BESSENYEI GYÖRGY: AZ ÉRTEEMNEK KERESÉSE E' VIÁGNAK
TESTÉBEN ÉS HATÁRA, ANNAK ISMÉRETIBEN. 0484
GONDOLKOZO ERÕ.
A gondolkozo tehettséget, testek
állitani ugy tartyák, lehetetlen. A test, nem gondo, nem
okoskodik. Én, gondolok, elmélkedem. Ezen Mennyei múnkának,
lélek hát a kút eje. Következik, hogy nem testiség. Ha nem
test, el nem veszhet. Mi által öszüllyön meg az elme,
gondolat? Hogy eméssze meg az idö, az oly dolgot, melyhez
ostroma hozzá nem érhet? Vérének el fogyása ( el fogyása,
hogy ) hogy vesse halálra azt, a minek
vére nints? Ezek szerint tehát a léleknek vég ( vég )
nélkül való örök meg [p 0485] maradása, áll. A dolog (
A dolog [Javítás a törlés alatt] ) ezen az egy
ágon függeszti fel magát, ot is tsak ( ot is tsak
[Beszúrás] ) egy ujjával, hogy mivel világos próbákkal,
az értelemnek vénülését, fogyatkozását, elvesztét, testi
módra meg bizonyitani nem lehet, tehát ellene alhatatlan
következésül szolgál reá, hogy örök élete legyen. Had
járjon ez eddig!...hadgyuk meg.
Más felöl kerüllyünk már,
és azt vegyük kérdõre ha a teremtönek minden hatósága, a
testi világnak az az, a nagy testnek, ( testnek
természetnek ) természetnek ( természetnek
[Beszúrással, ebbõl: természet] ) akart é, és ha akart,
adhatot é eszmélkedésre való tehettséget és eröt? Hogy
lehetet vólna a világnak teste minden értelem nélkül?
De,
a fü s a t. hogy elmélkedjenek? Igaz az, hogy a halom, és
köszikla nem okoskodnak, de az is igaz ugyé hogy a világ nagy
testének Isten és természet által oly véghetetlen külömb
külömb féle egymás ellenébe tétetet módolása van, mely
szerint a tölle származot dolgok azon valóságtul melybül
szemed láttára származtak, minden tulajdonságokban egyenesen,
és szembe szökve ellenkeznek. ( ellen- ellenkeznek [A szó
írásának abbahagysa a lap végén és újra kiírása a
következõ lapon] ) Egy a ( a [Beszúrás] ) valósága, (
valósága <....> de [Javítás a törlés fölött] ) de a
természet hódolása által, két egymással ellenkezö dolog
( dolog [Javítás a törlés fölött] ) láttzik
benne még is. ( <...természetben> benne még is [Javítás a
törlés fölött] )
Hogy a világnak teste hány milliom
féle modolásban áll, ember nem ( nem [Javítás a
törlés fölött] ) tudhattya. Már pedig valaki természet
szerint való okokkal kivánnya meg állitani, hogy a világnak
testében semmi féle természeti modolással is elmélkedés nem
lehet, annak a természet mivét, minden lehetö grádusaiban,
és ki terjedésében látni, tudni kellene. De ki az? Mennyünk
a tapasztalásra.
Eleven szenet, az az tüzet, vizet, egy darab
sárt, és fa gallyat végy elö; visgáld, szagold. (
szagold ) Annak utánna egy piros rósát nyomj az orodhoz.
