BESSENYEI GYÖRGY: RÓMÁNAK VISELT DOLGAI. 0031
OLVASÓ!
Azt kérded: miért nem írja Rómának
eseteit egész kiterjedéssel? Ezt felelem: Minek? Rómának
bölcsei megírták; õutánnok ezer tudós... Olvasd ott.
Nincsenek nékem könyves tárházaim, hol az emlékezet
tengerének fenekére alábukdossak; egy-két íróbul és ócska
kalendáriumokbul állanak. De ha volnának is, szükség lenne-
é elmédet mesékkel terhelni? Én nem mesélni, hanem
okoskodni, tapasztalni, tanulni és ítélni kívánok. Amely
eseteket elõadok, azok is többnyire álmodott dolgok. Akár
voltak úgy, akár nem, vegyük hasznokat, õket fontolva.
Nem
az a kérdés egyedül, hogy valaha ez akkor itt, az akkor ott
valójában megesett-é, hanem hogy meg lévén iratva, róla mit
ítéljünk, és életünknek folyásában elõre nézve, mi
hasznát vegyük.
Értelmemnek, okaimnak megállítását sem
támogatom számtalan íróknak elõhordott jegyzéseikkel és
szavaikkal. Azok megmondották már, ahogy tudták: mondd meg te,
ahogy tudod. Külömben hol keresnék annyi írót? Nekem
könyvházam a természet. Ebben van két írás helyheztetve;
egyik a szívem, másik az eszem. Mindkettõ ellenemondhatatlanul
isteni kezeknek munkája. Valamikor próbálni kívánok valamit,
ezekbe nézek és ítélek. Ami bennek írva nincs, nem kell; ami
ott van, másutt keresnek nem szükség. Valami értelmemmel
ellenkezik, belé se fér. Ha kisebb nálam, nem kell; ha
nagyobb, nem birom. Sem historikus, sem theológus, sem
filozófus, sem politikus, statista sat. nem vagyok. Az írók
közt ember nevezetnél egyebet viselni nem kívánok, sem
akarok, sem reám nem illik egy is. Szántok, vetek, kaszálok,
marhát tenyésztek, malacot hagyok; és úgy vélem, hogy e
csekélység és mocskos tudomány a méltóságosokkal és
fényesekkel mind elérkezik.
Hízelkedésbül vagy
gyülölségbül egyhez, sem máshoz nem hajlok. A világ a
hazám; az emberi nemzet a nemzetségem! Kihez hajoljak az
igazság ellen? Valljuk meg, amiben atyáink vétkeztek, és amit
õk nállok [p 0032] mások nagyobb érdemmel elkövettek. Aki
önnön hibáira magához való hízelkedésbül szemeit
erõszakosan béhunyja, egyfelõl eszetlen, másfelõl
nevetséges. Ha másokat ujjal mutatsz, tapaszd magadat is.
Ha
mondod, hogy értelmemben miért nem vagyok idébb vagy odább,
feljebb vagy alább - reá kérdelek, hogy hát te mért nem
lehetsz a magadén túl, sem innen? Próbáld elmédet elméd
felibe tenni vagy okaitul megfosztani, - tapasztalni fogod
azonnal, hogy rajtad vég nélkül uralkodó erõnek estél
kezébe, melyet érzesz, de nem ismérsz.
Ha írásom módja
nálad kedvet lél, tudom, olvasod; ha nem, leteszed: terhedre
nem leszek, te sem nekem, az alkunk megkészül. Válassz
magadnak olyan módot, amilyen tetszik; én élek olyannal,
amilyen tõlem telik, s amit jaónak látok. Tudod, hogy majd
minden ember a maga agya velejére kívánná kapztázni a
világnak eszét; mivel az ész oly tündér valóság, mely
mennél kisebb, anál nagyobbnak látszik magának. Valaki
ezsetlen, egy sem ismeri meg; és csak azok valójában okosok,
tudósok, kik igen sokat tudván elhiszik, hogy semmit se tudnak.
Értsd meg hát, olvasó, hogy a világ nem élhet egy ésszel:
hogy külömb-külömbféleség is természetre tartozik és
annak lett míve. Amit tõlem elfogadsz, tiéd; amit elvetsz,
felveszi más; bajod véle nincs; és így megoszlunk magunk
közt. Egyik rész melletted, a másik mellettem harcol. A penna
nem kard; a tenta nem vér: gondolat az ütközet, s a harc
füstbe megy; nincsen veszedelem. Ellenben ha hívnek, igaznak,
okosnak, jó írónak tanálsz, örvendem; ha nem, bocsáss meg.
Bessenyei György
Kovácsiban, a Berettyó partján 15. Maj
1801.







