg engedem azt-is, hogy Venus és Cupido-nak
nem épitûnk OLtárt Templominkban. De bátor ezek az idegen
Istennek, ott ahol mondám nem állanak, még-is kõzõsõk
vagyunk valami bálványozással. Mi a' mint Mica ( Judic.
c. 17. ) imádgyuk s' tisztellyûk egyikét-is másikátis
sok musikával sok énekekkel, és az egész hoszszú
esztendõt Lupercalis ( Pan Isten tiszteletire rendelt
napok, a' mellyeken sok szemtelenségeket kõvettek el a'
Romajak pogány szokások szerint. ) napokkal
innepellyûk. Elsõ 'zengéjét gondolatinknak, leg forrób'
fohászkodásit szivûnknek, felénél tõbbet
beszédinknek, sok titkos tselekedetinket Cythera-felyé
kûldgyûk ( Sziget, melyben sokat lakot, 's felettébb
tiszteltetett Venus. ) Lustos képeket szerzûnk
magunknak drága pénzen, a' mi leg irtóztatób' a'
Historiákban, azt feszét5tyûk arany-rámákra, azt
fûggesztyûk az ebédlõ és háló szobákban a' tafota
kárpitokra. Es Igy ha mit hiszûnk-is a' Menyországrul s'
Pokolrul, azt nyakon tsapjuk tselekedetinkel. Hitûnk job'
a' Pogányok Hiténél, de mertem mondani, hogy életûnk
némely dolgokra nézve gonoszab'.
[p 0030] AEmilia.
A' kiáltás a' veszekedésben egy oly ének, melyhez két
torok 's két száj kel. Ha kegyelmed Hogyja-módon fog
a' dologhoz, én-is kis erõm szerint ki-tészek magamért.
Es azért felszóval mondom: kár érte hogy az Ur Rosz-
fõ-Emberré lett, mikor jó Anatomi-cus Barbély
lehetet vólna belõle, mint hogy igen õrõmest vagdal az
eleven-husban, az emberi tagoknak minden ize ki-keressésében,
belsõ kûlsû tulajdon minémûsége visgálásában
felette gyõnyõrkõdik. Mulassa magát továb'-is,
gyalázza maga Nemzetségét, fûzze sinyórra a' Dámák
fogyatkozásit, agaszsza nyaka kõrûl ha szépnek
tartya. Engem a' mi illet, efféléket nem mondhatnék a'
felebaráti szeretetnek sérelme nélkûl. Tudom-is
bizonyossan, hogy nem kintseznék egyebet fejemre
haragnál, neheztelésnél, ellenem morgolódó nyelveknél.
Lucia. Had mondgya a' Papok-Regéjét, talán maga ki
fogy belõle; osztán nem nékûnk szól a' Levél, mi
semmi roszszat sem tselekszûnk, a' mi életûnk
fedhetetlen, a' mi erkõltsûnk szépen egygyez a' mostani
módi-szokással, 's hivatalnukal.
Eusebius.
AEmilia Aszszony énnékem nem kedvem járása, hogy
gyalázzam a' Dámákat, Critica-beszéddel
kissebétsem Nemzetemet. Hanem azt [p 0031] a'
persvásiót nem tûrhetem bennek, hogy el-hitetik magokkal,
hogy bóldogul légyen dolgok, mikor szõrnyû
veszedelemben forog lelkek, hogy ollyas tselekedetekkel
igyekeznek a' menynyei ditsõségére, a' mellyekkel ezernyi
ezer kárhozot lelkek a' pokol fenekére estenek... Hallám
job' 's bal fûlemmel, hogy azt mondottátak: (ü Mi semmi
roszszat sem tselekeszûnk. Bátor ez ugy légyen;
vallyon bizonyossak lehettek-e ezzel õrõk
ûdvõsségtekrûl?
Olvastátok nyilván ama' példát,
melyrûl emlékezik Sz. Máté 25. Részében kõnyvének.
Méltó hogy eszetekben juttassátok, mert ide való, sõtt
hogy fûl-hegygyel vegyétek minden igétskéjét, mert éppen
reátok igazodik. Az Evangeliomi tselédes Gazda Ur meszi-
fõldre menvén egygyik szolgájára egy Talentomot biza, hogy
kereskedne véle. A' szólga jól tudván Ura kemény
fõsvény természetit; más részrûl a' nyerekedõ
Pénz-Váltóknak ezer fortéllyait; hogy kárt ne vallyon a'
pénz, fõldbe ásá.... Sok idõ mulva meg tére a' Gazda, a'
tõbbivel egyetemben ezen szolgáját-is elö hivá a'
számadására; értvén dolgát, haraggal pirongatá, rest,
haszontalan, semmire kellõ, gonosz szolgának nevezé,
a' kûlsõ setétségben vetteté siralmakra, és fog
tsikorgatásokra [p 0032] sententiázá.... Vallyon mi
ollyast vétet a' szegény legény? Tolvaj nem vólt, nem
gyilkoskodot, nem szórta hintette, vesztegette Ura
keresményét. Jól lehet nem nyert légyen, de nem-is
vesztet a' pénzel. Ha jól nem, roszszul sem
tselekedet a' vett-Girával, mert hiven meg õrzõtte. Es
pedig még-is nem vólt foganatos mentsége Ura elõtt, ki
eõtet ugy mint tékozló, kártékony emberét kemény 's
hoszszu bûntetésre fogta.
E' képpen fog omlani a'
ti bátorságtoknak-is fõvenyen épitett fondamentoma jó
Dámák: Láttyátok, hogy a' miben ti biztok, az lén oka az
eõ kárhozattyának. A' szólga kárt nem tett; de
hasznossan sem viselte Ura dolgát, el-nem
tékozloatta; de nem-is gyarapitotta a' Tálentomot. Ti azt
mondgyátok: hogy roszszúl nem tselekesztek;
vallyátok meg hiven: hogy jól sem. Nem bántyátok meg
az Istent: de nem-is szolgáltak néki. Ha azért eme'
példás szolga el nem kerûlhette a' bûntetést; valóban
félhetnek a' fõ Aszszonyok, mert nints oly személy
válogató Istenûnk, a' ki kûlõmb' tõrvényt 's
bûntetést osztott vólna a' Dámákra, sem ghogy a'
kõz-népre.







