BESSENYEI GYÖRGY: TOLERANTIA. 0068
Bessenyei György a ceglédi plebánosnak
Tisztelendõ Plebános Uram!
Ismeretlen vagyok ugyan
Atyaságodnál, de engedje meg, hogy hirének elterjedésétõl
személyéhez vonzattatván e tiszteletinek felajánlott levelem
irására énszerittettem. Csudálkozással tapasztalom már
régtõl fogva, hogy némely buzgó lelki vezérek Atyaságtok
között a római szent hit igazságának több-több
gyõzedelmére s iterjeszkedésére mely ellene állhatatlan
szivbéli indulattal törekednek. Ilyen Atyaságod, ilyene a
ecskeméti és miskólci plebános urak, kikne belsõ nevek,
hivatalo nagy viselt dolgaival már hazánkba csanam
halhatatlanságra emelkedett. Ilyen tulajdonságu férfiak
közül való vólt Barna János plebános uram is. Ez utól
nevezett atya romhányi plebános vólt, kine nyomtatásba egy
szép munkája vagyon nálam, mely Jézus Oskolájának
neveztetik. Magam református lévén ezen könyvne
megolvasásában foglalatos voltam, mely csudálkozásra hozott.
Pag. 29. irja a nevezett atya, hogy Luther Mártont
édesanyjának az ördög csinálta. Ezen megrettentem,
csudálkozván rajta, hogy néki osztán idõvel annyi ember
hihetett. Tovább gondolkoztam sorsán és még nagyobb
csudálkozásra hozattam, mior magamban azt kellett fontolnom,
hogy ha Luther ördög fia vólt, mi módon mehetett a római
szent eklésiának kebelébe, annak kegyes tudós fiai közt papi
hivatalra? De ezekrõl hányattatásokba esvén legnehezebben
foghattam ezt meg: hogy az ördög, kinek teste nincsen, mint
csupa lélek, testi állattal mi módon közösködhetett? Irja
ugyan atudós atya, hogy levegõ égbõl [p 0069] szedett az
ördög testet magára, de levegõ égbül öszvehuzott testtel,
melybe vér nem folyhat, gyermeket nem lehet csinálni. Hihetõ,
hogy az iró nem tanult fizikát. 43. Pag. Ezen
övetkezendõ okokat láttam. Micsoda gonoszra viszi az embert
a kálvinista és lutherista vallás? Paráznaságra,
gyilkosságra és minden bünre. Ekkor elrémültem magamba,
gondolván, református vagyok, tehát nékem gyilkosnak kell
lennem. Eleget hántam-vetettem bennem a leli isméretet, de csak
nem érzettem mardosását, sem eszembe nem jutott, hogy
tolvajságot, gyilkosságot, paráznaságot elkövettem vólna,
honnan azt itéltem, hogy vagy én gyilkos, tolvaj vagyo, vagy
ez a könyv nem igaz, és mivel végre csak el kellett hinnem,
hogy gyilos nem vagyok, a tudósnak oait hallgatásba hagytam.
Kálvinusról irja, hogy az ördögöket hivta segitségül,
mikor halála óráján szeméremtestét a tetük ették. Pag.
89. az auctor Lutherrõl ismét igy ir, Luther maga
megvallotta, hogy ördögtül tanult mindeneket. Ezt nem
érthettem, mert valamennyi kálvinista, lutheránus e világon
van, mind a teljes Szent Háromságot imádja, Mind ezeknek
utána utolsó csudálkozásom e vólt, hogy a Barna János uram
munkája Posonban nyomtattatván az ott való censor pap uraktól
helybenhagyatott.
Barna uram csak szóval, irással mutogatta
igazságát, melyért sokat érdemel, de tudom is, hogy száz
esztendõ mulva még jobban fogják a maradékok munkáját
csudálni, melyet még mi, az oly belsõ dolgokba tudatlanok,
eléggé és érdem szerint sem itélni, sem becsülni ne tudunk.
