BESSENYEI GYÖRGY: A' TÁRSASÁGNAK EREDETE ÉS
ORSZÁGLÁSA 0130
Sziám.
E' Fõld' kerekségének minden isméretes,
vad, és pallérozott Nemzettségei között, a' Sziámi
Uralkodást tanálod valósággal eszetlennek, és kegyetlennek,
ha külömben a' rólla fel tett Európai Tudósitásoknak hitelt
lehet adni, mellyek még is kételkedésre ösztönöznek.
Tsaknek lehetetlen dolog feltenni, hogy az emberi természet
önnön törvénnye, és józan okossága által olly szomorú
megaláztatásra juthasson. Mert végre tsak ott van a'
természet mindenütt, és nálla nélkûl az ember nem lehet,
semmit sem tehet. Figyelmezz, és rémûlj!
A' Király,
imádtatással kiván Országától tiszteltetni, mellyet népe
meg ád néki. A' büntetéseket maga teszi, negyven hóhér
forogván Test Õrzõ Sereg, akár Ministerium képébenn
körülötte. Nints élõ Lélek, test, ki életének folytában
bûntetését elkerülhesse. Egész Udvara, rokonai, gyermekei,
alája vannak vettetve. A' ki sokat hallgat, két felõl
pofáján szája végeit füléig hasitják; ellenben a' bõ
beszédû halandónak ajakait bé varják. - Ugy láttszik,
mintha ezen tudósitásokkal Iróink tsak furtsálkodni
akarnának, még is valósággal álliják.
Tovább! Tsekély
vétkekért az embernek tzomját tsontjáról lenyesik: karjait
tûzes vassal sütögetik: fogát kiszedik, s'a't. A'
páltzázás olly semmi büntetésnek vétetik, hogy tsaknem
ptrüszsentésért, ásitásért is osztják.
A' hol észre
veheti a' Király, hogy valamelly Jobbágyának egynehány
forintja van: hozzá küld, és erõvel el veszi. Húz, von,
büntet, öl, vág; és ezt mind közbóldogság' képében
tselekszi, mint Országának Attya. Kietlen pusztúlás, prba
fetrengõ rabság, éhel ghalásban nyögö inség, rettegés,
bújkálás, hallgatás boritották bé az utólsó meg
aláztatásra jútott népet. Bogáts, kóró, erdõk állanak
a' szántóföldekenn. Nem találnak dólgozó kezeket, mivel a'
verejték nem azon testre tartozik, mellybõl annak múnkája
közben kitsepeg; hanem heverõ hóhérok' számára ragadozzák
el, kik annak árát e' felett még rettentõ kinzásokkal
fizetik.
Már, mind ezeket igy hallván, el nem kerûlheted,
hogy nállad a' Természetnek igazságai hideglelésbe esvén,
egész vóltodat megrászkodásba [p 0131] ne hozzák. Hogy
lehessen, és kellessen illyen megveszett vad bolondot Királynak
hinned, ki a' kegyetlenség' határán is kivûl megyen. Ollyan
dólgokban kegyetlenkedni, mellyeknek semmi tekintetben tzéljok,
sem tárgyok nints, több a' veszettségnél magánál. A'
hallgató, vagy kevés beszédû embernek felhasitják száját;
a' bõv beszédûnek bévarják. Mi végre? Mi haszonra? Mitsoda
veszedelemnek legyen eltávoztatására? Mennyit beszéljen hát
az ember életének szükséges foglalatosságai között, hogy
száját a' repedéstõl, vagy a' béöltögettetéstõl
menthesse? A hallgatás, és beszéllés közt ki találja meg
a' Despotnak tettszõ Törvényes közép pontot? Ezek alól
külömben nem szabadulhatunk, ha tsak a' Sziámról meg tett
tudósitásokat bõvebben visgálván, a' kételkedésre
magúnknak bizonyos útat nem nyitunk.
