FALUDI FERENTZ: BÖLTS EMBER VAGY IS AZ ERKÖLTSES
BÖLTSESÉGRE VEZÉRLÖ RÖVID OKTATÁSOK. 0143
Meg Szerzés.
Erköltses tellyes mondások.
Ha a'
böltseket meg akarod dúlni okossággal, elsöben is
válaszd meg a' tudni szükséges és hasznos dolgokat,
azoktul, mellyeket nem tudni hasznos is, szükséges is.
Kevés bölts találkozik most, mert tanulásikkban nem
fordittyák eszeket a' szükséges tudományra, hanem arra,
a' mi haszontalan.
Nem tsak azért kel tanulnunk, hogy azt
tudjuk, a' mit mások tudnak, hanem azért is, hogy job'
hasznát tudhassuk venni annak, a' mit tudunk azoknál.
[p 0144] A' böltseség hasonló a' kénesöhez, melly, ha jo
kézben vagyon, tsuda hasznot hait, a' rosz kézben leg
veszedelmeseb'.
Az ember nem rakhattya maga elejbe
elégséges nagy képit természetinek, se ellenben
elégséges kitsin vóltát érdemének.
Azt mondhattyuk
valóban méltóságós fö hatalom hertzegnek, a' ki hatalmát
ollya mire épiti, a' mi töb' a' hatalomnál, és tronus
székén fellül, ollyast mit ereget, hogy el érhesse
az eget.
Az Istennek szeme elött, ez a' temérdek
látszatos világ, oly kitsinség, mint a' nap sugáriban
tünö kis porotskák.
[p 0145] A' születés kezdete
halálunknak, mint a' gyertya mihelt égni kezd, kezd fogyni.
Gyaró ember, tekintsd meg kezdetedet, és végedet. Eleinten
téjnél és polyánál nintsen egyébre szükséged,
utollyára a' koporsónál: és még ezek között fellyebezö
kivánságidnak szük e' világ.
Minthogy a' természet
tsak mulandó életet adot minnyájunknak, arra törekedjünk,
hogy az örök életet meg szerezhessük.
A' harang szó
hallottas hirdetése multt óráinknak. Hová lettek azok?
azokhoz az idökhez szerzöttek, mellyek a' viz özön elött
vóltak, a' semmiségnek tengerébe vesztek.
[p 0146] Mint
a' kelö folyó idönek, ugy minden szempillantásinknak meg
vagyon az eö kaszája.
Ugy költsed az idöt, mint
pénzedet, óva és takarékosan. Egy szempilantásodat
se add külömben, hanem jó árán. Ugy adj idödbül, mint
véredbül, kémélve.
Ki ki maga módja szerint öregszik,
és nem vészi gondba, melly uton járjan, és élete
orájának melly részén légyen.
Még most is várjuk,
mikor születtetik az az ember, a' ki igaz árát tudja tsak
az egy orátskának is.
A' hivalkodóknak élete ugy mulik,
mint az álom. Nem is tsuda, mert a' hivalkodás mind azon
szunnyadozás.
[p 0147] A' i az áldott napot roszszul
töltötte, ha jól meg tekinti maga dolgát, annak le
nyugovását nem nézheti szive fájdalma, és artza pirulás
nélkül.
Az embernek napjai, abban hasonlók a' sybillák
könyveihez, hogy mennél keveseb maradot reánk belölek,
annál drágábbak.
Nints tsudálatossab az idönél, az
el multt maga hul a' feledékenségnek vermébe, a' jeen való
mig szóllok, már nem jelenvaló, és a' következendö
bizontalan.
Még nem találkozott az igaz böltsek közül egy
is, a' ki viszsza akart vólna térni, gyermeksége idejére.
Ki ki panaszolkodik ideje rövidségérül, [p 0148] és
senki sem tanátskozik vele. E éli iffjuságát, és nem
veszi észre. És mikor már el mult, örökétig emegeti,
de haszonmtalanul.
Az emberi élet, hasonló egy ollyan
óra táblához, mellynek nintsen mutatója, és azért nem
tudhattyuk, mellyik légyen az utolsó.