Nékem kivált reformátusnak egy szavam sem lehet hozzá, mert
ugyis ellenkezõ vagyok. Maradjon hát a munka önnön
érdemébe, én nem rágalmazom. Atyaságodhoz fordulok, i balsõ
hivatala mellett nemcsak szóval és pennával, hanem
cselekedettel [p 0070] is fáradoz, mibe én mint igazságot
keresõ bünös megütközvén, elmélkedéseimet Atyaságoddal
keresztyéni módon özölni kívántam a valágosítását e
következendõ okobul elebaráti szeretette magamnak kikérem.
Atyaságod a körülötte lévõ reormátus mesterembereket ugy
tériti, hogy hiti szerint imádkozzanak Istennek, Atyaságoddal
együtt tiszteletet hasonló módon tégyenek, ha ezt nem
cselekszik, fizessenek, mert ne légyen terhére Atyaságodnak,
a pénz ki nem maradhat, ha pedig nem fizetnek, reájok kell a
házokban küldeni, jószágaikat foglalni, s ha különben nem
lehet, ruhájokat testekrõl le kell huzni, osztán mago
elmehetnek, ahová tetszik. Az ilyen oglalások, keserves
sanyargatások, Atyaságotoknál még szokásban vannak, melyek
a Felséges Udvarnak s hazánk nagy catholicus elöljáróinak
keresztyéni értelmekkel ellenkeznek. A római szent hitnek
elõmenetelire való nézve egy reormátus polgárnak azt kellene
megmutatni, hogy a szent ortyába Krisztus van, melyre Atyaságod
oly okkal él, hogy lehuzatja télbe rula a ruháját, eladja,
vagy ha õ azt kiváltja, az érte adott pént Atyaságod
szükségére fordítja. Imádkozz és higyj, ugy mint én, mond
a pásztor: Nem imádkozom uram, mert nem is ugy tanultam s nem
is ugy hiszek, felel rá a polgár. No ha nem imádkozol vélem,
izess, vagy ha nem fizetsz, vetkezz le, add ide a ruhádat.
Polgár: Ne fojts meg, uram, szegény ember vagyok én,
pusztáinkon keservesen sohajtozva, véres verejtékemne
hullásával keresem én kenyeremet, hogy atyai segedelmemre
esdeklõ feleségemet, gyermekeimet a szükségtõl, éhhel
halástól védelmezhessem, királyomnak adóját, földesuramnak
taksáját fizethessem, s a közjót szolgálhassam. Pásztor:
Azok világi dolgok, de nékem lelkedre ell gondot viselni,
fizess, add ide a bundádat. Polgár: Ne huzde le, uram a
ruhámat, magam kerestem [p 0071] én annak meg az árát,
télbe vagyunk, hideg van, nem lehet egy ingbe dolgozni, szegény
ember pedig munka nélkül nem élhet. Pásztor: Nem
gondolok én véle, miért van oly megátalkodott elked
esméreti, hogy nem akarsz hinni s a bucsumra járni. Polgár:
Uram, plebános uram! Szóljék hát plebános uram a
lelkemnek s ne vegye el a jószágomat, mert ha mindenestül
megfoszt is plebános uram, azzal engemet el nem hitet róla,
hogy nem igaz hitbe volnék. Hiszen micsoda bizonyságot tehet
az én bundám a plebános uram hitinek bizonyságáról? Nehéz
az igazságot hinni lebános uram, ahol keresztyéni
szánakozást nem lát az ember. Mit kinozza lebános uram a
lelkem ismeretét, hiszen csak Isten annak az ura, nem
uralkodhatik azon sem király, sem pap.
