BESSENYEI GYÖRGY: A TÁRSASÁGNAK EREDETE ÉS ORSZÁGLÁSA 0089
ORSZÁGLÁS.
Elsõ szakasz. TERMÉSZETI SZABADSÁG.
A' Könyvek'
olvasásában elfáradva, a' Tudósok' értelmétõl
megrészegedve; egymásra áradt okaiknak tengerében belé
veszve, hogy menekedhessem, partra uszok ki. Minden Könyvet
béteszek, és a' Természetben rejtezem...ennek szavára
figyelmezek; tanátskozván lelkemben örök igazságával.
Nints értelem, okosság, melly a' Világ böltseinek, Papjainak
okaikat, magában el-igazítva, egy húrra vehesse. Mentûl
tovább hányod veted azokat; bennek, véllek, annál inkább
eltévedve, végtére magadnak kell magadtól kérdened, hol
vagy? Valamennyi erõs elmét olvasol, külön külön mind
igaznak látszik: de ha egyûtt nézed, zûrzavar és örökös
vetélkedés kavarog elõtted; olly szûntelen háborgó tenger,
mellynek révpartja, látásodnak határából kitünik. Ne
futkossunk utánnok...térjünk viszsza.
Mit láttak a
Böltsek? Világot? Mit érzettek? Természetet. Mivel
okoskodtak? Lélekkel...Látom a' Világot, érzem magamat, 's
van Lelkem. Menjünk a' Kutfõhöz, és onnan indúljunk le, (
le, <...>széllyel, [Törlés] ) széllyel, annak ágazatainn.
Ne mondd, hogy ez igy, az úgy itélt. Tsak azt nézd, hogy a'
Természet mire mutat; hogy határozta meg igazságát, útját,
Törvénnyét, szabadságát, józan okosságát. Valaki az
emberi Nemzetnek magára tartozó igazságairól irt, és a'
józan okosságnak határánn túl ment; semmit se mondott. Abban
keresett érdemet, a' mivel természete nem birhat: Tsak
álmodott, és ollyan szerentsével biztatott, mellyet újjal
mutatott, de meg nem adhatott: Úgy, mint az a' [p 0090]
hóldvilágra mászó Kereskedõ, ki nyereségét álomban kapja,
's lehetõvé nem teheti; következésképpen magát kopasz
reménységgel táplálván, képzelõdéssel hizik és ( és
beszédet <...> eszik ) beszédet eszik. Sem egy, sem
más! Ahol egy tsetsemõ: semmi tehettséggel nem bir; tehát
kötelessége sints még semmiféle. Néki tartoznak mindennel;
õ pedig senkinek semmivel. Elõre fizetnek néki, melly adót
a' természet parantsol iránta. Költsön vészen, nem tudja;
és akkor fizet, mikor gyengeségétõl szabadúlván, arra
viszsza néz, és élete' fenntartására öreg szüleire
szüksége több nints. Mi hát az ember születve? merre veszi
útját? Mi teszi jóvá? Mi tartja fenn? Mi az igazsága? Hogy
van szabadsága? Mibûl ered rabsága, törvéynnye? Miért köti
meg magát hogy ugy lehessen szabad?
Az Emlékezet,
bõltsõjéhez vezeti. Látja nyúgodalmát, hol a' gondviselõ
kezek rengették. Szájában érzi még ( még <édes> Annya'
) Annya' tejének tápláló erejét. Véri, mellyet édes
Attyának ágyékából és Annyának testébõl vett, ösztönei
által eredetire forgatja viszsza; származásának kútfejéhez
kötvén ifiúi életét. Igy a' gyermek magát Attyában, az
Atya életében fiában nézi, és érzi: Ugy hogy a' gyermek
eredetihez, a' szülék pedig gyermekekben életeknek utolsó
gyönyörüségéhez vannak forrva. Mig a test ifiúságát, és
egész erejét viseli, számtalan kedvel múlattatja magát; de
mikor tsoportos esztendeinek õsz fejére szállott tábora,
örömét kezébûl kiragadja, és vérében hideg deret ereszt:
minden világi gyönyörüsége gyermekeire szorúl, ha vannak.