Továbbá, fontold tapasztalásodat. Mert tsak a testen
indullyunk el, mivel én lelkeken járni, ugy sem tudok. Hideg,
meleg. Ég, föld, a rósa fának különös természetü
tulajdonságával egyetemben oly módolásra vétetnek a nagy
természet által mely szerint azt az illatot szülik [p 0486]
magokbul, melly ö nállok sehogy ( sehog [Íráshiba] ) se
tapasztaltatik: söt minden tulajdonságokkal szembe szökve
ellenkezik. Ved fel a föld nedvességének ( nedvességének
véghetetlen ) véghetetlen magával
való ellenkezésekre ki terjedet módoltatását. E
gyümöltsben savanyu, amabban édes: itt, illyen szinü szagu,
amot ollyan; a mit, nedvességével tsinál, a plánták
természetiben. ( természetiben [Javítás a törlés
fölött] ) Nézd i már, hogy a szöllö vesszö mitsoda
tulajdonsággal, mesterséggel változtattya a föld
nedvességét borrá, tüzzé, (spiritussá) ot, hol mellette
a szilvafa, szilva ezzé módollya. Tseresznye, megy, berekenye
s at. ugy mindenik a maga módján külömb külömb féle
képpen? Mongyad hogy a köszikla nem föld, nem ollyan test,
mert szilvát, berekenyét, sem tseresznéyt nem terem. Mondgyad
hogy a világ teste nem elmélkedhetik izeiben, mert a halom nem
beszél se nem gondolkodik. ( gondolkodik ) El hiszem hogy
a fa test. Nem eszmél, de mikor a Róka test, gyökerei alat
belsö odvába ássa bé magát elöre látással, okossággal,
hogy fiait az embernek el ne kapkodhassák; és a vadászó ebek
el ne szaggathassák; tsak vald meg hogy a Róka test, az élö
nyárfa testül, életének vérének, feje velejének
módolásánál fogva szörnyü különbségben tanáltatik e
mellett, hogy halhatatlan rokát e világon senki se hiszen; És
nints benne ollyan eszmélkedés mely ha börét le huzzák tul
rajta éllyen, és lakjon, ( lakjon, <...> az ) az uduban?
Testi élet nélkül a léleknek szükséges vóltát, azért nem
lehet ki nézni, hogy ( hogy [Javítás a törlés
fölött] ) a testnek életéért és fen tartásáért
láttatik lenni egyedül.
Ezen elö adot dologbul világos hogy
a ( a [Javítás a törlés fölött] ) nagy ( nagy <és>
örök ) örök test, számlálhatatlan féle képpen van maga
által el módolva: hogy benne emlékezet, eszmélkedés,
gondolkodás tanáltatnak, mely tulajdonságokat az élö
allatokban tagadni tsak annak lehet, akinek esze nints. Már most
is tsak a kevesebrül és töbrül van a kérdés.
Az
állatokban, eszmélkedéseknek modolása szinte ugy alsób
felsöb grádus, és osztály ala van vettetve mint az
emberekben. Találhatz oly két halandóra kik közöt
elmélkedésekre nézve van annyi [p 0487] külömbség, mint
a tanult ( tanult majom ) majom és vad ostoba ember közt
tanáltatik. Láttam minden maga meg gondolás, és értelem
nélkül való embert, ( Jegyzés. ( [A Jegyzés szövege a
118v aljára ragasztott cédulán. A ragasztás következtében
csak hézagosan olvasható a jegyzet korábbi változata, amelyet
egy vonallal választott el a fõszövegtõl: Egy mótz
fajta.....a Belényesi havasok....Berbéte Istrály....soha el
nem felejthetem] ) Egy mótz fajta oláh, ki a Belényesi
havasok közzül szakat az író jószágában a Körös vagy
Keres mellé. Panaszra ment vólna hozzá, de meg nem tutta
mondani, mi a baja. Semmi emberi értelem, okosság a mit
méltán annak lehet mondani, a leg szorossab visgálás melet
is, nálla nem tanáltathatot. Ehez hasonlót még másat is
tanáltam egyet, ily nevezet alat, hogy Bokse ( Bokse
Zahaire ) Zahaire. Életemben róllok el nem felejtkezhetem.
Sokkal oktalanabbak vóltak a Hottentotnál. Berbete Iszterátyi
pedig, és Bokse Zahaire, igen sok van Europában, a
palléroztatásnak truttzára. ) ostobábbat a tanúlt
vislánál.
