BESSENYEI GYÖRGY: HUNYADI JÁNOS ÉLETE ÉS VISELT
DOLGAI. 0050
IX Rész. )
Az alatt a' zavar világ tórténetei [!]
közzül elö-adja magát egy olj ostoba bün, meljen az ember,
a' tsupa bosszúság miatt, eleinten tépelödni, s'
végtére nevetni szokott. AQ' Despót, megtudván Hunyadi
magánosságát, meg-fogattya, s' magánál rabúl tartja.
Hogy eshetett-meg ez az útálatos kárhozatra méltó
idétlenség; azt érdheted; és mimódon felejthette-el a'
Despót azt a' sok jó-téteményt, mit véle János Vajda
[p 0051] el-követett? Erre rövid a' felelet. Akkor abban vólt
haszna, hogy jóltévöjet szolgálja, ki elég hatalommal
birt ötet országába visza szerezni; most ellenben abban
vélte hasznát, hogy azt a' hatalmátúl ideig meg-
fosztatott jóltévöjét fogollyává tegye. Igy tanúld az
emberi természetet nagyob' részint ismérni, sem önnön
javán kivül sem mozdúlni, sem lehelleni nem akar, ne hogy
még nagy áldozatokat akarna elkövetni. Némelj nagyokban a'
háládatosság tsak addig mégyen, mig nyerhetnek vélle.
Utoljára a' Despót meg-gondolja hogy ember; vagy nagyob
hasznot kezdett azon az úton reményleni, s' nemes fogját
szabadon ereszti, olj alkú szerint, hogy fija László
érette nálla zálogban maradjon. Igy gyalázatoskodik Despot,
midön Amurates meg érti, hogy Hunyadit, ki nálla fogva vólt,
nem néki küldötte, hanem el-eresztette. Ritkán esik nem
oljan embertelen tselekedet az emberek közt, meljhez még töb'
is ne férhetne. Despót a' hálá-adatlanságnak
útálatosságával fertelmeskedik; mitsoda gyalázatja az
emberiségnek, hogy jól tévöjét rabjává tette; de mitsoda
jóság és szerentse még is [p 0052] ezen részeg
történetben, hogy Hunyadi Amurátesnek rabúl nem küldetik,
melj által a' Despot egy rajta gyözedelmeskedett
Tsászártúl jutalmat remélhetett vólna, kinek kedvét
minden egyéb' állapatban annyira kereste, ebben pedig ellene
járt. MOndjad osztán, hogy nem láthatatlan erö és hatalom
vezérli világi dolgainkat.
Gyere továb', majd jobban fogsz
emberi nemünknek ellenkezö szél-veszein s' történetein
tsudálkozni, ha mondom, hogy ugyan azon Hunyadi, i Despótnál
oljan embertelenül tartatott, ugyan azon Despótot a' Török
ellen védelmezni indúl, ki néki országát, azon okbúl,
hogy a' Magyarok vitézét néki meg-nem küldötte, pusztitani
kezdette. Fel-költ vólt Hunyadi, igaz, a' Despót ellen; de
amaz esedezni ezdett kegyelmének, s' a' nagy magyar szivnél
segedelmet, engedelmet nyert. Jobban értette ez hasznát,
mint Drákula. A' Török Despótot arra kénszeritette, hogy
ortza pirúlással Hunyaditúl kellett néki segittséget
kérni.. Ez a' nagy haza attya, noha szivében fájdalmát
még-érzette, nem akart arrúl meg-emlékezni, mert nemzette
java forgott hivségében. Meg-gondolta, hogy ha [p 0053] a'
Török felsö Rátz országba bé-ül, osztán a' magyar
nemzet oldala mellett fogja látni leg-kegyetlenebb
éllenségét, meljnek szüntelen fen-tartó hadi
seregekkel kell ellent állani, hogy a' hazát ne
sebessittse. Ezen okbúl a' maga belsö különös
fájdalmát, s' a' bosszúállásnak édességét nemzete
köz-javáért fel-ūldozta. Fegyvert fogott, el-tökélvén
magát azért-is vért ontani, kitül fogsággal nagy haza-fija
és igaz magyar vér, melj az emberi nemzetnek betsületire
van. Ezen ditsösséges és halhatatlan tselekedettel
Hunyadi János a' közönséges emberi természeten tul,
mint egy önnön magát-is felül haladni láttatott.
1448ben
hogy seregeivel meg-indúlt, szép el-vesztett helyeket
foglalt Magyar országhoz; a' Töröök pedig, kik vezérjek
alatt Rátz országot rablották, seregét meg-látván,
szaladni kezdette elötte, iket erdökön, mezökön, mint a'
nyúlaat vadásztatott; a' Béjeet-is el-fogatta, mit, ha
Amurátes jelen lett vólna, végbe nem vihetett vólna olj
könnyen. Ezután Hunyadi a' Despótot meg-ajjándékozván,
gyözedelemmel tért-meg Budára. Amurates [p 0054]
Tsászárnak meg vitték, hogy ugyan azon János Vajda, kit olj
egyetlenül meg vert a' Rigó mezején; i egyedül fegyver
nélkül, gyalog, éhen szomjan bújdosott; kit két koborló
tolvaj paraszt meg-fosztott, török vitézeit megint
pusztitja, veri és vadássza. Ugy tett itt Hunyadi János
már annyiszor el-aludt hazájával, mint a' füstölgö
gyertyával, meljet az ember markába szorit, s' még tüzes
kanóttzábúl üjjonnan fel-fuj, hogy világosittson.