Óh bánatos Emlékezet! az én életem puszta! Minek-utánna
az idõnek ostroma belõllem, mellõlem ifiuságomat, örömömet
elsodrotta, és az elmének száraz okaira szorúltam, hogy
gyermek nélkûl való öregségemben a' helyet,
gyönyörûségemért vágyódásomat tsak képzelõdéssel
tápláljam! Hijába keresem örömömet szivemben! minden
kedvétûl üres...Nem fakad gyökereirõl egyéb, elvesztett
gyönyörüségeinek szomorú emlékezetinél! Nints kire
tekinteni! nints kihez szóllani! nints a' hoszszas élet miatt
elfáradott szivet mivel éleszteni 's nyúgtatni! Kerüld a'
magános vénséget óh bóldog Ifiú! melly vélled a halálnak
mord keservét elhunyásod elõtt érezteti!
[p 0091] Botsásd
meg Olvasó, ezen elragadtatásomat; Nem tartozott ide, de
tartozott a' szivemre, mellynek mélységébõl származik. -
Tovább:
Igy hát, az Atyák gyermekeikre esdeklenek, melly
által azokat ölelve, önnön magokhoz tapadnak. A' gyermek,
életének eredetit Attyában látván, nálla minden világi
bóldogságát meghiszi. Hogy lehetne úgymond káromra az, a'
ki szûlt, és életének minden feltanálható erejével,
javával óltalmazott, táplált, ki testében vérében
szorongatott, melengetett, minekelõtte még világosságot
látnék? ki most is, ha szenvedek, szenved, ha vigadok örûl
úgy, mintha nem magában, hanem bennem élne? ki jóval nem
élhet, ha belölle nem adhat? Következés hát, hogy még e'
két fél között sem alku, sem kötés nints a' természeten
kivül. Ennek ösztöneinél nints erõssebb Contractus,
egyezés, se kötés: Ezek, világi törvényektûl nem
függenek, hanem azokat húzzák magok után. A' kötelesség'
tellyesitése nem királyi parantsolatra vár; hanem az Isten
örök igazságának sugarló szavaira figyelmez. Ez által
iratott meg azon Tõrvény, melly a' Királyi hatalmat e'
Világonn sorjára állatta. Még itt Atyai Vezérlésnek mondom,
mivel e' szó Uralkodás, sokféle egymással ellenkezõ
dólgot foglal magában, mellyek az Atyai vezérlésnek
természetivel nem egyeznek. Atyát, gyermeket, szabadságot,
rabságot, kegyetlenséget, kegyelmet, ugyan azon szónak
értelmében rekeszteni nem lehet; az Uralkodásban pedig egyre
másra, idõrõl idõre, mind béfoglaltathatik.
Már, ezt fel
tévén, hogy az embert a' természet minden külsõ belsõ
tehettségeivel együtt szüli Világra, azt is meg kell
engedned, hogy el oszolhatatlan személlyének reá tartozó
igazságait is azokban adja által. Kiki azok által tartja fenn
magát élelmének keresésénél fogva senkitûl sem függvén,
mivel kettõs erõ, tehettség, senkinek sem adatott, mellyel a'
maga szükségét megbirván elébb, azután másokra is
elégséges legyen. Igy, a' Természet, szükségével,
tehettségével kit kit magának adván által, senki sem függ
szomszédjától, mivel egyik sem élhet a másikonn, sem
egymásnak rabja nem lehet. Soha sem leszsz e' Világonn ollyan
jó törvény, és bóldog uralkodás módja, hogy a' nép maga
által ne legyen kéntelen élni; azaz enni, innya, ruházkodni,
fedél alatt lakni, és magát ellenségei ellen védelmezni.
Minden lehetõ bóldogsága magából telik; az Uralkodó Hatalom
pedig tsak annyiban [p 0092] adhat valamit hozzá. ha el
nemveszi tõlle azt, a' mit neki a természet fáradttsága után
ad.
A' legjobb Királynak érdeme abból áll, ha nem
erõszakos, és igaz; elnézvén, hogy uralkodása alatt
népének sorsához szava legyen, mivel ( mivel
<...;munkájából ) munkájából telik ki minden, mellyet
természeti erõ szûl, a' mi egyenesen teremtetésére tartozik.