Itélje meg már maga,
plebáos uram, micsoda rut formát mutat a téritésnek ilyen
neme, és emberi módon gondolkozván vegyék szivekre már
valaha Atyaságtok, hogy - azokat a kezek alatt keservesen
nyögõ szegényeket abba a hitekbe, melyért szenyvednek, isteni
akarat hozta világosságra, ki õket világosságába
megszenyvedi. Ha Atyaságodnak hiti örökkévaló igazság,
bizza annak védelmét Istennek gyõzhetetlen hatalmára, vagy
ha annak szent törvényeit terjeszteni kivánja, ne adóztassa
a szegény embernek véres verejtékét, hanem oktassa azoknak
lelkek isméretét, kiket azért büntet, hogy azt nem hiszik,
amelyeknek igazságáról õket Atyaságod elhitetni nem tudja.
Téritésnek lelkébõl irgalmas Istennek tetszésére soha
senkit meg nem fosztottak az Aostolok. Kövessék Atyaságtok
azoknak nyomdokait, kiket az eklesis szenteinek megesmérni
kéntelenittetnek. Micsoda keresztyéni tudomány vólna ez!
Térj meg, higyj ugy mint én, ha nem hihetsz, fizess, majd
elunod egyszer fizetni s megtérsz végre. Micsoda teológus
volna olyan [p 0072] széles világon, ki az ily erõszakos
büntetésekbõl belsõ igazságnak megesmérésére való okokat
huzhatnak ki? Mit gondol Atyaságod, hogy az ily keserves
eszközökkel, reormátus polgárainknak szivekben hitihez
hajlandóságot gerjeszthet-é? Panasz, keserüség, utálat,
nyögés, harag, fájdalom, valamit érezhetnek Atyaságtok
iránt, mind ezek miatt! Lehetetlen, hogy Atyaságtok a bennek
felgerjedett haragot, gyülölséget ne tapasztalnák, mikor
õket vagyonaikba erõszakkal büntetik. De mégis, mivel
Atyaságtoknak pénzt hoz, meg nem mondják soha magoktól a
királynak, hogy Felséges Uram, kárt tészünk ezzel igaz
hitünknek, mert keserü bosszuságra s idegenségre fakadnak
ellenünk a más hitben lévõk, kiknek sziveket ahhoz kivánjuk
hajtani, pedig minden tudja, hogy a hit csak lelki isméretnek
szabadságába s a szivnek önként való hajlandóságába
lakhatik. Bédugják Atyaságtok füleit a református
szegényeknek szidalmaikra, mert ki kell fakadni a sok
keserüségbe, s önnön hiteknek kárával rajtok megsajtólt
énzeket zsebre rakják. Kinek vagyon arra igazsága, hogy
engemet világi büntetéssel hitinek elfogadására
kényszeritsen? Nézze meg, Plebános Uram, ha ez igazság
vólna, mi lenne e világból? Magyarországon Plebános Uraimék
pusztítanák a reformátust, Prussziában, Hollandiában,
Angliában, Dániában, Svétziában reormátusok, lutheránusok
usztitanák a catholicust, Constantinápolyban török üldözné
a keresztyént, mi pedig itt öldösnénk a zsidót, ariánust
s több olyan hitben valókat. Végre a világnak négy része,
hol egymástól különbözõ vallások mindenütt találtatanak,
egymásra támadván, magát kipusztitaná, megölné. Európát
még attól a vértõl gõzölögni látjuk, melyet benne
egymással ellenkezõ vallásainknak egyverei ontottak. Mit
használt az a sok pusztulás? Csak számokat fogyasztották a
keresztyének, [p 0073] de magokat egyormáju hit alá nem
vehették. Szünjenek meg Atyaságtok elmult veszedelmeinkre
emlékezvén, a vélek egy hitben nem lévõ föld néének
keservét ellenek mindenkor nagyobb-nagyobb gyülölségre
gerjeszteni, és fontolják meg aztat, hogy az, aki magát
szerettetni tudja, isteni tulajdonságokhoz közelit, a edig, ki
csak gyülöltetni kiván és magát szerettetni nem elégséges,
a feltett dolognak ellenében tétetik. Mikor jöhetünk mi
valaha Haza és fiai egymással kívánt s csendes békességre,
ha Atyaságtok bennünket, kik egy békességes, türõ
Krisztusnak keresztfája alatt egyben gyültünk, soha
nyugodalomra jutni nem engednek? Megfoghatatlan dlog! hogy épen
a békesség Istenének szolgái azok, kik békességet
