BESSENYEI GYÖRGY: TUDÓS TÁRSASÁG. 0049
MÁSODIK JELENÉS.
Kodor: Nefftont, ( Newton, Isaac
642-1727), angol matematikus, fizikus, csillagász. ) Lokkot,
( Locke, John 632-170, angol filozófus. ) Deskártot, (
Descartes, René 596-1650), francia filozófus és matematikus.
) Laibnitzot, ( Leibniz, Gottfried Wilhelm 646-1716), német
filozófus. ) Mallebránst ( Malebranche, Nicolas 638-1715),
francia filozófus. ) magával hozza. Semmit nem szól, egy
asztalhoz leül s elkezd dünnyögve magába olvasni. Sondi
lassan háta mellé szívódik és reá figyelmez. : Most meg
kell ezekbõl a tudósokból határoznom, hogy a természetnek
s mozgó világnak élõ valósága lágyság-é vagy kemény
eszköz. [p 0050] Egyik azt mondja, lágy; a másik, hogy sem
kemény, sem lágy. A lágyságot lehet keménységgé tenni, a
keménységet lágysággá változtatni. Nézzük a vasat, mely
tûzbe foly s hidegen tör, ront. De mégis a természet élõ
dolog; ami él, annak mozogni, nevekedni vagy fogyni kell. A
mozgás pedig mindenkor elébb származik lágyságból, mint
keménységbõl. Tûz, víz, levegõ, ég szüntelen mozognak,
mert hígak; hanem a kõsziklák nem mozdulnak, mivel igen
kemények. Ugyde az, ami kicsinybõl nagyobb lehet, mozdulhat;
mert hogy nagyobb formába jöhessen, tagjait kijebb kell neki
terjeszteni, ami pedig terjeszkedik, az mozdul is. Tehát, mivel
a kõbe növésre való mozgás vagy elevenség van, el kell
rólok hinni, hogy magokba lágyságot is viselnek, mert azt
tapasztaljuk, hogy a kovacsok s kövek nõnek. Mallebráns csak
nem beszél ok nélkül, noha sokszor oly vékonyan okoskodik,
hogy talán maga sem érti magát. De mi csinálja már a
mozgást? Egy kartesianus ( V. ö. Cartesius (Descartes). ) azt
mondja, hogy a mozdulást valami taszító erõ csinálja.
Neffton azt állítja ismét, hogy amozgás magához vonszó erõ
által esik meg. Csak mondjuk ki ezt együtt, hogy az olyan erõ
nyúgoszik kebelünkbe, mely bennünket a megesmért rossztól
eltaszít, a kóstolt jóhoz pedig húz; tehát mi bennünk
húzó és taszító erõ van, mely erõ szívünket egyik
dologtól eltaszítja s a más dologhoz [p 0051] hozzáhúzza.
De kérdésbe marad itt, hogy az az erõ micsoda és mimódon van
egybehúzva. Ez lélek, azt gondolom, és örökké tartó erõ.
Plátó, Aristoteles, Sokrates a lelket halhatatlannak lenni
állítják. Lokk pedig csak kerülget körülte s szüntelen
bizonyítani kívánván, mindég kétségeket csinál. Ekkor
Sondi széket veszen s Kodornak általellenébe leülvén,
zsebjébõl kihúz egy könyvet, melyen olvasni kezd. Kodor reá
tekint s megszólítja: Ember, micsoda indítóok hozott
tégedet ide elõmbe, ki vagy?
Sondi: : Én keresztyén
vagyok és olvasni akarok, ne botránkozz bennem.
Kodor: :
Micsoda könyvet olvasol?
Sondi: : Formeit ( Formey, Jean
Henri Samuel 711-1797), francia tudós ) olvasom, ki
Voltérnek ( Voltaire, Franc33ois Marie Arouet de, 694-1778),
francia író. ) tudományát cáfolja s az igaz
keresztyénséget védelmezi.
Kodor könyveit öszveszedi
és elmegyen.