Szava van hát a' népnek életéhez, és annak állapatjához,
mert Isten teremtette; szava van kenyeréhez, mert verejtékében
tenyészik. Hol vólt ollyan mindenhatósággal biró Fejedelem,
ki magától, országának ( országának [Autográf
javítás a törlés fölött] ) minden szükségét meg adhatta
vólna? Mitsoda Bölts szabott ollyan szent Törvényeket,
mellyeknek védelmezõ szárnyai alatt a' nép, henyélve
hizhatott vólna? Tarts fenn bennünket igazsággal a' magúnk
keresetiben: ne vedd el élelmünket a' mértékletes szükség
felett, és jónak vallunk. Ezt kéri minden Nemzet Uralkodó
hatalmától, legyen Király, akár Tanáts. Igy, egy
uralkodónak jóságára nem kivántatnak meg más különös
érdemek, tsak az, hogy roszsz ne legyen. Millyen könnyü, 's
millyen nehéz. ( Millyen könnyü, 's millyen nehéz!
[Autográf betoldás] )
Már, mind ezeknek meghatározására
tuni kell, hogy mi az embernek személlyére tartozó igazsága,
melly természetibõl ered egyenesen, és az egész emberi
Nemzetre terjedvén ki, Világ törvénnyévé változik. Meg
mondottuk már, hogy minden Léleknek tulajdona, ( tulajdona,
<...> a' mit ) a' mit természeti tehettségével magának
szerez, mivel ezen erõ egyenesen Istenétõl jön, ki egyedûl
teremthetett. Hogy dólgozhatunk és okosságunk van, azért nem
földi királynak, hanem Istenünknek tartozunk
háládatossággal. Már, valaki erõvel veszen tõlled abból,
a' mit magadnak erõd által szerzettél; rabi szolgálatra vét
általa. Ha meg nyúgszol ebben, hogy valaki rajtad erõszakot
ûz, reád nézve gonosz: abban is meg kell gyõzettetned, hogy
ha te ûzöl másonn, erõszakos vagy! Magadbúl származik hát
az igazság, mások iránt.
Már, kiki magára születvén,
élvén, halván, keresvén, kárhozván, idvezülvén: kinek
legyen az az igazsága, hogy néki szomszédai, tartozás
nélkül tartozzanak mindennel? Ki legyen Embermássánek rabja
tsak azért, hogy amannak kettõs hatalmat adjon, magában
[p 0093] semmivé lévén? Ki legyen feletted több, mint
Istened, hogy attól megfoszszon, a'mire Teremtõd érdemesnek
itélt, és vélle megajándékozott? Miéárt estek hát az
emberek egymásnak kötelében? miért szûletik szabadsággal
szólgálatra? Hogy harátsolhat a' heverõ, a' verejtékezõnek
keresetiben? Hogy esik meg, hogy a' kinek 99 kenyere van egy
napra, el vegye századiknak attól a' kinek három napra jút
egy? Olly terhes kérdések, mellyekre rövidenn felelni nem
lehet.
Második szakasz. ATYAI VEZÉRLÉS, FIÚI
ENGEDELMESSÉG.
Az Emberi származásnak rendinn, minden
Vezérlõ Hatalom egyenesen Atyákra mutat. Mig még az ember
eredetihez olly közel van, és vérében magától meszsze el
nem ágazott, melly szerint Szûleit látja Atyai Vezérlésnél
egyebet nálla feltenni nem lehet. Mi ez? merre megyen? hogy
terjed?
Az Atyák, még kötésbe nem állanak; egymástól nem
függenek; de különn mindenik elégtelen azon dólgokra,
mellyeknek megszerzésére szüksége kénszeríti. Azomban, hogy
társaságra van teremtve, annak beszédénél ellene
állhatatlanabb bizonysága nints: Miért adta vólna a'
Természet szavait, ha mint Medvét, külön barlangokra akarta
vólna életével zárni? Az Ember ezenkivûl egyébként minde
gyenge, úgyhogy, magára maradván, a' fenevadak közt, élete
bátorságba se lehet. Tsoportonn van ereje, és együtt tehet
mindent; magában pedig semmit se. Megmutatja erkõltsi
tehettsége, hogy sokasága öszvekötésre, gyûlekezetre van
teremtve, mivel tulajdonságait társaságban fedezheti fel,
magában pedig külön külön, magának is isméretlen marad
örökre. Nézz meg egy fényes Várost épûleteiben,
kintseiben: mitsoda emberi értelmet, erõt, mesterséget mutat!
Gyûlekezet által készûl meg. Soha egy ember magára semmi
emberi méltóságához illendõ dólgot nem tsinál; ott
állván meg testi tehettségeivel tsak, hol az állatok.