szenyvedni nem akarnak, sem a felebaráti szeretetet példával
követni nem kívánják! Vegyék szivére Atyaságtok, mint
emberek, azoknak a teherviselõ polgároknak keserves
sohajtásaikat, kiknek segedelmeikre tüzhelyeik körül
nyomorgó aprógyermekeik kiterjesztett s reszketõ kezekkel
esdekelnek. Nem csinál-é rémülést egy keresztyénnek lelki
isméretében ezeknek szájokbul az eledelt kihuzni s a
bõvséget véle másutt nevelni? Hogy lehessen annyi Atyának
keservét, annyi ártatlannak szükségét tapodni? Hogy lehessen
az ország adófizetõ népétõl véres verejtékének keserves
bérit csak azért elhuzni, hogy õ abba a hitbe nem
születtetett, melybe azok élnek, kiktõl szánakozás helyett
büntettetik? Parancsolja-é valahol a keresztyénség a
természet igazságainak s igaz emberség törvényeinek
elojtattatásokat? Kötelességünk-é azt büntetni, kit
téritenünk kellene, és igazság-é azokat sanyargatni,
vesztegetni, kiket, ha tévelygésbe lennének, hitünk,
keresztyéni tudományunk szerint sajnállani kellene? Vegyék
észre végre magokat Atyaságtok ezekbõl, hogy hiteknek
néeinkre vetett erõszakot, [p 0074] isteni tiszteletit magok
számára szemeink elõtt adó alá huzzák, ezt mondván a
vélek ellenkezõ hitbe lévõknek, gyere hozzám az én hitem
szerint imádkozni, vagy ha nem jõsz, izess és ugy
elmaradhatsz! Mennyi sérelmére nem volnának az ilyen dolgok
az uralkodásnak is, ha nem tudnák, hogy Felséges Asszonyunk
Atyaságtok értelmeivel e részben is ellenkezvén, mindenkor
csak tolerantiával, kegyelmességgel s igazsággal kiván
rajtunk uralkodni. Kövessé Atyaságtok ennek dicsõ példáját
s hagyják csendesen azokat a népeket, melyeket ezen királyi
hatalom ellenségeitõl megszabadulván csendes nyugodalomra
hozott s kegyelemmel vezérel.
P. S.: Megbocsásson Atyaságod,
hogy legelsõ levelemben is ily hosszas irással merek
alkalmatlankodni, de bizván Atyaságod keresztyéni
tulajdonságaihoz, elhittem aztat, hogy hozzá való
confidentiámat rossz néven fogja venni, és nem fog
panaszolkodni egy olyan ember ellen, ki az egész világgal s
Atyaságoddal mint halandó keveset gondolván, ezen irásába
magát mind a Felséges Udvar, mind a Római Szent Szék elõtt
megigazitani elég maga eltökéléssel bir, akinek meg mindegy,
akar azt itéljék róla Atyaságtok, hogy angyal, akar hoyg
ördög. Azt az egyet tudom, hogy szegény népeinknek
sohajtásait, melyeket Atyaságtok sokszor hallani nem kivánnak,
én részemrõl szivemen viselem s értek sokszor könyveket is
hullattam. Ezt pedig ne gondolja Atyaságod, hogy csak
református szegény iránt érezném, mert sok catholicus
szegények vagynak, kik igaz keresztyén módon szánakozó
szivemrõl s hozzájok mutatott jótéteményeimrõl azoknál,
kikkel szembe jöhetnek az országba, mindenütt bizonyságot
tésznek. Tudhatna ezek között Atyaságodnak az a szegény
asszony arrul bizonyságot tenni, kinek gyermekét utazásomban
[p 0075] Magyarországon halva egy vendégfogadóba az asztalon
leltem. Lábaimhoz esett, könyveitõl elborittatván esedezett
elõttem a Krisztus nevére, hogy gyermeke eltemettetésére
találjak módot, mely ihol fekszik halva. Hát miért nem
temettetted el jó asszony? mondottam néki. Nincs, uram, énzem,
felele nékem. Már vóltam a falusi papnál, hogy temesse el,
de fizetést kért, pénzem pedig nincsen, mert utba vagyok s
mint szegény idegeny egyedül hagyattam, ahol ül a férjem, kit
vezetek, mivel világtalan. Megmutatott egy vak embert, ki
szomoruan egy szögletbe ott ült. Kértem, mond tovább, a
plebánost azért a keresztyénségért, hogy engedje meg hát,
hadd ássam el magam a gyermekemet, de azt sem engedi. Ekkor
ismét lábamhoz borulván segedelmemért ujra esedezett.
