BESSENYEI GYÖRGY: ANYAÍ OKTATÁS. 0007
I. LEVÉL.
Kedves Leányom!
Nintsen egy
szülö anyának édeseb' gyönyörüsége, mintha ugyan
azon édes magzattyát, mellyet ágyékától származni
látott, védelmezö szárnyai alatt nevelheti. A'
szülésre Isteni végezés, vagy természet által
vezéreltetünk; de a' nevelésnek oktattatásai mintegy
tulajdon szorgalmatosságunkból láttatnak származni. Innen
van tehát, hogy azok, kik [p 0008] tsak szülnek, anyai
tiszteletet kevesebbé érdemelhetnek, mint azok, kik
szülnek is, nevelnek is. Mi lehet nemeseb s' érdemeseb'
hivatal, mint a' józan erkölcsökbe azon magzatokat a
betsületnek karjaira, újjra szülni, kiket már
természet szerint vérünkböl az elött világosságra
hoztunk. Szerentsétlen szülék azok, kik az emberi
társáságnak tsak testet adnak, melyben tulajdon
véreknek el-fajúlását egész nemzetek elött gyalázattal
szemlélni kéntelenittetnek. Megengedj kedves leányom édes
anyai szerelmemnek, mellyel hozzád viseltetem, és a' mely
életednek szerentséje miatt szivemet éllyeli nappali
rettegésekben tartya. Te vagy egyedül, kiben újjra éledtem,
és a' kit most e' világnak örvényeibe ragadtatni látok.
Mi fájdalmas szülék, könnyebnek esmérjük sorsunkat
mind addig, valamig magzatainkat szárnyaink alatt
védelmezhettyük; de mikor ezek osztán ifjúi idejeket el-
érik, s' esztendeiktül a' közönséges emberi
társaságba vonattatnak; oly idö, hol indúlataik
sziveken fel-gerjednek; ekkor, ekkor érkeznek hozzánk azon
veszedelmes és keserves szempillantások, mellyekben az
idö édes gyermekeinket karjaink közzül ki-ragadván, öket
a' világnak veszedelmes játék piatzára ki-tészi; ekkor
nézünk utánnok sohajtozva s' rettegve; ekkor van osztán
ideje, hogy vélek meg-tett oktattatásainknak hasznát
bennek szemléllyük. Ah! mennyit kel egy anyának érezni,
mennyit gondolni [p 0009] és tapasztalni, mennyi könyveket
húllatni, mig e' lármás világnak pállya futásit annyira
megesmerheti, hogy azoknak veszéllyei ellen édes
gyermekének gyenge szivére és védelmezö tudományokat
rakhat.
Te még ifjú vagy klárissa, azon
tulajdonságokkal fel-ékesitve, mellyek a' férjfiaknak
sziveket elöször tüzbe, s' annakutánna el3ragadtatásba
hozzák; ki-nyilt tekintetedben erköltseidnek tisztasága
s józan származásodnak szelid nyájassága látszik.
Belsö indúlataid mosojognak ajakidon; szivednek édes
érzései fénylenek szemeidbül, mellyek tekintetedben
lappanganak, s' sokszor bádjadozásokbúl hirtelen
vidámságra szökni láttatnak. Magos homlokodon a' nemesi
tüznek tsendes méltósága nyúgoszik. Termetedben ollyan
vagy mint a' sugár tzédrus, mely magára tiszteletet s'
kedvességet húz. Ugy gondolhatod, hogy ezek épen azon
nemes tulajdonságaid, mellyek benned való édes anyai
örömömet leg felsöb pontba tetézik. Ah! igen is, ezekben
gyönyörködném leg-inkáb', ha a' ferjfiaknak ifjúságát,
és a' ti hozzájok való gyenge indúlataitokat nem
esmérném. Nintsen e' földön oly veszedelmes dolog,
melytül inkáb rettegjek, mint szépsegednek
kellemetességétül. Szépség, nyájasság, nemes
elme, rendes, vidám, mértékletes és szelid maga viselés,
oly természetü dolgok, mellyek az ifjúságnak
esdekésit utánnok [p 0010] fogják huzni; mindenütt
szerelmet, sohajtást, hivséget, alázatosságot
fogsz körülötted látni. Imádóid között ollyanná
lészel, mint egy drága virágokkal s' kedves rósákkal
bé-hintettett óltár, mely elött szüntelen áldoznak, nem
kivánván töled egyebet, tsak hogy azon áldozatokat el-
fogadjad, mellyekre a' természet által érdemessé
tétettél. Nintsen ennél az ifjúságnak édeseb'
gyönyörüsége; igy gondol magában: hogy lehessen abban
gyaláztatásom, vagy veszedelmem, ha a' világtól