Jól lehet éllyük
idönket, de még sem élünk valóban mind addig, a' mig az
Istenes emberséges jóságoknak ösvénnyén nem járunk.
Nem az életnek hoszszusága, hanem annak kellenetes jó
költése, tészi szerentsésé életünket.
Ki ki
sokáig akar élni, de nem akar meg vénhedni.
[p 0149] Az
idö el röppenék, a' lelki isméret serkenyget, az ég
integet, a' pokol fenyeget, és az ember ezek között aluszik.
Az ellenkezö dolgokat el türni, a' vaoságos jóknak izében
gyönyörködni, életünk vig folytában a' halálrul
üdvességessen meg emlékezni, ezek szerzik meg az ideig
tartó bóldogságot.
Sokan kivánnyák a' hoszszu életet,
hogy továb uszikálhassanak a' gyönyörüségekben, nem
gondolván, hogy mikor bennek olvadoznak, ugyan azok a'
gyönyörüségek metzik fonalát életeknek.
A' ki
Istenesen él, eleget él, mert nem napjainknak, hanem jó
tselekedetinek sokasága mégyen számba.
Lámpás az
emberi élet, mellyet az [p 0150] idö meg gyuit, és az
útolsó pihenés el ólt.
MInthogy az Isten szollitot
minket e' világra, nem szabad minékünk eröszakkal, hire
's akarattya nélkül ki mennünk belöe.
Mind az, a' mit e'
világon átunk, lassan lassan távulit tölünk, tsak
az egy halál jobban jobban közelit hozzánk.
Az inség, és
a' halál nagy ajándékja az égnek, ki élne jámborul, ha a'
nyomoruság nem téritené az Istenhez. Mit használna a'
jámborság, ha a' halál által nem férnénk jutalmához.
Noha oly törvény alatt éünk, hogy tsak egyszer tartozunk
meg halni. Te mind azon által ugy ély, hohy minden nap meg
érdemelyed a' jó haált.
[p 0151] Ha a' mi éetünk azokkal
a' nyomoruságokkal, mellyek környékezik, örökké tartana,
meg vetnénk örökké valóságát, és meg kivánnánk a'
halált.
Mit használna annyit fel 's alá bujdosni a'
pusztába, az Izrael népéve, ha a' meg igirtt földnek
nyugodama nem vólna.
Jól lehet a' világ, az életnek és
halálnak iskolája, még is sokan ugy élnek benne, hogy nem
tudják mi légyen az élet, mi a' halál.
A' mint ki tsak
magának él, ugy tsak magának hal meg. Ugy tetszik hogy
tulajdon szeretetünktül viseltetvén, jó kelene élnünk,
hogy jól halhassunk meg.
Az utánnunk maradott ditsiretes
emlékezet, hasonló a' vitorlyához, melly [p 0152] a' hajó
törés után egy darabig sem ebeg a' tenger szinén, de
utóllyára az is el merül, és fenekére száll.
A' hadi
bajnokok, akár mely pompával halyanak és temettessenek,
de mégis leg pompássab bennek, a' meg koronázott Istenes
jó erkölts.
A' ki szép, és jó emlékezetet hágy maga
után, továb él magánál.
Nagyobü tiszteletet nem
adhatunk a' holtaknak, hanem ha ditsiretes példájakat
követtyük.
Ez a' látzatos világ hasonló egy virágos
kerthez, mellyben kedvünkre sétálunk, de tsak estvélig,
tudni ilik, a' mig a' halálnak setitsége el nem borit
bennünket.
[p 0153] Akár melly gazdagok légyünk, tsak a'
földen marad kintsünk, a' mellyben termett, avval az arannyal,
melly ládánkban hever, egyebet nem tehetünk testünkre
nézve, hanem hogy koporsónkat ékesittsük.
Mennyivel
többvet hagyunk maradékinknak, annál kevesebbet bánnyák
halálunkat.
Ha ezt kivánnyuk, hogy hóltunk után sokan,
és jóbul emlegessenek, sokakkal tegyünbk jót
életünkben.