Nohát, az Embereknek egymással edgyezni, ismérkedni,
barátkozni kell, mivel egymásnak kõltsön segedelmével
használhatja mindenik a' [p 0094] maga erejét magára nézve
is. Mellynél fogva világos, hogy az ember, embermássának
rajta elkövetett segedelme nélkül soha baromi állaptjából
ki nem szabadúlhat. És hogy valaki Emberi méltóságra
mehessen, arra emberi segedelem nélkül nem juthat. Minden
tudomány 's mesterség nélkûl õ is tsak vad állat, mint a'
Jaggász, noha ember. Hogy legyen tanúlt magában? hogy tegyen
szert mesterségre? Azt látod, hogy az Isten az embereket tsak
annyiban teremtette embereknek, a' mennyiben társaságok lehet,
mivel meg nem engedte, természetinek, hogy magát társaságonn
kivûl felfedezhesse. Szorgalmatos kezek által kell kintseit
magából ki keresni, úgy, mint az aranyat a' hegyeknek
elrejtett gyomrából.
E' szerint öszve áll az Ember:
békességet szerez maga közt, barátkozik, házasodik;
külömben szüntelen tartó félelemben, verekedésben kell
néki lenni, melly dolog az életnek tsaknek elviselhetetlen
terhe. A' Nemzettségek mindég többre többre terjednek, és
távoznak el egymástól; de szüntelenvaló házasság ugyanazon
vidékben, nemzetben õket mindég öszve veszi, és fejenként
egybe tsatolja, mivel mindég el távozott vérben keresi az
ember inkább gyönyörûségét. A' testvérrel való
házasságától egyûtt nevelkedett gyermekek közt a természet
idegen. Ennek ugyan tanáltatik példája, de olly szûkönn,
hogy tekintetbe is alig vétethetik. Megtartja a' természet azon
szemérmetességét, hogy az ember olly közel a' maga vériben
ne bujálkodhassék. Tsömörrel keveri gyönyörûségét, hogy
elûzze magától azt, ki vélle élni kiván. A' Zsidóknál nem
vólt idegen dolog. Támár, báttyának, ki erõszakkal
kényszeríti, Ne tselekedd e' bolondságot, igy
szóll; Kérjél az Atyámtól, és nem tagad meg tõled.
Egyenesen házasságra mutat. Amérikának vad Nemzetségi
köztt, jegyzik meg a' Karabaitákról, hogy öszvekelésekben
semmi vérséget nem tekintenek. De valahol az egy Atyától
Anyától származott gyermekek egymás' társaságában
nevekednek, nem hiszem, hogy idegent ne kivánjanak inkább, mint
magokat. A' Persia Deespot Kambizes vette vólt húgát
feleségûl. Hihetõ, hogy egymás társaságánn kivül
nevekedtek. Talán Kambyzes, hugát tsak annyiban ismérte
tersvérjének, a' mennyiben szóval mondották néki,
egyébiránt idegennek tetszvén elõtte. Az Egyiptombéliek
legnevezetesebbek e' részben, kik e' rút dólgot törvénybe
[p 0095] vették, 's meg engedték; de soha se hiszem, hogy ott
is e' szabadsággal sokan kivántak vólna élni, annyira idegen
tõlle a' természet.
Külömben, valamikor az Aszszony mással
egyben kél, Emberi nemzetének közönséges vérében mindenkor
terstvérjét vészi magának férjül. De tsak minden
tekintetben helyesebbnek látszott idegenekkel házasodni, azért
is, hogy ez által egymásban erõssödjenek, és magoktúl
elágazott magokat magokhoz miondég közelithessék. Minden
Házasság egy kis házi nemzettséggel lett a' Férjhez ment
vagy megházasodott személy' tsoportjának segedelmére; e
szerént az idegen Házasságot a' Társaságnak közbóldogsága
is parantsolta, mellynek fundamentom oszlopa békességben,
egyenességben, és kõltsön segedelemben állott.
Végre, a'
lessz, hogy az Atyák magzatjaikkal egygyûtt külön nemzetté
változnak. Számok egész országra terjedvén ki, ennek egyik
szélirûl a' másikig egymást nem láthatják; Nem
társalkodhatván, nevekedhetvén együtt, tsak szakaszonként
atyafiasok, és idegenség támad köztök. De mivel mindnyájan
egy nyelvet beszélnek, egyforma öltözetet viselnek, egymást
még is ugyan azon házi nemzetségnek ismérik, minden más
nemzettûl megkülömböztetve, kiknek nyelveket nem értik. E'
szerint, a' Haza változván, már az egész eggy vérben élõ
magától el-ágazott Nemzetnek Attyává, az Atyafit Hazafinak
nevezik, a' mi tsak azt teszi, hogy távolyrúl való vérség.