szerettetem? Mitsoda élet az, és minémü tulajdonságok,
mellyek másoktúl, magánosságban hagyattatván,
megvettetnek, s' szomorú el felejtetésben senyvednek? Inne
származik, hogy a' te idödben való ifjú leányok tsak nem
mind azokat karjaikra kivánnyák szedni, kiket hivségekre
esküdni látnak; és ha szivek meg-nem engedi, hogy azokat
mind viszont szeressék, gyönyörüségekre egyet azok
közzül ki választanak, a' többit pedig tiszteleteknek
adója alatt meg-kivánnyák tartani. Ah! mennyi rettegés
szakad szivemre, ha ifjúságodat ezen édes veszéllyek
között magamnak képzelem. Félek barátságodat s'
szeretetedet el-veszteni, mely szerentsétlenségbe
bizonyoson belé esem, ha ifjúit indúlataiddal mindenkor
ellenkezni kivánok. Ha pedig halgatásba tészem magamat
erántad, ki lész az, kitül szived vigyázásra fog
oktattatni? Szüntelen esedezem az örök végezéseknek,
hogy ifjságodat oly törvények [p 0011] közt vezérellyék,
mellyek által az ártatlan gyönyörüségnek,
tisztességnek, s' betsületnek tzéllyát el-érjed.
II. LEVÉL.
Valamit néked anyai szivbül
tanátsolhatok, azok közt leg-elsönek vészem a'
Religiot vagy Vallást. Ez az a' dolog, mellyet mindenkor
leg-elsö tárgyodnak és tzélodnak ismerj, haszontalan
fárasztanád magadat külömben a' világnak tetszeni való
kivánságoddal; veszedelemre kellene hanyatlanod azon
szempillantásban, melyben az eránt való
kötelességedröl meg-felejtkeznél, ki teremtett. Ennek
leg-felsöbb tiszteletit igyekezd oly méllyen nyomni
szivedbe, hogy a' halandó életnek semminémü
viszontagságai utolsó lehellésedig azt onnan ki-ne
ragadhassák. Igyekezz ezentúl az igaz Isteni
tiszteletet, valóságos buzgóságot, a'
haszontalanságoktól és belsö tévelygésektöl
külömböztetni, és Istenednek imàdását is inkáb'
jóságos tselekedetekben, mint tsupa éneklésekben határozd.
Törekedj minden szempillantásban igazság s'
ártatlanság szerint élni, felebarátaidat szeretni, s'
úgy osztán Istenedhez fohászkodni, mikor annak kegyelme
néked buzgóságot enged.
[p 0012] Ne véld hogy a'
Religionak tulajdonsága s' valósága szinte
olytsudálatos mesés történetekben határoztatnék,
mellyeket vén bábáink az apró-gyermekeknek
boszorkányokról, késértetekröl, szoktak beszélleni.
Ezek a' tudatlan elmének idétlen gyengeségei, mellyekkel
böltsönkben együt rengettetünk; haszontalan álmok, de még
is tsesemö korunktól fogva ugy hozzájok szokunk s'
azokat szivünkba annyira bé-szedjük, hogy viszont ki-
szaggattatásokra nagyob idejinkben osztán elégségesek
alig lehetünk. A' babonâzás tsalárd el-hitetésének
részeg elmék által ki-álmodott történeteirül, gyermeki
idönkben haszontalanságoknak el-hitelére vonattatunk
mellyeket képzelödéseinkben igazságoknak állitván,
azoknak el-hitelére másokat is buzgósággal
kénszeritünk. Bánattal válunk-meg gyermeki
gyengeségeinktöl, mellyektöl végre tsak ugyan a' meg-érett
elme által el szakasztván, értelmeinknek el követett
gyengeségét s' haszontalanságát végre szeméremmel
nézzük, tsudálkozván az erötlenségeken, mellyeknek el-
követésére elégségesek vóltunk. Itéld-meg, ha nem
nyavajás ostobaságé a' gyermekek elött oly dolgokat
beszélleni, hogy az ördög kutya, matska képében,
gyapjason, nagy szakállal az embert meg-kerülgeti, talpát
a' köhöz veri, melynek nyoma abban meg-ismértetik. Mitsoda
ostoba kárhozat el-hinni, hogy a' boszorkányok tiló
àllát, penetét meg-nyergelvén, kúlts jukain alá [p 0013]
s' fel-bújkálván, mig a' kakas meg nem szóllal, a' szent
Gellért hegyére tsatákra járkálnak. Ted' hozzá ehez
Kristófnak imádságát a' Kereszt úton, mellyel ott az
ördögöket hivni szokták, kiknek osztán tüzes szekér,
lángot okádó bika s' oroszlány képében kel meg-jelennek.