Kérése által megilletõdésre hozattam, kiáltott szivemhez
az a természet, melyet a plebános hallani nem akart.
Az
asszony férjével catholicus hitbe vólt.
Küldöttem a
pásztorért, ki a faluból mezõre takarodott. Félt elõmbe
jõni, mert nem tudta ki légyek, csak azt mondották meg néki,
hogy ellene egy idegen utazó a vendégfogadóba
kegyetlenségéért zugolódik, hivatalja. Nem jött hozzám, én
edig utiköltséget adtam továbbá a szegénynek, mellyel
gyermekét is eltemettethette, s magának is élelmet egy ideig
fent tartotta. Örülök rajta, hogy református világi ember
lévén catholicus szegényekkel oly keresztyénséget tehettem,
melyre vallás, természet kötelezett, s amelyet azoktól
tulajdon papjok megtagadott. Ezen történetre meg ne háborodjon
Atyaságod, megemlékezvén arról, hogy már az ilyen dolog még
a Krisztus idejében a samaritánussal s lévitával megesett,
kik közül az utolsó az utfélen sebeiben nyögö szegényt az
utfélen otthagyta, szánakozás nélkül, a másik pedig
felvette s gondját viselte.
[p 0076] Tudósitás
Megtiltatott elöljáró beszéd, melynek ki kellett vólna
nyomtattatni a szóba lévõ orditás elõtt.
E is munkát
Felséges M. T. KIrályné Asszonyunk francia nyelvbe maga öszve
szedegetvén, kezeibõl küldött itt Bécsbe nyomtatás alá,
mely kinyomtattatván tetszett Õ Felségének egy ily
könyvecskével engemet is ezen folyó esztendõben Martiusnak
1. napján kegyelmesen megajándékozni. E munkácskát továbbá
született nyelvünkre kellett általtennem, hogy láthassuk
magyarságunkban is egy nagy Apostoli elségnek lelke a
váltságnak rendiben mit szeret és miként ohászkodik. Jobb
vólna minden részbõl kinek-kinek keresztyéni hitiben ily
formában irni, mint poklot egymás szemére hányni, s
idvességének nevében felebarátját szidalmazni s rá fogat
vicsorgatni. Kárhoztatás, csufolódás, átok, szidalom,
vérengezés nem szoktak téritõ okok lenni, melyekkel régen
a szent egyház önnön kebelét szagatta, hol osztán az annak
elsõ megegyezésébõl annyi sok véres szakadás támadott.
Igaz isteni félelem, keresztyéni példa, jó erkölcs,
buzgóság, szelid s józan élet szokták a hitet annak fiai
elõtt nemesiteni. E kis munka, mely minden hitben való
ellenkezést elkerül, példát mutat arra, hogy a Jézus
Krisztus keresztfája alá egyben gyült keresztyényeknek nem
egymást kell döfni, hanem azt nézni s annak könyörögni, kit
mint Megváltójokat érettek megfeszitve üggni látunk.