Lehetetlen vólt belölle ki nézni hogy az
okoskodásra, és itéllet tételre nálla erö vólna. Soha se
hitet el arrul semmi, és senki, hogy Berbete Iszterátyi,
elméjében, Ciocerotúl nagyob messzeségre nem állana, mint
ö tölle a pudli. Ezer tapasztalás bizonyottya hogy az ember
is, minden józan nevelés és oktatás nélkül tsak oktalan
állatot mutat a maga nemében mint minden egyéb vadak.
(
Innen kezdve az autográf kézirat eredeti lapszámozás szerinti
15-30. lapjai hiányának pótlása céljából a Toldy-féle
másolatot vettük alapul. (MTA Irod. RUI 4r 35
II. 11-21.)
Lásd: Bevezetés 61.l. ) Már, ha meg gondolod, hogy a
Jaggászba, Mumbózba, Eszkimóba, Karabeitába, Kafferekbe 's
a. t, Lelket, mind Istent teremt, baromi tudatlanságra,
örökös kárhozatra; kikhez mind ez ideig meg téritõ
kegyelemmel nem járúl, még sem szünik meg õket odébb odébb
sokasitani, és Lelkesiteni; el kell a Teremtõnek titkaiban
sijjedned, vagy azonn hánykódnod, hogy ha a Hûronok élnek é
halálok után. Valamit az Isten akar, úgyé,
mindenhatóságába végbe viheti? E világnak sokkal nagyobb
része, ( része, a Pogányság ) a Pogányság; vak.
Az UR nem világositja, mert ha akarná, tehetné. Azomban,
megszámlálhatatlan sokasággal teremtvén beléjek Lelkeket,
azon okból láttatik mind azt kárhozatra vetni, hogy általok
ismértetni nem kiván. Örök Végezése szerint, az irgalmas
igaz Istennek, bizonyos és elkerülhetetlen kárhozatra ezer meg
ezer milliom Lelkeket teremteni?.... Gonosz Lelket nem [p 0488]
teremthet, mert ö Igaz, Szent, és Tökélletes. Ha gonosz
Lelket ád valakibe, vádolhatja bünnel? Ha ártatlan Lelkeket
alkot, hogy hányhatja poklokra? Tsak úgy, hogy mindennel
szabad...Felül tsap rajtad e Valóság; mert Isten.
Tehát,
ezen okok is úgy mutatnak, mintha a Lélek a testben, test
által jönne életre. E tekintetben a nagy Ánglus ( Ánglus
Lokk ) Lokk, kit Europai Tudósaink, Az Emberi
Nemzet bõlts Mesterének neveznek, oly kérdést vetett
világ elibe: Hogy ha lehetetlenségnek kell é állitani az
Isten Mindenhatóságában, hogy a Világ testébe gondolkodó
erõt alkosson? Lehetetlen annak hitelt adnom, mond Lokknak
ezen fel-tételére Rousseau, hogy a Test okoskodhasson, és a
fába gondolat legyen. Nem éppen oda üt. Ez, tsak az útból
való fére ugrás. Ki hiszen a fában elmélkedést? Nem az a
kérdés; hanem inkább az, hogy mikor a farkas vermet minden
emberi okossággal el-készitik: prédát tesznek a szélire, -
reá, szabad útat hagynak; elmélkedésen kivül tselekszi é
a farkas hogy a legszorongatóbb éhségtõl kényszerittetve is,
eleségére ne szökjön; és prédáját ott hadgya?
Következik, hogy az okos embert nállánál nagyobb okossággal
tsalván meg, elmélkedés nélkûl lévõ állattá õtet tenni
nem lehet.
