BESSENYEI GYÖRGY: A TÖRVÉNYNEK ÚTJA. 0012
I. SZAKASZ.
A törvényeknek kezdetirül.
Az ember
szabadon származik. - Az atyai hatalom csak valóságos atyáké
lehet. - Az uralkodásnak kezdeti. - A rabságnak kezdeti.
Mikor az emberi nemzet legelõször a földnek színét lakni
kezdette, kétségkívül sem uraságot, sem hatalmat azon
kívül nem ismért, ki világot teremtett. Akkor egész emberi
nemzetünknek csak a volt közönséges sorsa, hogy Istentül
vezéreltessék és a természetben szabadon lakjék. Ha egy
atyának két fia volt, mindkettõ kétfelé ment, földet
foglalt, melyet õ osztán magáénak csak azért mondott, hogy
azt megülte, elfoglalta s fájának gyümölcsét õrizte. Mondd
meg, hogy két ilyen testvérnek micsodás törvényei voltak és
melyiknek engedtetett Isten vagy természettül arra hatalom,
hogy másikán uralkodjon és azt rabjává tégye? Nem volt
kezdetben semmi ilyen hatalom, kivévén az atyait, melynek
igazságát mind Istenben, mind természetben feltaláljuk.
De
ha egy atya, kinek tíz férjfiú gyermekei már emberkorban
éltek, megholt, kinek hagyhatta által atyai hatalmát gyermekei
közül, hogy azáltal egy a többin uralkodhasson?
Engedelmeskedett volna-é a kilenc egynek, csak azért, hogy
nékik édesatyjok halála óráján az iránt engedelmességet
ajánlott? Soha egy haldokló atya veszedelmesebb, haszontalanabb
és [p 0013] szomorúbb testamentumot nem hagyhatna, mint azt:
Ti pedig, fiaim: Pál? Péter, Ferenc, János, Mihálynak
szolgái légyetek és mindenekben csak õtõle függjetek. Soha
nem is volt olyan atya e világon, ki több gyermekeit egynek
rabságába vethette volna halála után. Honnan kitetszik, hogy
az atyai hatalom fiakra csak úgy mehet által, ha a fiak
magoknak új fiakat támasztanak s magokat azáltal valóságos
atyákká tehetik.
A sok testvér atyjoknak halála után
mindenik maga akart maga ura lenni, úgy szaporodott e földön
a sok úr annyira, míg megszorlván az uraságon elkezdenének
veszekedni. Ennek a földje adott olyat, melyet a másikénak
földje meg nem termett s amelyre amannak mégis nagy szüksége
volt. Ezen okbul elkezdenek az urak egymástul holmit kérni,
melyre ki jó, ki goromba feleletet ád, ki az adandó eszköz
helyett másat kér cserébe, mi néki nem volt s amannál, ki
hozzá kérni ment, találtatott. Felkél ekkor ez a két
fejedelem: ENYIM, TIÉD s törvény, fegyver alá húzza az
Istennek embervilágát.
Egy gyümölcseibül kipusztult henye,
bujdosó nemzet elindult vagyont keresni s zsákmányt vetett a
szorgalmatos nemzetnek földeibe, mely õnála gazdagabb,
szorgalmatosabb, de erõtlenebb volt. Az akkori gazdagság pedig
csak abba határoztatott, ha télére több diót vagy mogyorót
egyéb száraz gyümölcsökkel gyûjthettél magadnak vagy több
vadat, mint [p 0014] más, hajigálhattál agyon, mert nem volt
sem nyíl, sem puska, melyre nézve csak silápolni ( Siláp:
husáng. ) kelletett, ha vívni akartál.
A szabad urak,
látván vérengzéseket s egymás segítségére való
szükségeket, öszvegyûltek s azt mondották magok közt:
"Álljunk öszve, tégyünk tilalmat, csináljunk törvényt,
különben a henyélésre s tobzódásra hajlandó emberek el
fogják köztünk a dolgozó kezeket nyomni". Igy sok népek,
nemzetségek öszvetévén erejeket, országot, hazát csináltak
magukbul. Sokan állítják, hogy az elsõ embereket vadaktól
való félelem verte csoportra. Megengedem. De azok apró
csoportok lehettek és soha eleinknek vadaktul való félelmekben
nem volt szükség Babilont, Memfist, Rómát s Athénásokat
építeni. Hol láttad, hogy egy király háromszázezer emberrel
s 50 ezer ágyúval valaha medvék, farkasok vagy oroszlányok
ellen hadakozni indult volna? Emberek voltak oly fenevadak, kik
ellen kõfalakat kellett emelni, ágyúkat önteni s országokat
csinálni, kik a mennydörgésnél rettenetesebb haragot e
természetben nem találhatván, puskaport kerestek, hogy azt
magok ellen követhessék.
Láthatod ezekbül, hogy a szabad
emberek magok verték magokat társaságra.
[p 0015] A
köztársaság szabadságának eredeti.
Egy részen 30, 40
vagy több atyafiak, atyák öszveállottak, mindenik atya
elvitte magával szabadságát a köztanácsba s azt mondotta:
"Itt van a szabadságom, csináljunk belõle nékem maradékimnak
nyúgodalmat, mindnyájunknak pedig bátorságot". Mindenik így
cselekedett, honnan természet szerint származott osztán, hogy
a sok öszvetett szabadságbul egy nagy és hatalmas szabadság
lett. Nézd, milyen természet szerint esett meg, hogy a
közszabadságnak felállításával az egyes rabság felálljon.
