FALUDI FERENTZ: BÕLTS, ÉS FIGYELMETES UDVARI EMBER.
0102
XLIII. MAXIMA.
Azokkal tartson értelmed, kik
Kevesebben; nyelved járása azokkal, kik tõbben vannak.
A' Mint nehéz a' Révésznek hatalmas folyamokon a'
sebes vizek, és erõs szelek ellen hajókázni, ugy
haszontalan, sõtt veszedelmes a' reánk áradott
sokaságnak, mondási vagy szokási ellen támadnunk,
bátor jószánmdékkal 's ûgyess ( ) en léygyen-is
meg. Még eddig ebben a' dologban tsak az eggyetlen egy
Socrates-nek szolgált a' szerentse.
Némelyekke
kûlõmbõzni a' vélekedésben; annyiban tartatik, [p 0103]
mint-ha eszszel itéálettel meg akarnánk hartzolni véek,
és azért neheztelésekre fakad... Hol-itt egy rész
REM. : ûl az keseriti a' boszszuságot, hogy
aprólékos dolgokon ûtkõznek meg az elmék, más
részrûl, hogy Jóakaróink ellenséginkel tartanak, a' ki-
támadt kérdésben.
Az igyenes igasság nem fér minden
emberhez. A' tsalárdfogás soknál már módi. ASz
elme-bozlás a' mint kõzõnséges, ugy tuajdona az alatson
rendnek. Kihez képest a' bõltsnek valóságos elme
járásit nem kel az õszve keveredett kõzség
tsoportyában, utszán vagy piatszon keresni; mert ottal
nem beszél maga nyelvén, Ajakára [p 0104] nem botsáttya,
a' mit szivében forgat. Azon ország-úttyán jár a'
tõbbséggel, senkivel põrben nem száll,
ellenmondással se jelét, se szinét nem adgya
kûlõmbõzõ értelmének.
Két dologra tart számat,
hogy maga ellent ne mondgyon, 's másnak se adgyon okot az
ellen mondásra. Mennyivel serényebben által-futtya a'
dolognak mivóltát, annyival inkább késik maga itéletinek
ki nyilatkoztatásival. Szabadon parantsolhat minden ember
maga gondolatival, ugy észmékedhet a' mint kedve tartya.
Nehéz-is, nem-is illik egy általlyában a' tõlûnk el
horgatt, meg hitt persvasiót ebben erõltetni. Mind
[p 0105] ezekre nézve, a' tudós okos ember meg stzokta
magát vonni, tûr halgat, és ha mikor egyben másban ki
beszéli-is magát; titkon, és tsak a' bõltsekkel
kõzli.
XLIV. MAXIMA.
A' nagy Urakkal azon
Természetbéli indulással, és hajlandosággal lenni.
Sympathia)
NYertessen jár, a' ki ebben a'
Természetnek válogatott ajándékában részes. Tsuda
titkú, és szerentse szerzõ jóság emberben. A'
szivek, elmék, és indulatok kõzt-is találkozik nem rizkán
szoros szerelmes Atyafiúság, a' mellyet némû
gyûmõltsire [p 0106] nézve az oktalan Pór-rend, bu-
bájos mesterségnek, babona, és igézõ
erõnek mondana. Ezek nem tsak bõtsûltetik, hanem tovább
lépvén, jó-akarattal-is kõzellyeb' tsatollyák magokatt,
és el-végre tellyes szerelembe esnek. Nem kell itt szó,
és ámétó lépes beszéd, hogy eggyik fél, a' mást
valamire birja, nem kell érdem, hogy egygyik a' másiktul
valamit nyerjen.
A' Sympathia két féle: egygyik mint
egy ki-ható activa) és iparkodó, a' másik
Passiva) nyugvó képpen kész alkalmatos arra, hogy a'
kûlsõ magát ajánló erõ benne meg foganszon. Mind a'
kettõ a' mennyivel bagyobb, annyival szerentséssebb.
[p 0107] Alkalmas mesterségen fordul meg a' dolog, hogy
eõtet ember szomszédgyában meg ismérhesse, ki
tudhassa választani, meg nyerhesse, és véle okkal-
móddal élhessen. Vagyon-is haszna, mert ok-vetetlen eõ
nélkûle még a' nagy erõvel tõrekedõ erõszakos
elmék sem vihetnek valamit végbe.
XLV. MAXIMA.
Tanátsos az észmélkedéssel élni, de nem viszsza,
és vesztegetve.
A' Mint felette gondossan
észmélkedni, és nagy kinnal minden leg kissebb szõr
szálon [p 0108] hasogatni nem jó, ugy ellenben hasznos
nem tsak igyenes gondolattal akár mely alkalmatosságban
kõrûl-tekéntgetni, hanem még a' gondolatokrúl-is okos
elmélkedéssel tanátskozni. Kényes mesterség, ez,
titkon szeret lakni emberben, mert minthogy hartzoló, és
óltalmazó eszkõz, ha meg fajdéttyák, idegenségét,
gyûlõlséget gerjeszt. A' ki igen forgattya álnok
fogásit, szûntelen áskál, véskél, kerûlget
fortéllyaival, egy 's más szin alatt, arra ugyan méltán
gyanakszol, de vigyázva járj, hogy ki ne tessék; mert
gyanút, és végtére nem várt boszszúságos
tsapásokat szûl fejedre. Az éles és mértéketes
[p 0109] emélkedéssel eõre 's hátra vigyázó Ember
bátran jár, és jó végét éri dolgának. Ezen letzke a'
kõz-Társaságban, és õszve egyveledet
beszélgetésekben mind untalan szemed elõt forogjon.
Akár-mi tselekedetinknek tekélletessége, és ditsiretes
mivólta tõlûnk fûgg; mert ha józan érett eszszel
elõbb elménkben szépen el-rendellyûk; kivánt
kimunkálkodása-is hatalmunkban lészen.