Valameddig ezen kis munkának természeti szerint minden
keresztyén mások kárhoztatása s csufolása nélkül önön
hitibe imádkozik s gondolkodni el nem kezd, soha addig
különbözõ vallásaink miatt valági nyugodalmunkat nem
remélhetjük. Keresztyéni hitünknek [p 0077] legnagyobb
isteniségét azon részi mutatja, melybe Istentõl megváltott
iakká lettünk, s egymásnak felebaráti szeretetére
köteleztettünk. Csudálkozni lehet mégis rajta, hogy
hitünknek ugyanezen isteni részében, az emberiséghez való
szeretetbõl, Teremtõnk szent nevéért gyülölséget, haragot,
szidalmat, átkot csinálunk. Az örökké tartó tusakodásból
nem származhatik soha békesség, ha ennek utánna is mindenkor
ugy élünk, mint addig éltünk. Haragba fog bennünket találni
az itélet napja egy olyan törvényü keresztyéni hitbe,
melynek természeti, az emberi szeretet, követõinek mindenek
felett arancsoltatik. - Ha elmult százainkna szomoru
térségeire visszanézünk, ott látjuk a régen elfegyverkezett
hiteknek harcoló eszközeiket, atyáinknak vérek közt
buzgósággal, haraggal öszve keveredve nyugodni. Végre a sok
részre szakadt hitnek, vallásnak buzgósága követõivel
vérengezõ kezekbe elfáradván, mintegy fegyvereit letenni
láttati. Szomoruan nézi harcának siralmas mezejét, hol
embertársainak Isten nevébe kiomlott vérek még az egek felé
gõzölögne, sirva láttatik ellenségeit s az egeket
békességre kérni, kiet maga gondolatja szerint jó
igyekezetibõl oly sok izbe sértett. Ilyen az emberi természet,
melyrõl megjegyezheted, hogy soha õ semmi dologtól addig meg
nem tér, mig annak rendkivül való élésébe csömört nem
kaott. Régen erõvel, fegyverrel, haraggal kivántunk magunkat
egymás szeretetére huzni, pedig tudjuk, hogy e énszeritett
szivek soha szeretetre ellenek eltámadt erõszakosok eránt nem
hozattathatnak. Fegyverrel, haraggal barátságot, szeretetet
parancsolni sohasem lehet, azért e két dologba mentõl több
erõszakot követsz el, annál nagyobb ellenségeskedést,
szakadást s veszedelmet okozol. Hitbe, barátságba, szeretetbe
szabadság, diszesség, nemes erkölcsök, példák, egyeness
sziv, igazság, [p 0078] hivség szoktak gyõzedelmeskedni.
Nyuljunk már mi is valaha kebelünkbe s végyük észre
magunkba, hogy mindnyájan egy teljes Szent Háromságnak
nevében, ugyanazon megfeszitett Krisztus keresztfája alatt
élünk s imádkozunk. Téritsük hitünkre azokat, kiket
hitünknek igazságáról, annak mennyei, emberi törvényeivel,
bölcsességünkel, jó erkölcsünkkel s nemesi éldáinkkal
elhitethetünk. De aki vallásunkkal lelkébe ellenkezik, test
szerint ne kénszeritsük, hanem kérjünk kegyelmet számára
Istenünktõl. Isten és természet ellen való dolog vólna, ha
mindazokat közöttü verni akarnánk, kiknek barátaiddá lenni
nem tetszik. Ilyen történet vólna az, ha valakit ostoroznánk
azért, hogy miért nem hiszen ugy, mint mi. Szerezz magadnak
nemes s szelid emberi érdemeket, mutass emberiséget, józan
erkölcsöket, tedd magadat nyájassá, rendessé s mély lelkü
férfiuvá, annyi embertõl fogsz szerettetni, mennyinek csak
nemes dolgokhoz hajlandósága lehet.