Azomban Lokknak fel-tételéböl nem lehet a Lélek
halandóságát elkerülhetetlen következésbe hozni. Az Isten,
a teremtett dólgot, teheti elmúlhatatlanná. A Lélek is mind
teremtve van, de azért halhatatlannak vallja a Szent Irás. E
Világnak Teste kezdetben teremtetett, de azért el-
enyészhetetlen. Tudod hogy Illyésnek teste is halhatatlan
vólt. Hadd járjon ha mondják, hogy atüzes szekér halálúl
szólgált néki mig benne azt a hoszszú útat meg tette; de ki
bizonyitja kérdésenn kivûl lévõ próbával, hogy hóltonn
ment Mennyországba: koporsóúl szólgálván addig néki a
tüzes szekér mig az Angyalok oda fel az ajtónál álmából
fel-serkentették, hogy úgy az ÚRnak szine elibe léphessen bé
örökös audientiára? Élt é Illyés a szekérben, vagy
aludtt, vagy halva feküdtt, ki látta? ki tudgya?
Továbbá,
a Természetben, gondolkodó erõt tsak ugyan Természet által
adni, nem oly nagy múnkája a Mindenhatóságnak, mint [p 0489]
semmibõl Világot teremteni. Bizonyitsd meg, hogy a vérnek
folyása halhatatlan Lélek nélkül, emlékezetet,
elmélkedést, semmiféle élõ állatban nem mútat? Akkor
tudhatnád meg hogy mik az állatok ha szavakat meg érthetnéd,
és õk vélled beszélhetnének. Tsak az látod, hogy valamit
mondanak a kutyának, érti,, megfogadja, és tselekszi, ha
tanúlt. Ellenben mennyi Ember ismértetett már halhatatlan
Lelkének bõlts vezérlése alatt olyan, ki magát a baromi
állapatonn sokkal alól tette? Valahol vesztét sejti az oktalan
állat, minden tõlle ki telhetõ erejét reá forditja, hogy
attól menekedhessen; ( Jegyzés. Helye vólna már itt, hogy
az állatoknak Erköltsi tulajdonságok, és okosságokra ki-
terjeszkedjem. De ez, az egész Munkánál többre telne kivált
az Indiai vadaknál fogva, hol tsudálatosok találtatnak.
Láttál Europában is ebeket, kötetlen tántzolni. Menietet
tactusra, régula szerint járni; katona õltözetben várat
vinni 's a. t. ) az Ember, el-szánt akarattal,
elfordíthatatlan meg átalkodással rohan hanyat homlok a
magáéba. Mennyi béres tselédet, pásztort ismértem már
kezem alatt, kik minden magok meg gondolása nélkül szüntelen
azonn dólgoztak, hogy életeket, szabadságokat hogy veszessék-
el minél hamarább - Kiket kérés, büntetés, jó tanáts,
önnön javok ( javok, <és> pusztúlásoknak )
pusztúlásoknak általok el követett eszközei közzül, soha
ki nem ragadhattak: kiket következésképpen az Emberi sors tett
oktalanokká; és az Emberiség, fenevadakká, melyeket annyiban
még is meghaladtak, hogy a vad állat maga magát nem veszti;
õk pedig önnön veszteknek lettek szántszándékos és bolond
eszközeivé. Az Emberek közt is tsak az mutat Lelket a kinek
van. Mondhatod, hogy az olyan nem okos. De nem mondhatod hogy nem
Ember: hogy Vallásban, Isten isméretiben nem nevelték; hogy
Mennyországot poklot nem ûltettek belé; mely dólgokat
Lelkében nem is tagad, de véllek se gondol semmit. Istent,
idvességet, kárhozatot hiszen; de azért minden Isteni
félelembõl, emberségbõl magát ki-vetkeztetve, él Isten és
Természet ellen: tölle szerentséjét el-ûzve, sorsát
elpúsztitva, egésségét borba fojtva, 's magát osztán
eltemetve.