Sziámban Sziám
nevezetû Fõ Várost tesznek fel a' régiek, azomban tudjuk
már, hogy nints, 's nem is vólt soha. Királyi Várassát
nevezik: Ódia, Judia. A' bóldog Hûbner e Várasba 30000
Templomot helyheztet, és 400000, tzövekre ûltetett Házakat.
A' nevezetes Iró Lenglet azt jegyzi meg, hogy a'
Királynak Fegyveri ereje tészen 300000 gyalogságot majd, és
200000 Lovast. Már, olly kegyetlens Uralkodás alatt hogy
tehettz fel ennyi Ember szaporodást és népességet, hol
mindég ütnek, ölnek, és mindeneket elveszik örökké? De
kisûlt végre az Útazóknak bõvebb ( bõvebb
tudósitásaikból ) tudósitásaikból, hogy Sziámban Lovak
se teremnek, 's hogy a' király más Országból vitet Lovakat
a' maga szükségére. Tengeri ereje öt, hat Hajóból áll;
mellyekenn kivûl van még 50, vagy 60 nagy tsónakja, ötven
ötven emberre való. - Már, ha Hûbner és Lenglét szerint
Sziámot oly roppant Birodalomnak, erõnek veszed: mimódon
értsd meg, hogy Királlya még is Hóhér Mester, és
Ministériuma Sinterség lehessen? Hijjában veszed Pogánynak,
mert egy illy magára nehézkedett 's fel állott Királyi
Udvarnak e' Világon mindenütt van esze. A' Sziámi Király ha
úgy Uralkodna, mint rólla felteszik, Despot nevet sem vehetne
magára. Uralkodását Hóhérságnak lehetne inkább mondani;
parantsolatait pedig kinzó szerszámokhoz hasonlitván,
Országlását is semmiféle Uralkodás' [p 0133] módja közzé
fel nem lehetne venni; melly szerint ellenem semmit se
próbálna, a' midõn azt kivánom mutatni, hogy Uralkodásban
a' szûntelen való erõszakot, bolondságot a' természetnek
igazsága, széles értelemben, és gyakorlásban sehol meg nem
szenvedheti e' világon.
Jappónia. Kubó Száma, a'
Jappóniai Uralkodó, hasonlóúl a legtellyesebb hatalmú
Despotnak tartatik; de e' mellett tsak azt látod, hogy
Törvények, szokások által Uralkodik. Fõ Embereit, ha
vétenek számkivetésre kûldi. A' kik halált érdemlenek,
hasokat hasogattatja fel, mivel ez nállok megszokott halálos
büntetés. A Fejedelmi emberek, Nagy Urak, katonákat tartoznak
számára adni, mint a' Magyar az Insurgensét. A' köznép
adózik, a' köz bátorság fenn tartatik, a' köz jó, igazság
kiszólgáltatik. A' Despoti hatalmat abban találnád, hogy
minden Fõ Embernek a' Kubó Száma kezérõl kell magának
feleséget venni. Õ adja ki, õ engedi. Ezt is tsak szokásnak
vélem. Hihetõ, hogy ezen alkalmatossággal is ajándékozni
kell. A' ki házasodni akar, társát elébb kinézi, kéri,
vélle alkuszik; melly dólgot végre a' Tsászárnak bé
jelentenek, hogy akaratjával erössitse meg; a' mit Õ örökké
meg enged. Azokat kell házasitani egymással, kik egymást e'
végbõl kivánják; mert lehetetlen az Uralkodóban ollyan
nevettséges bolondságot feltenni, melly szerint mindég
ellenkezöképpen kivánna házasitani tsupán azért, hogy
esztelen hatalmát ez által gyakorolhassa. A' Despoti erõ itt
is tsak abból áll, hogy ha akarja az Uralkodó mindent tehet;
ezzel meg elégedvén, Szokásokkal, Törvényekkel Uralkodik.