Kérlek hát benneteket,
atyámfiai, férfiak az Istennek nevére, hogy hiteteknek
igazságát minden részrõl jámbor keresztyénséggel,
embereket szeretõ buzgósággal s a jó erkölcsnek legnemesebb
példáival igyekezzétek magatok között mutogatni. Látjátok,
hogy az Isten fényes napját mind a jókra, mind a gonoszokra
egyenlõül felhozza; ezzel bizonyitja, hogy az itélet magának
hagyván, legfelsõbb törvényei világába mindent
megszenyvednek, valamit ott bölcsessége elrendelni s hatalma
teremteni jónak talála. Igyekezzék ki-ki tulajdon hitinek
belsõ törvényeit vizsgálni, s ugy osztán annak jóságárul
s másokéhoz képest itálni. De tudja meg az, hogy akar
minémü hitben legyen, Istenének csudállására,
tiszteletére, felebarátjainak szeretetére és a közönséges
emberi nyugodalomnak s békességnek elõmozditására mind
Isten, mind világ szerint köteleztetik.
[p 0079] Nem vólt
vólna talán szükséges ezen is forditásnak alalmatosságával
ily messze dolgokra kiterjeszednem, de valahánszor valakit
keresztyén hitibe más vallások kárhoztatása s szidalma
nélkül buzogni látok, mindenor eszembe jut, milyen nagy kár
és hátra maradás légyen másoknak kárhoztatását
áhitatosságaink közé terelni: látván aztat, mely szép
légyen a keresztyéni buzgóságnak caractere, hol hozzá
másoknak szidalma és kárhoztatása nem fér. A mások ügye
ellen való szidalmazás az én magam ügyének igazságát még
meg nem bizonyithatja. De ha ügyemne erejét annak természeti
tulajdonságaiban megállithatom, ellenségeim, kik azzal
vádolnak, ugyis azonnal haszontalanokká lésznek. Egyházi
szolgák, keresztyénségünknek papjai, idvezülni ivánó
lekünk tanácsosai, felejtsétek el végre a véletek
ellenkezõknek szidalmába gyõzõ okokat keresni, s hiteteknek
igazságát átkokkal bizonyitani igyekezni! Hirdessétek
szelidséggel a magatok igazságát, a mint emberek
panaszoljátok azoknak sorsát, kiket tévelygésbe lenni
gondoltok! Kétségkivül azok is, ha igaz emberek, azon módon
fognak rajtatok szánakozni. Lássátok itt, hogy a két
részrõl támadott egyenlõ szánakozás hiteteknek
elváltoztatása nélkül is benneteket mint embereket
békességre, nyugodalomra s egymásnak szeretetire hozhat.
Lelkedbe meghitt idvességedet ugyis másnak árhozatja el nem
ronthatja. Hogy Judás, ki a Krisztust elárulta, poklokra
vettetett, onnan Péternek kárhozatja, ki urát erõtlenségbõl
megtagadta, nem következett, és igy ha te hiszed, hogy
idvezülsz s amaztat elkárhozni gondolod, ne haragudj reá, mert
az õ kárhozatja téged el nem kárhoztat. Sõt, mint igaz ember
és keresztyén, szánakozzál sorsán, elhitetvén azt
tökéletesen magaddal, hogy nincsen e világon oly
megátalkodott ember, ki szántszándékkal pokolba kivánna
menni. Ha [p 0080] pedig csak tévelygésbe látod õtet lenni,
melybe õ erõtlensége miatt bizonyosan akaratja ellen él,
világositsd meg õtet, ha pedig erre reá nem mehetsz, hullass
könyveket sorsán, mint ember s adj hálát Istenednek, ki
tehozzád, noha oly érdemetlen vagy mint amaz, oly nagy
kegyelemmel járul, melybe idvességedet megnyerted.







