FALUDI FERENTZ: BÕLTS, ÉS FIGYELMETES UDVARI EMBER.
0051
XXII. MAXIMA.
A' mostani világ szája-izi
szerint-való Tudományú Emberrûl.
SZokása az igen
ritka jeles Embernek, hogy a' mostani világban fen-forgó,
kellõ, tetszõ szép tanultságra szert tégyen.
[p 0052] Tudgyon akár melly társaságban affélle dolgokal
kedveskedni, hogy beszédgyén meg nyugodgyon a' társ, és
utóbbi halgatásra iz maradgyoyn benn. Emlegesse inkább a'
halani méltó ritkaságokat, szót ne szaporitson a' már
ki hirlelt, és sok nyelveken kopott ujságokrúl. Beszédgye
béves légyen, éles, édes, de tsendes nyájassággal, maga
viselése udvari erkõltsel. Alkalmatosságtúl várjon:
tsak akkor a' mikor, 's ugy a' mint illik, beszéllyen.
Gyakrota aelmés rendes tréfa, mélyeb' botsáttya fullánkját
az emberi szivba, és szerencsésb ûgyiben, hofy sem a'
nagy gõggel való erõszak. Ama' [p 0053] mesterséggel,
melly jó okkal 's móddal magát tudgya alkalmaztatni az
értelmesek társaságában, tõbbet nyerûnk, hogy sem
a' hét Tudományokkal, mellyek ugy mint Artes Liberales
igen fen járnak más kûlõmben.
XXIII. MAXIMA.
Tapasztaltt jó tulajdonságid mellet, motskot ne szenvedgy.
HItellel jár most-is ama kõz-mondás: kevesen
vannak fogyatkozás nélkûl, mind az erkõltsi- mind
pediglen a' természet-béli állapotra nézve. Az sem ujdon-
uj ujság, hogy sokan [p 0054] tsak nem halnak, 's vesznek
utánnak, ugy szeretik némely nyilván való
fogyatkozásokat. Kik ha ugy akarnák, a' mint tudnák, nagy
szép kõnnyen ki menekedhetnének belõlõk. De mint-hogy
ebben vagy roszszalkodnak, vagy restekednek, sok szó-
panasz fér hozzájok. Károllya minden értelmes ember, az
egyéb felséges tekélletességeket bennek, és sajnállya
szivessen, hogy eme' vagy ama' rutsággal szeñyeskednek.
Nem kûlomben vagyon ezeknek dolgok, mint mikor az égen
járó fényes napot egy parányi felhõtske bé
homályositya. Az efféle apró vétkek, és kényes
gyengéltetéssel nevekedett fogyatkozások, [p 0055]
igazán való motskai sok gonda szerzett
bõtsûletûnknek. OKot adnak nagyot haragosinknak, hogy
itt-is amonnan-is tzipdeshessenek rajtunk. Kihez képest
tanátsos azokat ki irtogatni, szeretnse: ékességekké
változtatni. Ugy tselekede vala régenten Julius Caesar,
a' ki tar-fejének hajatlanságát, kûlõmb féle
borostyán koszorukkal nem tsak fõdõgette, hanem
szépitette-is.
[p 0056] XXIV. MAXIMA.
Eméd
nyughatatlankodó képzelését mértékellyed.
EZeket
soha sem kell szabadgyában magok kénnyekre ereszteni,
erõn-erõvel-is kemény tartalék alá kell szoktatni, és
mind-untalan igazgatni, ugy válnak hasznos eszkõzõkké,
a' melyek után szerentsés napokat élhetûnk,
fogalatosságinkban, helyessen okossan forgolódván,
szép véget remélhetûnk. Ha kûlõmben bánunk vélek,
erõszakos urasággal támadnak ellenûnk, meszsze
indulnak sétálni, nem maradnak a' tsendes emékedésnek
határiban, mind addig [p 0057] futtattyák 's fárasztyák
eszûnket, a' mig meg bomlik szivûnk belsõ
békessége, és leg ottan; hol rendeten vigságra, hol
esztelen szomoruságra indittanak, néha tõltik, néha
szegik kedvûnket, a' mint tudni illik, bennûnket bánt a'
Persvasio. E' képzelések szerént, vagy meg, vagy
nem elégszûnk meg állapotunkkal. Némellyeknek ezer 's meg
ezer kinokat raknak elejbek, 's imigyen hóhérkodnak az
esztelennekl, mások elõtt pediglen mint a' sûrûséges
raj ugy forgolódnak kedves dolgokkal, de megint mint az éjjeli
látott álmok, kõnnyû hamarsággal el-enyésznek. Ily
szép hasznot teremtenek a' Phantasia-béli
képzelõ [p 0058] vélekedések, hogy ha nem emberkedûnk
a' vezérlésben, 's untalan nem mértékellyûk.
XXV.
MAXIMA.
A' beszéd kõzt eszeden, és jó figyeemmel
légy.
ENnek elõtte ugyan tsak mesterség vala
beszéleni tudni, sõtt minden tudománynak tudománnya, de
mostanság még azzal sem érnéd bé. Szerentsével
jártál, ha beszéd jkõzt tsak jõvendõlve-is elõl
találhattad más embereknek szándékokat; kiváltképpen oly
tõrténetekben, mikor vólt okod a' [p 0059] figyeemre, hogy
elõbb meg ne tsalattassál, hogy sem eszed ágában
tûnt légyen-is. A' ki a' beszédet tsak felében érti,
tellyes felelettel mássát nem adhattya. Vannak még-is a' kik
szép eszek élével még a' sziveknek gyõkerét-is átal
járják, és mint a' szemes Rárók, szándékink
fenekére látnak. Azok az igék alatt rejtekezõ szándékok,
mellyek fõ-képpen mi reánk tziloznak, nem tellyes értelemmel
való beszéddel adatnak elõnkbe; más felét magunk
erejébûl kell hozzá tudnunk. Itt két dolog légyen
elõttûnk: ha mikor minket illetõ kedves dogoknak el-
beszélgetésével hizelkednek az emberek, akkor igen [p 0060]
zabolán kell tartani a' hitelt, hogy õnnõn magunktúl meg
ne tsalattassunk; ha pedigen kedvetlen dolgokat emlegetnek,
akkor meg leht ereszteni, hogy másoknak ellenûnk vaó
szivek járását jobban ki-tanulhassuk.