Az egybegyült társaság törvényeket tészen, melyeknek kiki
önnön szabadakaratja szerint alája veti magát, úgy
gondolván, hogy a rabság nem lehet, mit õ önként magára
vészen. Ekkor a csinált törvényt uralkodásnak, hatalomnak
nevezik és szentnek is tészik még azon okbul, hogy az a
törvény oly igazság, mely mindenik hazafiának szabadságát
magában tartja.
Egy olyan hazában, hol ilyen törvények
ítélnek, minden hazafiú azt gondolja, hogy azok alatt
zaboláztatván, csak önnönmaga szabadságának
engedelmeskedik. E neveztetik továbbá közjónak,
közszabadságnak, közigazságnak.
Végyük fel most, hogy
micsodák azok az eszközök, melyek által a közjó és
szabadság fenntartathatik. Legnagyobb bölcsessége egy ilyforma
uralkodásnak abban áll, ha mindazon [p 0015] hazafiai, kik
ezen közszabadságnak erõt vagy sebet adhatnának, annak
egyenlõ terhét viselhetik s egyenlõ hasznát vehetik. Nincsen
ugyan a világon olyan bölcsesség, mely egy országban minden
szabad hazafiat egyenlõ haszonra és teherre végyen, mert azok,
kiket a természet nemesebb tulajdonságokkal ajándékozott, az
alacsonyoknál nagyobb hasznokra mennek. Nem akarok itt egyebet
megállítani, csak azt, hogy a közjónak fenntartásáért
szükség minden szabad hazafiának minden közjónak
elnyerésére utat engedni úgy, hogy ha õ azt el nem érheti,
ne hazája törvénye, de maga szabadakaratja s olyan dolgok
legyenek okai, melyek tõle függhetnek; különben feltámad sok
polgárok közt az oly kérdés, hogy ha az egyes igazságnak
összevetésében nincs-é csalattatás, mely kérdést õ
továbbá csak úgy vizsgál és határoz meg, hogy a többieknek
hasznokat, szabadságaikat nézi, ítéli és azokat a
magáéinak ellenébe tévén, fontolja.
Ha ezen vizsgálás
után igen sok hazafia találtatik, ki magát sértetettnek s
csalatkozottnak lenni állítja, mindjárt nyavalya és szakadás
esik a közjóban, mely magát különböztetésével mindég
táplálván, elébb-utóbb bizonyoson változást szül. Mert
mi köti az embert valamely dolognak védelmére? Nem egyéb,
hanem az a haszon, melyet annak védelmében találhat vagy
érezhet.
A közjóban való megkülönböztetést oly
elszakadhatatlanul követi au irígység, mint a [p 0017] testet
az árnyék. Az irígység, mondom, melynek örökös
változhatatlan természeti, hogy ahol támad, ott azonnal
káromkodni, gyalázni, fojtogatni, rablani és pusztítani kezd.
Oly hatalmas bûn ez emberi nemünkben, melyet még világ
teremtésétül fogva semmi nemzetség, sem semmi halandó
egészlen meg nem gyõzhetett s annak mérgében szenyvedett.
Nincs hát egy nemzetnek más módja a köz java ellen gerjedõ
irígységet fojtogatni, hanem hogy az arra elkalmatosságot
szolgáltató egyenetlenségeket elkerülje s a közszabadságban
közhasznot, közterhet csináljon.
Megmondottuk már, hogy az
egyes szabad emberek szabadságának öszvetétele egy nagy
szabadságot csinál, olyat, melyen semmi más hatalom, Istenen
kívül nem uralkodhatik. De látod, hogy ezen nagy
közhatalomnak és szabadságnak felállításáért egyes vagy
különös szabadságodat el kellett adni úgy, hogy már te a
köz nagy szabadságának törvénYei alá estél, melyek ellen
ha vétesz, megbüntettetel. De mégis szabadnak hiszed magadat
azért, hogy magad láttatol magadat büntetni, mivel te tetted
szabaddá a törvényt, melynek engedelmeskedel.
Egy
polgárnak hivatala a közjónak fenntartására nézve.
Egy
polgárnak vagy hazafiának megváltoztathatatlan kötelessége
továbbá, hogy a közjónak [p 0018] védelmére a
közteherbül magán annyit viseljen, mennyit tehetsége önnön
alkalmatos élésének elfogyasztása vagy romlása nélkül
magán viselhet. Mert, kérlek, minden embernek egyenlõ
szükséges haszon s szükséges teher lévén kiszabva, a te
terhedet ki fogja e világon teérted viselni? És micsoda
törvény szerint kivánhatsz te fizetést mások
veréjtékezésébül ingyen, ki akarmicsoda társaságban élsz,
tulajdon hasznaidnak és szükségeidnek rabságába esel? Mert
adnod kell a magadébul, hogy azáltal magadnak vehess s nem
bánthatsz ok nélkül mást azért, hogy te is méltatlanul ne
bántassál.