Már, az ilyen, Emberi méltóságot porba ültetõ
példák, arra mútatnak, hogy a testiségnek, és vakmerõ
bolondságnak, a nem testi [p 0490] Léleknek böltsessége
elött igen nagy, és sok voksa van, melyekkel a
halhatatlanságnak minden erejét felûl láttatik haladni; és
tsupa testiséget, esztelenséget, veszettséget mutat. Annyi
Vallásba nevelt Emberbaromnak; maga, és mások ellen
dühösködö Fene bestiáknak szemlélése, emberi
kevélységünket, és Angyali rangunknak méltóságát igen
siralmas meg aláztatásba ejti, és oly gyalázattal boritja
bé, melyet a Theologia, sem Filozofia, minden Szentjeinek és
világi Böltseinknek segedelmek mellet is, nyakúnkról le nem
rázhatunk soha. Mikor látod, hogy ezek mellett is az Ember, (
Jegyzés. ( Jegyzés [A 15.l. alsó felén, vízszintes vonallal
elválasztva] ) Nem találod nyomát a Szent Irásban, hogy az
ÚR, Angyalokkal való tusakodásra méltóztatta vólna magát;
De Jákóbbal majdnem virattig méltóztatott birkozni. És a
tusakodás oda mutat, mintha az ember gyõzött vólna. Mihelyt
egy szempillantásig birkozhatott vélle, már ez, gyõzedelem
vólt, emberben. A Résznek homlokára igy tették: Jákóbnak
az Angyallal való küszködése. De a Biblia maga igy mondja,
minekutánna a férfiu nem menekedhetik Jákóbnak kezéböl
hajnal felé is mig õtet meg nem áldaná: Nem Jákóbnak
mondatik ezután a te neved, hanem Izráelnek. Mert Fejedelmi
módonn viselted magad az Istennel, és erõt vettél. Ez
hát magát Istennek vallja, a Forditók a Rész fejénn
Angyalnak nevezik. Egyeztesd. Móses I. Könyv. XXXII R. 28.
vers. ) Istene elõtt, magát az Angyalokonn túl teszi:
magának tökéletességet, Mennyei tulajdonságot, és majd nem
Isteni böltsességet ád, lehetetlen a rajta való szánakozás
miatt nevetze, vagy sirva nem fakadnod. E nagy szentség,
tökéletesség, bõltsesség mellett, az emberek osztán nagy
számban gonoszok, alatsony erkõltsüek, tökélletlenek;
mindenféle kigondolható nyomorúsággal, és bolondsággal
lévén életek meg rakva, melyeknek nyögés közt kinzó
sujját magok húzzák magokra különös bolondsággal és
okoskodással.
A' Szent Irás sokkal nagyobb kedvességben és
tekintetben mutatja az Embereket Isten elött, mint az
Angyalokat. Amazokkal kötést tsinál, frigyet szerez; az
Angyalokat úgy nem veszi, hanem tsak magát szólgáltatja
velek. Más tekintetben, a Léleknek bóldogsága annyira van
testéhez köttetve, hogy teste nélkül idvességével, örök
megbóldogúlásával sem élhet. Le kell néki szállani az
Egeknek [p 0491] Ditsõsségébõl Itélete napjánn ide a
Földre, hogy testének hamvait újj életre hozza; és azzal
együtt térjen bóldogságának helyére viszsza. - Már, ha
hinned kell, hogy minden ember vagy idvezül halálában, vagy
el-kárhozik: úgy ezt is hiszed, hogy minden lélek, testébõl
lett kiszakadásakor itéltetik meg; mely szerint Itélet
napjának eljöveteléig is elõljáróba annak Mennyországban,
ennek pokolban kell várakozásának idejét eltõlteni.
Mellybõl ellene álhatatlanúl következik, hogy Itélet napkor
tsak az élõk fognak a testben meg itéltetni; amazok pedig már
sorsokat régtõl fogva tudván, magokra fel-õltött testeket
egyenesen viszik ki-rendelt helyekre, keveset szájongván
további sorsoknak meg-értésére, mely a jelenvalót nem
változtatja.