Töb' illyen véghetetlen tsábitó tsudákat plántálnak a'
gyermekeknek szivekbe, mellyekkel fel-nevekednek, s' tölök
koros idejekben is sokan alig szakadhatnak el. Ezeket úgy
ved' az igazságok között, mint az álmokat, és felejtsd el-
öket oly könyen, ha még rólok hiteles emlékezetet lehet
benned, mint a' mely tsúf ostobaságoknak azok egy bölts
elmének igazságaiba láttathatnak.
Vedd szivedre, kedves
leányom, hogy a' Religio nem egyedül a' szemeknek fel-
felé való forgatásaiban és szûntelen való templom
járásban áll, hol az elmét el-ragadni szokott
áhitatosságban a' világ elött, mint valami nehéz
nyavalyában, úgy buzogj s' rángatodjál. Láttam némellyeket
templomban oly nagy belsö indúlatoltól hânyattatni, mellyek
öket elöttünk két dologban el-árúllyák, kéntelenittetvén
róllok úgy itélni, hogy bennünket lármás
áhitatosságokkal vagy vakitani akarnak; vagy pedig, ha ez
nem, lelkek esméretinek sértett igazságaitól
mardostatnak, mely magát gonosz tselekedeteik miatt rajtok
bosszúllya. Vagynak ollyanok, kik széllyel vonattatott
tekéntetekben az eröltetett áhitatosságot [p 0014] a'
bé-jövö ifjaknak vadászó szerelmével el-keverik, és
igy szemeikkel tolvaj indúlatokat, s' egyszerre
buzgóságot mutatván, magokat a' világ' láttára
nevetségesekké, tséltsap gonoszokká tészik. Soha az
illyenek közzül sem egyiket, sem másikat ne
kövessed. Ha buzgóságodat érze, rejtsd-el azt
magánosságodba, hol tsak Istenednek irgalmassága
légyen bizonyságod; külömben közönséges helyeken
mutass mindenkor tsendességet. Ne botsátkozz illetlen
henyélésekre is; de eröltetés se tessék ki belöled,
hogy a' világ se nagy törekedéseidben, sem helytelen
buzgóságodban botránkozást ne talállyon. Hid'-el, hogy
hitünkhöz való nagy szeretetünk, melyben neveltettünk,
gyakor erötlenségre ragad bennünket, úgy hogy tsak nem
kötelességünknek esmerjük mind azon felebarátainkat
útálni, kik értelmeinken nintsenek. Sokszor e' részben
tsak magunk szeretetitül hajtatván, másokon kéméllés
nélkül való tsapásokat tészünk, jóságos
tselekedeteknek vélvén részünkröl azon sebeket,
mellyeket keserves felebarátainknak sziveken fel-
szaggattunk. El-hitettyük magunkat arról, hogy a' minden
ható Istennek ügyében perlünk, hartzolunk; noha azok által
tsak tulajdon erötlenségeink nevettséges és káros
tévelygéseinek tészünk eleget. Áhitatosságunk az
ílly állapatokban természetünknek tulajdonságaitúl
nagyon függ; szent harag támad bennünk, mely végre
kegyetlenséggé válik azok [p 0015] ellen, kik
értelmeinkben velünk nem egygyeznek. Nagy
szorgalmatossággal ki keressük a' Szent Irásnak
azon helyeit, mellyeket részünkre magyarázhatunk, és
látván, hogy az Istennek búsúlása népe ellen magát
sok izben jelentette, mi is mások ellen haragra gerjedvén,
ötet véllyük kõvetni. Nem gondollyuk-meg, hogy
idvezitõnknek parantsolaltya szerint azon felebaratinkatis
szeretni tartozunk kik maskeppen vélekednek mint mi. Találni
fogsz még e' világban embereket, kik hivöségeknek határt
nem vetvén, hiteket is véghetetlen messzisségre
kivánnyák ki terjeszteni, holott az elmét a' sok dolgokkal
nagyon meg-lehet terhelni. Innen származik, hogy az igaz hitet
az embereknek lelkekben el-lehet fojtani, ha aztat ott
haszontalan s' hihetetlen gyermekségekkel õszve keverik,
mellyek az igazsággal szemben szöknek, s' bennünket a'
valóságnak esméretitül távoztatnak. A'
Mélankolikusok és hipokondriakusok véreknek
terhétül szomorú és setét gondolatokra nyomattatván,
hitekhez való belsö áhitatosságokat abba helyheztetik,
hogy a' világnak rémitö, el-kénszeredett, s' minden orában
halálhoz készülö tekintetet mutassanak. Rossz
humorokat ) mindenkor epéjeknek sárgaságával keverik,
elviselhetetlenné tévén kinos tekénteteket azoknak, kik
között élnek. A' leg-ártatlanab' múlattságok ellen is,
mint a' leg kárhozatosab' bünõk ellen, ugy kiáltanak.