Még itt az Ifiúság mind gyermek, 's a' Biróság Atyaság. De
már a' Nemzettség szélesen kiterjedvén, az Atyaság lassan
lassan Uralkodó Tanáttsá válik. Innen érzéketlenûl
emelkedik fel hatalmára, mellynél fogva Országló Tanátssá
leszsz, a' gyermekek pedig néppé. Igy leszsz az Atyaság
KIrálysággá, és a' fiúság Jobbágysággá.
A' nép
törvényekre szorúl: õ az Országnak Teste, ereje,
méltóságe, 's jövedelme; tsak ott kell hát meg állani, hogy
ez az Ország. Ki rendeljen? Az, kire a' Rendelésnek jó, vagy
roszsz következései tartoznak? A' kinek hatalma van, 's ha
akarja, minden tõlle különn vált akaratot eltöröl, és
Törvénnyét fenn tartani elégséges erövel bir. ™szve
kiáltják az Ország népét, hogy tanátsot ûlni jöjjön. De
már, itthon való házi gond nélkül senki sem lehet, hol
élelme keresésének szüksége életét minden nappali dologra
szorgosztatja. Feleség, kissebb nagyobb gyermekek, kinyújtott
karokkal kérik a' segedelmet, és Attyokra [p 0096] esdeklenek.
A' Gyülést hoszszason tartják; távoly esik. Nyûgös
útazás, kõltség, ott való ögyelgés, zenebona, átsorgás;
ellenben a' Házi szükség; szerelmes gyermekekkel otthon
maradott kedves Feleség 's a't, a Hazafiakat únalomba hozzák.
Mennyenek, legyenek, végezzenek; ezt mondja az elterjedt
sokaság, és egynehányat kûld követtségben maga helyett,
kiknek hatalmát általadja. Ezek határozzák meg Hazájoknak
sorsát, kik a' Nemzet szabadságánek óltalmazásánál fogva
nyomják el annak hatalmát önnön hatalmával, szabadon
uralkodván rajta olly törvények által, mellyeket köz
akarattal tsináltak, de ( de [Autográf beszúrás] ) osztán
mindég különös tettszések szerint magyaráztak; és idõ
alkalmatosság, szükség szerint változtattak, fogysztottat,
vagy sokasítottak. A' Nemzet tsak hallgat, foglalatoskodik, és
életének gondjába mint tengerbe el süjjedvén, azonn kivûl
nem lát, sem hall. Végre, veszi magát észre, hogy
szorongattatik. Honnan? merrûl? Széllyel néz --. Nagy
lármával öszve rohannak, hogy azt magokk lássák,
visgálják, rendeljék; de hogy? A' Gyûlés tagjainak száma
véghetetlen. Ha mindent meg hallgatnak, ki szóll, és szóllani
szabadsága van: az Ország, sem idõt, sem békességes tûrést
magának elegendõt annyi aszetlen beszédnek meghallgatására
nem vehet. A' leszsz, hogy a' meghallgathatatlan sokaság
magához szóllani nem tudván, jelenlétében és szeme
láttára is tsak azok végeznek, kik másszor. Törvényhozó,
parantsoló hatalom mind a' Fõ Tanátsnál marad: a' népnek nem
jút egyéb a magában való morgásnál, dünnyögésnél;
mellynek ki nevetésére a' Hatalom, mindenkor elég módot
tanál magának. E' már szabad Monarchia valóságában, mindég
tanátsot, és szabadságot viselvén szivében, melly által
király tételre erõltet.
Az Országló Tanátsnak más
tekintetben még nagyob sbe van, melly annál inkább
orvosolhatatlan, hogy rugója, ösztön, és természet által
készûl meg.
Valahol Száz Személybõl álló Tanáts itél,
de legyen több, kevesebb, majdnem minden dolognak
meghatározása felett küszködésbe jõn magával. Egyik ennek
veszi meg segedelmét, más másnak. Ez, ehez rokonság, az
amahoz.