Hiheted-é már, [p 0016] hogy az igaz hit, mely minden dolgok
felett való jó, nagyob' tökélletességét abba
kereshetné, ha azoknak mérget ád, kik ötet vallyák? Meg-kel
vallani, hogy némely embereinknek ily szoros tõrvényei,
buzgóságokat s' ahitatos szentségeket minden egyéb
hivök felett mutatni kivánván, kevély vakmeröségekkel az
igaz buzgóságot sokaknál lehetetlenné tették, mely
által hiteknek tsak nem annyit ártottak, mint azon nem hivõk,
kik azt tsúfssággal kivánnyák illetni.
Meg-láthatod
ezekböl, hogy a' vallás eránt való itéletben hányféle
úton lehet el-tévedni. A' búzgóság tévelygéseinek
tõbb nemeröl is tudnék néked szóllani, mellyeket most
el-halgatok. Kötelességemnek esmérem továb' véled azon
értelmeimet közleni, mellyekkel a' vallás eránt viseltetem.
Sokszor meg-esett, hogy vóltak ollyanok, kik nékünk
hitünknek tzikellyeit a' természet minden igazságainak
ellenségévé kivánván tenni, azokat kegyetlenségre
igyekezték hozni; holott az igaz hit nem egyeb', hanem oly egö
fáklya, mely világosságával bennünket ott vezérel, hol
a' természetnek igázságai és tudományai
bóldogságunkra, vagy nyugodalmunkra továb' nem
világosithatnak; ugy hogy a' természetet, melyben szived
és lelked formáltatott, a' vallástól eröszaktétel
nélkül el-nem szakaszthatod. Semminek oly édesdeden és
könnyen [p 0017] meg-nem hódol az emberi sziv, mint az igaz
hitnek, mihelyt annak igazsagait láthatta. Nem terhelhetünk
az által sem kegyetlenségekkel, sem
haszontalanságokkal, nem ád vad ágot, [!] el-fajúlást
és el viselhetetlen jármot; söt testi indúlatainknak
s' tévelygéseinknek rabságából szabadittatunk meg
általa. Az igaz hit tehát soha nem kegyetlenkedik; az ember
pedig valóságos tirannusa magának mind addig, valameddig
testiségének s' veszedelemre ragadó indúlatainak
lántzai alatt nyög.
Az igaz hit vidám és mosolygó, nem
ellenkezik sem tsendességgel, sem nyájassággal,
törvényei nem el-viselhetetlenek, sem nem unalmasok; és
akármit mondjon annak kegyetlenségérõ egy tudatlan
bigot, mely ötet mindenkor nehézzé kívánnya tenni, de
soha kellemetességét töle el-nem veheti. Az igaz hitnek
kellemetessége és helyes buzgósága józan
okoskodásban formállya gyökereit, melyhez felsõ értelem
s' kegyelem járúl, honnan a' lelki esméretnek
tsendessége s' vidámsága származván, a' kegyes ember
általa minden ártatlan s' törvényes gyönyörüségeknek
el-fogadására elégségessé, szabaddá tétetik.







